Perustelut
         
         Yleistä
         
         Valiokunta toteaa, että uudistuksen tavoitteena on
            valmiuslain saattaminen perustuslain vaatimukset täyttäväksi.
            Lisäksi tavoitteena on ajanmukaistaa viranomaisten toimivaltuussäännökset
            poikkeusoloissa.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lakiehdotuksen
            poikkeusolojen määritelmään
            on nyt sisällytetty myös vaikutuksiltaan erityisen vakavaa
            suuronnettomuutta vastaava hyvin laajalle levinnyt vaarallinen tartuntatauti.
            Viime vuosina onkin jo tehty suunnitelmia pandemiatilanteisiin
            varautumiseksi. Jotta yhteiskunnan elintärkeät
            toiminnot voidaan näissä tilanteissa turvata,
            tarvitaan valmiuslain mukaisia toimivaltuuksia. Laaja pandeeminen
            tartuntatautitilanne on paitsi lääkintähuollollinen
            myös laajasti yhteiskunnan muihin toimintoihin vaikuttava
            vakava tilanne. Elintarviketuotannon ja -jakelun näkökulmasta
            kysymys on tällöin myös tarpeesta järjestellä voimavarojen
            käyttöä siten, että kansalaisten
            perustarpeet tulevat turvattua mahdollisimman tasapuolisesti. Elintarvikehuoltojärjestelmän
            toimivuuden varmistamiseksi määrittelyn täsmentäminen
            esitetyssä muodossa on siten perusteltua.
         
         
         Poikkeusolojen määrittelyyn liittyen valiokunnalle
            toimitetussa selvityksessä on kiinnitetty huomiota siihen,
            että varautumistyössä ja siihen liittyneissä harjoituksissa
            on toistuvasti todettu ns. "harmaan vaiheen" (normaaliolojen vakava
            häiriötilanne, jolloin eri osissa elintarvikehuoltojärjestelmää joudutaan
            muuttamaan voimakkaasti voimavarojen käyttöä)
            ongelmallisuus. Usein tämä tarkoittaa esimerkiksi
            kuljetusten järjestämistä normaalista
            poikkeavalla tavalla, työvoiman käyttöä normaalista
            poikkeavasti jne. Tarvittaviin toimenpiteisiin on normaaliolojen
            lainsäädännön mukaan kuitenkin
            vaikeaa tai jopa mahdotonta turvautua.  Työaikalainsäädäntö sekä mm.
            kilpailulainsäädäntö rajoittavat
            käytettävää keinovalikoimaa,
            toimenpiteiden toteuttamista ja jo niiden suunnittelemista.
         
         
         Valiokunta toteaa toisaalta, että valmiuslain ei tarvitse
            kattaa kaikkia yhteiskunnan elintärkeisiin toimintoihin
            kohdistuvia uhkia. Osa uhkista on sellaisia, että niiden
            torjuntaan on perusteltua varautua lähinnä normaaliolojen
            lainsäädännöllä. Maa-
            ja metsätalousministeriön hallinnonalalla eläinten
            tai kasvien terveyteen tai elintarvikehygieniaan liittyviä poikkeuksellisia
            tilanteita säännellään eläintautilaissa (55/1980),
            helposti leviävien eläintautien vastustamisesta
            annetussa laissa (488/1960) ja kasvinterveyden suojelemisesta
            annetussa laissa (702/2003). Näiltä osin
            lainsäädäntö on varsin kattavaa
            eikä poikkeuksellisia tilanteita koskevien säännösten
            sisällyttäminen valmiuslakiin ole perusteltua.
         
         
         Valiokunta katsoo, että elintarvikkeiden alkutuotannossa
            tavoitteena tulee olla, että väestölle voidaan
            poikkeusoloissa turvata energiasisällöltään
            normaali ravinnon saanti.  Heikon satokauden sattuessa tai tuonnin
            häiriötilanteissa elintarviketuotanto on turvattava
            niin, että huoltovarmuus kattaa vähintään
            yhden satokauden elintarvikkeiden saannin.  Tuonnin häiriötilanteissa
            voidaan joutua myös maatalouden alkutuotannon tuotantopanosten
            säännöstelyyn. Tällöin
            on turvattava muun muassa riittävä polttonesteiden,
            rehujen, lannoitteiden ja kasvinsuojeluaineiden saatavuus elintarvikkeiden
            alkutuotannossa.  Myös elintarviketurvallisuudesta ja eläintautien
            torjunnasta vastaavilla viranomaisilla on oltava edellytykset toimia
            poikkeusoloissakin esimerkiksi eläinlääkkeiden
            käyttöä säännöstelemällä.
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
            että voimassa olevan valtioneuvoston tavoitepäätöksen
            mukaisesti varastoissa on 80 000 tonnia siemenkäyttöön
            soveltuvaa viljaa. Määrästä vajaa
            puolet on sertifioitua siementä ja loput lajikepuhdasta
            viljaa. Sertifioidun siemenen varastoja voidaan purkaa valtioneuvoston
            päätöksellä, mutta lajikepuhtaan
            viljan käyttäminen siemeneksi edellyttää Euroopan
            unionin komission erillistä lupaa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että riittävästä siemenviljan
            varmuusvarastoinnista huolehditaan.
         
         
         Kun poikkeusolojen elintarviketuotantoa ohjaa yhtenä perustekijänä raaka-aineiden
            saatavuus, raaka-aineiden käyttöä on
            näissä niukkuustilanteissa voitava ohjata siten,
            että jalostuksessa keskitytään kansalaisten
            perushuoltotason turvaavien tuotteiden tuottamiseen. Elintarviketeollisuuden
            poikkeusolojen eräänä suunnitteluperusteena
            tuleekin olla ns. keskivertotuotteet eli keskeisimmät peruselintarvikkeet. Valiokunta
            painottaakin sitä, että elintarviketeollisuuden
            tuotannon suunnittelun on tältä osin oltava yhteneväinen
            alkutuotannon osalta tehtyihin poikkeusolojen suunnitelmiin nähden. 
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on tuotu esiin,
            että Huoltovarmuuskeskuksen toiminnassa painopiste on viime
            aikoina siirtynyt yhä selvemmin normaaliolojen häiriötilanteiden ehkäisyyn
            ja vaikutusten lieventämiseen.  Maa- ja elintarviketalouden
            osalta on jo pitkään toteutettu merkittäviä varmuusvarastointijärjestelyjä maatalouden
            tuotantopanosten ja viljan osalta. Samoin puolustustaloudellisen
            suunnittelukunnan yhteyteen organisoidun elintarvikesektorin ja
            sen alaisen alkutuotantopoolin, elintarviketeollisuuspoolin
            sekä kauppa- ja jakelupoolin piirissä on tehty
            työtä poikkeusoloihin ja häiriötilanteisiin
            varautumiseksi. Valiokunta katsoo, että uusi valmiuslaki
            antaa täsmällisemmän pohjan näille
            valmiussuunnittelu- ja varautumistoimille.
         
         
         Valiokunta on mietinnössään valtioneuvoston
            selonteosta maatalouspolitiikasta (MmVM 7/2006
               vp — VNS 4/2005 vp)
            todennut, että EU:n maatalouspolitiikan eräänä perustavoitteena
            on ollut perustamissopimuksesta lähtien maataloustuotteiden
            saatavuuden turvaaminen. Tämä tavoite ei ole kuitenkaan
            mitenkään konkretisoitunut, ja EU onkin nähnyt
            ongelmaksi lähinnä ylituotannon. EU:n pyrkimyksenä on
            ollut vapaiden sisämarkkinoiden toiminnan turvaaminen ja
            sillä tavoin tuotteiden saatavuuden varmistaminen. Mahdollinen
            tilanne, jossa vapaat markkinat eivät jostakin syystä toimi
            ja elintarvikkeiden saatavuudessa esiintyy jollakin alueella
            ongelmia, ei ole EU:ssa ollut tarkasteltavana. EU ei olekaan nähnyt
            huoltovarmuuskysymyksiä (energiaa lukuun ottamatta) toimialaansa
            kuuluviksi. Vaikka interventiovarastoissa olevaa viljaa on joissakin
            tapauksissa ohjattu muun muassa kuivuudesta kärsineiden
            alueiden markkinoille, interventiovarastoja ei kuitenkaan pidetä huoltokyvyn
            varmistamiseksi vaan markkinoiden tasausinstrumenttina. Valiokunta
            katsoi mietinnössään, että EU-jäsenyyden
            aikana maamme huoltovarmuus on alentunut muun muassa satotasojen
            alenemisen ja peltojen perusparannusten vähentymisen vuoksi.
            Mietinnössään valiokunta edellyttikin,
            että maamme elintarvikehuoltovarmuusnäkökohdat
            otetaan nykyistä painokkaammin huomioon, sillä jokaisella
            valtiolla on oikeus ja velvollisuus huolehtia kansalaistensa elintarvikkeiden
            saatavuudesta ja niiden turvallisuudesta.
         
         
         Mainitussa mietinnössään valiokunta
            korosti myös sitä, että huoltovarmuudessa
            kysymys on maamme koko elintarviketuotannon muodostamasta kokonaisuudesta
            ja sen rakenteesta. Jos tuotanto joltakin osin heikkenee, se heikentää huoltovarmuuden
            perustaa. Yksittäisen tuotteen, vaikkapa sokerin, tuotannon
            lasku ei sellaisenaan vie huoltovarmuudelta perustaa, mutta jonkin
            tuotteen tuotannon väheneminen tai loppuminen heikentää osaltaan
            kokonaisuutta. 
         
         
         Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää huomiota
            myös siihen, että elintarviketalouden markkinatilanne
            on muuttunut maailmanlaajuisesti selonteon valmistumisen jälkeen.
            Elintarvikkeiden maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet aiheuttaen
            tyytymättömyyden ilmaisuja eri puolilla maailmaa.
            Samanaikaisesti yhteisön maatalouspolitiikan edellä kuvattujen
            tavoitteiden uudelleenharkinta on tullut ajankohtaiseksi.
         
         
         Valiokunnan toimialan kannalta keskeiset ehdotukset
         
         Valiokunta toteaa, että esityksen valmiuslakiehdotuksessa
            valiokunnan toimialan kannalta keskeiset säännökset
            sisältyvät lakiehdotuksen 5 lukuun (Hyödyketuotannon
            ja -jakelun sekä energiahuollon varmistaminen). Lukuun
            sisältyvät säännökset
            maatilatalouden alkutuotannon ohjaamisesta ja säännöstelystä (30 §),
            vedenhankinnan turvaamisesta (43 §) sekä puun
            ja turpeen saannin turvaamisesta (44 §). Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että vedenhankinnan turvaamista lukuun ottamatta
            vastaavat toimivaltuussäännökset sisältyvät
            myös voimassa olevaan lakiin, joskin yleisemmällä tasolla. 
         
         
         Lakiehdotuksen 30 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
            lannoitteiden, rehujen, torjunta-aineiden ja eläinten lääkitsemisessä tarvittavien
            lääkkeiden ostoluvasta. Ostolupamenettelyn piiriin
            kuuluvien hyödykkeiden yksilöinnistä annettaisiin tarkemmat
            säännökset valtioneuvoston asetuksella.
            Maatilatalouden harjoittaja saisi käyttää hyödykkeitä,
            joiden hankkimiseen vaaditaan ostolupa, vain elintarviketuotannon
            turvaamiseksi välttämättömään
            tuotantoon.  Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin
            myös tarkemmin, mikä tuotanto on elintarviketuotannon
            turvaamiseksi välttämätöntä. 
         
         
         Valiokunta on lausunnossaan valtioneuvoston selonteosta lähiajan
            energia- ja ilmastopolitiikan linjauksista — kansallinen
            strategia Kioton pöytäkirjan toimeenpanemiseksi
            (MmVL 6/2006 vp — VNS
               5/2005 vp) kiinnittänyt huomiota siihen,
            että rehujen täydennysvalkuaisomavaraisuus
            on maassamme nykyisin vain vajaat 15 prosenttia. Tähän
            viitaten valiokunta pitääkin erityisen tärkeänä,
            että myös poikkeusolosuhteissa valkuaisrehujen
            saanti kotieläintuotannolle turvataan. 
         
         
         Huoltovarmuuskeskuksen tehtävänä olisi
            tarvittavien eläinlääkkeiden saannin
            varmistaminen. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että selvitetään, tulisiko viimeksi mainitun
            asian osalta ylläpitää ja vahvistaa välttämätöntä normaaliajan
            yhteistyötä sosiaali- ja terveysministeriön
            sekä maa- ja metsätalousministeriön välillä esimerkiksi
            perustamalla neuvottelukunta.
         
         
         Uutena hyödyketuotantoa ja -jakelua koskevana sääntelynä ehdotetaan
            säännöstä vedenhankinnan turvaamisesta
            (43 §). Säännöksellä pyritään
            turvaamaan yhdyskuntien vesihuolto poikkeusoloissa. Maa- ja metsätalousministeriö
            voisi
            velvoittaa vesihuoltolaissa tarkoitetun vesihuoltolaitoksen luovuttamaan
            tai toimittamaan omistamaansa vettä laitoksen oman toiminta-alueen
            ulkopuolelle. Lisäksi ministeriö voisi päätöksellään
            muuttaa vesilakiin perustuvaa vedenotto-oikeutta.  Muuttaminen voisi
            merkitä sitä, että vedenottoa tilapäisesti
            rajoitetaan tai lisätään. Valiokunta
            toteaa, että veden hyvä laatu ja riittävä määrällinen
            saatavuus on elintarvikehuoltojärjestelmän toimivuuden
            kannalta (järjestelmän kaikki osat) välttämätöntä.
            Viimeaikaiset jo normaalioloissa ilmenneet ongelmat veden
            laadun osalta ovat entisestään lisänneet tarvetta
            tehostaa vesihuollon varautumista erilaisiin häiriötilanteisiin.
            Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että veden
            jakelujärjestelmät ja niiden häiriötön
            toimivuus ovat riippuvaisia raakaveden laadun ja saatavuuden ohella
            myös monista muista tekijöistä (esimerkiksi
            vesilaitosten sähkön saannista). 
         
         
         Lakiehdotuksen 44 §:ssä säädettäisiin
            maan talouselämän, energiahuollon ja välttämättömän rakentamisen
            turvaamiseksi tarvittavan puun ja turpeen saannin turvaamisesta.
            Nykyiseen valmiuslain säännökseen verrattuna
            säännöstä ehdotetaan täsmennettäväksi
            niin, että luovutusvelvollisuus voisi koskea myös
            jo hakattua puutavaraa.
         
         
         Valiokunta toteaa, että toimivat logistiikkajärjestelmät
            ja niiden yhtenä keskeisenä osana kuljetukset
            ovat avainasemassa koko elintarvikehuoltojärjestelmässä.
            Niin alkutuotanto kuin elintarviketeollisuuskin ovat täysin
            riippuvaisia täsmällisesti toimivasta logistiikasta.
            Päivittäistavaroiden jakelujärjestelmän
            toiminta on puolestaan ehdoton edellytys myymäläverkon toiminnalle
            ja kyvylle palvella kuluttajia. Ehdotetusta laista (69 §:n
            3 momentti) käy ilmi velvoite ylläpitää huoltovarmuuden
            kannalta kriittisten yritysten kuljetuksissa tarvittavat ajoneuvot
            erillisessä tietokannassa. Tällä menettelyllä varmistetaan
            paitsi polttoaineen kohdentuminen välttämättömien
            kuljetusten hoitamiseen myös kyseisen ajoneuvokaluston
            käytettävyys yritysten tarpeisiin. Valiokunta
            pitääkin tärkeänä,
            että kuljetuskaluston varausjärjestelyissä otetaan huomioon
            maan huoltovarmuuden kannalta kriittiset siviilikuljetustarpeet.
         
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotetun valmiuslain 9 lukuun
            sisältyisi säännökset sähköisten
            tieto- ja viestintäjärjestelmien toimivuuden sekä postipalveluiden
            saatavuuden turvaamisesta. Valiokunta korostaa näiden toimintojen
            toimivuuden suurta merkitystä myös maaseutuelinkeinoille kriisitilanteissa.
         
         
         Ehdotetun valmiuslain 13 luvun pykälät sisältävät
            mahdollisuuden sovittaa työvoiman käyttöä muuttuneissa
            tuotanto-olosuhteissa. Tuotantokapasiteetin käyttöä voidaan
            joutua tehostamaan eri syistä. Valiokunta kiinnittääkin
            huomiota siihen, että energian saatavuuden ja jakelun häiriöt,
            työvoiman niukkuus (esimerkiksi pandemiatilanteessa), kuljetusreittien
            muutokset (esimerkiksi luonnonkatastrofitilanteissa) ja tuotantolinjojen
            kunnossapidon ongelmat (esimerkiksi varaosien saatavuuden vaikeutuessa) saattavat
            edellyttää normaalista poikkeavien työaikojen
            ja -vuorojärjestelyjen käyttöä.
            Erityisesti 92 §:n sisältämä työaikojen
            järjestelymahdollisuus on tällöin tarpeen
            riittävän tuotantotason takaamiseksi.
         
         
         Valiokunta toteaa, että työvoiman osoittaminen
            maataloudelle, varsinkin poikkeusoloissa, saattaa olla yllättävän
            vaikeasti toteutettavissa. Esityksessä tarpeen arviointitehtävä on
            osoitettu työvoimaviranomaisille. Valiokunta pitää tärkeänä viranomaisten
            asiantuntemusta tunnistaa myös alkutuotannon työvoimatarpeet.
            Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on kiinnitetty huomiota
            siihen, että nykyisin työvoimatoimistojen työvoimatoimikunnissa
            on hyvin vähän maataloutta ja itsenäisiä ammatinharjoittajia edustavia
            henkilöitä jäseninä.
         
         
         Huoltovarmuuden kannalta valiokunta pitää keskeisenä myös
            polttoaineiden ns. keskitisleiden varmuusvarastointia. Polttoaineiden
            keskitisleitä on asetettujen tavoitteiden mukaisesti varastoitu
            viiden kuukauden käyttöä vastaava määrä sijoitettuna
            varastoihin eri puolille maata. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että säännöstelysuunnitelmissa
            alkutuotannon tarpeet otetaan tältäkin osin niin
            määrällisesti kuin alueellisesti kattavasti
            huomioon. 
         
         
         Ostolupamenettely koskisi myös maatilatalouden
            alkutuotannossa käytettävää polttoöljyä. Poikkeusoloissa
            maataloudessa käytettävän polttoöljyn
            määrä riippuisi lakiehdotuksen 29 §:ssä tarkoitetusta
            polttonesteen kokonaissäästötavoitteesta
            ja kokonaissäästön jakautumisesta eri
            käyttökohteisiin. Ostoluvan myöntäisi kunnan
            maaseutuelinkeinoviranomainen. Lupaa myönnettäessä otettaisiin
            erityisesti huomioon maatilatalouden harjoittajan aikaisemman tuotannon
            määrä. Metsähallituksen hallinnassa
            olevilla alueilla harjoitettavaan metsätalouteen käytettävistä lannoitteista,
            torjunta-aineista ja polttoöljystä päättäisi
            kuitenkin maa- ja metsätalousministeriö.
         
         
         Ottaen erityisesti huomioon hiljattain tapahtuneet muutokset
            maamme lannoitemarkkinoiden toimijoiden omistussuhteissa ja niistä aiheutuneet
            vaikutukset valiokunta pitää välttämättömänä korostaa
            sitä, että lannoitteiden saanti alkutuotannolle
            tulee turvata kaikissa tilanteissa.
         
         
         Valiokunta korostaa sitä, että työkoneiden polttoainekäytössä tapahtuneet
            muutokset, jotka koskevat ainakin puunkorjuun, turvetuotannon, satamien
            ja terminaalien sekä maatalouden työkoneita, tulee
            ottaa huomioon. Kyseisissä koneissa on aikaisemmin käytetty
            vastaavaa kevyttä polttoöljyä kuin lämmityksessä,
            mutta muuttuneiden päästövaatimusten
            ja kehittyneen moottoriteknologian vuoksi niissä käytetään tänä päivänä polttoaineena
            erityistä moottoripolttoöljyä (kevyemmin
            verotettua dieselöljyä). Valiokunta katsoo, että työkoneet
            tulee säännöstelyssä ottaa erikseen
            huomioon eräänä liikennepolttoaineiden
            käyttökohteena.