Yleisperustelut
         
         Valiokunta toteaa, että rehulaki (86/2008)
            koskee rehuja ja niiden käsittelyä, rehualan toimijoita
            sekä valvontaa kaikissa rehujen tuotanto-, valmistus- ja
            jakeluvaiheissa alkutuotannosta markkinoille saattamisen ja käyttöön.
            Lainsäädännön tarkoituksena
            on varmistaa, että markkinoilla on vain asetetut vaatimukset
            täyttäviä rehuja, jotka ovat aitoja,
            hyvälaatuisia ja turvallisia sekä tarkoitukseensa
            sopivia. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää esityksen perustelujen mukaisesti
            huomiota siihen, että rehuja koskeva lainsäädäntö on
            harmonisoitu yhteisössä hyvin pitkälti.
            Kansallisesti on mahdollista vielä säätää muun
            muassa rehujen energia- ja valkuaisarvoista, hyväksymättömien
            rehun lisäaineiden käytöstä tutkimuslaitosten
            eläinkokeissa sekä vahinkojen korvaamisesta. Myös
            kasviperäisten rehujen mikrobiologisista kriteereistä voidaan säätää kansallisesti,
            sillä komissio ei toistaiseksi ole säätänyt
            asiasta tarkemmin. Esityksen perusteluista käy myös
            ilmi, että elinkeino päivittää parhaillaan
            hyvän rehuhygieniakäytännön ohjetta
            salmonellaan liittyen komission toimeksiannosta. Tämä indikoi
            sitä, ettei komissiolla myöskään
            ole aikomuksena säätää asiasta. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että komissio on antanut lainsäädäntöehdotuksen
            rehu- ja elintarvikelainsäädännön
            sekä eläinten terveyttä ja hyvinvointia
            koskevien sääntöjen mukaisuuden varmistamiseksi
            suoritetusta virallisesta valvonnasta annetun Euroopan parlamentin
            ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 882/2004, (jäljempänä valvonta-asetus)
            muutoksesta toukokuussa 2013 ja ehdotusta lääkkeitä sisältävien
            rehujen valmistusta, markkinoille saattamista ja käyttöä koskevista
            vaatimuksista yhteisössä annetun neuvoston direktiivin
            (90/167/ETY) muutoksesta odotetaan esityksen perustelujen
            mukaan vuoden 2014 keväällä. 
         
         
         Esityksessä lakia ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan
            Euroopan unionin sisämarkkinakauppasäädöksiä poistamalla
            ilmoitusvelvollisuutta ja viranomaisen näytteenottoa säädellyt rehujen
            sisämarkkinakauppaa koskeva säännös sekä lisäämällä säännös
            ulkomaalaisten laboratorioiden nimittämisestä.
            Lain soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan soveltuvin osin myös
            sellaiset tuotantoeläinten ruokintakokeissa lisäaineina
            käytettävät aineet, joita ei ole hyväksytty
            EU:ssa. Laissa säädettäisiin myös
            laboratorioista, joissa rehualan toimijoiden lainsäädännön
            edellyttämät salmonellaomavalvontanäytteet
            on tutkittava. Lakiehdotuksen mukaan valtioneuvoston ja maa- ja
            metsätalousministeriön asetuksilla annettaisiin
            alemmanasteisia säännöksiä.
         
         
         Valiokunta kiinnittää esityksen perustelujen mukaisesti
            huomiota siihen, että velvoitteesta tutkia lainsäädännön
            edellyttämät salmonellaomavalvontanäytteet
            akkreditoidussa tai arvioidussa laboratoriossa koituu rehualan toimijoille merkittäviä
            kustannuksia.
            Tämä koskee tilanteita, joissa kyseiset näytteet
            määritetään tällä hetkellä sellaisessa
            kansallisessa muussa kuin     akkreditoidussa
            laboratoriossa, jolle jatkossa haettaisiin akkreditointia tai arviointia.
            Velvoite määrittää salmonellaomavalvontanäytteet      akkreditoidussa
            tai arvioidussa laboratoriossa koskee noin 1 100 rehualan
            toimijaa eli rehuaineiden ja rehuseosten valmistajaa, sisämarkkinakauppatoimijaa
            sekä irtorehuja kuljettavaa kuljetusliikettä ja
            varastointilaitosta. Velvoitteesta määrittää lainsäädännön
            edellyttämät salmonellaomavalvontanäytteet
            akkreditoidussa tai arvioidussa laboratoriossa ei aiheudu uusia
            kustannuksia sellaiselle toimijalle, joka määrittää näytteet
            jo tällä hetkellä akkreditoidussa laboratoriossa.
            Rehulain mukaisen yksittäisen salmonellaomavalvontanäytteen
            määrittäminen akkreditoidussa laboratoriossa
            maksaa nykyisin keskimäärin 31 euroa (sisältäen
            alv-osuuden). 
         
         
         Valiokunta toteaa, että rehukustannusten nousu yleensäkin
            on herättänyt yhä enemmän keskustelua
            raaka-ainehintojen heilahdellessa ja kun rehujen kustannusvaikutuksia
            korostetaan yhä enemmän kotieläintuotannon
            kannattavuusarvioinneissa. Myös rehunvalmistajan riski
            ja vakuutuksien kalleus vaikuttavat koko kotieläin- ja
            elintarviketuotannon kustannuksiin. Hintakilpailu on kovaa, ja esimerkiksi
            erilaisten salmonellan torjuntakustannusten siirtäminen ketjussa
            eteenpäin ei ole helppoa. Lisäksi tuontituotteiden
            tarjonta on lisääntynyt aiempaan tilanteeseen
            verrattuna ja nyt myös rehujen internet-kauppa on mahdollista.
            Valiokunta kiinnittääkin huomiota siihen, että riski
            rehun kautta saadulle salmonellainfektiolle kotieläintilalla
            on lisääntynyt maatalouden rakenteen ja toimintatapojen
            muuttuessa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että tuontiin kohdistuvalla valvonnalla huolehditaan siitä,
            että markkinoilla on vain asetetut vaatimukset täyttäviä rehuja,
            jotka ovat aitoja, hyvälaatuisia ja turvallisia sekä tarkoitukseensa
            sopivia. Samalla valiokunta korostaa, että rehujen käyttöön
            liittyvän riskin minimoiminen ja elintarviketurvallisuuden
            tason säilyttäminen tulee olla koko ketjun yhteinen
            intressi.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että toisin
            kuin muissa EU-maissa — Ruotsia ja osittain Tanskaa lukuun
            ottamatta — Suomessa on tavoitteena torjua kaikkien salmonellaserotyyppien
            esiintymistä rehuissa, tuotantoeläimissä ja eläinperäisissä elintarvikkeissa.
            Ruotsissa, jossa on ainoana maana EU:ssa Suomen kaltainen salmonellastrategia,
            on valtio osallistunut saneerauskustannuksiin. Valiokunta katsoo,
            että tulee selvittää, miten salmonellariskin
            minimoiminen ja elintarviketurvallisuuden taso voidaan säilyttää maassamme
            ottaen huomioon muun ohella kilpailutilanne, maatalouskaupan toimintatapojen
            muuttuminen ja rehujen tuonnin lisääntyminen.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä esitetyin
            huomautuksin ja seuraavin muutosehdotuksin.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         2 §. Soveltamisala.
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotetussa 2 momentissa käytetään
            sekä termiä ”tuotantoeläin” että termiä ”eläin”,
            jolla on laajempi merkitys kuin termillä ”tuotantoeläin”. Jää epäselväksi,
            koskeeko 2 momentin rajoitus kaikilla eläimillä (myös
            muilla kuin tuotantoeläimillä) tehtyjä kokeita,
            mutta pykälän viittaus 10 a ja 10 b
            pykäliin vain tuotantoeläimillä tehtyjä kokeita.
            Kyseisissä pykälissä käytetään puolestaan
            sekä termiä ”tuotantoeläin” että termiä ”eläin”. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että sanaa
            koe-eläin ei aiemman koe-eläinlain kumonneessa
            laissa tieteellisiin ja opetustarkoituksiin käytettävien
            eläinten suojelusta (497/2013) enää käytetä.
            Tieteellisiin ja opetustarkoituksiin käytettävät
            eläimet ovat tyypillisesti muita kuin tuotantoeläimiä,
            kuten jyrsijöitä, sammakoita ja koiria. Näiden
            eläinten ruokintaan ei rehulakia sovelleta. Rehulain 10
            a §:ssä tarkoitetut kokeet ei-hyväksytyn
            rehun lisäaineen tehokkuuden tutkimiseksi tuotantoeläimillä eivät
            tyypillisesti ole tieteellisiin ja opetustarkoituksiin käytettävien
            eläinten suojelusta annetussa laissa tarkoitettuja eläinkokeita
            (hankkeita). Tuotantoeläimiä ovat naudat, siat
            ja siipikarja, joista saatavia tuotteita käytetään
            elintarvikkeena sekä turkiseläimet.
            Tuotantoeläimille voitaisiin 10 a §:ssä tarkoitetun
            luvan perusteella syöttää kokeen aikana
            ei-hyväksyttyä rehun lisäainetta.
         
         
         Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa 2 momentin
            täsmentämistä samoin kuin jäljempänä 10
            a ja 10 b §:n täsmentämistä. 
         
         
         10 a §. Lupa käyttää hyväksymätöntä rehun
            lisäainetta.
         
         
         Viitaten edellä 2 §:n kohdalla esitettyyn valiokunta
            ehdottaa 1 momentin täsmentämistä.
         
         
         10 b §. Tieteellisen kokeen keskeyttäminen.
         
         Viitaten edellä 2 §:n kohdalla esitettyyn
            valiokunta ehdottaa pykälän täsmentämistä.
         
         
         27 §. Hyväksytyt laboratoriot.
         
         Viitaten saamaansa selvitykseen ja pykälän
            perusteluihin valiokunta ehdottaa 6 momentin sanamuodon tarkistamista.
         
         
         28 §. Hyväksyttyjen laboratorioiden ilmoitusvelvollisuus. 
         
         Valiokunta ehdottaa 1 momentin kielellistä täsmentämistä.
         
         Valiokunta toteaa, että zoonoosien seurantaan ja valvontaan
            liittyvät näytteet ovat pääsääntöisesti
            salmonellanäytteitä, joissa bakteeri on todennäköisemmin
            epätasaisesti jakautuneena, eikä tulos välttämättä ole
            toistettavissa. Näytteiden lähettäminen
            Eviraan ei näin ollen anna tarkoituksenmukaista lisäarvoa.
            Valiokunta ehdottaakin 2 ja 5 momentista poistettavaksi maininnat
            näytteiden toimittamisesta.
         
         
         28 a §. Kansallisen vertailulaboratorion ilmoitusvelvollisuus.
         
         Edellä 28 §:n 2 ja 5 momenttiin ehdotettuihin
            muutoksiin viitaten valiokunta ehdottaa 1 momenttia muutettavaksi.
         
         
         28 b §. Nimetyt laboratoriot.
         
         Valiokunta katsoo, että Euroopan unionin ulkopuolisiin
            laboratorioihin liittyy laadunvalvonnan osalta suurempi riski. Valiokunta
            ehdottaakin 1 momentista poistettavaksi maininnan Euroopan unionin
            ulkopuolisessa valtiossa sijaitsevasta laboratoriosta.
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella valiokunta katsoo 2 momentin
            osalta, että laboratorion nimeämisen edellytyksenä olevat
            vaatimukset laadunvalvontajärjestelmästä eivät
            sellaisenaan ole riittäviä takaamaan laboratorion
            tasoa. Valiokunta ehdottaakin momenttiin lisättäväksi
            maininnan siitä, että laadunvalvontajärjestelmän
            tulee olla kyseisen jäsenvaltion asianomaisen toimielimen
            todentama.
         
         
         Pykälän 2 momenttia koskevissa perusteluissa
            on mainittu, että mikäli laboratorio on valvonta-asetuksen
            mukainen kyseisen maan viranomaislaboratorio tai laboratorio täyttää valvonta-asetuksen
            12 artiklan 2 kohdassa säädetyt vaatimukset erillistä nimeämismenettelyä ei vaadittaisi.
            Valiokunta ehdottaa pykälään sisällytettäväksi
            uuden kyseisiä perusteluita vastaavan 3 momentin, jolloin
            esityksen mukainen 3 momentti siirtyy 4 momentiksi.