Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluissa todetun mukaisesti valiokunta
toteaa, että rehulainsäädännön
tarkoituksena on osaltaan varmistaa elintarviketurvallisuutta. Rehut
vaikuttavat elintarvikeketjun alkupäässä eläinten
terveyteen ja hyvinvointiin sekä niistä saatujen
tuotteiden turvallisuuteen ja laatuun. Lisäksi niillä on
suuri merkitys eläintuottajien toimintaedellytyksiin, koska
rehut ovat merkittävä tuotantopanos eläintuotannossa.
Toimiva lainsäädäntö ja sen
valvonta takaavat myös rehualan toimijoiden tasapuolisen
kohtelun ja yhtäläisen kilpailuaseman. Lainsäädännön
tavoitteiden toteutuminen edellyttää, että toimijat
ottavat osaltaan vastuun rehujen turvallisuuden varmistamisesta
ja muusta määräysten mukaisuudesta.
Rehukasvien tuotantoon käytettiin Suomessa vuonna 2003
noin 80 prosenttia viljellystä peltoalasta. Pääosa
tuotantoeläinten ruokintaan tarkoitetuista rehuista tuotetaan
ja käytetään suomalaisilla maatiloilla.
Eläintuotannossa rehuilla on suuri taloudellinen merkitys.
Elintarviketuotantoeläimille syötettävät
rehut ovat pitkälle kotimaisia lukuun ottamatta tarpeellisia
valkuaisrehuja, kuten soija, ja rehun lisäaineita. Rehuteollisuuden
tuotteet vastaavat keskimäärin kolmanneksesta
suomalaisten tuotantoeläinten energiansaannista, mutta
esimerkiksi sikojen ja siipikarjan osalta teollisten rehujen osuus
ruokinnassa on huomattavasti suurempi. Eläintuotteiden
myyntitulot koko maa- ja puutarhatalouden myyntitulosta olivat 65
prosenttia vuonna 2004.
Rehulainsäädäntö on Suomen
EU-jäsenyyden aikana muuttunut paljon. Esityksen tarkoituksena
on tehdä rehulakiin Euroopan yhteisön lainsäädännön
edellyttämät muutokset. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että komissio on siirtynyt käyttämään
lainsäädännön muotona yhä yleisemmin
asetuksia aiempien direktiivien sijasta. Yhteisön asetukset
ovat sellaisenaan kansallisesti voimassa olevaa oikeutta, eikä niitä saa
enää erillisin säädöksin
tulkita tai panna täytäntöön.
Kun yhteisön rehulainsäädäntö ja voimassa
oleva rehulaki sisältävät päällekkäisiä säännöksiä samoista
asioista, on rehulain uudistaminen tälläkin perusteella
tarpeellista. Lisäksi yhteisön asetuksista koostuvan
rehulainsäädännön toimeenpano
kansallisella asetuksella ei ole mahdollista, koska hallinnollisista
pakkokeinoista ja rangaistuksista on säädettävä lailla.
Valiokunta korostaa sitä, että lain tavoitteet olisivat
keskeisiltä osiltaan samat kuin nykyisessäkin
rehulainsäädännössä.
Päätavoitteena on turvata eläintuotannon
ja eläimistä saatavien elintarvikkeiden laatu
edistämällä hyvälaatuisten ja
turvallisten rehujen käyttöä sekä ehkäistä huonolaatuisten
rehujen aiheuttamia taloudellisia tappioita. Uutta lakia sovellettaisiin
kaikissa rehun tuotanto-, valmistus- ja jakeluvaiheissa rehun alkutuotannosta
sen markkinoille saattamiseen sekä rehujen käyttöön.
Rehuvalvonnan keskusviranomaisena toimisi Elintarviketurvallisuusvirasto
Evira, jonka tulee laatia myös valvonta-asetuksen mukainen
monivuotinen kansallinen valvontasuunnitelma. Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että Elintarviketurvallisuusvirastolle asetettaisiin lisäksi
edelleen velvollisuus laatia rehujen yksivuotinen valvontasuunnitelma.
Valiokunta pitää myös keskeisenä sitä,
että rehulain vahingonkorvaussäännöstä ehdotetaan muutettavaksi
siten kuin eduskunta on edellyttänyt käsitellessään
keväällä 2006 hallituksen esitystä lannoitevalmistelaiksi
(MmVM 3/2006 vp — HE
71/2005 vp). Siten myös rehulaissa säännelty
vahingonkorvausvastuu olisi ankaraa, tuottamuksesta riippumatonta
vastuuta. Ankara vastuu kohdistuisi rehujen valmistajaan, valmistuttajaan
ja tuojaan.
Lain 18 §:n mukainen ilmoitusvelvollisuus ei koskisi
rehualan toimijoita, jotka harjoittavat yksinomaan tuottamiensa
alkutuotannon tuotteiden pienten määrien suoria
toimituksia paikalliselle maatilalle siellä edelleen käytettäväksi. Esityksen
perustelujen mukaan tällä tarkoitettaisiin esimerkiksi
rehun viljelyä vuosittain korkeintaan yhden (1,0) hehtaarin
pinta-alalla ja toimittamista paikalliselle maatilalle siellä käytettäväksi.
Valiokunta katsoo, että mainittu pinta-alan enimmäismäärä tulee
nostaa kolmeen hehtaariin.
Valiokunta toteaa, että ehdotetun rehulain 19 §:n
mukaan rehualan toimijat olisivat velvoitettuja pitämään
tiedostoa, josta tarvittaessa voidaan selvittää valvontaa
ja rehujen jäljitettävyyttä varten tarpeelliset
tiedot. Lain 5 §:n mukainen määritelmä sulkisi
joitakin toimijoita rehualan toimija -käsitteen ulkopuolelle.
Pykälän 1 momentin 5 kohdan nojalla rehualan toimijana
ei kuitenkaan pidettäisi toimijaa, joka harjoittaa yksinomaan:
- yksityiseen kotikäyttöön
tarkoitettujen elintarviketuotantoeläinten ruokintaa;
- rehun valmistusta omistamilleen tai hallitsemilleen muille
kuin elintarviketuotantoeläimille;
- lemmikkieläinten ruoan vähittäiskauppaa.
Valiokunta tulee jäljempänä ehdottamaan
mainittuun luetteloon lisättäväksi uuden
d)-kohdan koskien hoito- ja vapaa-ajankalastusta. Nämä toimijat,
esimerkiksi turkiseläinten kasvattaja, koirakennelin pitäjä ja/tai
vapaa-ajankalastaja eivät siten olisi kirjanpitovelvollisia.
Edellä todettuun viitaten valiokunta toteaa, että esityksen
yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan 19 §:n kohdalla,
että rehuhygienia-asetuksen liitteiden I ja II kirjanpitovelvollisuudet koskevat
myös muiden kuin elintarviketuotantoon tarkoitettujen eläinten
rehujen tuotanto-, valmistus- ja jakeluvaiheita. Tältä osin
valiokunta täydentää esityksen perusteluja,
sillä liite I ei koske alkutuotannon toimijoita, jotka
ruokkivat muita kuin ei-elintarviketuotantoeläimiä (koska
rehuhygienia-asetuksen soveltamisalaan ei kuulu ns. non-food-eläinten
ruokinta). Sen sijaan liitteen II vaatimukset koskevat myös
turkiseläimille rehuja valmistavia toimijoita (rehufirmoja).
Valiokunta pitää tärkeänä,
että erityisesti alkutuotannon ohjeistukseen ja neuvontaan
varaudutaan osoittamalla tarkoitukseen riittävät
voimavarat. Lisäksi valiokunta painottaa sitä,
ettei uudistus saa johtaa byrokratian lisääntymiseen. Kaupallisten
asiakirjojen tulee riittää tarvittaessa kirjanpidoksi
jäljitettävyyttä selvitettäessä, eikä erillistä kirjanpitoa
tule vaatia.
Valiokunta toteaa, että Elintarviketurvallisuusviraston
voimavaroihin kohdistuu vähentämispaineita valtion
tuottavuusohjelman kautta. Erityisesti raja-asemilla tapahtuvalle
valvonnalle tulee varata riittävät voimavarat.
Tärkeää on, että voidaan varmistaa
kaikkien vähänkin riskialttiiden maahantuotavien
rehujen tehokas rajavalvonta. Lisävoimavaroja tarvitaan
myös läänineläinlääkäritehtäviin,
jotka käsittävät muun ohella lääkerehujen
ja lääkkeiden käytön valvontaa
eläintenpitoyksiköissä.
Lain 11 §:ään tulisi esityksen mukaan
säännöksiä muuntogeenisistä rehuista.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että selvitetään mahdollisuudet laatia
eläintautien torjuntayhdistyksen salmonellan torjuntatarkoituksessa
ylläpitämän "positiivilistan" tapainen
luettelo rehunvalmistajista, jotka eivät käytä muuntogeenisiä (gmo)
ainesosia rehunvalmistuksessa.
Valiokunta katsoo, että porotalouden osalta paliskuntien
tulee voida tehdä osakkaidensa puolesta ilmoitus Elintarviketurvallisuusvirastoon
rekisteröintiä varten. Ilmoituksessa ei tule olla
tarpeellista toistaa sellaisten toimijoiden nimiä, jotka
jo ovat ilmoittautuneet tukihaun kautta vuosien 2006/2007
aikana. Lisäksi ilmoitusvelvollisuutta ei ylipäätään
tule olla sellaisella toimijalla, joka ainoastaan viljelee maksimissaan
kolmen hehtaarin alalla vuosittain viljaa/heinää tms.
(ns. pieni ja paikallinen toiminta). Tilanteessa, jossa edellä mainitut
ehdot (korkeintaan 3 ha) täyttyvät eikä toimija
ruoki poroja millään muotoa, ilmoitusvelvollisuutta
ei myöskään tule olla.
Edellä esitetystä käy ilmi, että ehdotetun
lain mukaan rehunvalmistaja, valmistuttaja ja tuoja ovat vahingonkorvausvelvollisia
ns. ankaran vahingonkorvaussäännön mukaisesti.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että turkiseläinten
rehujen raaka-aine-, valmistus- ja jakelulogistiikan vaatimukset
johtavat tilanteisiin, joissa tuoteselosteessa annettavia arvoja
ei ole mahdollista ennen rehun toimittamista ja syöttämistä kaikilta
osin varmistaa. Turkiseläinten rehun valmistajien kannalta
tilanne on ongelmallinen suhteessa vastuuperiaatteisiin. Turkiseläinten
tuorerehujen kohdalla on tärkeää määritellä tuoteseloste
ja siitä ilmenevistä arvoista sallittava poikkeaminen
niin, että voidaan varmistaa eri osapuolten oikeudenmukainen
asema mahdollisissa riitatilanteissa.
Ehdotetun lain perusteluista ja sen 52 §:stä käy
ilmi, että voimassa olevan rehulain nojalla annetut maa-
ja metsätalousministeriön päätökset
ja asetukset jäisivät edelleen voimaan, kunnes
ehdotetun lain nojalla annettavat maa- ja metsätalousministeriön
asetukset on annettu, edellyttäen, että voimaan
jäävät asetukset eivät ole ristiriidassa
uuden lain kanssa. Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on
käynyt ilmi, että voimaan jäävät
säädökset ja niihin myöhemmin tehdyt
muutokset olisivat maa- ja metsätalousministeriön
päätös 41/1999 rehuseoksista,
maa- ja metsätalousministeriön päätös
40/1999 rehuaineista, maa- ja metsätalousministeriön
asetus 43/2005 rehun lisäaineista, maa- ja metsätalousministeriön
asetus 60/2005 eläinten ruokintaan käytettävistä tuotteista,
maa- ja metsätalousministeriön asetus 3/2006
rehujen valvonnan järjestämisestä, maa-
ja metsätalousministeriön päätös
57/1995 erityisravinnoksi tarkoitetuista rehuista sekä maa-
ja metsätalousministeriön päätös
163/1998 haitallisista aineista, tuotteista ja eliöistä rehuissa.
Valiokunta edellyttää, että annettavan
rehulain vaikutuksia seurataan ja että seurannan tuloksista
toimitetaan maa- ja metsätalousvaliokunnalle selvitys vuoden
2009 loppuun mennessä (Valiokunnan lausumaehdotus).
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
2 §.
Pykälän 2 momentin perusteluista käy
ilmi, että rehulain ei ole tarkoitus koskea sellaisia rehuja,
joita käytetään tutkittaessa tietyn rehun vaikutusta
eläimen tuotokseen. Koska kyseiset kokeet eivät
välttämättä täytä eläinkokeen
määritelmää eivätkä ne
täten kuuluisi koe-eläintoiminnasta annetun lain
soveltamisalaan, valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena
lisätä asiaa koskevan maininnan momenttiin.
5 §.
Valiokunta toteaa, että ehdotetun 18 §:n mukaisesti
ilmoitusvelvollisuutta ei olisi sellaisella toimijalla, joka yksinomaan
toimittaa pieniä määriä tuottamiaan
alkutuotannon tuotteita suoraan paikalliselle maatilalle siellä edelleen käytettäviksi.
Kyseistä poikkeusta voidaan soveltaa samoin periaattein
myös hoitokalastuksen harjoittajaan, joka toimittaa satunnaisesti hoitokalastuksella
saatua kalaa paikalliselle turkistarhalle. Koska hoitokalastuksen
osalta on tarkoituksenmukaista, että sitä eivät
koskisi muutkaan rehualan toimijalle asetetut velvoitteet siltä osin
kuin hoitokalastuksessa saatu saalis toimitetaan käsittelemättömänä sitä jatkojalostavalle
rehualan toimijalle, valiokunta ehdottaa, että 5 §:n
(määritelmät) kohtaa 10 (rehualan toimija)
muutetaan.
7 §.
Valiokunta kiinnittää huomiota lakiehdotuksen
7 §:n 3 momenttiin ja 16 §:ään,
joiden mukaan maa- ja metsätalousministeriö voisi
asetuksella kieltää tiettyjen rehuaineiden käytön, jos
käytöstä voisi aiheutua vakavaa vaaraa
ihmisen tai eläinten terveydelle taikka ympäristölle (7 §:n 3 momentti)
tai tilapäisesti asetuksella kieltää rehujen
valmistuksen, markkinoille saattamisen, käytön,
tuonnin tai viennin taikka rajoittaa niitä sekä määrätä kielletyt
rehut poistettaviksi markkinoilta tai alkutuotantopaikkojen ja muiden
rehujen hallussapitäjien varastoista (16 §).
Valiokunta painottaa sitä, että asetusten antamisen
edellytyksenä tulee olla, että on perusteltua
aihetta olettaa, että rehu voi aiheuttaa vakavaa vaaraa
ihmisten tai eläinten terveydelle taikka ympäristölle.
Valiokunta toteaa myös, että luonteeltaan
tilapäiset tai sitä pidempiaikaiset rajoitukset,
jotka toteutetaan antamalla ministeriön asetus, ovat ongelmallisia
sen johdosta, että rehujen valmistaja tai käyttäjä,
jonka toimintaan rajoitus kohdistuu, ei voi yleensä saattaa
säädökseen perustuvaa rajoitusta tuomioistuimen
tutkittavaksi. Valiokunta ehdottaakin oikeussuojaongelman poistamiseksi,
että rajoitukset säädettäisiin
edelleenkin asetustasoisesti mutta niihin liittyisi erillinen hallinnollinen
päätöksentekojärjestelmä, jonka
mukaisesti rajoituksista voitaisiin myöntää poikkeuksia.
Sen vuoksi valiokunta ehdottaa pykälän 3 momentin
muuttamista.
16 §.
Valiokunta ehdottaa pykälää muutettavaksi
edellä 7 §:n kohdalla esitetyin perustein.
24 §.
Valiokunta katsoo, että pykälässä mainitun
valtuutetun tarkastajan julkista hallintotehtävää voidaan
pitää avustavasta luonteestaan huolimatta sillä tavoin
laajana, että tarkastajan ammattitaidolla on ratkaiseva
merkitys viranomaisen päätöksenteon oikeellisuudelle.
Tähän liittyen valiokunta pitää asianmukaisena
lisätä 1 momenttiin viittauksen koskien tarkastajan
vahingonkorvausvastuuta.
Valiokunta katsoo, että pykälän 2
momentin viittaussäännös viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin (621/1999) on
sinänsä tarpeeton, mutta pitää tarpeellisena
säilyttää sitä koskevan maininnan
informatiiviluonteisena. Tässä tarkoituksessa
valiokunta ehdottaa 2 momenttia muutettavaksi ja täydennettäväksi
asiaa koskevalla lisäyksellä.
28 §.
Valiokunta ehdottaa pykälän otsakkeen teknistä tarkistamista
ja 2 momenttiin lisättäväksi maininnan
siitä, että myös rehualan toimijan käyttämän
laadunvarmistuslaboratorion olisi ilmoitettava eläimen
ja ihmisten välillä mahdollisesti suoraan tai
välillisesti siirtyvien tautien ja tartuntojen (zoonoosien)
seurantaan ja valvontaan liittyvistä tutkimuksista ja niiden
tuloksista Elintarviketurvallisuusvirastolle. Lisäksi valiokunta
ehdottaa momentin siirtämistä pykälän
1 momentiksi, jolloin esityksen mukainen 1 momentti siirtyy 2 momentiksi.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää myös
tärkeänä, että kansallinen vertailulaboratorio
ilmoittaa pyydettäessä Elintarviketurvallisuusvirastolle
ja Kansanterveyslaitokselle epidemiologista seurantaa varten tarvittavat
tiedot sekä Elintarviketurvallisuusvirastolle lisäksi
valvonnan ohjausta varten tarvittavat tiedot tutkimuksissa eristetyistä mikrobikannoista.
Kansanterveyslaitokselle
toimitettavat tiedot eivät kuitenkaan saisi sisältää valvontakohteiden tunnistetietoja.
Mainittuja velvoitteita koskevat säännökset
ehdotetaan otettavaksi uuteen 3 momenttiin, jolloin esityksen mukainen
3 momentti siirtyisi pykälän 4 momentiksi.
34 §.
Ehdotettu pykälä koskisi tarkastus- ja tiedonsaantioikeutta.
Perustuslakivaliokunta on lausuntokäytännössään
pitänyt perustuslain 10 §:ssä turvatun
henkilötietojen suojan kannalta vastaavissa hyvin väljissä ja
ulottavuudeltaan hyvin laajoissa sääntely-yhteyksissä erityisen tärkeänä,
että tiedonsaantioikeutta ei erikseen sanonnallisesti venytetä ja
että tiedonsaantioikeus rajataan koskemaan ainoastaan
välttämättömiä tietoja
(esim. PeVL 14/2002 vp ja PeVL 37/2005
vp). Valiokunta ehdottaakin pykälän
2 momentin teknistä tarkistamista ja tiedonsaantioikeuden
rajaamista koskemaan välttämättömiä tietoja.
35 §.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää tarpeellisena
ehdottaa, että pykälän rakennetta tarkistetaan
siten, että salassapitovelvollisuutta koskeva viittaussäännös
sisällytetään 1 momenttiin ja salassa
pidettävien tietojen luovuttamista koskevat säännökset
uuteen 2 momenttiin. Valiokunta ehdottaa myös, että pykälän
säännöksiä tarkistetaan ottaen
huomioon tietojen luovuttamista koskevien säännösten
suhde viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin.
37 §.
Valiokunta ehdottaa rangaistustietojen säilyttämisajan
täsmentämiseksi, että pykälän
4 momenttiin lisätään säännökset
siitä, että rekisterimerkintä rikoksesta
poistetaan, jos teon rangaistavuus poistuu tai jos tieto perustuu
päätökseen, joka ei ole vielä lainvoimainen,
ja päätös sittemmin kumotaan. Hallinnollisten
seuraamusten osalta valiokunta ehdottaa noudatettavaksi vastaavaa
sääntelytapaa, eli myös niiden osalta päätös
seuraamuksen merkitsemisestä voitaisiin tallettaa rekisteriin
lainvoimaa vailla olevana, mutta myös tuolloin päätöksen
kumoutuessa tieto tulisi välittömästi
poistaa.
Valiokunta ehdottaa pykälän 5 momenttiin tehtäväksi
teknisen tarkistuksen.
38 §.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa selvyyden
vuoksi pykälän 1 momenttiin lisättäväksi
säännöksen siitä, että Elintarviketurvallisuusviraston
olisi tehtävä ilmoitus Kansanterveyslaitokselle,
jos rehu tai sen käyttö voi aiheuttaa vaaraa ihmisen
terveydelle.
45 §.
Pykälässä säädettäisiin
hallinnollisten pakkokeinojen käytöstä.
Perustelujen mukaan uhkasakkoa ja teettämistä koskevan
päätöksen voisi tehdä Elintarviketurvallisuusvirasto
ja teettämistä koskevan päätöksen
myös työvoima- ja elinkeinokeskus. Valiokunnalle
toimitetussa selvityksessä ehdotettua toimivaltajakoa on
kuitenkin pidetty epäselvänä. Uhkasakkolain (1113/1990)
mukaan hallinnollista pakkokeinoa (uhkasakko, teettäminen
tai keskeyttäminen) käytetään
päävelvoitteen toteuttamisen turvaamiseksi. Näin
ollen päävelvoitteen ja siihen liittyvän
uhan voi asettaa vain yksi viranomainen. Uhkia ei voida kerrallaan
asettaa myöskään kuin yksi — joko
siis uhkasakko tai teettämisuhka.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta pitääkin
tärkeänä, että pykälän
1 momenttia selvennetään siten, että päävelvoitteen
ja siihen liittyvän uhan voisi asettaa vain yksi viranomainen eli
Elintarvikevirasto. Sen vuoksi momentin viimeinen virke ehdotetaan
poistettavaksi.