Perustelut
Uudistuksen käsittelytilanne
Valiokunta toteaa, että Lissabonin sopimuksen mukaisesti
Euroopan parlamentti ja neuvosto päättävät
tulevasta yhteistä maatalouspolitiikkaa koskevasta lainsäädännöstä tavanomaista lainsäädäntömenettelyä
noudattaen
eli yhteispäätösmenettelyn mukaisesti.
Nyt toimitetusta selvityksestä käy ilmi, että uudistuksen
tärkeimmät auki olevat neuvottelukysymykset ovat:
- Siirtyminen kohti alueellista
tasatukea jäsenvaltioissa
- Viherryttämistuen säännöt
- Tuotantosidonnaisia tukia koskevat säännöt
- Sokerikiintiöiden jatkoajan pituus
- Maatalouden viitehintojen päivittäminen
- LFA-aluejakoa koskevan uudistuksen sisältö ja
aikataulu
- Yksinkertaistaminen (tukimalli, uudet tukimuodot, viherryttäminen,
maaseudun kehittämisohjelmien laadinta, valvonta jne.)
- Maatalouden kilpailusäännöt,
erityisesti tuottajaorganisaatioiden hyväksyminen ja toimintamahdollisuudet.
Euroopan parlamentti äänesti kannastaan lainsäädäntöehdotuksiin
11.—14.3.2013 pitämässään
täysistunnossa. Neuvosto muodosti oman yhteisen kantansa
maaliskuun maatalous- ja kalastusneuvostossa 18.—19.3.2013,
jonka jälkeen on aloitettu viralliset trilogineuvottelut kompromissista
Euroopan parlamentin ja komission kanssa. Irlannin tavoitteena on
saavuttaa yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksesta poliittinen
yhteisymmärrys kesäkuun neuvostossa 24.—25.6.2013.
Ratkaisuun pääsemiseksi kesäkuussa on
kaikkien toimielinten joustettava omista peruskannoistaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että koska
uudistusten valmisteluaikataulu on venynyt alun perin suunnitellusta,
on tarpeen säätää siirtymäkauden
järjestelyistä vuodelle 2014. Osa uudistuksesta
tulee siten voimaan 1.1.2014 ja osa vasta 1.1.2015 (mm. suorat tuet,
epäsuotuisten alueiden tuki ja ympäristökorvaus
sekä täydentävien ehtojen muutokset).
Komissio on antanut 18.4.2013 siirtymäkauden säädöksiksi
ehdotuksensa (KOM(2013) 226 lopullinen), josta on annettu U-kirjelmä (U
31/2013 vp) eduskunnalle (valiokunnan lausunto MmVL 15/2013
vp — U 31/2013 vp). Siirtymäkausiehdotuksen
hyväksyminen tapahtuu vasta syksyllä 2013. Lisäksi
siirtymäkauden asioista säädetään
myöhemmin annettavilla komission toimeenpanosäännöillä ja
komission delegoidun säädösvallan perusteella.
Yleistä
Valiokunta on jo lausunnossaan (MmVL 18/2011 vp — E
87/2011 vp) todennut, että yhteisen maatalouspolitiikan
sisäinen tukijakauma perustuu yli 20 vuoden tuotantohistoriaan
eikä se vastaa 27 erilaisen jäsenmaan muuttuvilla markkinoilla
toimivan maatalouden vaatimuksiin. Tämän vuoksi
hallitusohjelman mukaisesti tavoitteena tulee olla, että tukijakaumaa
korjataan oikeudenmukaisemmin sekä paremmin eri jäsenmaiden
ja alueiden erityispiirteitä ja tuotanto-olosuhteita huomioivaan
suuntaan siten, että maamme erityisolosuhteet tulevat huomioon
otetuiksi. Suomen tavoitteena tulee olla EU:n ja kansallisten tukien
suuntaaminen Suomen maatalouden erityistarpeet huomioon ottaen.
Valiokunta on antanut aikaisemmin asiassa myös lausuntonsa
(MmVL 19/2012 vp — U 69/2011 vp, MmVL
30/2012 vp — U 69/2011 vp ja MmVL 4/2013
vp — U 69/2011 vp). Valiokunta uudistaa aikaisemmissa
lausunnoissaan esittämänsä.
Lausuntoihinsa viitaten valiokunta pitää hallitusohjelman
mukaisesti tärkeänä, että edistetään
kansallista mahdollisuutta varmistaa Suomen maatalouden erityistarpeiden
mukaisesti maataloustuotannon monipuolisuus ja keskeisten tuotteiden
tuotannolla kansallinen huoltovarmuus. Valiokunta katsoo, että uudistuksessa
tulee turvata maamme eri alueille tyypillisten ja perinteisten tuotannonalojen
toimintaedellytykset ottaen huomioon myös maamme ilmastolliset
olosuhteet. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että uudistuksessa Suomen tavoitteena on tukitasojen säilyttäminen
siten, että tuet mahdollistavat maatalouden kannattavuuden
turvaamisen koko maassa.
Aikaisempien lausuntojensa mukaisesti valiokunta pitää erityisen
välttämättömänä,
että
- tuotantosidonnaisten tukien osuutta maamme
suorista tuista lisätään nykyisestään
- Suomelle tulevaa (LFA) hehtaarikohtaista määrää korotetaan
- Suomen ympäristötukiohjelmaa vastaavat
toimet muodostuvat jatkossakin laajapohjaisiksi ja viljelijöitä taloudellisesti
kannustaviksi
- mahdollisuus kansallisten tukien maksamiseen säilyy
- sokerintuotannon kiintiöjärjestelmä säilyy
- maidontuotannon ohjausjärjestelmä säilyy
- luomu- ja lähiruoan tuotantoa edistetään ja
helpotetaan tuotteiden markkinoillepääsyä ja että
- maatalouspolitiikan yksinkertaistamistyössä edetään
konkreettisesti byrokratian karsimiseksi.
Aikasempiin lausuntoihin viitaten valiokunta pitää myös
välttämättömänä,
että uudistuksen lähtökohtana on perheviljelmiin
perustuvan monipuolisen maataloustuotannon jatkuminen kaikilla Euroopan
alueilla. Euroopan tulee panostaa maailman yhä heikkenevän
ruokaturvan parantamiseen. Tuotanto-olosuhteissa olevat luonnonolosuhteista
johtuvat erot tulee tasata tukijärjestelmien kompensaatioilla.
EU tarvitsee luonnonolosuhde-eroja tasaavaa maatalouspolitiikkaa. Tämän
lisäksi tarvitaan kansallisia tukia EU:n tukien rinnalle.
Samalla valiokunta painottaa huoltovarmuuskysymystä eli
sitä, että jokaisella valtiolla on oikeus ja velvollisuus
huolehtia kansalaistensa elintarvikkeiden saatavuudesta.
Valiokunta korostaa sitä, että uusiutuviin luonnonvaroihin
perustuvalla vihreällä taloudella on tulevaisuudessa
erittäin keskeinen asema talouden yleisen kehityksen kannalta
ja myös talouden elvyttämisen kannalta, niin Suomessa kuin
EU:ssa. Tarvitsemansa raaka-aineet maamme elintarviketeollisuus
hankkii pääosin kotimaiselta maa- ja puutarhataloudelta.
Kuljetuskustannusten takia merkittävä osa elintarviketeollisuudestamme
on myös riippuvainen kotimaisesta raaka-aineesta. Elintarviketeollisuus on
sekä tuotannon bruttoarvolla että arvonlisäyksellä mitattuna
Suomen viidenneksi suurin teollisuudenala.
Valiokunta toteaa, että toimeenpanon näkökulmasta
nyt kyseessä olevan uudistuksen toteuttamisen on arvioitu
vaativan huomattavan suurta työpanosta. Työmäärän
kasvun on arvioitu olevan osin pysyvää. Uudistusehdotusten
monilukuisuus ja -mutkaisuus sekä äärimmäinen yksityiskohtaisuus
erilaisine poikkeamiskäytäntöineen, ns.
joustavuus, johtavat lisääntyvään tulkinnanvaraisuuteen
sekä tarkennus- ja valvontatarpeeseen ja vievät
politiikkaa kokonaisuutena entistäkin vaikeaselkoisempaan
ja sekavampaan suuntaan. Valiokunta pitää välttämättömänä,
myös taloudellisista syistä, että niin
yhteisen maatalouspolitiikan kuin maaseudun kehittämispolitiikan
yksinkertaistamistyössä edetään
konkreettisesti (mm. maatalouden tuotantosidonnaisia tukia lisäämällä)
byrokratian karsimiseksi. Valiokunta pitää myös
välttämättömänä,
että EU:n hallintoprosesseja kehitetään
ja kevennetään säästöjen
aikaansaamiseksi.
Valiokunta toteaa, että Eurooppa-neuvoston kokouksessa
7.—8.2.2013 rahoituskysymykset, ja komission esityksen
käsittelyssä niin neuvostossa kuin EU:n parlamentissa
monet esityksen yksityiskohdat, ovat sinänsä etenemässä Suomen
kannalta myönteiseen suuntaan.
Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää lisäksi
huomiota siihen, että neuvottelut Etelä-Suomeen
eli A- ja B-tukialueelle maksettavan kansallisen 141-tuen jatkosta
käydään samanaikaisesti EU:n yhteisen
maatalouspolitiikan uudistuksen kanssa. Sopimusta on jatkettava
sellaisenaan ainakin siihen saakka, kunnes uusi neuvottelutulos
on saatettu voimaan. Valiokunta toteaa, että EU-tukien
tasossa tai muodossa tapahtuvat muutokset voivat heijastua Suomen
kansallisiin tukiin (liittymissopimuksen artiklat 141 ja 142). Suomen
kansallisten tukien jatko ajoittuu vuoden 2013/2014 vaihteeseen.
Nykyinen 141-päätös on voimassa vuoden
2013 loppuun saakka, ja 142-tuen maksuvaltuutta tarkastellaan vuonna
2014.
Jäljempänä valiokunta käsittelee
muiden uudistuksen asiakohtien ohella edellä todettuja
uudistuksen tärkeimpiä auki olevia neuvottelukysymyksiä.
Suoria tukia koskeva asetus
A. Yleistä
Valiokunta katsoo, että jäsenmaille tulee
antaa laaja päätösvalta myönnettäessä tukioikeuksia kansallisesta
varannosta. Erityistilanteissa tukioikeuksia tulee aina voida myöntää.
Valtioneuvoston kannan mukaisesti valiokunta katsoo myös,
että neuvoston yleisnäkemykseen sisältyvä mahdollisuus
hyödyntää jäsenmaissa käyttämättä jääviä suoria
tukia tulee toteuttaa, jotta suorien tukien enimmäismäärä saadaan
täysimääräisesti hyödynnettyä.
Perustuen osalta on tärkeää, että tilatuen
alueellista mallia noudattavat maat voivat päättää säilyttävänsä olemassa olevat
tukioikeudet ja niiden lisäosat samoin kuin päättää niiden
arvon mukauttamisesta.
Kirjelmästä käy ilmi, että neuvoston
yhteisen kannan mukaan tukien maksua voitaisiin rajoittaa sellaiselle
viljelijälle, jonka ei katsota harjoittavan aktiivista
maataloustoimintaa. Aktiiviviljelijän määritelmä voitaisiin
määritellä jäsenmaan tasolla
joustavasti ottaen huomioon asetuksen antamat puitteet. Euroopan
parlamentti ja komissio haluaisivat ns. negatiivilistan (sellaiset
yritykset, joiden ei katsota lähtökohtaisesti harjoittavan
pääasiallisesti maataloustuotantoa) laadinnan
pakolliseksi, neuvosto vapaaehtoiseksi.
Valiokunta toteaa, että aktiiviviljelijän
käsite on sinällään hyvä ja
hyväksyttävä, mutta moni viljelijä on
pakotettu monipuolistamaan yritystoimintaansa tai työskentelemään
myös tilan ulkopuolella toimeentulonsa turvaamiseksi. Itä-
ja Pohjois-Suomessa tilan ulkopuolisia työtilaisuuksia
on rajoitetusti. Aktiiviviljelijän asemaa on heikentänyt
se, että tuet ovat pääomittuneet pellon
hintaan. Valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä neuvoston
kannan mukaisesti, että aktiiviviljelijän tarkempi
määrittely maataloustoiminnan perusteella tulee
jättää kansallisten viranomaisten toimivaltaan,
jotta maatalouden erityispiirteet eri puolilla yhteisöä voidaan
ottaa huomioon. Samasta syystä ja hallinnollisten kustannusten
minimoimiseksi myös pienten tilojen tukijärjestelmän
soveltamisen tulee olla kansallisesti päätettävissä.
Valiokunta toteaa, että Suomi saa nykyisin maksaa 10
prosenttia EU:n suorista tuista tuotantoon sidottuina. Valiokunta
korostaa sitä, että tuotantosidonnaisen tuen merkitys
on Suomessa erittäin suuri erityisesti kotimaisen naudanlihan tuotannossa.
Komission esityksen mukaan jäsenmaat voisivat edelleen
vapaaehtoisesti maksaa tuotantosidonnaisia tukia tietyille maatalouden
muodoille nykyisen tuotantomäärän säilyttämiseksi. Neuvoston
yleisnäkemyksen mukaan tuen määrä voisi
olla pääsääntöisesti
enintään 7 prosenttia tai poikkeuksellisesti enintään
12 prosenttia jäsenmaan suorien tukien kansallisesta enimmäismäärästä.
Komission suostumuksella mahdollista olisi myös yli 12
prosentin taso, mikäli jäsenmaa on vuosien 2010—2013
aikana vähintään yhtenä vuonna
myöntänyt tuotantosidonnaisia tukia yli 10 prosenttia.
Tämä prosenttiraja ylittyy Suomessa vuonna 2013,
joten yli 12 prosentin raja olisi Suomessa mahdollinen.
Euroopan parlamentin kanta on, että tuen yleinen määrä voisi
olla enintään 15 prosenttia kansallisesta suorien
tukien enimmäismäärästä. Jos
suoran tuen kansallisesta enimmäismäärästä vähintään
3 prosenttia käytettäisiin valkuaiskasveille,
voisi tukiprosentti olla enintään 18. Parlamentin
kantaan sisältyy myös mahdollisuus myöntää kansallista
lisätukea emolehmätuotannolle. Tätä neuvosto
ei kannata. Valiokunta toteaa, että maamme tuotantosidonnaisten
tukien määrää tulee kasvattaa
jatkoneuvotteluissa.
Emolehmäpalkkioiden irrottaminen tuotannosta katkaisisi
emolehmien määrän kasvun maassamme, mikä nopeuttaisi
naudanlihantuotannon vähenemistä. Tuotantosidonnainen
lypsylehmäpalkkio on tärkeä myös
AB-tukialueen maidontuotannolle, joka on naudanlihatuotannon tavoin
ollut pitkään laskusuunnassa. Suomen tulee ajaa
Euroopan parlamentin kantaa, joka mahdollistaa tuen kohdentamisen
kaikille maataloustuotteille.
Valiokunta toteaa, että nuorten viljelijöiden tukijärjestelmä olisi
neuvoston yleisnäkemyksen mukaan vapaaehtoinen. Euroopan
parlamentti ja komissio haluaisivat nuorten viljelijöiden
tuesta jäsenmaille pakollisesti sovellettavan. Valiokunta
katsoo, että nuorten viljelijöiden tukijärjestelmän
soveltaminen tulee olla vapaaehtoista ja että nuorten viljelijöiden
tukea tulee voida maksaa kaikkien nuoren viljelijän aktivoimien
tukioikeuksien perusteella.
Euroopan parlamentti on ehdottanut uutta jäsenmaille
vapaaehtoista lisätukea viljelijöiden ensimmäisille
hehtaareille enintään 50 hehtaariin asti. Neuvosto
on samaa mieltä muutoin, mutta se esittää rajaksi
30 hehtaaria. Komissiokin voi hyväksyä ehdotuksen
ensimmäisille hehtaareille maksettavasta lisätuesta.
Valiokunta kannattaa ehdotusta jäsenmaille, mukaan lukien Suomi,
vapaaehtoisesta ensimmäisistä hehtaareista myönnettävästä lisätuesta.
Valiokunta pitää tarpeellisena ehdotusta tilakohtaisen
tuen enimmäismäärästä.
Kauden 2014—2020 rahoituskehyksiä koskevissa päätelmissään
Eurooppa-neuvosto päätti, että portaittainen
tilakohtaisen suoran tuen enimmäismäärän
soveltaminen on jäsenmaille vapaaehtoista.
B. Viherryttäminen
Valiokunta uudistaa lausunnoissaan (MmVL 18/2011 vp — E
87/2011 vp, MmVL 19/2012 vp — U 69/2011
vp ja MmVL 4/2013 vp — U 69/2011 vp)
viherryttämisestä esittämänsä.
Valiokunta toteaa, että toteutuessaan tämä ehdotus
sitoisi merkittävän osan suorasta tuesta. Vuosien
2014—2020 rahoituskehyksiä koskevissa päätelmissään
Eurooppa-neuvosto päätti edellä todetun
mukaisesti, että viherryttämistuen osuus
suorista tuista on 30 prosenttia. Eurooppa-neuvosto päätti
kuitenkin myös, että jäsenmaille annetaan
joustavuutta viherryttämistuen soveltamiseen. Lisäksi
päätelmissä todetaan, että ekologisen
alan vaatimus tulee toteuttaa siten, että se ei edellytä pinta-alan
poistamista tuotannosta ja että vältetään
perusteettomat tulonmenetykset viljelijöille.
Valiokunta tuo esiin tässäkin yhteydessä,
että maamme tuotannon kannalta ongelmalliset (ottaen huomioon
maamme tuotannon rakenne ja peltolohkojen pirstaleisuus) ehdotukset
viherryttämisestä koskevat viljelyn monipuolistamista,
pysyvää nurmea ja ekologista alaa. Viherryttäminen
ei saa luoda pelkästään lisäbyrokratiaa, jonka
ympäristönsuojelulliset vaikutukset jäävät
vähäisiksi. Viherryttämisen suurimmat
huolet liittyvät säännösten
monimutkaistumiseen, lisääntyviin viljelykustannuksiin
sekä valvontatarpeen lisääntymiseen.
Lisäbyrokratian estämisen ohella tärkeää on
myös, että tuotannonrajoitteita asetettaessa maailman
ruokahuollon yhä paheneva tilanne otetaan huomioon, mitä on
jo korostettu edellä. Valiokunta toteaa, että komission
ehdotuksen mukaisen maataloustukien viherryttämisen myönteiset
vaikutukset voivat jäädä Suomessa joka
tapauksessa kokonaisuutena pieniksi, sillä Suomessa on
jo olemassa kattava ja melko laaja ympäristötukiohjelma.
Valiokunta pitääkin välttämättömänä,
että nyt ehdotetut ja Suomessa jo sovellettavat toimenpiteet voidaan
yhteensovittaa mahdollisimman hyvin.
Valiokunta kiinnittää toisaalta huomiota siihen,
että suomalaisen maatalouden suhteellinen kilpailukyky
voi jopa jossain määrin parantua yhteisen maatalouspolitiikan
viherryttämisen myötä, kun maataloustuottajat
myös muualla EU:ssa joutuvat sitoutumaan maatalouden ympäristökuormitusta
vähentäviin toimenpiteisiin. Tuolloin viherryttämisehdot
toimisivat tuotannon rajoitteina lähinnä EU:n
suotuisimmilla, tehotuotantoa harjoittavilla alueilla, joissa lisäviherryttämiseen
on todellista tarvetta. Kyseisillä alueilla Suomen ympäristötukiohjelmaa
vastaavat toimet olisi pitänyt toteuttaa jo aikaisemmin.
Valiokunta toteaa, että viherryttämisehtojen joustamaton
soveltaminen johtaa kustannusten nousuun tiloilla, joilla on haettu
kustannussäästöjä työtä jakamalla
ja erikoistumalla. Jäsenmaiden erilaisten lähtökohtien
vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä,
että jäsenmaille annetaan joustavuutta viherryttämisen
toimeenpanossa. Valiokunta katsoo, että ehdotuksen tulee
ottaa huomioon Suomen pohjoinen sijainti ja metsäisten
alueiden suhde maatalousmaahan. Maamme kokonaispinta-alasta peltojen
osuus on vähemmän kuin 10 prosenttia.
Uusien ehtojen täyttäminen voi aiheuttaa vaikeuksia
ja lisäkustannuksia myös viljelysmaan saatavuuden
takia, mikä hidastaa rakennekehitystä. Taloudelliset
vaikutukset muodostuisivat suurimmiksi kotieläintiloilla,
joilla maan käyttöä ohjaa rehu- ja lannanlevitysalan
tarve. Erityisesti suurilla sika- ja siipikarjatiloilla, joilla pelto
käytetään lähes kokonaan 1—2
rehukasvin viljelyyn, viherryttämisehdot lisäävät
kustannuksia. Lisäksi alueilla, joilla on runsaasti eläimiä suhteessa
peltoalaan, lisämaata ei ole mahdollista saada vuokralle
kohtuuetäisyydeltä muuten kuin korkeaan hintaan.
Viherryttäminen tuokin todennäköisesti
karjatiloille paineen hankkia lisämaata eläintiheillä alueilla.
Edellä esitetystä käy ilmi, että neuvoston
yhteisen kannan mukaan viljelijöiden olisi noudatettava
tukikelpoisilla hehtaareillaan komission esittämää kolmea
viherryttämistointa:
- viljelyn monipuolistaminen (neuvoston kannan
mukaan vaatimukset porrastettaisiin tilakoon perusteella; poikkeusmahdollisuuksia
tietyt vaatimukset täyttäville alueille ja viljelijöille),
- pysyvän nurmen säilyttäminen
viljelijätasolla; poikkeusmahdollisuuksia jäsenmaille
ja alueille,
- ekologinen ala (5 prosenttia, joka nousisi mahdollisesti
7 prosenttiin vuonna 2018), poikkeusmahdollisuuksia tietyt vaatimukset
täyttäville alueille ja viljelijöille.
Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että viherryttämisvaatimukset voitaisiin neuvoston
yleisnäkemyksen mukaan jäsenmaan niin päättäessä kattaa
sellaisilla vastaavilla toimilla, jotka tuottavat yhtäläisen
tai korkeamman hyödyn ilmastolle ja ympäristölle
joko maaseudun kehittämisasetuksen ympäristökorvausten
kautta tai kansallisten tai alueellisten ympäristösertifiointiohjelmien
kautta (= ns. viherryttämistoimien ekvivalenssi).
Komissio hyväksyisi vastaavuuden. Tulevalla ohjelmakaudella
ympäristökorvausjärjestelmän
perustason tulisi komission ehdotuksen mukaan sisältää täydentävät
ehdot, viherryttämistuen ehdot sekä ympäristökorvauksen vähimmäisvaatimukset.
Ympäristökorvausta voitaisiin maksaa tämän
perustason yli menevistä toimista. Euroopan parlamentti
kannattaa tällaista kaksinkertaisen maksun estämistä,
mutta neuvoston yleisnäkemykseen sisältyy kaksinkertaisen
maksun mahdollisuus.
Valiokunta pitää erittäin myönteisenä sitä, että tiloilla,
jotka sijaitsevat 62. leveyspiirin pohjoispuolella tai läheisillä alueilla
ja joilla on peltoa yli 10 hehtaaria, peltoalalla on neuvoston kannan
mukaan oltava vähintään kaksi kasvia (perussääntö:
yli 30 hehtaarin tiloilla olisi oltava kolme kasvia). Erittäin
tärkeää on myös, että metsäisille
alueille tulee poikkeus ekologisen alan vaatimukseen.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota
siihen, että Euroopan parlamentti on pitkälti
samoilla linjoilla neuvoston kanssa muissa kohdissa, paitsi ekvivalenssin
mahdollisuudessa ja tietyissä jäsenmaille, alueille
ja viljelijöille annettavissa poikkeusmahdollisuuksissa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että komissio
pitää neuvoston ja Euroopan parlamentin linjaa
liian heikkona kokonaisuutena.
Valiokunta edellyttää, että viherryttämistukea
koskevien mahdollisten viljelijäkohtaisten sanktioiden,
jotka seuraavat tukikelpoisuusehtojen noudattamatta jättämisestä,
tulee koskea vain viherryttämistukea, ei muita yhteisen
maatalouspolitiikan mukaisia tukimuotoja, sillä niitä koskevat
omat erilliset tukikelpoisuusehtonsa.
Yhteisiä markkinajärjestelyjä koskeva
asetus
Valiokunta toteaa, että markkinatoimenpiteet sokerin
kiintiöjärjestelmän lakkauttamista lukuun
ottamatta säilyisivät pääsääntöisesti
käytössä. Valiokunta painottaa sitä,
että sokerituotannon kiintiöjärjestelmän
mahdollinen lakkauttaminen vaarantaa Suomen sokerintuotannon jatkuvuuden
ja keskittää tuotannon EU:n parhaille tuotantoalueille.
Valiokunta pitääkin erittäin tärkeänä kiintiöiden
säilyttämistä. EU:n sokerin ja tärkkelysperunan
tuotantokiintiöt ja kansallinen tuki ovat turvanneet suomalaisen
sokerin ja perunatärkkelyksen tuotannon jatkumisen. Tuotannon
jatkuminen näillä aloilla, mikä on välttämätöntä maamme
huoltovarmuuden kannalta, tulee turvata myös vireillä olevassa maatalousuudistuksessa.
Valiokunta toteaa, että neuvoston yleisnäkemyksen
mukaan sokerikiintiöitä jatkettaisiin kahdella
vuodella, vuoteen 2017 asti. Euroopan parlamentti haluaa jatkoa
vuoteen 2020 saakka. Komission kanta on edelleen päättää kiintiöjärjestelmä vuoteen
2015. Valtioneuvoston kantaan viitaten valiokunta katsoo, että Euroopan parlamentin
linjauksen mukaisesti sokerin kiintiöjärjestelmää tulee
jatkaa vuoteen 2020 saakka. Samoin perinteisten sokerinpuhdistamojen toimintaedellytykset
on turvattava.
Valiokunta on jo aikaisemmissa lausunnoissaan kiinnittänyt
huomiota siihen, että sokerikiintiöiden poistuminen
johtaa EU:n perinteisen oman varan, sokerimaksujen, poistumiseen
vuodesta 2015 lukien. Vastaava rahamäärä (n.
123 miljoonaa euroa/vuosi) tulee kerätä EU:n
budjettiin normaalin jäsenmaksun kautta. Suomen osuus sokerimaksusta
on ollut huomattavasti jäsenmaksuamme pienempi, joten muutos
lisää Suomen maksuja EU:lle.
Valiokunta toteaa, että maitokiintiöjärjestelmän
poistuminen luo epävarmuutta maitomarkkinoille. Maitokiintiöjärjestelmä oli
maamme liittyessä EU:hun keskeinen tekijä turvattaessa maamme
kansallista maataloustuotantoa. Kirjelmästä käy
ilmi, että Euroopan parlamentti ehdottaa luotavaksi uuden
tarjonnanhallintamenettelyn markkinahäiriöiden
varalle sen jälkeen, kun kiintiöt poistuvat vuonna
2015. Komissio haluaisi tarkastella maitosektorin tulevaisuutta vuoden
2015 jälkeen erillisessä prosessissa vuoden 2014
aikana. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että maitomarkkinoille luodaan uusia markkinahallintamenettelyitä kiintiöiden
poistumisen jälkeen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että markkinatoimenpiteiden tehokas ja nopea soveltaminen
varmistetaan. Jatkossakin vientitukea on voitava myöntää esim.
kauralle. Lisäksi yksityisen varastoinnin tukien maksamisen
mahdollisuus on tärkeä erityisesti meijeri- ja
lihatuotteita ajatellen.
Komissio on korostanut alkutuotannon aseman vahvistamista elintarvikeketjussa.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että alkutuotannon asemaa elintarvikeketjussa parannetaan
edistämällä niin luomu- kuin lähiruokaa
samoin kuin tuotteiden pääsyä jakeluun
ja kauppaan, puuttumalla lainsäädännöllisesti
kaupan määräävään rooliin.
Monipuolista ja toimivaa kilpailutilannetta päivittäistavarakaupassa
tulee edistää. Tavoitteena tulee olla markkinoiden
nykyistä tasapainoisempi toiminta alkutuotannon kannalta. Valiokunta
pitää myös tärkeänä,
että tuottaja- ja toimialajärjestelmää kehitetään,
alkuperämerkintöjä lisätään
ja lähiruoan tuotantomahdollisuuksia edistetään.
Valiokunta pitää tuotantopaikan, etenkin maan
nimen, merkitsemistä maataloustuotteisiin välttämättömänä.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa elintarviketietojen
antamisesta kuluttajalle (EU) N:o 1169/2011 (kuluttajainformaatioasetus)
säädetään elintarvikkeen ja
eräissä tapauksissa myös pääainesosan
alkuperämaan tai lähtöpaikan ilmoittamisesta.
Asetuksen edellyttämien tarkempien täytäntöönpanosääntöjen
valmistelu on alkamassa. Valiokunta kiirehtii sääntöjen
toteuttamista ja pitää tärkeänä,
että edelläkävijämaiden ponnistuksia asiassa
tuetaan. Erittäin tärkeää onkin,
että eri säädösten määräyksistä ei
tule keskenään ristiriitaisia eikä päällekkäisiä.
Maaseudun kehittämisasetus
Valiokunta pitää tärkeänä,
että asetus mahdollistaa laajan toimenpidevalikoiman, mm.
koulutuksen ja tiedonvälityksen tukemisen, neuvonnan, maatalous-
ja ympäristöinvestoinnit, korvaukset epäsuotuisille
alueille, ympäristökorvaukset, luonnonmukaisen
tuotannon tuet, eläinten hyvinvoinnin edistämisen
sekä yritys- ja hanketuet.
Kirjelmästä käy ilmi, että neuvoston
näkemyksen mukaan epäsuotuisten LFA-alueiden aluejaon
uudistus toteutettaisiin komission esittämien biofyysisten
kriteerien pohjalta (mm. kylmä ilmasto). Raja-arvon ylittävää aluetta
tulisi olla vähintään 60 prosenttia kunnan
maatalousmaasta. Hienosäätö olisi
pakollista. Valiokunta pitää hyvänä komission
ehdotukseen sisältyvää mahdollisuutta
epäsuotuisten alueiden tukitason nostamiseen nykyisestä.
Valiokunta korostaa sitä, että epäsuotuisten
alueiden korvauksen hehtaarikohtaista määrää tulee
korottaa siten, että se ottaa nykyistä paremmin
huomioon maamme erityisolosuhteet. Valiokunta katsoo, että vaatimusta
näiden alueiden hienosäädöstä (tukikelpoisuuden
tarkistamista, jos epäsuotuisuus olisi voitettu esim. investointien
avulla) ei tule soveltaa silloin, kun epäsuotuisuus on
määritelty kasvukauden pituuden tai lämpötilasumman
perusteella. Jos hienosäätö kuitenkin
toteutuu pakollisena, hienosäätöä koskevien
laskelmien tekoon tulee ainakin saada joustavuutta. Aluejakouudistus
tulisi toteuttaa yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksen yhteydessä.
Edellä on todettu, että Eurooppa-neuvostossa saavutettu
rahoituskehysratkaisu turvaisi II pilarin kehittämistukien
EU-rahoituksen nykyisen tason Suomessa. Valiokunta tuo voimakkaasti esiin,
että jakokriteerien mahdollinen muuttuminen II pilarin
tuissa voi merkitä Suomen tukiosuuden pienenemistä.
Tavoitteena tulee olla maamme tukien korottaminen EU:n rahoituksella.
Jakokriteerien muuttuminen lisäisi painetta Suomen EU-osarahoitteisten
maaseudun kehittämistukien, kuten ympäristötuen
ja luonnonhaittakorvauksen (LFA), kansallisten, kehysvaikutteisten
rahoitusosuuksien kasvattamiseen, mikäli nykyinen rahoituksen
taso halutaan säilyttää. Jo nykyisellään
kansallisen osarahoituksen osuus on maassamme merkittävä.
Osarahoituksen salliminen jatkossakin on tärkeää.
Yhteisen maatalouspolitiikan toimia on kehitettävä EU:n
Itämeri-strategian ympäristönsuojelutavoitteiden
toteuttamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan kuuluva
maatalouden ympäristöohjelma on jatkossakin laajapohjainen
ja viljelijöitä taloudellisesti kannustava. Ympäristöohjelman
kautta toteutettavien toimenpiteiden on oltava tilatasolla hyvin
ja kustannustehokkaasti toteutettavissa.
Komission alkuperäisessä ehdotuksessa luonnonmukainen
tuotanto oli erotettu ympäristötuesta
omaksi toimenpiteekseen. Valiokunta toteaa, että tämä olisi
lisännyt byrokratiaa, sillä rahoitussuunnittelu
ja seuranta tulee tehdä tältä osin omana
toimenpiteenään. Valiokunta pitää tärkeänä,
että luomutilat saavat jatkossakin ympäristökorvausta
esimerkiksi perustaessaan kosteikon tai suojavyöhykkeen
tai hoitaessaan perinnebiotooppeja. Luonnonmukaisen tuotannon säilymiseksi
maassamme ja sen kehittämiseksi on välttämätöntä,
että kyseiselle tuotannolle voidaan maksaa ympäristötukea.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että erityisesti
maamme luonnonmukaisen kotieläintuotannon ongelmana on
luonnonmukaisesti tuotetun valkuaisen vaje, mikä johtuu
pohjoisista luonnonolosuhteistamme. Luonnonmukaisessa tuotannossa
edellytetään käytettäväksi
luonnonmukaisesti tuotettuja rehuja. Luonnonmukaisesti tuotetun
valkuaisen tuotantoon on voitava kannustaa tukitoimenpiteillä.
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että valkuaisrehuomavaraisuus maamme kotieläintuotannossa on
muiltakin osin hyvin alhainen ja riippuvuus tuontirehusta erittäin
suuri.
Valiokunta toteaa, että uudistuksessa maatalouden riskienhallinta
tulee saamaan entistä enemmän painoarvoa. Jäsenmaille
vapaaehtoisina välineinä osana maaseudun kehittämisasetusta
on tuki satovakuutuksille ja erityinen tulojentasausväline.
Suomessa nykyinen satovahinkojärjestelmä loppuu
viimeistään vuonna 2015. Indeksien salliminen
korvauksien määrittämisessä laajentaa
mahdollisuuksia erilaisten vakuutustuotteiden kehittämisessä myös
Suomessa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että varhaiseläkejärjestelmä puuttuu
maaseudun kehittämisasetuksen toimenpiteistä.
Maataloutemme rakenne ei ole kilpailukykyinen. Varhaiseläkejärjestelmän
lakkauttaminen hidastaa rakennekehitystä, lisää vuokrapeltojen
osuutta maatiloilla entisestään ja haittaa tuottavuuden
kehitystä.
Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on käynyt
ilmi, että kuluvalla ohjelmakaudella koko yhteisön
alueella maaseuturahastosta rahoitetaan metsiin liittyviä toimia
kahdeksalla miljardilla eurolla eli 9 prosentilla koko rahoituksesta.
Komission maaseutuasetusehdotuksen päätavoitteisiin
ei ole sisällytetty metsätalouden kilpailukyvyn
edistämistä. Asetusteksti korostaa metsien ekologista
merkitystä.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että metsien merkitys elinkeinona tunnustetaan
ja metsätalouden kilpailukyvyn parantaminen nostetaan tavoitteeksi
maatalouden kilpailukyvyn rinnalle, kuten nykyisessäkin
asetuksessa Eurooppa-neuvoston päätelmien ja Euroopan
parlamentin maatalouden ja maaseudun kehittämisen valiokunnan
kannan mukaisesti. Metsätaloutta tuetaan Suomessa kansallisella
rahoituksella. Kestävän metsätalouden
rahoituslain alaiset tuet hyväksytetään
komissiolla, ja niiden täytyy olla maa- ja metsätaloussektoria
koskevien valtiontuen suuntaviivojen mukaisia. Suuntaviivat ovat noudattaneet
maaseutuasetuksen tavoitteita.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että jos
komission maaseutuasetusehdotus säilyy nykymuodossaan metsätalouselinkeinon
edistämisen osalta, on mahdollista, että kansallisten
metsätaloustukien hyväksyttäminen vaikeutuu.
Metsäelinkeinon tukeminen uusiutuvan raaka-aineen tuottajana
on hyvin linjassa uutta maaseudun kehittämispolitiikkaakin
ohjaavan Eurooppa 2020 -strategian tavoitteiden kanssa. Mikäli maaseutuasetus
ei tunnusta metsätalouselinkeinon tärkeyttä,
saattaa sillä olla heijastevaikutuksia yhteisön
muihin politiikkoihin. Tämän vuoksi metsätalouselinkeinon
edistäminen ja siihen liittyvät konkreettiset
toimenpiteet on sisällytettävä selkeästi
asetukseen. Valiokunta edellyttää kuitenkin, ettei
metsätaloustoimenpiteiden sisällyttäminen
asetukseen saa muuttaa toimivaltasuhteita metsäasioissa
komission ja jäsenmaiden välillä. Varsinaiset
päätökset metsäasioissa tulee
edelleen tehdä kansallisella tasolla. Valiokunta vastustaa
julkisten metsien lisäämistä maaseutuasetuksen
tuensaajien joukkoon laajemmin kuin nykyisin voimassa oleva asetus mahdollistaa.
Valiokunta toteaa, että se on antanut koheesiopolitiikan
asetuspaketista aikaisemmin lausunnot (MmVL 19/2011 vp — E
85/2011 vp ja MmVL 7/2012 vp — U 72/2011
vp). Asetuspaketin ehdotukset koskevat muun ohella maaseudun kehittämisen
maatalousrahastoa ja Euroopan aluekehitysrahastoa. Valiokunta uudistaa kyseisissä
lausunnoissaan
esittämänsä kannanotot. Valiokunta korostaa
tässä yhteydessä erityisesti sitä,
että myös pienimuotoista maaseudun yrittäjätoimintaa
tulee tukea.
Horisontaaliasetus
Valiokunta pitää myönteisenä ehdotuksia,
jotka yksinkertaistavat valvonnan sääntöjä ja
edistävät mahdollisimman oikeudenmukaisen ja ymmärrettävän
tukijärjestelmän toteuttamista ja vastaavaa valvontaa
tilatasolla. Yksinkertaistamistyötä on kuitenkin
jatkettava uudistuksen jatkokäsittelyssä. Valiokunta
vaatii myös, että uudistuksen yhteydessä viljelijöiden
oikeusturvaa parannetaan valvontaa ja hallintoprosesseja yksinkertaistamalla
ja selkeyttämällä. Virheistä johtuvat
sanktiot eivät saa olla jatkossa kohtuuttomia.
Valiokunta katsoo, että kattava neuvonta on tärkeä väline
maatalouden kilpailukyvyn ja kestävyyden edistämisessä.
Jäsenvaltioiden tulee kuitenkin itse voida päättää ne
elementit, jotka otetaan käyttöön täydentävien
ehtojen, viherryttämisen sekä ympäristökorvauksiin
liittyvän neuvonnan lisäksi. Siten ehdotukset
neuvonnan pakollisesta laajentamisesta eivät ole kannatettavia,
vaan tilaneuvonnan tulee perustua jäsenvaltion määrittämiin
asioihin.
Valiokunta on aikaisemmissa lausunnoissaan todennut, että valiokunta
vastustaa horisontaaliasetusehdotuksen ehdotuksia jäsenvaltioille määrättävistä seuraamuksista
ja ehdotettua jäsenvaltioiden lisättyä vastuuta
mahdollisista tahattomistakin tulkintavirheistä. Valiokunta
korostaa tässäkin yhteydessä, että tarkastuksia
tulee yksinkertaistaa. Valvontojen määrää tulee vähentää,
jos valvonta toimii hyvin ja virheiden määrät
ovat hyväksyttävällä tasolla.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että tukien valvontaa kohdennetaan riskipainotteisesti
eri maiden, alueiden ja eri tuotantomuotojen välillä.
Pienten rikkeiden seurannan sijaan tulee valvonnassa omaksua uusia
yksinkertaisempia järjestelmiä. Peltoalaperusteisissa
tuissa kasvupinta-alaa koskevat tarkastukset eivät saa
vaihdella sattumanvaraisesti käytettävästä digitaalisesta
kartta-aineistosta riippuen. Valiokunta katsoo myös, että nykyisenkaltaisesta
jäsenvaltioihin kohdistettavasta kiinteämääräisestä rahoitusoikaisumenetelmästä tulee
luopua. Rahoitusoikaisujen tulee aina perustua tarkkaan arvioon
rahastoille aiheutuneesta taloudellisesta vahingosta.
Valiokunta on jo aikaisemmin kiinnittänyt huomiota
siihen, että Suomen kaltaisessa pohjoisessa jäsenvaltiossa
ongelmia aiheuttaa ehdotettu horisontaalinen lähestymistapa
I ja II pilarin tukien maksatusaikoihin. Olosuhteidemme takia valvontoja
ei voida käynnistää samassa aikataulussa
kuin eteläisemmissä jäsenvaltioissa.
Näin ollen valvontoja ei saada päätökseen
myöskään samalla aikataululla. Myös
pohjoisilla jäsenvaltioilla tulee olla mahdollisuus maksaa
viljelijöille ennakoita. Ennakoiden maksuehdot tulee määritellä nykyistä ehdotusta
merkittävästi joustavammin. Ennakot on voitava
maksaa kaikille tiloille sen jälkeen, kun hallinnolliset
tarkastukset on tehty ja ennen 16.10. ilman komissiolta haettavaa
lupaa. Valvontojen tekeminen keskieurooppalaisella aikataululla
on mahdotonta Suomessa pitkien etäisyyksien ja rikkonaisten peltomaiden
sekä tilarakenteen vuoksi.
Valiokunta katsoo, että vaikka valvontaa tulee vähentää,
mikä mahdollistaa myös ennakoiden maksamisen,
valvonnan kokonaismäärän vähentämisen
ei tule tapahtua valvontaotantaan valittujen tuen hakijoiden valvontataakkaa
kasvattamalla. Lisäksi todentamisviranomaisen uusintavalvontojen
määrän tulee kiinteiden määrien
sijaan vastata paremmin valvonnan todellista tarvetta.
Valiokunta toteaa, että horisontaaliasetuksen 29 artiklan
periaatetta maaseuturahastosta maksettavista päällekkäisistä tuista
on syytä tarkentaa. Artiklasta tulee käydä yksiselitteisesti
ilmi, että kysymys on päällekkäisten
samasta asiasta maksettavien tukien kiellosta.
Valiokunta katsoo, että seuraamusten soveltamisalan
päälinjaukset sekä seuraamusten raja-arvot
tulee säätää perusasetuksessa
ja yksityiskohdista tulee säätää täytäntöönpanosäädöksin. Nykyinen
käytäntö, jossa seuraamusten soveltamista
ohjataan työasiakirjoilla ja teknisillä ohjeilla,
ei ole asianmukainen. Sen sijaan säännösten
soveltamisesta tulee saada laskuesimerkkejä oikean soveltamisen
maksimoimiseksi. Hallinnolliset seuraamukset eivät saa
olla kohtuuttomia, nykyisin voimassa olevia säännöksiä ankarampia,
ja niissä tulee ottaa huomioon tukijärjestelmän
tai ohjelman monimutkaisuus. Seuraamuksissa tulee ottaa huomioon
myös suhteellisuusperiaate, ja seuraamusten tulee olla
toisiinsa nähden tasapainossa. Seuraamuslaskennan tulee
olla niin yksiselitteinen, että laskenta voidaan toteuttaa
tietojärjestelmiä hyödyntäen.
Valiokunta pitää erittäin kannatettavana
Euroopan parlamentin ehdotusta ns. varhaisen varoitusjärjestelmän
käyttöönotosta, jolloin tuen saajille annettaisiin
mahdollisuus korjata säännönvastaisuus
ennen hallinnollisen seuraamuksen määräämistä.
Valiokunta katsoo, että komission ehdotus pienten tilojen
järjestelmään kuuluvien tilojen jättämisestä pois
täydentävien ehtojen järjestelmästä ei
ole hyvä. Ehdotuksen hyväksyminen merkitsisi sitä,
että tietyillä alueilla suuri osa maataloustuotannosta
jäisi täydentävien ehtojen soveltamisen
ulkopuolelle, mikä suosii osaa jäsenmaista. Jatkossa
täydentäviin ehtoihin mahdollisesti lisättävistä direktiiveistä tulee
säätää normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä eikä delegoidulla
säädösvallalla, kuten komissio ehdottaa.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä sitä neuvoston
yleisnäkemystä ja Euroopan parlamentin kantaa,
jonka mukaan hyvän maatalouden ja ympäristön
vaatimus GAEC 7 ("Kosteikkojen ja hiilirikkaiden maiden suojelu
ml. ensimmäisen kynnön kielto") tulee poistaa.
Neuvosto ja Euroopan parlamentti poistaisivat komission ehdotuksen
lisätä vesipuitedirektiivi täydentävien
ehtojen soveltamisalaan. Neuvoston mukaan päätös
vesipuitedirektiivin sisällyttämisestä täydentäviin
ehtoihin tehtäisiin normaalissa lainsäädäntömenettelyssä,
sen jälkeen kun direktiivi on toimeenpantu ja viljelijöihin kohdistuvat
velvoitteet identifioitu. Komission mukaan direktiivi otettaisiin
täydentäviin ehtoihin delegoidulla säädöksellä,
sen jälkeen kun viimeinenkin jäsenvaltio on toimeenpannut
vesipuitedirektiivin.
Vesipuitedirektiiviä ei alun perin ole suunniteltu
yksittäisiä viljelijöitä velvoittavaksi
järjestelmäksi. Lisäksi komission ehdotus
jättää avoimeksi vesipuitedirektiivin
artiklat, jotka säätelisivät viljelijöille
asetettavia vaatimuksia. Tämä vaikeuttaisi maaseudun
kehittämistoimenpiteisiin kuuluvan ympäristökorvausjärjestelmän suunnittelua.
Neuvoston ja parlamentin ehdotuksen mukaisesti maa- ja metsätalousvaliokunta
tuo esiin kantanaan, että vesipuitedirektiivi tulee poistaa
täydentävien ehtojen soveltamisalasta.
Valiokunta toteaa, että täydentävissä ehdoissa
eläinten tunnistuksen ja rekisteröinnin laiminlyönti
saattaa johtaa tuottajan kannalta suuriin tukimenetyksiin, esim.
silloin, kun maatilalla on vain vähän eläimiä,
mutta paljon peltoalaa. Täydentävien
ehtojen seuraamus leikkaa lähes kaikkia pinta-ala- ja eläintukia.
Valiokunta katsoo, että eläinten (siat, naudat
ja lampaat) tunnistusta ja rekisteröintiä koskevat
kohdat tulee poistaa täydentävien ehtojen soveltamisalasta. Siten
kaksinkertaiset seuraamukset laiminlyöntitapauksissa tuotantosidonnaisten
eläinpalkkioiden seuraamuksiin nähden
poistuisivat. Poistaminen antaisi mahdollisuuden myös kohdentaa
valvontaresursseja hieman eri tavalla täydentävien
ehtojen kokonaisuudessa, jonka soveltaminen on muun muassa laajuutensa
takia ollut jäsenvaltioissa haastavaa. Tämä on
näkynyt suurina rahoitusoikaisuina eri jäsenvaltioissa
Valiokunta katsoo, ettei maisemapiirteisiin ehdotettua vaatimusta
toimenpiteistä tulokaslajien ja tuholaisten torjumiseksi
tule liittää täydentäviin ehtoihin.
Vieraslajien torjuntatoimenpide on yksi maaseudun kehittämisohjelman
toimien kohde. Torjuntatoimenpiteet vaativat hyvää suunnittelua
ja monivuotista työtä, josta aiheutuu huomattavia
kustannuksia. Tukea tähän toimenpiteeseen ei enää voitaisi
myöntää, jos torjuntavaatimus liitetään
täydentäviin ehtoihin.
Jäsenvaltioilta perittävien määrien
eli rahoitusoikaisujen osalta komission kantana on nykyisen menettelyn
jatkaminen eli mahdollisuus käyttää aina
kiinteämääräisiä prosenttikorjauksia
extrapoloitujen ja tukikelvottomiksi todettujen määrien
rinnalla. Euroopan parlamentin ja neuvoston kannan mukaan rahoitusoikaisut
perustuvat ensisijaisesti tukikelvottomaksi todettuihin määriin.
Kiinteämääräisiä prosenttikorjauksia
käytettäisiin vain, jos tukikelvottomia määriä ei
voida määrittää tai käyttää extrapolointia
oikaisun perusteena. Valiokunta katsoo, että uudistuksessa
tulee hyväksyä parlamentin ja neuvoston kanta.
Valiokunta toteaa, että toimeenpanon näkökulmasta
nyt kyseessä olevan uudistuksen toteuttamisen on arvioitu
vaativan huomattavan suurta työpanosta. Työmäärän
kasvun on arvioitu olevan osin pysyvää. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
myös taloudellisista syistä, että niin yhteisen
maatalouspolitiikan kuin maaseudun kehittämispolitiikan
yksinkertaistamistyössä edetään
konkreettisesti (mm. maatalouden tuotantosidonnaisia tukia lisäämällä)
byrokratian karsimiseksi. Sekä hallinnon kuormitusta että viljelijöiden
hallinnollista taakkaa on kevennettävä. Nykyistä hallintoa
tulee jäntevöittää, jotta byrokratiaa
voidaan karsia.