Ehdotus
Suomelle huutokaupattavien päästöoikeuksien viitevuosi
on erittäin tärkeä neuvottelukysymys. Komission
ehdotuksen mukaan huutokaupattavat päästöoikeudet
lasketaan vuoden 2005 päästöjen perusteella.
Suomi haluaa muuttaa viitevuoden 2005 useamman vuoden jaksoksi (esim. 2005—2007)
vuosittaisten vaihtelujen tasaamiseksi. Asialla on valtiontaloudellinen
merkitys, koska vuoden 2005 käyttö tarkoittaisi
tuntuvasti pienempiä huutokauppatuloja kuin usean vuoden
tapauksessa. Suomen käsityksen mukaan viitevuoden muuttaminen
parin tai muutaman vuoden jaksoksi on asia, joka ei vaikuta ilmasto- ja
energiapaketin yleisrakenteeseen. Suurimmalla osalla maista muutokset
huutokaupattaviin päästöoikeuksiin olisivat
varsin pieniä.
Komission tekemät laskelmat osoittavat, että Suomen
tilanne on poikkeuksellinen, ja myös muut jäsenmaat
tunnustavat ongelman tilastojen valossa. Osa maista on kuitenkin
selkeästi vuoden 2005 kannalla. Riittävän
tuen saanti neuvostossa laskentajaksoajattelulle on siten epävarmaa.
Suomi voi tutkia myös erillisratkaisua, jossa otetaan
huomioon vuoden 2005 poikkeuksellisuus meidän tapauksessamme.
Tässä lähtökohtana on, että Suomen
päästöluvut korjataan vastaavalla tavalla
kuin kansallisen jakosuunnitelman hyväksynnän
yhteydessä. Koska kyseessä on kaksi päästöiltään
suhteellisen pientä maata (Suomen lisäksi Tanska),
tämä ratkaisu ei juuri heikentäisi muiden
maiden asemaa.
Komission ehdotuksen mukaan energiaintensiiviselle teollisuudelle
luodaan erityissäännöt hiilivuodon estämiseksi.
Energiaintensiiviset, globaalissa kilpailussa toimivat toimialat
oli tarkoitus määritellä vuonna 2010
ja päätös niitä koskevista toimista
tehtäisiin vuonna 2011. Komissio valmistelee kriteereitä hiilivuodolle
alttiiden sektoreiden määrittämiseksi.
Ensimmäisessä vaiheessa analyysityö keskittyy
alumiini-, sementti- ja terästeollisuuteen. Tämän
jälkeen tullaan tarkastelemaan muun muassa massan ja paperin,
kemian sektorin sekä öljynjalostuksen tilannetta.
Ratkaisun löytäminen hiilivuotoasiaan on Suomen
kannalta erittäin tärkeää. Suomen
puolelta seurataan aktiivisesti komission valmistelutyötä ja
yritetään vaikuttaa siihen. Suomelle olennainen
kysymys on se, että hiilivuotoriskin arvioinnissa otetaan
myös huomioon päästökaupan vaikutus
sähkön hintaan. Suomelle on tärkeää,
että hiilivuotokysymyksen kannalta keskeiset toimialamme
sisältyisivät päästöoikeuksien
jaossa erityiskohtelua tarvitsevan teollisuuden piiriin ja että asiasta
saataisiin selvyys mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Hiilivuodon arvioinnissa
sovellettavista kriteereistä tulisi sopia mahdollisimman
nopeasti. Suurin osa jäsenmaista on samaa mieltä aikataulun
nopeuttamisen tarpeesta.
Komission valmistelutyö hiilivuotoon liittyen kattaa
Suomen kannalta keskeiset teolliset toimialat. Suomen kansantalouden
kannalta keskeiset metalli- ja massa- ja paperiteollisuus kuuluvat
analysoitavien alojen piiriin. Suomen kannalta on syytä kiinnittää erityistä huomiota
massa- ja paperiteollisuuden asemaan tässä yhteydessä,
koska se on toimialana edelleen keskeinen Suomen taloudessa, vaikka
sen merkitys EU-tasolla on selvästi vähäisempi.
Massa- ja paperiteollisuuden asemaan vaikuttavat sekä päästökaupasta
aiheutuvat suorat että välilliset kustannukset.
Lisäksi massan ja paperin osalta on selvästi kyse
globaaleista markkinoista.
Suomi lähtee edelleen siitä, että hiilivuotokysymys
koskee ensisijaisesti energiaintensiivistä prosessiteollisuutta.
Lähtökohtana komission valmistelutyössä on
kuitenkin se, että toimialat arvioidaan samoilla objektiivisilla
kriteereillä. Valmistelutyön vauhdittamiseksi
näistä kriteereistä tulisi sopia mahdollisimman
pian. Keskustelu neuvostossa on menossa tähän
suuntaan.
Valtioneuvoston kanta
Ratkaisun löytäminen hiilivuotoasiaan on Suomen
kannalta erittäin tärkeää. Suomelle
olennainen kysymys on se, että hiilivuotoriskin arvioinnissa
otetaan myös huomioon päästökaupan
vaikutus sähkön hintaan. Suomelle on tärkeää,
että hiilivuotokysymyksen kannalta keskeiset toimialamme
sisältyisivät päästöoikeuksien
jaossa erityiskohtelua tarvitsevan teollisuuden piiriin ja että asiasta
saataisiin selvyys mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Suomen mielestä hiilivuodon aiheuttamien ongelmien
ratkaisemiseksi sopii parhaiten päästöoikeuksien
ilmaisjako energiaintensiiviselle teollisuudelle. Esillä on
ollut myös malli, jossa tavaroiden tuojat velvoitetaan
hankkimaan päästöoikeuksia. Suomi suhtautuu
varauksellisesti tuontimekanismiin sen monimutkaisuuden ja WTO-yhteensopivuusongelmien
takia. Malli ei myöskään huomioisi vientiä.
Suomen mielestä teollisuusprosesseihin kiinteästi
liittyvää sähköntuotantoa (CHP)
tulisi päästöoikeuksien jaossa
kohdella samalla tavoin kuin itse teollisuuslaitoksia eli ne voisivat
saada ilmaisia päästöoikeuksia.
Suomelle huutokaupattavien päästöoikeuksien
viitevuosi on erittäin tärkeä neuvottelukysymys.
Komission ehdotuksen mukaan huutokaupattavat päästöoikeudet
lasketaan vuoden 2005 perusteella. Suomi haluaa muuttaa viitevuoden 2005
useamman vuoden jaksoksi (esim. 2005—2007) vuosittaisten
vaihtelujen tasaamiseksi.