Perustelut
Julkisten hallintotehtävien siirtäminen muulle kuin
viranomaiselle
Ajoneuvoverolakia koskeva neuvonta on osittain ollut ulkoistettu
Ajoneuvohallintokeskuksen ja Elisa Oyj:n välisellä sopimuksella
jo vuodesta 1999 lähtien. Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen
kiinnitettyä huomiota sääntelyn perustuslainmukaisuuteen
ehdotetaan nyt menettelystä otettavaksi säännökset
ajoneuvoverolain 56 §:n 3 momenttiin. Sen mukaan veronkantoviranomainen
voi sopia veronkantoon liittyvän avustavan puhelinpalvelun
siirtämisestä muun kuin viranomaisen hoidettavaksi.
Avustavaan neuvontaan ei sisälly verotusta koskevan päätöksentekovallan
käyttöä. Neuvontaa tarjoavan yhteisön
ja sen henkilökunnan on tehtävässään noudatettava
hallintolakia. Sopimus avustavasta puhelinpalvelusta ei vaikuta
veronkantoviranomaiselle kuuluviin tehtäviin tai viranomaisten velvollisuuksiin.
Ehdotusta on arvioitava perustuslain 124 §:n kannalta.
Sen mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa
muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos se
on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi
eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän
hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen vallan
käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
kuitenkin antaa vain viranomaiselle.
Avustava puhelinpalvelu ei ehdotuksen mukaan sisällä verotusta
koskevan päätöksentekovallan käyttöä.
Kyse ei siten ole julkisen vallan, eikä myöskään
merkittävän julkisen vallan, käytöstä
.
Neuvonnassa on kysymys toiminnan avustusluonteisuudesta huolimatta
kuitenkin julkisen hallintotehtävän käytöstä,
sillä neuvonta kuuluu hallintolain 8 §:n mukaan
viranomaisen lakisääteisiin tehtäviin.
Valiokunta on katsonut käytännössään,
että viranomaisia avustavia tehtäviä voidaan
sopimuksella siirtää muiden kuin viranomaisten
hoidettavaksi (PeVL 47/2005 vp, s. 6/I).
Neuvontatehtävien siirtäminen on tältä osin
sopusoinnussa perustuslain 124 §:n säännöksen
kanssa.
Tehtävän tarkoituksenmukainen hoitaminen
Tehtävien siirtoa muulle kuin viranomaiselle on arvioitava
myös sillä perusteella, onko se tarpeen tehtävien
tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi. Neuvontaa annetaan 56 §:n
3 momentin mukaan ensiksikin ajoneuvoveroa koskevan lainsäädännön
ja ohjeiden sisällöstä. Lakiehdotuksen
perustelujen mukaan neuvonnassa annetaan niitä julkisia
tietoja, mitkä ilmenevät verolipun ohjesivulta
tai ovat saatavissa Ajoneuvohallintokeskuksen Internet-sivuilta.
Jos asia vaatii syvällisempää asiantuntemusta
tai säännökset ovat tulkinnanvaraisia,
pyydetään asianomaista kääntymään
Ajoneuvohallintokeskuksen virkamiesten puoleen. Toiseksi neuvonnassa
annetaan ajoneuvojen verotusta koskevia tietoja ajoneuvoliikennerekisteristä.
Lakiehdotuksen perustelujen mukaan näin voidaan muun muassa
selvittää, onko auton edellinen omistaja maksanut
ajoneuvoveron ja onko ajoneuvo maksamattomien verojen vuoksi käyttökiellossa. Kolmanneksi
neuvonnassa otetaan vastaan verovelvollisten ilmoituksia ja välitetään
ne edelleen veroviranomaisille.
Lakiehdotuksessa on muodolliselta kannalta kysymys veronkantoviranomaisen
mahdollisuudesta (viranomainen "voi") siirtää avustavan
puhelinpalvelun tehtäviä muun kuin viranomaisen hoidettavaksi.
Tällaisen mahdollisuuden säätämiselle
ei valiokunnan mielestä sinänsä ole perustuslain
124 §:stä johtuvia esteitä, kunhan puhelinneuvonta
pysyy esityksen perusteluissa tarkoitetulla tavalla julkisten ja
yksiselitteisten tietojen vältyspalveluna. Säännöstä on
syytä pyrkiä vielä täsmentämään
esityksen tätä tarkoitusta vastaavaksi.
Esityksen perusteluista käy ilmi, että puhelinneuvonnan
järjestäminen viranomaispalveluna voi puhelujen
järjestämisestä riippuen kustannuksiltaan
muodostua olennaisesti ostopalvelua edullisemmaksi. Vaikka perustuslain
124 §:ssä tarkoitetussa tarkoituksenmukaisuusvaatimuksessa
ei ole kysymys pelkästään taloudellisesta tarkoituksenmukaisuudesta,
on veronkantoviranomaisen kiinnitettävä järjestelyn
taloudellisiin vaikutuksiin asianmukaisesti ja riittävästi huomiota
siirtäessään neuvontatehtäviä yksityiselle. Valiokunta
painottaa sitä, että perustuslain 124 §:ssä säädetty
tarkoituksenmukaisuusvaatimus on oikeudellinen edellytys, jonka täyttyminen
on harkittava tapauskohtaisesti (HE 1/1998 vp,
s. 179/II).
Oikeusturva ja hyvän hallinnon vaatimukset
Lakiehdotuksen mukaan avustavaa puhelinpalvelua tarjoavan yhteisön
ja sen henkilökunnan on tässä tehtävässään
noudatettava hallintolakia. Lakiehdotuksessa ei näyttäisi
olevan mainintaa julkista hallintotehtävää hoitavan
neuvontapalvelun virka- ja vahingonkorvausvastuusta. Oikeuskäytännössä on
katsottu julkisyhteisön olevan vastuussa vahingosta, joka
on aiheutunut virkamiehen voimassa olevaa lainsäädäntöä koskevasta
virheellisestä neuvosta (KKO 1989:50).
Perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännössä on
katsottu, että oikeusturvan ja hyvän hallinnon
vaatimusten toteutumisen varmistaminen perustuslain 124 §:n
tarkoittamassa merkityksessä edellyttää,
että asian käsittelyssä noudatetaan hallinnon
yleislakeja ja että asioita käsittelevät
toimivat virkavastuulla (PeVL 33/2004 vp, s.
7/II, PeVL 46/2002 vp, s. 10).
Lakiin ei enää nykyisin ole perustuslain 124 §:n
takia välttämätöntä sisällyttää ehdotetun
kaltaista viittausta hallinnon yleislakeihin. Jos sellaista sääntelyn selkeyden
vuoksi kuitenkin pidetään tarpeellisena, on viittauksen
oltava vastakohtaispäätelmän vuoksi kattava
(PeVL 42/2005 vp, s. 3). Tässä tapauksessa
laissa on valiokunnan mielestä kuitenkin asianmukaista
olla maininta hallintolain noudattamisesta muun muassa sen vuoksi,
että neuvonta on hallintolain 8 §:n 1 momentin
mukaan maksutonta. Lakiehdotukseen on syytä lisätä maininta
myös kielilain noudattamisesta.
Lakiehdotuksen mukaan sopimus avustavasta puhelinpalvelusta
ei vaikuta veronkantoviranomaisille kuuluviin tehtäviin
tai viranomaisten velvollisuuksiin. Sääntelystä ei
täsmällisesti ilmene, onko avustavaa puhelinneuvontaa
antava henkilö rikos- tai vahingonkorvausoikeudellisessa
vastuussa antamastaan neuvosta, toimiiko hän virkavastuulla
vai ei. Perustuslakivaliokunnan mielestä sääntelyä on
syytä tältä osin täsmentää.