Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 12 päivänä maaliskuuta 2013 lähettänyt liikenne- ja viestintävaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eduskunnalle laiksi rautatielain muuttamisesta (HE 12/2013 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
hallitusneuvos Hannu Pennanen, liikenne- ja viestintäministeriö
yksikönpäällikkö Kaisa Sainio, Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi
toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo, Proxion Train Oy
yhteiskuntasuhdepäällikkö Nina Routti-Hietala, VR-yhtymä
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kalustoyksikön kunnossapidosta vastaavan yksikön sertifiointia ja ratarekisteriä koskevia rautatielain säännöksiä. Lisäksi lakiin ehdotetaan tehtäviksi eräitä täsmennyksiä. Voimassa olevan lain mukaan sertifiointi on hankittava akkreditoidulta elimeltä. Koska Suomessa ei vielä toimi pykälässä tarkoitettuja akkreditoituja elimiä, pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että sertifioinnin voisi saada myös rautatiealan turvallisuusviranomaisena toimivalta Liikenteen turvallisuusvirastolta.
Liikennevirasto vastaa valtion rataverkon osalta ratarekisterin ylläpitämisestä. Yksityisraiteiden osalta keskitettyä ratarekisteriä ei toistaiseksi ole. Uuden EU-lainsäädännön vaatimusten mukaisesti jäsenvaltioissa on otettava käyttöön koko rataverkon kattava ratarekisteri, josta on voitava siirtää tietoja Euroopan rautatieviraston rekisteriin. Esityksessä ehdotetaan, että ratarekisteritehtävät siirretään vaiheittain Liikenteen turvallisuusvirastolle. Uusi ratarekisteri kattaisi valtion rataverkon lisäksi Suomen rautatiejärjestelmään kuuluvat yksityisraiteet.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 31 päivänä toukokuuta 2013.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutoksia kahdeksaan pykälään rautatielaissa (304/2011). Muutokset ovat pääosin teknisluonteisia. Tärkeimmät muutosesitykset koskevat rautatielain 59 §:n mukaista kalustoyksikön kunnossapidosta vastaavan yksikön sertifiointia ja lain 70 §:n tarkoittaman ratarekisterin pitoa.
Liikenteen turvallisuusvirastolle ehdotetaan uudeksi tehtäväksi rautatielain 59 §:ssä edellytetyn kalustoyksikön kunnossapidon sertifiointia, sillä Suomessa ei vielä ole tähän akkreditoitua elintä. Liikenteen turvallisuusvirasto voi tässä tehtävässään käyttää apunaan ulkopuolista asiantuntemusta.
Ratarekisterin pito ehdotetaan siirrettäväksi Liikennevirastolta Liikenteen turvallisuusvirastolle, joka vastaa myös monista muista toimialansa rekisteröintitehtävistä. Uudistus ei estä Liikennevirastoa keräämästä edelleenkin tietoja hallinnoimastaan rataverkosta. Ratarekisteri sisältää nykyään tiedot valtion rataverkosta, mutta uudistuksen myötä tähän lisätään myös tiedot yksityisomistuksessa olevasta rataverkosta. Valiokunta toteaa, että yksityisraiteita koskevan tiedon saattaminen osaksi ratarekisteriä tulee lisäämään yksityisraiteiden haltijoiden kustannuksia jonkin verran.
Liikenne- ja viestintävaliokunta kannattaa edellä todettuja uudistuksia. Liikenteen turvallisuusvirasto pystyy valiokunnan saaman selvityksen mukaan hoitamaan sille esitetyt uudet tehtävät nykyisten henkilöstöresurssien puitteissa. Valiokunta korostaa, että uusia rekistereitä ja järjestelmiä luotaessa tulee kiinnittää huomiota siihen, että ne toimivat mahdollisimman hyvin jo olemassa olevien rekistereiden kanssa ja että uudistuksen toteuttamisessa pyritään välttämään päällekkäistä työtä ja tarpeettomia lisäkustannuksia eri osapuolille.
Edellä esitetyn perusteella liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 4 päivänä huhtikuuta 2013
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Kaj Laine