LISÄTALOUSARVIOALOITE 24/2013
vp
LTA 24/2013
vp - Anne Louhelainen /ps
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen Lahden
eteläisen kehätien suunnittelun aloittamiseen
Eduskunnalle
Valtatie 12 on valtakunnallinen päätieyhteys Kouvolasta
Lahden kautta Tampereelle ja edelleen Raumalle. Sillä on
tärkeä merkitys myös Lahden, Hollolan
ja Nastolan seudullisen liikenteen kannalta. Valtatie 12 on Lahden
seudun vilkkain väylä ja se kulkee tällä hetkellä aivan kaupungin
keskustassa: noin 30 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ohittaa
ydinkeskustan alueen ja muun muassa kauppatorin vain alle puolen
kilometrin päästä.
Lahden eteläinen kehätie on ollut kaavoitettuna
jo pitkään, mutta hankkeelle ei ole myönnetty edes
suunnittelurahaa. Lahden kasvavalle seudulle sekä koko
Suomen rekkaliikenteelle kehätie olisi todella merkityksellinen.
Kysymyksessä on liikenneturvallisuus sekä ympäristön
suojelu, sillä tiellä liikennöi paljon
ajoneuvoja, jotka kuljettavat vaarallisia aineita ja niiden aiheuttamien kasvihuonepäästöjen
saaminen pois kaupunkikeskustan alueelta pitäisi olla ensisijainen
tavoite. Missään muussa Suomen suuressa kaupungissa
valtatie ei enää vastaavalla tavalla kulje läpi kaupungin
tiiviimmän kaupunkirakenteen. Kehätie helpottaisi
huomattavasti valtatien liikennerasitusta ja suojelisi alueen arvokkaita
pohjavesiä.
Päijät-Hämeessä on jo pitkään
ollut korkea työttömyysaste. Maaliskuussa 2013
työttömyysaste Lahdessa oli jopa 15,8 prosenttia.
Valtioneuvosto päätti 13.9.2012 nimetä Lahden
seutukunnan äkillisen rakennemuutoksen tukialueeksi. Hallituskaudeksi
on asetettu Rakennemuutokseen reagointi -työryhmä,
joka kehittää äkillisten rakennemuutosten
hoitamisen toimintamallia ja koordinoi eri hallinnonalojen toimia.
Työryhmä tekee päätöksiä tarkoitukseen
käytettävissä olevien valtion budjettimäärärahojen
jaosta eri alueille sekä mahdollisista lisäresurssien
tarpeista. Työryhmässä ovat edustettuina
myös liikenne- ja viestintäministeriö.
Eteläinen kehätie on panostus tulevaisuuteen,
sillä se mahdollistaisi vetovoimaisten yritysalueiden synnyn
ja alueen kehittämisen myös muilta osin. Nykytilanne
jarruttaa erityisesti elinkeinoelämän kehitystä.
Oikea aika suunnittelurahan myöntämiseen on nyt,
sillä kunnilla ei enää ensi vuonna ole
rahoitusvarausta tiesuunnitelman tekemiseen. Jos hanke käynnistettäisiin
nyt, se voitaisiin toteuttaa yhteisesti sovitulla rahoituksella.
Hollolassa on kehätien suunnittelua varten varausta tälle
vuodelle 100 000 euroa ja Lahdessa 900 000 euroa. Suunnittelun kustannusarvio
on noin 3 miljoonaa euroa, josta yllämainitut kunnat ja
maakuntaliitto saisivat tällä hetkellä kasaan
50 prosenttia. Valtion rahoitusosuudeksi jäisi vain 1,5
miljoonaa euroa. Hanke on ministeriönkin mukaan erittäin
tärkeä. Suunnittelu olisi tehokasta aloittaa nyt,
kun se voitaisiin tehdä taloudellisessa yhteistyössä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 lisätalousarvioon
momentille 31.10.77 lisäyksenä 1 500 000
euroa Lahden eteläisen kehätien suunnittelun aloittamiseen.
Helsingissä 28 päivänä toukokuuta
2013