MAA- JA METSÄTALOUSVALIOKUNNAN MIETINTÖ 18/2010 vp

MmVM 18/2010 vp - HE 73/2010 vp

Tarkistettu versio 2.0

Hallituksen esitys laiksi maaseutuelinkeinojen rahoituslain muuttamisesta annetun lain voimaanpanosta annetun lain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunta on 8 päivänä kesäkuuta 2010 lähettänyt maa- ja metsätalousvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi maaseutuelinkeinojen rahoituslain muuttamisesta annetun lain voimaanpanosta annetun lain muuttamisesta (HE 73/2010 vp).

Lausunto

Eduskunnan päätöksen mukaisesti perustuslakivaliokunta on antanut asiasta lausunnon (PeVL 36/2010 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

lainsäädäntöneuvos Katriina Pessa, maa- ja metsätalousministeriö

lainsäädäntöneuvos Jyri Inha, valtiovarainministeriö

toiminnanjohtaja Jonas Laxåback, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC

Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut

  • Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry.

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutattavaksi maaseutuelinkeinojen rahoituslain muuttamisesta annetun lain voimaanpanosta annettua lakia. Esityksen mukaan eräiden maaseutuelinkeinojen rahoituslain nojalla vuodesta 2000 alkaen myönnettyjen valtionlainojen ja korkotukilainojen vuotuinen vähimmäiskorko alennettaisiin kahdesta prosentista yhteen prosenttiin vuosina 2011 ja 2012, jolloin se näinä vuosina vastaisi uusien vastaaviin tarkoituksiin myönnettyjen korkotukilainojen vähimmäiskorkoa. Vähimmäiskoron alennus ei koskisi asumisen tukemista eikä maanhankintaan tai elollisen irtaimiston hankintaan myönnettyä investointitukea.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Yleisperustelut

Esityksessä ehdotetaan eräiden maaseutuelinkeinojen rahoituslain (329/1999) nojalla vuodesta 2000 alkaen myönnettyjen valtionlainojen ja korkotukilainojen vuotuisen vähimmäiskoron alentamista. Valiokunta korostaa ehdotuksen myönteisiä vaikutuksia velkaisten maatilojen maksuvalmiuden parantamiseen. Vaikutusten on arvioitu olevan yhteensä vajaat 12 miljoonaa euroa vuosina 2011 ja 2012. Yksittäistapauksissa valtionlainojen ja korkotukilainojen vähimmäiskoron alentaminen voi alentaa merkittävästi tilojen korkokustannuksia parantaen siten oleellisesti näiden tilojen kannattavuutta. Koron alennus koskisi myös sellaista maanhankintaa, johon on myönnetty osana aloitustukea valtionlaina tai korkotukilaina. Esityksen ensisijaisia kohderyhmiä ovatkin maatilojaan voimakkaasti kehittäneet nuoret viljelijät.

Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä jäljempänä esitettävin muutosehdotuksin. Muutosehdotuksiin viitaten valiokunta kiinnittää huomiota esityksen valmistelun huonoon tasoon.

Yksityiskohtaiset perustelut

1 a §.

Valiokunta toteaa, että esityksen perusteluissa puhutaan vähimmäiskorkojen alentamisesta vuosina 2011 ja 2012. Esityksessä olevan pykälän 1 momentin mukaan määräaika olisi kuitenkin 1.1.2010—31.12.2012. Esityksen perusteluihin viitaten ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa 1 momenttia muutettavaksi.

1 e §.

Valiokunta toteaa, että saadun selvityksen mukaan pykälässä on tarkoitus viitata komission asetukseen, jonka nimi ja tunnistetieto on komission asetus (EY) N:o 1857/2006 perustamissopimuksen 87 ja 88 artiklan soveltamisesta maataloustuotteiden tuottamisen alalla toimiviin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin sekä asetuksen (EY) N:o 70/2001 muuttamisesta. Valiokunta ehdottaa viittausta komission asetukseen korjattavaksi.

1 f §.

Lakiehdotuksen 1 f §:n mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin muun muassa valtionlainaan ja korkotukilainaan liittyvän tuen määräytymisestä. Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta toteaa, että ehdotettu sanamuoto synnyttää vaikutelman asetuksenantajalle jäävästä varsin suuresta harkintavallasta. Hallituksen esityksen perusteluista (s. 13 ja 15) käy kuitenkin ilmi, että asetuksella säädettäisiin, miten tuen määrä lasketaan silloin, kun vähimmäiskorkoa on alennettu. Kyse on siis todellisuudessa vain laskentatavasta, jolla saadaan määriteltyä kokonaistuki euroina koko laina-ajalta. Koska valtuutuksen esityksen mukainen sanamuoto antaa harhaanjohtavan kuvan asetuksenantovallan laajuudesta, valiokunta ehdottaa sanamuotoa muutettavaksi viittaamaan nimenomaan laskentatavasta säätämiseen.

Päätösehdotus

Edellä esitetyn perusteella maa- ja metsätalousvaliokunta ehdottaa,

että lakiehdotus hyväksytään muutettuna (Valiokunnan muutosehdotukset).

Valiokunnan muutosehdotukset

Laki

maaseutuelinkeinojen rahoituslain muuttamisesta annetun lain voimaanpanosta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

lisätään maaseutuelinkeinojen rahoituslain muuttamisesta annetun lain voimaanpanosta 28 päivänä joulukuuta 2007 annettuun lakiin (1480/2007) uusi 1 a—1 f § seuraavasti:

1 a §

Eräiden valtionlainojen ja korkotukilainojen vähimmäiskoron alentaminen

Sen estämättä, mitä 1 §:n 2 momentissa säädetään, valtionlainojen ja korkotukilainojen vuotuinen vähimmäiskorko alennetaan määräajaksi kahdesta prosentista yhteen prosenttiin, jos lainaan liittyvä tuki on myönnetty tai myönnetään maaseutuelinkeinojen rahoituslain (329/1999) nojalla. Määräaika alkaa 1 päivästä tammikuuta 2011 ja päättyy 31 päivänä joulukuuta 2012. Määräajan jälkeen vähimmäiskorko nousee kahteen prosenttiin.

(2 ja 3 mom. kuten HE)

1 b, 1 c ja 1 d §

(Kuten HE)

1 e §

Euroopan unionin valtiontukisääntöjen soveltaminen

Edellä 1 a—1 d §:ää sovellettaessa noudatetaan, mitä (poist.) perustamissopimuksen 87 ja 88 artiklan soveltamisesta maataloustuotteiden tuottamisen alalla toimiviin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin sekä asetuksen (EY) N:o 70/2001 muuttamisesta annetussa komission asetuksessa (EY) N:o 1857/2006 (poist.) säädetään.

1 f §

Tarkemmat säännökset

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin valtionlainaan ja korkotukilainaan liittyvän tuen laskentatavasta ja 1 b §:ssä tarkoitetusta ilmoituksesta.

_______________

Voimaantulosäännös

(Kuten HE)

_______________

Helsingissä 16 päivänä marraskuuta 2010

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Jari Leppä /kesk
  • vpj. Pertti Hemmilä /kok
  • jäs. Lasse Hautala /kesk
  • Anne Kalmari /kesk
  • Johanna Karimäki /vihr
  • Lauri Kähkönen /sd
  • Esa Lahtela /sd
  • Mats Nylund /r
  • Pentti Oinonen /ps
  • Klaus Pentti /kesk
  • Petri Pihlajaniemi /kok
  • Erkki Pulliainen /vihr
  • Katja Taimela /sd
  • Pekka Vilkuna /kesk
  • vjäs. Matti Kangas /vas

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Carl Selenius