Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki eräiden suojauksen purkujärjestelmien
kieltämisestä
Saamiinsa asiantuntijalausuntoihin perustuen liikennevaliokunta
ehdottaa, että hallituksen esitykseen sisältyvän
1. lakiehdotuksen nimike muutetaan. Hallituksen esityksen mukainen
nimike "Laki tietoyhteiskunnan palvelujen suojasta" saattaisi antaa
kansalaisille harhaanjohtavan kuvan lain soveltamisalan laajuudesta
ja siitä, mitä tietoyhteiskunnan palveluilla tarkoitetaan. Laissa
on kyse rajoitetusta toimesta, jolla suojauksen purkujärjestelmien
oikeudeton käyttö eri tekomuodoissa kielletään.
Tarkoituksena on suojata televerkon kautta tarjottavia kaupallisia palveluita.
Liikennevaliokunnan käsityksen mukaan käsite "tietoyhteiskunnan
palvelut" on tätä laajempi. Valiokunnan ehdottama
lain nimike kertoo kansalaisille, mistä laissa on kysymys.
Lakivaliokunnan lausunnon perusteella valiokunta on poistanut
1. lakiehdotuksesta menettämisseuraamusta koskevan 5 §:n
ja siirtänyt rangaistussäännöksen
lain loppupuolelle.
Markkinavalvontaa koskevaa 4 §:ää (HE
6 §) on muutettu lakivaliokunnan lausunnon perusteella
siten, että siihen on lisätty säännös
Viestintäviraston yleisestä valvontatehtävästä.
Lakivaliokunnan esittämän huomautuksen mukaisesti
säännöksen 4 §:n sanamuotoa
on yhdenmukaistettu lain 3 §:n sanamuodon kanssa
luopumalla erilaisten toimintojen luettelosta ja viittaamalla 3 §:ssä olevaan
yleiseen kieltosäännökseen. Lisäksi
4 §:n otsikkoa on täsmennetty vastaamaan
paremmin sen sisältöä.
Lakivaliokunnan lausunnossa pyydetään liikennevaliokuntaa
harkitsemaan lakiehdotuksen 3 §:ssä olevan
laajan kieltosäännöksen mielekkyyttä valvontamahdollisuuksien
valossa. Liikennevaliokunta toteaa, että 3 §:ssä säädetyn kiellon
systemaattinen viranomaisvalvonta on epäilemättä vaikeaa.
Valvonta perustuu suurelta osin siihen, että kielletystä toiminnasta
kärsivät ilmoittavat kiellon rikkomisesta tai
sitä koskevasta epäilystä Viestintävirastolle.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös Viestintävirasto
valvoo kiellon alaista toimintaa mm. ilmoittelua ja Internetin keskustelupalstoja
seuraamalla. Valiokunnan käsityksen mukaan olisi yhteiskuntapoliittisesti
erittäin arveluttavaa jättää ko.
säännöksessä mainittu toiminta
kieltämättä ja kriminalisoimatta.
Markkinavalvontaa koskevan 4 §:n (HE 6 §) 3 momentin
tarkastusvaltuus kotirauhan piiriin kuuluvassa paikassa on kytketty
konkreettiseen rikosepäilyyn. Vastaava sääntely
on samassa hallituksen esityksessä olevan 3. lakiehdotuksen
laiksi telemarkkinalain muuttamisesta 39 §:ssä sekä samanaikaisesti
valiokunnan käsittelyssä olevan uuden radiolain
31 §:ssä.
2. Laki rikoslain 38 luvun muuttamisesta
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tietyissä tapauksissa
suojauksen purkujärjestelmän, esimerkiksi nk. älykortin
valmistaminen täyttää myös väärennysrikoksen
tunnusmerkistön. Turun hovioikeus on 21.6.2001 antanut
neljä tuomiota, joissa on omaksuttu tällainen
kanta. Tulkinnallisten erojen estämiseksi ja eri tunnusmerkistöjen
yhteensovittamiseksi valiokunta ehdottaa, että säädettävään
rikoslain 38 luvun 8 a §:ään
lisätään toissijaisuussäännös.
Lakivaliokunnan lausunnossa on katsottu, että ehdotettu
rikoslain 38 luvun 8 a §:n säännös on
liian laaja tarkoitukseensa nähden ja että rikoslain
rangaistussäännösten soveltamisala on syytä rajata
koskemaan törkeimpiä ja moitittavimpia tekoja.
Lisäksi lausunnossa kiinnitetään huomiota
siihen, että säännöksen perustelut ovat
puutteelliset ja osin harhaanjohtavat.
Lakivaliokunnan lausuntoon viitaten liikennevaliokunta
toteaa, että rikoslaissa olevat kriminalisoinnit tulee
varata erityisen moitittaville teoille. Suojauksen purkujärjestelmän
hallussapito ei yksinään voi toteuttaa ehdotetussa
säännöksessä tarkoitettuja erityisen
moitittavia tekomuotoja eli tekoa, joka on tehty ansiotarkoituksessa
tai siten, että se on omiaan aiheuttamaan huomattavaa
haittaa
tai vahinkoa. Siksi hallussapitoa tekomuotona ei ole tarpeen
sisällyttää säännökseen.
Jotta säännöksessä tarkoitetut
erityisen moitittavuuden edellytykset voisivat toteutua, tarvitaan
myös muuta toimintaa, jolla kyseisten järjestelmien
käyttöä pyritään edistämään
ja levittämään. Siten kaikki sellainen
toiminta, jota mielekkäällä tavalla voidaan
harjoittaa ansiotarkoituksessa tai siten, että se
on omiaan aiheuttamaan huomattavaa haittaa tai vahinkoa, tulee rangaistavaksi
myös rikoslakirikoksena. Täten myös riittävien
pakkokeinojen, mm. kotietsinnän käyttö on
mahdollista. Valiokunta huomauttaa, että hallussapidon
poistaminen rikoslain piiristä ei tarkoita sitä,
että suojauksen purkujärjestelmän hallussapito,
joko yksityiskäytössä tai ansiotoiminnan
valmistelussa, olisi sallittua. Se jää rangaistavaksi
eräiden suojauksen purkujärjestelmien kieltämisestä annetun
lain 6 §:n (HE 4 §) 2 momentin mukaisena rikkomuksena.
Tämä mahdollistaa lain 4 §:n mukaisten
tarkastusvaltuuksien käytön myös kotirauhan
piiriin kuuluvassa paikassa. Lisäksi suojauksen purkujärjestelmien
hallussapito saattaa joissakin tapauksissa täyttää rikoslain
33 luvun 4 §:n väärennysaineiston
hallussapitoa taikka rikoslain 37 luvun 11 §:n
maksuvälinepetoksen valmistelua koskevat tunnusmerkistöt.
Molemmista rikoksista on säädetty vankeusrangaistuksen
uhka ja ne mahdollistavat pakkokeinolain 5 luvun mukaisen kotietsinnän.
Liikennevaliokunta korostaa kuitenkin, että nyt kiellettävät
ja kriminalisoitavat teot ovat osa rikollisuuden muuttuvaa kuvaa.
Suojauksen purkujärjestelmien levittäminen ja
käyttö on entistä yleisempää ja
sitä harjoittavat yhä nuoremmat henkilöt.
Monesti tekojen moitittavuutta ei mielletä. Rikkomuksena
säädetystä hallussapidosta ja kotikäytöstä saatetaan
helposti ajautua vakavaa vahinkoa aiheuttavan rikoslakirikoksen
puolelle ilman, että tätä on varsinaisesti
tarkoitettu. Tuomioistuinkäytäntö osoittaa
jatkossa sen, miten sääntely on onnistunut, ja
tämä saattaa aiheuttaa tarvetta arvioida uudelleen
myös säännösten sisältöä.
Lakivaliokunta on pyytänyt liikennevaliokuntaa täsmentämään
säännöksen perusteluita siltä osin
kuin on kysymys vahingon tai haitan aiheuttamisesta. Valiokunnan
käsityksen mukaan säännösehdotuksessa
ja hallituksen esityksestä ilmenevissä perusteluissa
rikoksen tunnusmerkistön täyttyminen ei edellytä välittömän,
eikä aina edes todellisen taloudellisen vahingon aiheutumista
laittoman toiminnan seurauksena. Rangaistavuuden edellytyksenä on,
että teko on tyypiltään sellainen, että siitä yleensä aiheutuu laajamittaista
tai pitkäaikaista haittaa tai vahinkoa. Tätä tarkoitetaan
säännöksen sanamuodolla, jonka mukaan
rangaistava teko "on omiaan aiheuttamaan huomattavaa vahinkoa
tai haittaa". Kyseisellä sanamuodolla viitataan abstraktiin
vaarantamisrikokseen, jossa tunnusmerkistön täyttyminen
ei edellytä vahingon tai haitan syntymistä, vaan
ainoastaan sitä, että teosta yleisen elämänkokemuksen
ja toiminnan erityispiirteiden perusteella arvioiden yleensä syntyy
huomattavaa, ts. pitkäaikaista tai laajamittaista, vahinkoa
tai haittaa. Näin ollen valiokunnan mielestä myös
lyhytaikainen tai pieni vahinko voi täyttää tunnusmerkistön,
jos teosta olisi voinut aiheutua huomattavaa haittaa. Toisaalta
esimerkiksi pienessä tuttavapiirissä tapahtunut
tv-ohjelmien luvaton katselu suojauksen purkujärjestelmää käyttäen
ei välttämättä täytä rikoksen tunnusmerkistöä,
koska tällaisesta toiminnasta ei tavallisesti aiheudu vakavaa
vahinkoa tai haittaa, ellei se jatku erityisen pitkään.
Tällainen toiminta jäisi siten sakonuhkaisena
rikkomuksena rangaistavaksi.
3. Laki telemarkkinalain muuttamisesta
Lakiehdotuksesta on poistettu menettämisseuraamuksia
koskeva 46 § ja muutettu Telehallintokeskuksen
nimi Viestintävirastoksi. Lisäksi, kuten eräiden
suojauksen purkujärjestelmien kieltämisestä annetun
lain 4 §:ssä, telemarkkinalain 39 §:n
otsikkoa on tarkennettu vastaamaan paremmin sen sisältöä.
4. Laki yksityisyyden suojasta televiestinnässä
Lakiehdotuksessa Telehallintokeskuksen nimi on muutettu Viestintävirastoksi.
5. Laki viestintähallinnon muuttamisesta
Hallituksen esityksen 5. lakiehdotus on valiokunnassa muutettu
vastaamaan muuttunutta oikeustilaa, eräiden suojauksen
purkujärjestelmien kieltämisestä annetussa
laissa säädetyt tehtävät tulevat
Viestintäviraston tehtäviksi toimintansa lopettaneen
Telehallintokeskuksen sijasta.
6. Laki radiolain 7 §:n 2 momentin kumoamisesta
Hallituksen esitykseen sisältynyt 6. lakiehdotus on
tullut tarpeettomaksi hallituksen esityksen HE 80/2001
vp vuoksi, ja se ehdotetaan hylättäväksi.
Uusi radiolaki on tarkoitettu tulemaan voimaan samanaikaisesti tässä mietinnössä käsiteltyjen
lakiehdotusten kanssa.