Perustelut
         
         Huumausainetestit
         
         Ehdotus.
         
          Työnantaja saa 7 §:n 1 momentin perusteella
            ottaa vastaan ja muutoin käsitellä huumausainetestiä koskevaan
            todistukseen merkittäviä tietoja tehtävään
            valitun työnhakijan suostumuksella. Todistus voidaan pyytää,
            jos työtehtävät edellyttävät
            tarkkuutta, luotettavuutta, itsenäistä harkintakykyä tai
            hyvää reagointikykyä. Lisäedellytyksenä on,
            että työtehtävien suorittaminen huumeiden
            vaikutuksen alaisena tai huumeista riippuvaisena voi vaarantaa työntekijän tai
            jonkin toisen henkilön henkeä, terveyttä tai työturvallisuutta
            taikka momentin 2—6 kohdassa mainittuja muita oikeuksia
            tai intressejä. Työnantajalla on sama oikeus myös
            silloin, kun työnhakijan on tarkoitus hoitaa 7 §:n
            2 momentin 1—3 kohdassa mainittuja tehtäviä.
            Työnhakijalla ei esityksen perustelujen mukaan
            ole velvollisuutta toimittaa todistusta, mutta työnantaja
            voi tällöin jättää hakijan
            huomiotta. — Vastaava sääntely
            koskee 5. lakiehdotuksen 8 b §:n perusteella valtion virkaa
            hakevaa tai siihen ilmoittautunutta ja 6. lakiehdotuksen 7 §:n
            perusteella kunnalliseen virkaan otettavaa.
         
         
         Työnantaja voi 8 §:n 1 momentin nojalla työsuhteen
            aikana velvoittaa työntekijän toimittamaan todistuksen
            huumausainetestistä, jos on perusteltua aihetta epäillä työntekijän
            olevan työssä huumausaineiden vaikutuksen alaisena. Todistus
            voidaan 2 momentin perusteella velvoittaa esittämään
            myös silloin, jos perusteltu epäily kohdistuu
            työntekijän riippuvuuteen huumeista ja hänen
            työnsä edellyttää erityistä tarkkuutta,
            luotettavuutta, itsenäistä harkintakykyä tai
            hyvää reagointikykyä. Edellytyksenä on
            lisäksi, että työtehtävien suorittaminen
            huumeiden vaikutuksen alaisena tai huumeista riippuvaisena vakavasti
            vaarantaa henkeä, terveyttä tai työturvallisuutta
            taikka 2 momentin 2—7 kohdassa mainittuja muita oikeuksia
            tai etuja taikka lisää näistä säännöksistä ilmenevien
            vahinkojen riskiä.
         
         
         Työnantajalla on 2. lakiehdotuksen 11 §:n 4 momentin
            perusteella oltava ennen testauksen käyttöön
            ottamista ohjelma huumausaineiden käytön ehkäisemisestä.
            Sen tulee sisältää muun ohella tietoja
            käytettävissä olevista huumeongelmaisten
            hoitopaikoista ja hoitomuodoista. Vaatimus ohjelmasta ei kuitenkaan
            koske 1. lakiehdotuksen 8 §:n 1 ja 3 momentissa tarkoitettuja
            tilanteita.
         
         
         Ehdotuksen arviointi. 
         
          Sääntely on merkityksellistä perustuslain
            10 §:n 1 momentissa jokaiselle turvattujen yksityiselämän
            suojan ja henkilötietojen suojan kannalta. Sillä puututaan
            myös perustuslain 7 §:ssä jokaiselle
            turvattuun henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ja rajoitetaan henkilön
            itsemääräämisoikeutta (PeVL
               12/2003 vp, s. 2, PeVL 64/2002
               vp, s. 2—3, PeVL 39/2001 vp,
            s. 2/I). 
         
         
         Sääntelylle on perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävät perusteet. Tavoitteena
            on muun ohella ehkäistä ennakolta ja vähentää huumausaineiden
            käytöstä aiheutuvia haitallisia seuraamuksia
            ja riskejä työelämässä.
            Kysymys on toisten henkilöiden oikeuksien ja painavien yhteiskunnallisten
            etujen suojaamisesta. Nämä oikeudet ja edut ilmenevät
            myös lakiehdotuksen säännöksistä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on terveystietoihin kohdistuvaa
            vastaavaa sääntelyä arvioidessaan korostanut
            sitä valtiosääntöoikeudellisesti
            merkityksellistä seikkaa, että nimitysvaiheessa pyynnön
            terveystietojen saamisesta tulee olla esimerkiksi viranhoidon tai
            työtehtävien erityisten vaatimusten vuoksi perusteltu
            (PeVL 12/2003 vp, s. 2/II, PeVL
               64/2002 vp, s. 3/I). Valiokunnan tämä kanta
            on ehdotuksessa otettu asianmukaisesti huomioon.
         
         
         Valiokunta toistaa aiemman huomautuksen: "Yksilön perusoikeuksiin
            puuttuvan sääntelyn oikeasuhtaisuuden kannalta
            on ongelmallista, että velvollisuus antaa terveystietoja
            ja osallistua tarkastuksiin on pääsäännön
            mukaan kaikilla virkasuhteeseen otettavilla riippumatta tietojen
            tarpeellisuudesta. Viranomainen voi poiketa tästä pääsäännöstä vain
            perustellusta syystä. Sääntely menee
            tältä osin valtion virkamieslain 8 b §:n
            säännöksiä pidemmälle.
            Niiden mukaan nimittäin terveystietoja on annettava vain
            viranomaisen pyynnöstä. Valtion virkamieslaissa käytetty
            sääntelytapa on paremmin sopusoinnussa perusoikeusjärjestelmän
            kanssa" (PeVL 64/2002 vp, s. 3/I).
            Esityksen 6. lakiehdotuksen 7 §:n 1 momentti on syytä tarkistaa
            valiokunnan tätä kantaa vastaavaksi.
         
         
         Sääntelyn tarkkarajaisuus- ja täsmällisyysvaatimusten
            kannalta valiokunta on pitänyt sanonnallisesti liian väljänä ehdotusta,
            jossa työntekijään työsuhteen
            aikana kohdistuva velvollisuus osallistua terveystarkastukseen oli
            kytketty siihen, että tarkastus oli tarpeen kyseiseen työhön
            liittyvien terveydellisten edellytysten selvittämiseksi.
            Laista ei esimerkiksi täysin käynyt ilmi, että sääntely
            oli tarkoitettu koskemaan erityisesti tilannetta, jossa "työstä tai
            työympäristöstä aiheutuu erityinen
            sairastumisen vaara tai jossa työ- tai toimintakyvyn selvittäminen
            on tarpeen työn aiheuttamien vaatimusten vuoksi" (PeVL
               39/2001 vp, s. 2/I). Käsiteltävänä olevan lakiehdotuksen
            8 §:n 2 momentista ei valiokunnan tämän
            kannan pohjalta ole huomautettavaa.
         
         
         Sääntelyn täsmällisen kohdentamisen
            ja oikeasuhtaisuuden näkökulmista on
            ongelmallista, että 8 §:n 1 momentti kohdistuu
            erotuksetta missä tahansa tehtävässä olevaan
            työntekijään. Työnantajan mahdollisuus
            velvoittaa työntekijä esittämään
            todistus huumausainetestistä on esityksen mukaan perusteltua
            siksi, että työskentelyyn huumeiden vaikutuksen
            alaisena liittyy usein riskejä. Säännöksen
            perusteella työnantajalta ei kuitenkaan edellytetä minkäänlaista
            riskiarviota, vaan riittävää testiin
            velvoittamiseksi on, että työnantajalla on perusteltua aihetta
            epäillä työntekijän olevan huumausaineiden
            vaikutuksen alaisena. Todistuksen esittämisvelvollisuuden
            edellytyksenä ei myöskään ole,
            että se olisi välttämätöntä (PeVL
               39/2001 vp, s. 2) riskien poistamiseksi tai vähentämiseksi.
            Velvoittamismahdollisuus on valiokunnan mielestä säännöksessä sidottava
            esityksen perusteluissa tarkoitettuihin riskeihin esimerkiksi niin,
            että testaaminen on työntekijän työtehtävistä johtuvien
            erityisten vaatimusten vuoksi välttämätöntä hänen
            työ- tai toimintakykynsä selvittämiseksi.Ks.
            esim. työterveyshuoltolain 13 §. Tämä on
            edellytys lakiehdotuksen käsittelemiselle tavallisen lain
            säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Työnantaja voi esityksen perustelujen mukaan asettaa
            8 §:n nojalla työntekijälle myös määräajan,
            jonka kuluessa todistus on esitettävä. Tästä on
            tarpeen lisätä lakiin nimenomainen maininta.
         
         
         Oikeusturvan näkökulmasta on tärkeää,
            että testin suorittamiseen ja näytteiden ottamiseen
            on 14 §:n perusteella käytettävä terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja
            että positiivinen testitulos on 2. lakiehdotuksen 19 §:n
            mukaan varmistettava laatuvalvotussa laboratoriossa. Huumausainetestit
            eivät ole valiokunnan saaman selvityksen mukaan vielä kaikilta
            osiltaan luotettavia. Valtioneuvoston on siksi tarpeen antaa 19 §:n 2 momentissa
            tarkoitettuja tarkempia säännöksiä testien
            laadunvalvonnasta. 
         
         
         Niin ikään 2. lakiehdotuksen 11 §:n
            4 momentin säännökset huumausaineiden
            käytön ehkäisemistä koskevasta
            ohjelmasta ja sen käsittelemisestä yhteistoimintamenettelyssä ovat
            merkityksellisiä oikeusturvan kannalta. Valiokunnan mielestä on
            syytä vielä harkita, tulisiko ohjelmavaatimus
            ulottaa myös 1. lakiehdotuksen 8 §:n 1 momentissa
            tarkoitettuihin tilanteisiin.
         
         
         Kameravalvonta
         
         Lakiehdotuksen 5 luvun säännökset
            kameravalvonnasta ovat merkityksellisiä perustuslain 10 §:n
            1 momentissa turvattujen yksityiselämän suojan
            ja henkilötietojen suojan kannalta.
         
         
         Työnantaja saa 16 §:n 1 momentin perusteella
            järjestää käytössään
            olevissa tiloissa kameravalvonnan niissä oleskelevien henkilökohtaisen turvallisuuden
            varmistamiseksi, omaisuuden suojaamiseksi tai tuotantoprosessien
            asianmukaisen toiminnan valvomiseksi sekä turvallisuutta,
            omaisuutta tai tuotantoprosessia vaarantavien tilanteiden ehkäisemiseksi
            tai selvittämiseksi. Nämä tarkoitukset
            ovat perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttäviä perusteita
            toteuttaa kameravalvontaa.
         
         
         Sääntely on riittävän tarkkarajaista
            ja myös oikeasuhtaista. Valvontamahdollisuuden ulkopuolelle
            on rajattu käymälät, pukeutumistilat
            ja muut henkilöstötilat samoin kuin työntekijöiden henkilökohtaiseen
            käyttöön osoitetut työhuoneet.
            Kameravalvontaa ei myöskään saa käyttää tietyn
            työntekijän tai tiettyjen työntekijöiden tarkkailuun
            työpaikalla. Kameravalvonta voidaan 16 §:n 2 momentin
            perusteella kohdistaa tiettyyn työpisteeseen vain, jos
            valvonta on momentin 1—3 kohdassa mainittujen hyväksyttävien
            tarkoitusten saavuttamiseksi välttämätöntä.
            Myös lakiehdotuksen 17 §:n säännökset
            avoimuudesta kameravalvontaa toteutettaessa ovat sääntelyn
            oikeasuhtaisuuden näkökulmasta asianmukaiset.
            Henkilötietojen suojan kannalta tarpeelliset säännökset
            tallenteiden hävittämisestä sisältyvät
            17 §:n 3 momenttiin.
         
         
         Oikeusturvan näkökulmasta ovat merkityksellisiä 21 §:n
            säännökset yhteistoimintamenettelystä,
            22 §:n säännökset työsuojeluviranomaisten
            ja tietosuojavaltuutetun valvontatehtävistä samoin
            kuin 24 §:n rangaistussäännökset.
         
         
         Kameravalvonnan sääntely ei vaikuta lakiehdotuksen
            käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Sähköpostin hakeminen ja avaaminen
         
         Arvioinnin lähtökohtia.
         
          Lakiehdotuksen 6 luvun säännökset
            työnantajan oikeudesta hakea esille ja avata työntekijälle
            lähetettyjä, työnantajalle kuuluvia sähköpostiviestejä ovat
            merkityksellisiä luottamuksellisen viestin salaisuudelle perustuslaissa
            säädetyn suojan kannalta.
         
         
         Perustuslain 10 §:n 2 momentin mukaan kirjeen, puhelun
            ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton. Saman
            pykälän 3 momentin nojalla lailla voidaan
            säätää välttämättömistä rajoituksista
            viestin salaisuuteen yksilön ja yhteiskunnan turvallisuutta
            taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa, oikeudenkäynnissä ja
            turvallisuustarkastuksessa sekä vapaudenmenetyksen aikana.
            Nämä mahdollisuudet rajoittaa luottamuksellisen
            viestin salaisuutta on tarkoitettu tyhjentäväksi
            luetteloksi (HE 309/1993 vp, s. 54/I;
            ks. myös PeVM 25/1994 vp, s.
            5/II).
         
         
         Tämän perustuslakisääntelyn
            ensisijaisena tarkoituksena perusoikeusuudistuksen esitöiden mukaan
            (HE 309/1993 vp, s. 53/II) on suojata luottamukselliseksi
            tarkoitetun viestin sisältö ulkopuolisilta. Perustuslaki
            turvaa jokaiselle oikeuden luottamukselliseen viestintään
            ilman, että ulkopuoliset saavat oikeudettomasti tiedon hänen
            lähettämiensä tai hänelle osoitettujen luottamuksellisten
            viestien sisällöstä. Tämä merkitsee
            esimerkiksi suojaa kirjeiden ja muiden luottamuksellisiksi tarkoitettujen
            viestien avaamista ja hävittämistä vastaan
            (PeVL 13/2003 vp, s. 4—5, PeVL
               30/2001 vp, s. 2/I). 
         
         
         Sääntely antaa turvaa muillekin tällaista
            viestiä koskeville tiedoille, joilla voi olla merkitystä viestin
            säilymiselle luottamuksellisena. Esimerkkinä on
            mainittu puhelujen tunnistamistiedot. Viestin tunnistamistiedot
            jäävät kuitenkin luottamuksellisen viestin
            salaisuutta koskevan perusoikeuden ydinalueen ulkopuolelle (PeVL 9/2004
               vp, s. 4/I). Sääntely ei suojaa
            vain viestin lähettäjää, vaan
            kysymyksessä on viestinnän molempien osapuolten
            perusoikeus (PeVL 13/2003 vp, s. 5/I).
         
         
         Ehdotuksen arviointi.
         
          Sääntelyssä on kysymys työnantajan
            oikeudesta selvittää, onko työntekijän
            sähköpostiosoitteeseen tämän
            poissa ollessa saapunut tai onko työntekijä välittömästi
            ennen poissaoloaan lähettänyt tai vastaanottanut
            työnantajalle tarkoitettuja sellaisia viestejä,
            joista työnantajan on toimintojensa järjestämisen
            tai turvaamisen takia välttämätöntä saada
            tieto. Selvitysoikeus kohdistuu 19 §:n 1 momentin perusteella
            työntekijän käytössä olevasta
            sähköpostijärjestelmästä ilmeneviin
            tietoihin viestin lähettäjästä,
            vastaanottajasta ja otsikosta. Työnantaja saa 20 §:n
            1 momentin nojalla avata viestin, joka on sen tunnistamis- ja otsikkotietoihin
            kohdistuneen selvityksen perusteella selvästi työnantajalle
            tarkoitettu.
         
         
         Sääntely koskee työnantajan vastaanotettavaksi
            tarkoitettuja ja työnantajan nimissä lähetettyjä sähköpostiviestejä.
            Työnantaja on tällaisen luottamuksellisen viestinnän
            yksi osapuoli. Tällaisessa asetelmassa työnantajaa
            ei voida pitää sellaisena ulkopuolisena tahona,
            jota vastaan perustuslain 10 §:n säännöksillä luottamuksellisen
            viestin salaisuudesta on tarkoitus antaa suojaa. Sääntelyllä pyritään
            edistämään myös työnantajalle
            viestin lähettäneen tahdon toteutumista ja näin
            turvaamaan tämän oikeutta harjoittaa luottamuksellista
            viestintää (PeVL 30/2001 vp, s.
            2/II, PeVL 13/2003 vp, s. 5/I).
            Sääntelyssä ei siten lähtökohtaisesti
            ole kysymys sellaisten rajoitusten säätämisestä luottamuksellisen
            viestinnän salaisuuteen, joiden ainoat sallitut tavat on mainittu
            perustuslain 10 §:n 3 momentissa, vaan ehdotusta on arvioitava
            perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kannalta.
         
         
         Ehdotus sisältää tarkkarajaiset ja
            täsmälliset säännökset
            viestin esille hakemisen ja avaamisen edellytyksistä. Yleisenä edellytyksenä 18 §:n
            1 momentin mukaan on, että työnantaja on suunnitellut
            ja toteuttanut työntekijän sähköpostiviestinnän
            suojaamiseksi tarpeelliset toimenpiteet, kuten sähköpostijärjestelmän
            automaattisen vastaustoiminnon tai mahdollisuuden ohjata työntekijälle
            tulevat viestit työnantajan hyväksymään
            toiseen osoitteeseen. Lisäksi mahdollisuus viestien esille
            hakemiseen on rajattu tiettyihin tilanteisiin. Edellytyksenä 19 §:n 1 momentin
            1—4 kohdan mukaan muun ohella on, että työntekijä hoitaa
            tehtäviä itsenäisesti työnantajan
            lukuun, että työntekijälle on hänen tehtäviensä vuoksi
            ilmeisesti lähetetty työnantajalle tarkoitettuja
            viestejä, että työntekijä on
            tilapäisesti estynyt suorittamasta työtehtäviään
            ja että asian selvittäminen ei siedä viivytystä eikä työntekijän
            suostumusta voida saada kohtuullisessa ajassa.
         
         
         Pulmana kuitenkin on, että ehdotuksessa ei tehdä eroa
            työntekijän itse hankkiman henkilökohtaisen
            sähköpostiosoitteen ja työnantajan työntekijän
            käyttöön osoittaman sähköpostiosoitteen
            välillä. Sääntely-yhteyden perusteella on
            valiokunnan mielestä selvää, ettei työnantajan
            mahdollisuus hakea esille ja avata viestejä ulotu muihin
            kuin työnantajan työntekijöiden käyttöön
            osoittamiin osoitteisiin. Ehdotettua 18 §:n 1
            momenttia on sääntelyn tarkkuuden lisäämiseksi
            kuitenkin asianmukaista tarkistaa niin, että siinä mainittu
            työnantajan oikeus rajataan koskemaan vain työnantajan
            työntekijän käyttöön
            osoittamaan sähköpostiosoitteeseen saapuneita
            ja tällaisesta osoitteesta lähetettyjä sähköpostiviestejä. — 6
            luvun otsikko on tarkistettava vastaamaan esityksen sitä tarkoitusta, että sääntely
            koskee työnantajalle — eikä työntekijälle — kuuluvaa
            sähköpostia.
         
         
         Sääntelyn oikeasuhtaisuuden kannalta on tärkeää,
            että mahdollisuus viestien avaamiseen koskee 20 §:n
            mukaan vain työnantajalle selvästi kuuluvia sellaisia
            viestejä, joista tämän on toimintansa
            takia välttämätöntä saada
            tieto. Avaamisen lisäedellytykseksi on valiokunnan mielestä asianmukaista
            säätää, että viestin
            lähettäjään ei 19 §:ssä tarkoitettujen
            tietojen perusteella saada yhteyttä viestin sisällön
            selvittämiseksi tai sen lähettämiseksi
            työnantajan osoittamaan toiseen osoitteeseen.
         
         
         Ehdotuksen 19 ja 20 §:n säännökset
            toimenpiteiden kirjaamisesta ja toimenpidettä todistavan henkilön
            läsnäolosta viestiä avattaessa ovat oikeusturvan
            kannalta asianmukaiset. Merkityksellisiä tässäkin
            yhteydessä ovat 21—24 §:n säännökset. 
         
         
         Muita seikkoja
         
         Käsittely. 
         
          Lakiehdotuksessa on voimassa olevan lain tapaan käytetty
            henkilötietolaissa määriteltyä laaja-alaista
            "käsittelyn" käsitettä. Perustuslakivaliokunta
            on henkilötietolain arvioinnin yhteydessä huomauttanut
            tällaisen käsitteen käyttöön
            perustuvan tekniikan "yleisesti heikentävän sääntelyn
            selkeyttä ja samalla myös vähentävän
            sääntelyn täsmällisyyttä,
            mikä ei ole merkityksetön seikka sääntelyn
            perusoikeuskytkennän vuoksi" (PeVL 25/1998
               vp, s. 3/I). 
         
         
         Laaja-alaisen käsitteen käyttöön
            liittyviä ongelmia lieventää 3 §:ssä oleva
            käsittelyn tarpeellisuusvaatimus (PeVL 9/2004
               vp, s. 3/I). Säännös
            vastaa voimassa olevan lain 3 §:ää, joka
            on säädetty perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella
            (PeVL 27/2000 vp, s. 2/I). On lisäksi huomattava,
            että 5 §:n 2 momenttiin sisältyy kielto
            ilmaista työntekijän terveydentilaa koskevia tietoja
            sivullisille ja että kameravalvonnassa tallentuviin tietoihin
            sovelletaan 17 §:n 1 momentin 3 kohdan perusteella henkilötietolain säännöksiä muun
            muassa vaitiolovelvollisuudesta ja tietojen suojaamisesta. Asianmukaisinta
            valiokunnan mielestä kuitenkin on pyrkiä sellaisiin
            säännösmuotoiluihin, joista käy
            ilmi, millaisesta käsittelystä tai käsittelyn
            vaiheesta (tietojen keräämisestä, säilyttämisestä,
            luovuttamisesta, hävittämisestä jne.)
            kulloinkin on kysymys.
         
         
         2 §:n 2 momentti.
         
          Työntekijällä laissa tarkoitetaan
            2 §:n 2 momentin mukaan myös työnhakijaa.
            Siten esimerkiksi säännökset työntekijän sähköpostin
            hakemisesta ja avaamisesta taikka huumausainetestiä koskevan
            todistuksen toimittamisesta työsuhteen aikana näyttäisivät
            ulottuvan myös työnhakijaan. Tätä tuskin
            on tarkoitettu. Jos säännöstä pidetään
            tarpeellisena, tulee siitä käydä ilmi
            ne työntekijää koskevat lain säännökset,
            joita sovelletaan myös työnhakijaan.
         
         
         4 §:n 1 momentti ja 14 §:n 2 momentti.
         
          Lakiehdotuksen 14 §:n 1 momentin säännökset
            terveydenhuoltopalvelujen käyttämisestä koskevat 2 momentin
            perusteella myös alkoholi- ja huumausainetestejä.
            Tämä ei 2 momentin viimeisen virkkeen mukaan kuitenkaan
            estä alkoholitestin suorittamista puhalluskokeena. Valiokunta
            huomauttaa, että työnantajalla ei tämän
            säännöksen perusteella ole oikeutta tehdä työntekijälle
            puhalluskoetta. Työnantajan tällaisesta oikeudesta tulee
            säätää riittävän
            täsmällisesti lailla, joka täyttää myös
            muut perusoikeuksien rajoittamisen yleiset edellytykset. Sama huomautus
            koskee 4 §:n 1 momentin säännöstä työntekijän
            henkilöluottotietojen ja rikosrekisteritietojen hankkimisesta.
         
         
         21 §:n 1 momentti.
         
          Säännöksessä — ja
            voimassa olevassa laissa — käytetty ilmaisu "työnantajan
            työnjohto- ja valvontaoikeuteen perustuva tekninen valvonta"
            on ongelmallinen. Teknisen valvonnan käsitettä käytetään
            poliisilaissa. Ilmaisu ei sen vuoksi ole tässä yhteydessä asianmukainen.
            Teknisellä valvonnalla tarkoitettiin voimassa olevaa lakia
            säädettäessä esityksen perustelujen
            mukaan esimerkiksi kameravalvontaa ja kulunvalvontaa sekä tietojenkäsittelyn
            kirjautumisjärjestelmiä ja puhelimen käytön
            valvontaa. Pulmana tältä osin on, että kameravalvonnasta
            säädetään ehdotetulla lailla.
            Oikeus sen harjoittamiseen ei tästäkään
            syystä voi perustua työnantajan työnjohto-
            ja valvontaoikeuteen. Säännöksen sanamuotoa
            on näiden seikkojen vuoksi tarpeen tarkistaa.