Perustelut
         
         Yleistä
         
         Valiokunta on tarkastellut valtioneuvoston selontekoa toimialaansa
            kuuluvalta osin eli lähinnä biotalouden näkökulmasta.
         
         
         Valiokunta toteaa selonteon mukaisesti, että biotalous
            on uusiutuvien luonnonvarojen kestävää hoitoa
            ja käyttöä sekä niistä valmistettujen tuotteiden
            ja palveluiden tuotantoa. Suomella on hyvät mahdollisuudet
            edistää kestävää kehitystä ja
            samalla luoda biotalouden avulla uutta hyvinvointia. Maassamme saatavilla
            oleva biomassa voidaan ohjata moniin jalostaviin käyttöihin. Myös
            teollisessa tuotannossa käytetyt, mm. entsyymeihin ja bakteereihin
            pohjautuvat biologiset prosessit ovat osa biotaloutta. Koska biotalouden
            tuotteet ovat bioperäisiä, ne ovat myös biohajoavia,
            eli niitä määrittelee uusiutuvuus elinkaaren
            alussa ja lopussa. Biotalouden tavoitekuvassa kaikki tuotannon sivuvirrat
            joko hyödynnetään tai ne palaavat osaksi
            luonnon kiertoja. Biotalous on siten teollisen tuotannon ja luonnon
            kiertojen yhteen rakentamista.
         
         
         Biotalouteen tyypillisesti miellettäviä toimialoja
            ovat mm. maatalous, metsätalous, kalatalous,
            elintarvikkeiden tuotanto, kemian teollisuus ja biopolttoaineet.
            Selontekoon viitaten valiokunta korostaa sitä, että biotaloudessa
            biomassoja, niiden hyödyntämistä ja markkinoita sekä näihin
            liittyviä palveluita tulee tarkastella kokonaisvaltaisesti.
            Biotalouteen pohjaavien ratkaisujen merkitys ilmastonmuutokseen
            ja luonnonvarojen käytön kestävyyteen
            liittyvien haasteiden ratkaisemisessa tulee olemaan keskeinen. Biotalous
            pyrkii löytämään uusia ratkaisumalleja,
            jotka vähentävät riippuvuutta fossiilisesta
            energiasta, ehkäisevät ekosysteemien köyhtymistä sekä edistävät
            talouskehitystä ja luovat uusia työpaikkoja.
         
         
         Hajautetuilla tuotantomalleilla on biotaloudessa suuri merkitys.
            Ne vähentävät luonnonvarojen kuljetuksen
            tarvetta, mahdollistavat joustavasti eri raaka-aineiden käytön,
            tehostavat ainekiertoa, vahvistavat aluetaloutta ja parantavat huoltovarmuutta.
            Valiokunta korostaa selonteon mukaisesti sitä,
            että hajautetun biotalouden kehittämisen pullonkauloja
            ovat mm. keskittämistä suosivat tuotannon ja kaupan
            rakenteet, kankeat viranomaiskäytännöt
            sekä alan toimijoiden asenteet, sisäänpäin
            kääntyminen ja siiloutuminen.
         
         
         Valiokunta toteaa, että selonteko tarjoaa viitekehyksen,
            jonka avulla luonnonvaroihin liittyviä kysymyksiä voidaan
            tarkastella yhtenä kokonaisuutena ja suunnitella luonnonvarojen
            strategisia tavoitteita lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Tämä on
            tarpeellinen avaus pohdittaessa sitä, miten selonteon tavoitteet
            käytännössä voidaan jatkossa
            pyrkiä toteuttamaan. Selonteon lähestymistapa
            pitää sisällään myös
            monia tervetulleita avauksia politiikanteolle, kuten pitkäjänteisyyden
            korostamisen, pitkän- ja lyhyen aikavälin tavoitteiden
            synkronoinnin ja asteittaisen pyrkimyksen merkittävään
            rakenteiden muutokseen. Valiokunta pitää hyvänä myös
            sitä, että selonteon lähestymistavassa
            korostuu voimakkaasti poikkisektorialisuus ja tarvittava toimien
            koordinaatio eri hallinnonalojen kanssa.
         
         
         Metsätalouden biotalouden biotalouspotentiaali
         
         Valiokunta toteaa, että biotalouteen tyypillisesti miellettäviä toimialoja
            ovat edellä todetun mukaisesti mm. metsätalous
            ja biopolttoaineet. Suomen puuston vuotuinen kasvu on noin 100 miljoonaa
            m3. Puun käyttöä on mahdollista lisätä huomattavasti,
            sillä metsävarat lisääntyvät jatkuvasti
            ja viime vuosina metsien ainespuun hakkuut ovat olleet vain noin
            75 prosenttia kestävistä hakkuumahdollisuuksista.
         
         
         Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
            siihen, että vaikka maamme puuvaroja hyödynnetään vaillinaisesti,
            siitä huolimatta vuotuinen raakapuun tuonti maahamme on
            eräinä vuosina ylittänyt jopa 20 miljoonaa
            m3. Viime vuonna hakkuut olivat noin 52 miljoonaa m3 ja puuta tuotiin yli
            12 miljoonaa m3.
         
         
         Valiokunta katsoo, että puuta, luonnontuotteita ja
            metsien aineettomia arvoja tulee hyödyntää nykyistä huomattavasti
            enemmän ja monipuolisemmin. Erityisiä kasvualoja
            ovat puutuoteala, bioenergian tuottaminen, maaseutumatkailu samoin
            kuin luonnontuotteiden hyödyntäminen. Myös
            luonnon monimuotoisuuden vaalimisen, virkistysarvokaupan ja jopa
            hiilinielukaupan tai vuokrausten kautta metsien hyödyntämistä on mahdollisuus
            lisätä. Selonteko onkin monipuolistuvan puunkäytön
            mahdollisuuksia tarkasteltaessa liian varovainen. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että maamme tärkeimmän luonnonvaran eli puun
            suomia mahdollisuuksia tuodaan selonteossa esiteltyä voimakkaammin
            esille.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että valtioneuvoston
            periaatepäätöksessä Kansallinen
            metsäohjelma 2015:stä (27.3.2008) ohjelman toiminta-ajatukseksi
            on kirjattu lisää hyvinvointia monimuotoisista
            metsistä. Vision mukaan Suomi on vuonna 2015 kestävän
            metsätalouden ja osaamisen edelläkävijä,
            jossa osaaminen on jalostunut uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi,
            kotimaisen puun käyttö on lisääntynyt
            merkittävästi ja metsäluonnon monimuotoisuus
            vahvistunut. 
         
         
         Valiokunta on mm. lausunnossaan valtioneuvoston selonteosta
            pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategiasta
            (MmVL 7/2009 vp — VNS 6/2008 vp) ja lausunnossaan
            valtioneuvoston maaseutupoliittisesta selonteosta (MmVM 4/2010
            vp — VNS 5/2009 vp) laajasti käsitellyt maamme
            metsätalouden ja energiatuotannon kehittämiseen
            liittyviä kysymyksiä.
         
         
         Valiokunta toteaa, että metsäteollisuus on tänä päivänä johtava
            puun ja biomassan hyödyntäjä, joka valmistaa
            tuotantonsa ohella bioenergiaa, biopolttoaineita ja tulevaisuuden
            biojalostamoissa myös monia biokemikaaleja. Metsäteollisuuden
            rakennemuutoksen ja talouskriisin yhteisvaikutuksesta massa- ja
            paperiteollisuuden puunkäyttö on kuitenkin laskenut
            metsäohjelman laatimisajan optimististen tavoitteiden vastaisesti.
            Toisaalta metsäteollisuus tulee voimakkaasta rakennemuutoksestaan
            huolimatta olemaan edelleen niin koko Suomen talouden kuin maamme
            alueellistenkin talouksien kannalta keskeinen toimiala, jonka merkitystä toimeentulon
            lähteenä mikään muu toimiala
            ei voi korvata. Metsäteollisuuden tavoitteena on kaksinkertaistaa
            alan tuotteiden ja palveluiden arvo vuoteen 2030 mennessä.
         
         
         Myös rakentaminen on puun käytön
            lisäämisen avainalue. Se muodostaa erittäin
            suuren mahdollisuuden maaseudun elinkeinoelämän
            kehittämiselle, työpaikkojen luomiselle ja myös kulttuurimaiseman
            ylläpitämiselle. Puurakentamisen kehittäminen
            vaatii kuitenkin pitkäkestoista tutkimus- ja tuotekehitystyötä sekä koerakennushankkeita.
            Tärkeää on kehittää puurakentamiseen
            yhtenäisiä tuotestandardeja, jotka mahdollistavat
            suurempia tuotantosarjoja. Erityisen tärkeää on
            edistää puun käyttöä kerrostalojen
            rakentamisessa. Runsaiden ja laadukkaiden metsävarojen
            sekä kehittyneen rakennusteknologian vuoksi maallamme on
            hyvät valmiudet kehittää jatkossa ns.
            tuotteistavaa puurakentamista myös vientiä silmällä pitäen.
         
         
         Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
            siihen, että jos puun käyttöä rakennusmateriaalina
            lisätään nykyisestä tasosta
            muiden ympäristöä enemmän kuormittavien
            materiaalien kustannuksella, saavutetaan rakennussektorilla
            huomattava energiansäästö. Puun korvatessa
            joko betonisia tai teräksisiä rakenteita on tarvittava
            energiamäärä yleensä kolme neljäsosaa pienempi.
         
         
         Kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteena on nostaa
            metsähakkeen vuotuinen käyttö 12 miljoonaan
            kuutiometriin vuoteen 2020 mennessä. Uusiutuvan energian
            tuottaminen hajautetusti paikallisiin energialähteisiin
            perustuvana antaa myös laajoja mahdollisuuksia yrittäjyydelle
            ja tukee maaseudun elinvoimaa. Valiokunta toteaa, että uusiutuva
            puu on fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna ylivertainen vaihtoehto,
            kun samalla huolehditaan metsävarojen kasvusta. Fossiiliset
            hiilivarastot ovat kertakäyttöisiä ja
            niiden poltosta vapautuu ilmakehään hiilidioksidia,
            jonka lämmitysvaikutus kestää lähes
            ikuisesti.  Metsämme pysyvät hiilinieluna, vaikka
            metsäenergian ja puun käyttö kasvaisi
            merkittävästi. Suomen puuvarat ovat pitkään
            olleet voimakkaassa kasvussa, ja siksi puustoon sitoutuu vuosittain
            enemmän hiiltä kuin siitä poistuu.
         
         
         Bioenergian osalta suurimmat lisäysmahdollisuudet sisältyvät
            puupolttoaineisiin. Puun poltto ei kasvihuonekaasutaselaskelmissa
            tuota kasvihuonekaasupäästöjä,
            koska laskentateknisesti tämä vaikutus huomioidaan
            jo puustopääoman muutosta laskettaessa. Energiastrategiassa
            asetettiin tavoitteeksi metsähakkeen käytön
            lisääminen energian tuotannossa ja raaka-aineena teollisuudessa
            vuoden 2006 noin 3,6 miljoonasta kiintokuutiometristä runsaaseen
            12 miljoonaan kiintokuutiometriin vuoteen 2020 mennessä.
            Metsähakkeella tarkoitetaan oksa- ja latvusmassasta, pienpuusta,
            kannoista ja juurakoista valmistettua haketta. Metsien hoidon ja
            metsätalouden kestävyyden kannalta puun energiakäyttöä voidaan
            lisätä tuntuvasti nykytilanteeseen verrattuna.
            Valiokunta toteaa myös, että metsänkasvatuksessa
            energiapuun kasvatus voidaan nykyisin ottaa osana kasvatusketjua
            huomioon ainespuun saatavuudesta tinkimättä. 
         
         
         Tutkimuksissa esitettyjen arvioiden mukaan metsäenergian
            teknis-taloudellinen potentiaali on maksimissaan noin 15 miljoonaa
            kiintokuutiota vuodessa. Viime vuonna energiapuuta korjattiin arviolta
            6 miljoonaa m3. Tästä noin seitsemän
            miljoonaa kuutiota on latvuksia ja oksia sekä saman verran
            ensiharvennuspuuta. Kannot muodostavat loput potentiaalista. Valiokunta
            toteaa, että metsien ensiharvennus- ja uudistamistoimien
            oikea-aikainen toteuttaminen edistää myös
            energiastrategian tavoitteiden saavuttamista. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että julkiset toimijat ovat avainasemassa paikallisen
            hajautetun energiantuotannon edistämisessä. Metsäenergian
            laajamittainen hyödyntäminen edellyttää erityisesti
            korjuulogistiikan kehittämistä. Laajempi metsien
            hyödyntäminen energiatuotantoon edellyttää myös
            tutkimus- ja kehittämisrahoituksen suuntaamista uusia tavoitteita
            tukevasti. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että metsien hyödyntäminen laajenee myös
            luonnon-, ympäristön- ja maisemanhoidon aloilla.
            Metsien hyödyntämisen tulee monipuolistua ja laajentua
            perinteisestä puun hyödyntämisestä myös
            luonnon- ja maisemanhoidon asiakaslähtöiseen palvelutarjontaan.
            Myös metsän monimuotoista käyttöä matkailussa
            ja metsäluonnonvarojen, kuten marjojen, sienten ja riistan,
            hyödyntämistä tulee lisätä.
            Uusina mahdollisuuksina ovat lisäksi nousemassa mm. metsien
            terveysvaikutukset, luonnontuotteet ja korvaukset hiilensidonnasta.
         
         
         Valiokunta toteaa, että kustannustehokas puunhankinta
            sekä perinteiseen jalostukseen että energiakäyttöön
            edellyttää teknisen infrastruktuurin kehittämistä.
            Tarvitaan mm. parempia, ympärivuotisia liikenneyhteyksiä.
            Keskeistä on alemman tieverkoston, niin yksityisteiden
            kuin maanteidenkin, tason nostaminen ja kuljetuksia haittaavien
            puutteiden poistaminen koko tieverkolta. Teollisuuden ainespuun
            käytön keskittyminen nykyistä harvempiin
            tuotantolaitoksiin kasvattaa puuraaka-aineen kuljetusetäisyyksiä. Tämä luo
            hyvät mahdollisuudet rautatie- ja vesitiekuljetusten lisäämiselle.
            Rautatiekuljetusten lisääminen edellyttää kuitenkin
            koko nykyisen rataverkon säilyttämistä ja
            perusparantamista raskaiden kuljetusten vaatimalle tasolle. Tehokkaan
            puunhankinnan toimivuuden ja tuottavuuden kannalta maaseudun langattomien
            tietoliikenneyhteyksien kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää.
         
         
         Edellä esitettyyn viitaten valiokunta pitää metsätalouden
            osalta ilmeisenä, että nykyiset puubiomassavaramme
            ovat täyskäytössä 10—20 vuoden
            kuluessa. Biotalouden raaka-aineen saannin turvaamiseksi tulee käynnistää biomassatuotannon
            tehostamisohjelma, joka käsittää biomassan
            aktiiviset tuotantomenetelmät metsänomistajien
            tarpeet huomioiden (esim. nopeatuottoinen ja voimakkaaseen metsänkäsittelyyn perustuva
            energiantuotanto ja korkea nettohiilensidonta). Ohjelman tulee kattaa
            koko tuotantoketju biomassan tuotannosta (mm. jalostus hyödyntäen
            biotekniikkaa, uudet puulajit, koneellistaminen) korjuumenetelmiin
            ja logistiikkaan. Sen tulee huomioida myös maankäyttöön, biodiversiteettiin
            ja suojeluun liittyvät haasteet. Kehitystyön lähtökohtana
            tulee olla lopputuotteen biomassalle asettamat laatu/ominaisuus-
            ja puustamaksukykyvaatimukset. 
         
         
         Maa- ja elintarviketalouden biotalouspotentiaali
         
         Biomassoja, niiden hyödyntämistä ja
            markkinoita sekä niihin liittyviä palveluja tarkastellaan
            selonteossa aikaisempaa kokonaisvaltaisemmalla tavalla. Valiokunta
            toteaa, että maa- ja elintarviketalous on merkittävä uusiutuvan
            biomassavarannon tuottaja. Maataloudessa biotalouden kehittyminen
            voi merkitä siirtymistä ns. ruokajärjestelmäajattelusta
            lähestymistapaan, jossa maatalous ja ruoan tuotanto nähdään
            osana laajempia biomassaperustaisia kestävän tuotannon
            ja kulutuksen järjestelmiä. Valiokunta on mietinnössään
            valtioneuvoston selonteosta ruokapolitiikasta (MmVM 25/2010
            vp — VNS 6/2010 vp) ottanut laajasti kantaa maamme
            ruokasektorin kehittämiseen.
         
         
         Valiokunta toteaa, että luonnonvaraselonteossa ei vielä riittävästi
            oteta huomioon maa- ja elintarviketalouden suurta biotalouspotentiaalia.
            Suuren biomassapotentiaalin tehokkaammassa hyödyntämisessä on
            mahdollisuuksia nykyistä monipuolisempaan jatkojalostukseen
            ja monenlaisiin tuotteisiin sekä täysin uudenlaisiin liiketoimintakonsepteihin.
            Suurin ongelma tällä hetkellä on se,
            että monipuolisen biomassavarannon hyödyntäminen
            vaatii uudenlaisia ja osin kehitysvaiheessa olevia prosessointitapoja,
            mikä puolestaan nostaa alkuvaiheessa tuotantokustannuksia. 
         
         
         Selonteossa käsiteltyjen luonnonvarojen ulkopuolelle
            on jätetty maa, joka on keskeisin luonnonvara ruoantuotannossa.
            Valiokunta korostaa, että tulevaisuuden pellonkäytön
            tarkastelun lähtökohtana on suomalaisen ruoantuotannon
            kotimaisen raaka-aineen saannin ja huoltovarmuuden varmistaminen.
            Viljelysmaan laadusta ja sen kasvukunnosta on huolehdittava ja sille
            on annettava sen ansaitsema arvo. Tärkeätä on
            myös se, että nuorten viljelijöiden asemasta huolehditaan
            ja tarjotaan monipuolisia tuotantomahdollisuuksia maanviljelyn jatkuvuuden
            turvaamiseksi. Suomen peltoala on noin 2,3 miljoonaa hehtaaria,
            mistä tarvitaan ruokaomavaraisuuden turvaamiseen sekä elintarvike-
            ja rehuteollisuuden tarpeisiin noin 1,8 milj. hehtaaria. Täten
            noin 500 000 hehtaaria voidaan jatkossa hyödyntää esimerkiksi
            integroituun ja monipuoliseen ruoan, rehun, energian, valkuais-
            ja öljykasvien, biopolttoaineiden ja biomateriaalien tuotantoon.
            Valiokunta korostaa, että peltoalan hyödyntäminen
            perinteisessä tuotannossa sekä bioenergian tuotannon
            lisääminen ovat sovitettavissa yhteen, kuten valiokunta
            on lausunnossaan pitkän aikavälin ilmasto- ja
            energiastrategiasta todennut.
         
         
         Valiokunta toteaa, että nykyiselle elintarviketuotannolle
            on ominaista, että varsin pieni osa tuotetusta biomassasta
            päätyy kuluttajalle asti hyödynnettäväksi.
            Tämä merkitsee sitä, että erilaisten
            biomassojen sivuvirtojen määrä on hyvin suuri.
            Onkin tärkeätä, että valmistuksessa,
            kuljetuksessa, kaupassa ja kuluttajan pöydässä tapahtuva
            elintarvikkeiden hävikki minimoidaan mahdollisimman suljetuilla
            kierroilla, hyödyntämällä tuotteet
            tarkoin ja kehittämällä energiaa säästäviä prosesseja.
         
         
         Maa- ja elintarviketuotannon biomassat syntyvät alueellisesti
            ympäri maata, joten logistiikka asettaa omat haasteensa
            kannattaville prosesseille. Onkin luotava paikallisia yrityskeskittymiä,
            joissa yritykset hyötyvät toistensa läheisyydestä saman
            ketjun eri vaiheen toimijoina. Biomassan ainekierto mahdollistaa
            paitsi ympäristöystävällisen
            tuotannon ja energian säästön, myös
            uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia, jotka perustuvat verkottuneeseen
            talouteen ja lisäarvon muodostumiseen kestävän
            tuotannon kautta. 
         
         
         Tiukentuvat säädökset energian ja
            raaka-aineiden käytön tehostamiseksi tuottavat
            erilaisia ohjauskeinoja nykytilanteen kehittämiseksi, kuten
            esimerkiksi energian käyttöön liittyvät
            EU-säädökset, kulutusverot ja kierrätysmaksut.
            Verkottuneen talouden kautta maa- ja elintarviketuotanto voidaan
            liittää muun materiaaleja prosessoivan teollisuuden
            yhteyteen. Valiokunta katsoo, että biomassasta saatuja
            yhdisteitä tulee jatkossa hyödyntää jatkojalostuksen
            lähtöaineina myös sellaisilla teollisuuden
            aloilla, jotka perinteisesti käyttävät
            pääasiassa kemianteollisuuden tuotteita raaka-aineinaan.
         
         
         Valiokunta pitää epäkohtana tällä hetkellä sitä,
            että EU-tasolla maatalouden sivutuotteiden tulkinta jätteeksi
            vaikeuttaa näiden sivutuotteiden uusiokäyttöä tarpeettomasti.
            Esimerkiksi karjanlannan luokittelu jätteeksi estää sen
            tuotteistamista. Valiokunta toteaa, että lanta ei ole jätettä,
            vaan sivutuote, jota tulee jatkossa hyödyntää kaupallisesti.
            Biohajoavien jätteiden hyödyntäminen
            energiaksi on usein tehokkainta biokaasuteknologian avulla. Tällöin
            jätemateriaalista tuotetaan liikennepolttoainetta
            tai sähköä ja lämpöä ja
            sivutuotteena orgaanista lannoitevalmistetta, joka korvaa fossiilisia
            panoksia. 
         
         
         Jätemateriaalien hyödyntäminen kaksinkertaistaa
            edullisen ilmastovaikutuksen: liikennepolttoaine korvaa fossiilista
            polttoainetta materiaalilla, joka luontaisesti hajotessaan tuottaisi kasvihuonekaasupäästön,
            jos sitä ei hyödynnetä. Puhtaasti energiatuotantoa
            painottavassa arvioinnissa sivujakeisiin perustuva biokaasun tuotanto
            on perusteetta jäämässä muiden
            uusiutuvien energialähteiden varjoon. Valiokunta korostaa,
            että kaasumaiset polttoaineet tulee nostaa kansallisesti
            nestemäisten polttoaineiden rinnalle.Suljetusta kierrosta
            voidaan puhua silloin, kun luonnonvaroja käytetään
            energian tai materiaalien tuotantoon siten, että tuotannosta
            ei synny nettona kasvihuonekaasupäästöjä eikä jätettä.
            Suljetun kierron periaatetta noudattamalla voidaan ehkäistä ilmastonmuutosta.
            Pienimuotoisissa, paikallisissa olosuhteissa ja biotalouden prosesseissa
            päästään lähimmäksi
            suljetun kierron systeemejä, jotka tarvitsevat vain vähän panoksia
            systeemin ulkopuolelta. Valiokunta korostaa, että hyvä esimerkki
            tällaisesta on bioenergian lähituotanto yhdistettynä ravinteiden talteenottoon. 
         
         
         Uusiutuva energia
         
         Suomi on sitoutunut EU:n ilmastotavoitteissa nostamaan uusiutuvan
            energian osuuden nykyisestä 28 prosentista 38 prosenttiin.
            Ainoastaan maaseudun bioenergialähteiden nykyistä tehokkaammalla
            hyödyntämisellä voidaan asetettu tavoite
            saavuttaa. Edellä on todettu, että hajautettu
            tuotantomalli mahdollistaa paikallisten resurssien jalostamisen
            kestävästi ja lähellä loppukäyttöä.
            Hajautettu tuotanto vähentää luonnonvarojen
            kuljetuksen tarvetta sekä mahdollistaa joustavasti eri
            raaka-aineiden käytön, tehostaa aineiden kierrätystä,
            vahvistaa aluetaloutta ja parantaa huoltovarmuutta. Biomassapohjaisten tuotteiden
            kysynnän kasvu sekä uudet tavat hyödyntää materiaali-,
            sivutuote- ja jätevirtoja edellyttävät
            yritysten ja maatilojen yhteisten toimintaketjujen kehittämistä. 
         
         
         Hajauttaminen parantaa sähköntuotannon omavaraisuutta
            ja luotettavuutta, luo työpaikkoja sekä antaa
            kansalaisille konkreettisen mahdollisuuden osallistua ilmastotalkoisiin
            ja oman sähköenergian tuottamiseen. Etenkin kriisiaikoina
            tällä on huomattavaa merkitystä huoltovarmuudelle
            koko yhteiskunnankin kannalta. Valiokunta pitääkin
            tärkeänä maaseudun bioenergiaosaamisen
            systemaattista kehittämistä sekä alan yritysten
            verkostoitumista. Liiketoiminnallisesti kannattavat biolaitokset
            ovat sellaisia, jotka korkean lisäarvon tuotteiden tuottamisen
            lisäksi ratkaisevat jonkin alueensa jätehuolto-ongelman
            sekä tuottavat energiaa lähialueelleen. Kuljetettaessa
            uusiutuvan energian raaka-aineet lähialueelta vältytään
            kalliilta ja päästöjä aiheuttavilta
            pitkiltä kuljetuksilta. 
         
         
         Selonteossa kiinnitetään asinmukaisesti huomiota
            tarpeeseen keventää ja parantaa uusiutuvan energian
            tuottamiseen ja käyttöön liittyvää sääntelyä.
            Mahdollisuuksien hyödyntämiseksi tarvitaan hallinnon
            sektorirajat ylittävää ja pitkäjänteistä luonnonvarapolitiikkaa.
            Hajautetun biotalouden kehittämisen pullonkauloja ovat mm.
            epätarkoituksenmukainen lainsäädäntö, keskittämistä suosivat
            tuotanto ja kankeat viranomaiskäytännöt.
            Valiokunta pitää keskeisenä jatkossa
            eri ministeriöiden ja viranomaisten yhdensuuntaisia päätöksiä,
            jotka liittyvät lupakäytäntöjen
            yksinkertaistamiseen, vaikutusarviointeihin sekä kaavoitukseen
            liittyvien hallinnollisten esteiden poistamiseen. Ympäristöohjausta tulee
            kehittää kokonaisuutena siten, että ohjaus takaa
            ympäristönsuojelun korkean tason ja aiheuttaa
            silti mahdollisimman vähän hallinnollista taakkaa
            luonnonvaroja hyödyntäville yrityksille.
         
         
         Huoltovarmuuden näkökulmasta erilaiset ulkopuolisista
            panoksista mahdollisimman riippumattomat lähituotannon
            mallit ovat tärkeitä. 
         
         
         Ekosysteemipalvelut
         
         Ihmisten ja yhteiskunnan odotukset luovat arvoja luonnolle ja
            luonnonvaroille. Valiokunta katsoo, että luonnonvaraselonteossa
            tuodaan kattavasti esille ekosysteemipalvelut ja niiden merkityksen
            kasvu ihmisten hyvinvoinnille. Samalla kun luonnon toimintojen turvaamisesta
            huolehditaan luonnonvarojen hyödyntämisen edellytyksenä,
            luo ekosysteemipalvelujen kasvava kysyntä myös
            uusia liiketoimintamahdollisuuksia maaseudulle.
         
         
         Luonnon aineettomien arvojen merkitys tulee jatkossa todennäköisesti
            lisääntymään (virkistys, matkailu,
            elämykset, hiljaisuus, terveysvaikutteisuus jne.). Maanomistajat,
            viljelijät ja maaseudun yrittäjät ovat
            osa sitä ketjua, joka pitää yllä tätä luonnonprosessikoneistoa.
            Toimintamalleja on kehitetty ja kehitetään edelleen
            esimerkiksi virkistysarvojen ja elämysoikeuksien kauppaan,
            luonnonarvokauppaan ja ekosysteemipalveluiden ylläpitoon.
            Suomessa on jo toimiva vapaaehtoinen järjestelmä luonnonarvokaupasta,
            jota sovelletaan METSO-toimintaohjelmassa. METSO-ohjelman avulla
            omistaja voi saada tuloja metsäluonnon suojelusta ja hoidosta.
            Ohjelma tarjoaa vaihtoehtoja, joista metsänomistaja voi
            valita omiin tarpeisiinsa sopivimman. Virkistysarvokaupan toimintamallia
            voidaan hyödyntää sellaisissa tilanteissa,
            joissa jokin taho (esimerkiksi naapuri, kyläyhdistys tai urheiluseura)
            on kiinnostunut yksityisen maanomistajan mailla olevista erityisistä virkistysarvoista
            ja on valmis käymään kauppaa maanomistajan
            kanssa näiden arvojen ylläpitämisestä ja
            lisäämisestä. Virkistysarvokaupassa maanomistaja
            luopuu tietyistä oikeuksistaan käyttää omaisuuttaan
            tai sitoutuu hoitamaan omistamaansa maa-aluetta niin, että sen
            virkistysarvot (esimerkiksi maisema-arvot) säilyvät
            sovitulla tasolla, tai myöntää sovittuja
            virkistyskäyttöön liittyviä oikeuksia
            virkistysarvon ostajalle. Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
            että ekosysteemipalveluiden toimivuudesta pidetään
            huolta.
         
         
         Luonnonvarapolitiikan linjaukset
         
         Selonteon linjauksista valiokunta korostaa erityisesti sitä,
            että Suomella on monipuolisten ja runsaiden biovarojensa,
            osaamisensa sekä vahvan ja uudistumishaluisen metsäteollisuuden
            ja maatalouden puolesta kaikki edellytykset tulla biotalouden johtavaksi
            maaksi, mikä käy ilmi jo edellä esitetystä.
            Energiatehokkuusosaamisemme ja suljetun kierron kehittäminen
            mahdollistaa sekä kestävän kotimaisen
            tuotannon että uusien ratkaisujen kehittämisen
            globaaleille markkinoille. 
         
         
         Ekosysteemipalvelut muodostavat kestävän luonnonvaratalouden
            ytimen, joka on kaikessa toiminnassa turvattava. Samaan aikaan ekosysteemipalvelut
            mahdollistavat luonnon kulttuuri- ja virkistysarvoista nauttimisen.
            Niiden merkitys suomalaisten hyvinvoinnille on kasvussa ja ne mahdollistavat
            uutta kestävää palveluliiketoimintaa. 
         
         
         Luonnonvarat ovat usein paikkasidonnaisia ja sijaitsevat hajautetusti
            eri puolilla maata. Luonnonvarojen mahdollistamasta hyvinvoinnista paikallisyhteisöille
            on kannettava vastuuta. Hajautetut biotalouden tuotantomallit ovat
            samalla merkittävä mahdollisuus tehostaa paikallista
            ainekiertoa, turvata aluekehitystä ja parantaa huoltovarmuutta.
            Valiokunta korostaa sitä, että biotalouden tarjoamia
            keinoja tulee hyödyntää entistä enemmän
            maamme huoltovarmuuden turvaamiseksi.
         
         
         Valiokunta toteaa, että makea vesi on muodostumassa
            globaalisti niukaksi ja mahdollisesti kaikkein arvokkaimmaksi resurssiksi.
            Vesivarojen ja vesiosaamisen strateginen hyödyntäminen on
            Suomelle keskeinen tulevaisuuskysymys.
         
         
         Luonnonvaraselonteossa on ehdotettu luonnonvarapolitiikalle
            sekä ilmasto- ja energiapolitiikalle yhteistä toteuttamis-
            ja rahoitusohjelmaa. Näiden politiikan lohkojen tiiviimpi
            kytkentä toisiinsa on keskeinen edellytys politiikkatoimien
            vaikuttavuudelle. Tärkeää on myös entistä voimakkaampi
            panostaminen biotaloutta edistävään tutkimustoimintaan.
         
         
         Selonteon mukaisesti valiokunta korostaa myös sitä,
            että Suomen laajan maa-alueen ja sen tarjoamien luonnonvarojen
            kestävää hyödyntämistä voidaan
            edistää erityisesti kehittämällä älykkäitä lähiratkaisuja.
            Vihreän talouden lähiratkaisut voivat liittyä mm.
            hajautettuun energiantuotantoon, jätteiden käsittelyyn
            tai biomassan jalostukseen. Lähiruoka ja lähimatkailu
            ovat myös osa tulevaisuuden vihreää taloutta.
            Selonteosta käy ilmi, että OECD:n mukaan vihreä talous
            (Green economy) tarkoittaa talousjärjestelmää,
            jossa ekosysteemin hyvinvointi otetaan huomioon kiinteänä osana
            järjestelmää. Vihreän talouden
            päätavoite on vähentää riippuvuutta fossiilisesta
            energiasta ja ekosysteemien köyhtymistä, edistää maailmantaloutta
            sekä luoda uusia työpaikkoja kestävän
            kehityksen periaatteiden mukaisesti.