Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 22 päivänä toukokuuta 2012 lähettänyt liikenne- ja viestintävaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eduskunnalle lentoliikenteestä Filippiinien kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta (HE 46/2012 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
suunnittelija Timo Koskinen, liikenne- ja viestintäministeriö
erityisasiantuntija Päivi Jämsä, Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Suomen ja Filippiinien välisen lentoliikennesopimuksen sekä lain sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
Sopimus on luonteeltaan kahdenvälinen lentoliikennesopimus, jossa sovitaan muun muassa siitä, miten ja millä edellytyksillä sopimusosapuolet voivat nimetä lentoyhtiöitä käyttämään sopimuksella myönnettyjä liikenneoikeuksia. Sopimuksessa määrätään lentoyhtiöiden oikeuksista niiden harjoittaessa liikennettä. Lisäksi sopimus sisältää kansainvälisen käytännön mukaiset vapautukset tietyistä veroista, tulleista ja muista maksuista kansainvälisen lentoliikenteen osalta.
Sopimukseen liittyvän yhteistyöpöytäkirjan mukaisesti Suomen lentoyhtiöt saavat oikeuden neljään edestakaiseen lentoon viikossa Manilaan ja seitsemään edestakaiseen lentoon viikossa Clarkiin ja seitsemään edestakaiseen lentoon viikossa muualle Filippiineille. Vastaavat liikenneoikeudet mainituilla reiteillä on filippiiniläisillä lentoyhtiöillä.
Esitykseen sisältyy lakiehdotus sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana samanaikaisesti sopimuksen kanssa. Sopimus tulee voimaan toisen kuukauden ensimmäisenä päivänä sen jälkeen, kun osapuolet ovat diplomaattiteitse ilmoittaneet toisilleen, että tämän sopimuksen voimaantulon edellyttämät toimenpiteet on suoritettu.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Suomen ja Filippiinien välisen lentoliikennesopimuksen sekä lain sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Sopimuksessa määrätään lentoyhtiöiden oikeuksista sekä eräistä kansainvälisen käytännön mukaisista mm. veroja ja tulleja koskevista vapautuksista. Sopimuksella suomalaiset lentoyhtiöt saavat oikeuden lentää Manilaan, Clarkiin ja muualle Filippiineille sopimuksessa määrättyjen viikkokiintiöiden mukaisesti. Lisäksi sopimuksessa sovitaan mm. niistä edellytyksistä, joilla sopimusosapuolet voivat nimetä sopimuksessa annettujen liikennöintioikeuksien käyttöön oikeutetut lentoyhtiöt.
Suomen ja Filippiinien välinen lentoliikenne on tähän asti ollut varsin vähäistä, ja suoria lentoja ei ole ollut lainkaan. Matkailun Filippiineille on arvioitu kuitenkin kasvavan lähivuosina, ja suomalaiset lentoyhtiöt ovat valiokunnan saaman selvityksen mukaan osoittaneet kiinnostusta aloittaa lentoliikenne Filippiineille.
Valiokunta pitää sopimuksen solmimista kannatettavana ja toteaa pitävänsä erittäin hyvänä, että suomalaisille lentoyhtiöille luodaan sopimuksella uusia liikennöintimahdollisuuksia.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että esityksen perustelujen luvun 4.2 (Lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset) viimeinen kappale on jäänyt teknisestä virheestä johtuen esityksen perusteluihin. Ylimääräisen kappaleen mukaan: "Sopimuksen liitteessä määrätään reiteistä, joilla lentoyhtiöt voivat lentää, kaupallisista ja yhteisistä markkinointijärjestelyistä, joihin lentoyhtiöillä on oikeus osallistua sekä rahtikuljetuskiintiöistä tietyillä reiteillä. Määräykset kuuluvat lainsäädännön alaan." Valiokunnan saaman selvityksen mukaan mainitun kappaleen ei olisi pitänyt lainkaan sisältyä hallituksen esitykseen ja kyse on puhtaasti teknisestä virheestä. Näin ollen valiokunta korostaa, että kyseistä ylimäärästä kappaletta ei tule pitää tulkintaohjeena.
Valiokunta ehdottaa hallituksen esityksessä tarkoitetun sopimuksen ja lakiehdotuksen hyväksymistä esityksessä ehdotetulla tavalla.
Edellä esitetyn perusteella liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa,
että eduskunta hyväksyy hallituksen esityksessä tarkoitetun sopimuksen ja
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 12 päivänä kesäkuuta 2012
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Juha Perttula