Perustelut
         
         Täytäntöönpanon määräaikaisuus
         
         Ulosottolakiehdotuksen 2 luvun 24 ja 25 §:ään sisältyy
            säännöksiä luonnolliselle henkilölle asetetun
            maksuvelvoitteen täytäntöönpanon määräaikaisuudesta.
            Ehdotuksen mukaan ulosottoperuste on täytäntöönpanokelpoinen
            15 vuoden ajan. Määräaika on kuitenkin
            20 vuotta, jos velkojanakin on luonnollinen henkilö tai
            jos perittävänä on vakavaksi katsottavaan
            rikokseen perustuva korvaussaatava. Vastaava sääntely
            koskee 12. lakiehdotuksen mukaan myös konkurssia. Sääntely
            rajoittaa nykyisestä velkojan oikeutta saada varallisuusarvoisia
            oikeuksiaan toteutetuiksi ulosotossa ja konkurssissa. Ehdotuksia
            on sen vuoksi arvioitava perustuslain 15 §:n 1 momentissa
            jokaiselle turvatun omaisuudensuojan kannalta.
         
         
         Tällaiset luonteeltaan täytäntöönpano-oikeudelliset
            säännökset voidaan vakiintuneen käsityksen
            mukaan saattaa omaisuuden suojaan kohdistuvinakin pääsääntöisesti
            voimaan tavallisella lailla (ks. esim. PeVL 9/1998
               vp). Määräajat ovat sääntelyn
            suhteellisuuden näkökulmasta riittävän
            pitkiä, eikä sääntely muodostu
            velkojan kannalta kohtuuttomaksi. 
         
         
         Lakiehdotuksen voimaantulosäännöksen 3 momentin
            mukaan säännöksiä täytäntöönpanon
            määräaikaisuudesta sovelletaan myös
            lain voimaantuloa aikaisempaan ulosottoperusteeseen ja lain voimaan
            tullessa vireillä olevaan ulosottoasiaan kuitenkin niin,
            että ehdotetut määräajat voivat
            ennen lain voimaantuloa kulua taannehtivasti enintään
            10 vuotta. Yhteisövelkojan saatavaa voidaan näin
            ollen periä ulosotossa lain voimaantulon jälkeen
            vähintään 5 vuotta ja luonnollisen henkilön
            saatavaa samoin kuin korvaussaatavaa vähintään
            10 vuotta. Tämä sääntely koskee
            niin ikään myös konkurssia.
         
         
         Sääntelyn tarkoituksena on estää elinikäinen tai
            kohtuuttoman pitkäkestoinen ulosotto ja siten parantaa
            lähinnä 1990-luvun alun laman johdosta ylivelkaantuneiden
            sellaisten luonnollisten henkilöiden asemaa, jotka eivät
            velkajärjestelyn keinoin tai muulla tavoin saa velkatilannettaan
            hallintaansa tai ratkaistuksi. Pysyvän ylivelkaantumisen
            estäminen ja ylivelkaantumiseen liittyvien haittojen vähentäminen
            ovat perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttäviä perusteita
            rajoittaa omaisuuden suojaa (ks. myös PeVL 5/2002
               vp, s. 2/II). Ehdotus on perusteltu myös
            sen vuoksi, että elinikäinen tai kohtuuttoman
            pitkäkestoinen ulosotto voi oleellisesti heikentää sen
            kohteena olevan henkilön mahdollisuuksia elää ihmisarvoista
            elämää.
         
         
         Perusoikeuteen puuttuvan sääntelyn oikeasuhtaisuuden
            kannalta on merkityksellistä, että siirtymävaiheessa
            vähimmillään 5 tai 10 vuotta kestävän
            täytäntöönpanon mahdollistavat
            määräajat ovat tehokkaan ulosoton kannalta
            riittävän pitkät. Määräajat
            koskevat vain luonnolliselle henkilölle asetettuja maksuvelvoitteita. Niihin
            liittyvät velkojan tosiasialliset tuotto-odotukset pienenevät
            ulosoton jatkuessa pitkään. Täytäntöönpanon
            määräaikaisuus ei näin ollen
            heikennä velkojan tosiasiallista asemaa olennaisesti. Merkitystä on
            myös sillä, että esitys sisältää useita
            ehdotuksia ulosottomenettelyn tehostamiseksi. Ehdotettu sääntely
            on velkojan kannalta kohtuullinen. 
         
         
         Täytäntöönpanon määräaikaisuus
            on merkityksellistä myös velkojan oikeusturvan
            kannalta. Perustuslain 21 §:n 1 momentin mukaan oikeusturvaan
            kuuluu muun muassa oikeus saada asiansa käsitellyksi lain
            mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa sekä oikeus saada oikeuksiaan
            ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen
            käsiteltäväksi. Oikeusturvan käytännön
            toteutumisen kannalta on tärkeää,
            että tuomioistuimen päätös esimerkiksi oikeuden
            toteamisesta tai vahvistamisesta voidaan panna julkisen vallan toimin
            täytäntöön. Ehdotettu sääntely
            ei kuitenkaan samoista syistä kuin edellä on esitetty
            merkitse velkojan oikeusturvan kannalta kohtuuttomia täytäntöönpanorajoituksia.
         
         
         Säännökset täytäntöönpanon
            määräaikaisuudesta tai sen
            taannehtivuudesta eivät vaikuta lakiehdotusten käsittelyjärjestykseen. — Valiokunta
            ehdottaa kuitenkin harkittavaksi, että sääntelyn
            ulkopuolelle rajataan sellaiset velalliset, joiden voidaan perustellusti
            epäillä salanneen omaisuuttaan tai toimineen muutoin
            lainvastaisella tavalla velkojien vahingoksi.
         
         
         Asuntoon kohdistuvat täytäntöönpanotoimet
         
         Ulosmittaustoimitus voidaan ulosottolakiehdotuksen 3 luvun 22 §:n
            1 momentin mukaan pitää vastaajan tai sivullisen
            asunnossa tämän suostumuksetta sen mukaan kuin
            49 ja 51 §:ssä säädetään,
            ja muu toimitus, jos se on välttämätöntä täytäntöönpanon
            toimittamiseksi. Ulosmittauksen toimittamiseksi tarvittavat omaisuuden
            etsimistoimet voivat 49 §:n 2 momentin mukaan kohdistua
            velallisen asuntoon, jos on aihetta olettaa, että siellä on
            ulosmittauskelpoista omaisuutta eikä velalliselle riidattomasti
            kuuluvaa muuta omaisuutta ole riittävästi ulosottomiehen tiedossa.
            Sivullisen asunnossa etsiminen voidaan toimittaa, jos on perusteltu
            syy olettaa siellä olevan velalliselle kuuluvaa omaisuutta.
            Kotirauhan piirissä voidaan 51 §:n mukaan toimittaa myös
            ulosottoasiassa tarpeellisen selvitysaineiston etsimistä.
            Ulosottomiehellä on 3 luvun 82 §:n nojalla
            oikeus avata ja avauttaa lukkoja ja ovia sekä käyttää muita
            vastaavia voimakeinoja siinä määrin kuin
            niitä voidaan olosuhteet huomioon ottaen pitää perusteltuina. 
         
         
         Jokaisen kotirauha on turvattu perustuslain 10 §:n
            1 momentissa. Saman pykälän 3 momentin mukaan
            lailla voidaan säätää perusoikeuksien
            turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan
            piiriin ulottuvista toimenpiteistä. Perustuslakivaliokunta
            on lausuntokäytännössään
            katsonut kotirauhan piiriin ulottuvan toimen olevan hyväksyttävä "rikosten selvittämiseksi",
            jos toimi sidotaan säännöksessä siihen,
            että on olemassa konkreettinen ja yksilöity syy
            epäillä lakia rikotun tai rikottavan (ks. esim. PeVL
               12/2001 vp, s. 3/II).
         
         
         Ulosotossa on vanhastaan kysymys tuomiossa tai muussa ulosottoperusteessa
            todetun lakiin perustuvan velvoitteen täytäntöönpanosta
            viime kädessä pakkoa käyttämällä.
            Erityisesti ulosmittauksen toimittaminen yksityisoikeudellisen saatavan
            täytäntöön panemiseksi turvaa
            omalta osaltaan velkojan omaisuudensuojaa. Myös velkojan
            oikeusturvan kannalta on välttämätöntä, että esimerkiksi
            tuomio ei jää vaille tosiasiallisia vaikutuksia,
            vaan on julkisen vallan toimesta tehokkaasti täytäntöön
            pantavissa. Kotirauhan piiriin ulottuvat täytäntöönpanotoimet
            ovat näin ollen hyväksyttäviä perusoikeuksien
            turvaamiseksi. 
         
         
         Julkisoikeudellisten rahasaamisten ulosmittauksessa
            on niin ikään kysymys lakiin perustuvien velvoitteiden
            täytäntöönpanosta. Niissä on yleensä kysymys
            valtiolle tai muulle julkisyhteisölle veronsaajana
            tulevasta suorituksesta. Käytännön tilanteissa
            ulosottotoimenpiteiden erotteleminen erityisesti samalta velalliselta
            perittävinä olevien saatavien oikeudellisten perusteiden
            mukaan on hankalaa. Oikeusvaltiossa ei ole perusteltua soveltaa
            velallisiin erilaisia toimenpiteitä saatavien sinänsä satunnaisesta
            oikeudellisesta luonteesta riippuen. Lisäksi kotirauhan piiriin
            ulottuvien täytäntöönpanotoimien
            tarve voi liittyä siihen, että on aihetta epäillä velallisen
            antavan lakiehdotuksen 3 luvun 52 §:n vastaisesti vääriä tai
            harhaanjohtavia tietoja omaisuudestaan taikka siihen, että on
            aihetta epäillä velallisen salaavan tai kätkevän
            omaisuuttaan rangaistavaksi säädetyllä tavalla
            velkojien vahingoksi. 
         
         
         Näistä syistä ja huomioon ottaen
            ulosoton erityisluonne lakiin perustuvien velvoitteiden viimekätisenä täytäntöönpanomenettelynä
            on
            ulosottotoimien ulottaminen kotirauhan piiriin myös julkisoikeudellisten
            saatavien perimiseksi valiokunnan mielestä hyväksyttävää perustuslain 10 §:n
            3 momentin kannalta. Valiokunta pitää kuitenkin
            tärkeänä, että asuntoon ulottuvien täytäntöönpanotoimien
            mahdollisuus sidotaan säännöksissä velallisen
            jonkinasteiseen moitittavana pidettävään
            käyttäytymiseen.
         
         
         Lakiehdotuksen säännökset asuntoon
            kohdistuvasta etsimisestä koskevat 3 luvun 49 §:n 2 momentin
            mukaan myös sivullista, jos on perusteltu syy olettaa,
            että sivullisen asunnossa on velalliselle kuuluvaa omaisuutta.
            Sivulliselle on kuitenkin ensisijaisesti varattava tilaisuus luovuttaa
            tällainen omaisuus. Ehdotettu toimivalta on sivullisen
            käsitteen laveuden vuoksi epäasianmukaisen
            laaja, eikä väljä säännös
            etsinnän edellytyksistä rajoita riittävän
            täsmällisesti etsintää täytäntöönpanon
            kannalta välttämättömiin tilanteisiin.
            Jotta lakiehdotus voidaan näiltä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä,
            on säännöstä sivullisen asunnossa
            toimitettavan etsinnän edellytyksistä täsmennettävä niin,
            että etsintä on poikkeuksellinen keino ja muodostuu
            siten oikeasuhtaisuuden vaatimuksia vastaavaksi.
         
         
         Lakiehdotuksen 3 luvun 51 §:n mukaan 49 §:n säännökset
            asuntoon kohdistuvasta etsimisestä koskevat soveltuvin
            osin myös ulosottoasiassa tarpeellisen selvitysaineiston
            etsimistä. Ehdotus ei näiltä osin vastaa
            kotirauhan suojaa rajoittavalle laille asetettuja täsmällisyyden
            ja tarkkuuden vaatimuksia. Tämän vuoksi myös
            toimenpiteen oikeasuhtaisuutta koskevien vaatimusten täyttyminen
            jää puutteelliseksi. Sääntelyn
            ongelmat liittyvät ainakin osittain ehdotuksessa käytettyyn
            viittaustekniikkaan. Jotta lakiehdotus voidaan näiltä osin
            käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä,
            tulee 3 luvun 51 §:n säännöksiä asunnossa
            toimitettavasta selvitysaineiston etsinnästä täsmentää.
            Laissa tulee riittävällä tarkkuudella
            säätää etsinnän edellytyksistä samoin
            kuin toimenpiteen toissijaisuudesta esimerkiksi niin, että etsintä toimitetaan
            asunnossa vain, jos se on velallisen antamien tietojen ja muutoin
            saatavilla olevan selvityksen puutteellisuuden vuoksi välttämätöntä selvityksen
            hankkimiseksi ulosottokelpoisen varallisuuden olemassaolosta. 
         
         
         Ongelmallisen avoin on myös lakiehdotuksen 3 luvun
            22 §:n 1 momentin säännös "muun
            toimituksen" pitämisestä asunnossa. Edellytyksenä ehdotuksen
            mukaan on ainoastaan, että toimituksen pitäminen
            asunnossa on välttämätöntä täytäntöönpanon
            toimittamiseksi. Muista toimituksista esityksessä mainitaan
            esimerkkeinä häätö ja ulosottoselvitys.
            Perustelujen mukaan ulosottoselvityksen toimittaminen asunnossa
            on poikkeuksellista ja edellyttää yleensä,
            että velallinen on piileskellyt ja että kysymyksessä on suuri
            intressi. Tällaiset velallisen moitittavaan käyttäytymiseen
            liittyvät edellytykset ja toimenpiteen poikkeuksellisuuteen
            viittaavat rajaukset eivät käy ilmi ehdotetuista
            säännöksistä. Lakiehdotusta
            on välttämätöntä täsmentää,
            jotta se voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
            Laista tulee ilmetä, mitkä muut toimitukset voidaan
            pitää asunnossa. Laissa tulee olla myös
            esityksen tarkoitusta vastaavat riittävän täsmälliset
            säännökset asunnossa pidettävän
            toimituksen edellytyksistä ja rajoituksista.
         
         
         Ulosottolakiehdotuksen 3 luvun 82 § sisältää säännökset
            ulosottomiehelle vanhastaan kuuluneesta oikeudesta käyttää voimakeinoja
            täytäntöönpanon toimittamiseksi.
            Ehdotuksessa oikeus rajoitetaan lukkojen ja ovien avaamiseen sekä muiden
            vastaavien voimakeinojen käyttämiseen. Säännöksen
            sanontaa muista vastaavista voimakeinoista on tulkittava supistavasti
            niin, että oikeus kohdistuu esineisiin. Tätä vakavammassa
            voimankäytössä ulosottomiehen tulee turvautua
            poliisin virka-apuun. Näin ymmärrettynä voimankäyttösäännös
            ei vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Henkilökohtaisen koskemattomuuden suoja
         
         Ulosottomies saa ulosottolakiehdotuksen 3 luvun 50 §:n
            nojalla ottaa velallisen yllä tai tämän vaatteissa
            olevan vähäistä arvokkaamman omaisuuden
            haltuunsa ja tällöin käyttää vastarinnan murtamiseksi
            tarpeellisia voimakeinoja saman luvun 83 §:ssä säänneltävin
            rajoituksin. Ehdotus on merkityksellinen perustuslain 7 §:ssä jokaiselle
            turvatun henkilökohtaisen koskemattomuuden kannalta. Henkilökohtaiseen
            koskemattomuuteen ei perustuslain 7 §:n 3 momentin mukaan
            saa puuttua mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta.
         
         
         Lakiehdotuksen mukaisen henkilöntarkastuksen edellytyksenä on,
            että velallinen ei ole noudattanut ulosottomiehen kehotusta
            vähäistä arvokkaamman omaisuuden luovuttamisesta
            ja että ulosottomies tietää tai hänen
            on perusteltua aihetta olettaa velallisella olevan sellaista omaisuutta
            yllään tai vaatteissaan eikä ulosottomiehen
            tiedossa ole riittävästi velalliselle riidattomasti
            kuuluvaa muuta omaisuutta. Omaisuuden haltuun ottamisen tulee voida
            tapahtua puuttumatta loukkaavalla tavalla velallisen henkilökohtaiseen
            koskemattomuuteen. Perustuslain 7 §:stä ja
            ehdotusta kiellosta olla puuttumatta henkilökohtaiseen
            koskemattomuuteen loukkaavalla tavalla johtuu,
            että ulosottomiehen toimivalta ulottuu vain velallisen
            päällysvaatteisiin ja hänen yllään
            näkyvästi oleviin esineisiin. Näin sovellettuna
            toimivaltasäännös rajoittaa riittävästi
            myös ulosottomiehen oikeutta käyttää itsenäisesti
            voimakeinoja. Ehdotettu sääntely ei vaikuta lakiehdotuksen
            käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Henkilötietojen suoja.
         
          Säännökset ulosottorekisteristä lakiehdotuksen
            1 luvun 24—35 §:ssä ovat merkityksellisiä perustuslain
            10 §:n 1 momentin kannalta. Sen mukaan henkilötietojen suojasta
            säädetään tarkemmin lailla.
            Tärkeinä sääntelykohteina on
            valiokunnan käytännössä pidetty
            rekisteröinnin tavoitetta, rekisteröitävien
            henkilötietojen sisältöä, niiden
            sallittuja käyttötarkoituksia, tietojen luovutettavuutta
            ja tietojen säilytysaikaa sekä rekisteröidyn
            oikeusturvaa samoin kuin näiden seikkojen sääntelemisen
            kattavuutta ja yksityiskohtaisuutta lain tasolla (ks. PeVL
               25/1998 vp, s. 2/II). Lailla säätämisen
            vaatimus koskee myös mahdollisuutta luovuttaa henkilötietoja
            teknisen käyttöyhteyden avulla.
         
         
         Ulosottolain 1 luvun 35 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
            oikeusministeriön oikeudesta päättää teknisen
            käyttöyhteyden perustamisesta ja ulosottorekisteriin
            merkittyjen tietojen luovuttamisesta sen avulla, jos tietojen vastaanottajalla
            on lain mukaan oikeus saada tietoja ulosottoviranomaiselta sähköisessä muodossa.
            Henkilötietolain säännöksistä johtuu,
            että oikeusministeriön on näissä tilanteissa
            huolehdittava tarvittavista toimista henkilötietojen suojaamiseksi
            niiden laittomalta käsittelyltä. Ehdotettuun säännökseen
            on kuitenkin valiokunnan mielestä tärkeää lisätä maininta,
            jonka mukaan tietoja pyytävän on ennen teknisen
            käyttöyhteyden avaamista esitettävä selvitys
            siitä, että tietojen suojauksesta huolehditaan
            asianmukaisesti.
         
         
         		Ulosottolakiehdotuksen 3 luvun 64 §:n viimeisessä virkkeessä viitataan
            mahdollisuuteen antaa ulosottomiehelle tietoja teknisen käyttöyhteyden
            avulla. Valiokunta korostaa, että ulosottomies voi tällä tavoin
            saada tietoja vain, jos ulosottomiehen oikeudesta saada tai tietoja
            luovuttavan oikeudesta antaa tietoja teknisen käyttöyhteyden
            avulla on säädetty laissa. Pykälän ensimmäisen
            virkkeen sanamuoto ("...jos hän katsoo...") on tarkistettava
            objektiivisin perustein tapahtuvaa arviointia tarkoittavaksi.
         
         
         Elinkeinovapaus.
         
          Ulosottolain 1 luvun 22 §:ssä ehdotetaan
            säädettäväksi ulosottomiehen
            ja hänen alaisensa virkamiehen elinkeinotoimintaa koskevista
            rajoituksista. Ehdotus on merkityksellinen perustuslain 18 §:n
            1 momentissa turvattujen oikeuksien kannalta. Rajoitukset koskevat
            yksityisten perintätehtävien hoitamista. Rajoitukset
            kohdistuvat henkilöihin, jotka virkansa perusteella suorittavat
            julkisen vallan käyttämiseen kuuluvia tehtäviä ja
            joille tästä syystä saattaa muodostua
            rooliristiriitatilanteita esimerkiksi yksityiseen perintätoimeen
            nähden (ks. PeVL 28/2001 vp,
            s. 7/I). Ehdotetut rajoitukset perustuvat hyväksyttäviin
            syihin, eivätkä ne ole epäasianmukaisen
            ankaria. Säännökset ovat lisäksi
            riittävän täsmällisiä.
            Ehdotettu sääntely ei vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Oikeusturva.
         
         Ulosottomiehen päätökseen uhkasakon
            asettamisesta ei ulosottolakiehdotuksen 3 luvun 77 §:n
            mukaan saa hakea muutosta valittamalla. Uhkasakon asettaminen on
            kuitenkin perustuslain 21 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla
            yksilön oikeuksia ja velvollisuuksia koskeva päätös,
            joka hänen tulee voida saattaa tuomioistuimen tai muun
            riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi
            (ks. PeVL 5/1997 vp, s. 6/II).
            Muutoksenhakukielto on poistettava lakiehdotuksesta, jotta se voidaan
            käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Väitteen tai vaatimuksen johdosta ennakolta tehtyyn
            ulosottomiehen päätökseen ei lakiehdotuksen
            3 luvun 30 §:n 1 momentin mukaan saa hakea erikseen muutosta.
            Tällaiseen ratkaisuun on siten mahdollista hakea muutosta
            ulosottomiehen annettua varsinaisen ulosmittauspäätöksen.
            Ennakkopäätös esimerkiksi jonkin omaisuuden
            omistussuhteita koskevasta väitteestä voi kuitenkin
            joissakin tapauksissa — kuten ulosmittauspäätöksen
            valmistelun pitkittyessä — vaikuttaa yksilön
            oikeuksiin ja velvollisuuksiin välittömän
            oikeussuojan tarpeen aiheuttavalla tavalla. Valtiosääntöoikeudellisesti
            selkeintä on poistaa muutoksenhakurajoitus lakiehdotuksesta. 
         
         
         Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon
            vaatimukset.
         
         
          Perustuslain 21 §:n 2 momentissa
            edellytetään oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            ja hyvän hallinnon takeiden turvaamista lailla. Säännöksessä luetellaan
            näiden takeiden tärkeimmät osa-alueet
            eli käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi,
            saada perusteltu päätös ja hakea muutosta.
            Luetteloa ei ole tarkoitettu tyhjentäväksi. Esimerkiksi oikeus saada
            oikeudellista apua sisältyy säännöksessä tarkoitettuihin
            takeisiin. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän
            hallinnon takeiden yksityiskohtaiset järjestelyt samoin
            kuin niihin mahdollisesti tehtävät rajoitukset
            ja vähäiset poikkeukset ovat lailla säänneltävissä. Lainsäädännöllä ei
            toisaalta saa vaarantaa kenenkään oikeusturvaa
            (ks. HE 309/1993 vp, s. 74).
            Samat periaatteet koskevat soveltuvin osin myös ulosottoa.
         
         
         Ulosottomiehen tulee ulosottolakiehdotuksen 3 luvun 32 §:n
            mukaan varata asianosaiselle tai sivulliselle tilaisuus tulla kuulluksi,
            jos asialla arvioidaan olevan tälle huomattava merkitys eikä kuulemiselle
            ole estettä. Oikeutta tulla kuulluksi tulee sanonnallisesti
            vahvistaa poistamalla pykälästä kuulemisvelvoitteen
            kynnystä tarpeettomasti nostava sana "huomattava". Uhkasakon
            asettamiseen ja tuomitsemiseen liittyviä kuulemissäännöksiä on
            niin ikään syytä tarkistaa. Oikeutta
            tulla kuulluksi ei valiokunnan mielestä ole asianmukaista
            rajoittaa täytäntöönpanon tehokkuuteen
            viittaavilla perusteilla siten kuin lakiehdotuksen 3 luvun 75 §:n
            1 momentissa ja 78 §:n 2 momentissa on tehty. Säännökset on
            syytä muotoilla niin, että kuulemismahdollisuus
            käy niistä ilmi selkeänä pääsääntönä.
         
         
         Avustajan läsnäolo ulosottoselvityksessä voidaan
            lakiehdotuksen 3 luvun 60 §:n 1 momentin mukaan kieltää tai
            asettaa sille ehtoja, jos on aihetta olettaa hänen
            läsnäolonsa tuntuvasti vaikeuttavan täytäntöönpanoa.
            Oikeutta avustajan käyttämiseen ei ole asianmukaista
            rajoittaa viranomaisen oletuksen perusteella. Säännöksestä tulee
            poistaa sanat "...on aihetta olettaa, että...".
         
         
         Lakiehdotuksen 3 luvun 28 §:n 1 momentissa luetellaan
            tilanteet, jolloin ulosottomiehen tulee tehdä kirjallinen
            päätös. Myös tämän
            säännöksen sanontaa on aiheellista tarkistaa.
            On asianmukaista, että oikeus saada perusteltu päätös
            ilmenee laista pääsääntönä,
            josta voi olla mahdollista poiketa vain tietyissä oikeusturvan
            kannalta vähemmän tärkeissä tilanteissa. 
         
         
         Asetuksenantovaltuudet.
         
          Valtioneuvoston asetuksella säädetään
            ulosottolakiehdotuksen 3 luvun 100 §:n mukaan rahamäärästä,
            jota pienemmän määrän ulosottomies
            saa jättää perimättä. Ulosottomies
            voi 4 luvun 15 §:n 2 momentin mukaan antaa hakijalle estetodistuksen
            arvioituaan, ettei velallisen omaisuudesta kerry valtioneuvoston
            asetuksella säädettävää vähimmäismäärää.
            Samoin valtioneuvoston asetuksella säädetään
            jako-osuuden määrästä, jota
            pienempi saatava voidaan 6 luvun 23 §:n nojalla jättää ottamatta
            huomioon jaossa. 
         
         
         Asetuksenantovaltuudet ovat ongelmallisen avoimia perustuslain
            80 §:n 1 momenttiin sisältyvän säännöksen
            kannalta lain alasta. Sen mukaan yksilön oikeuksien ja
            velvollisuuksien perusteista sekä perustuslain mukaan muuten
            lain alaan kuuluvista asioista on säädettävä lailla. Ehdotetut
            valtuudet koskettavat velkojan oikeutta saada ulosotossa kertyneistä varoista
            suorituksia, minkä vuoksi valtuussäännöksiä on
            välttämättä täydennettävä asetuksenantajan
            harkintavaltaa rajoittavin maininnoin esimerkiksi säännöksissä tarkoitettujen
            määrien vähäisyydestä.
         
         
         Lakiehdotuksen 3 luvun 48 §:n 2 momentin mukaan valtioneuvoston
            asetuksella säädetään omaisuuden
            etsimistä ja vastaajan olinpaikan selvittämistä koskevista
            vähimmäistoimista. Valiokunta korostaa, että perustuslain
            80 §:n 1 momentin säännös lain
            alasta rajoittaa suoraan asetuksella annettavien säännösten
            sisältöä samoin kuin valtuussäännösten
            tulkintaa (ks. esim. PeVL 47/2001 vp,
            s. 3/I). Valtioneuvoston asetuksella ulosottomiehen vähimmäistoimista
            ei siten voida antaa säännöksiä yksilön
            oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista eikä muista
            lain alaan kuuluvista asioista, kuten ulosottomiehen yksilöön
            kohdistuvista toimivaltuuksista. Näin ymmärrettynä valtuussäännös
            ei ole perustuslain kannalta ongelmallinen.
         
         
         Ulosottolakia sovelletaan myös julkisoikeudellista
            saamista koskevassa ulosotossa, jollei 2. lakiehdotuksessa
            tarkoitetussa laissa tai sen nojalla annetussa valtioneuvoston asetuksessa toisin
            säädetä. Lakiehdotuksen 2 §:ään
            sisältyvä toissijaisuuslauseke on harhaanjohtava,
            koska siinä viitataan mahdollisuuteen antaa asetuksella
            ulosottolaista poikkeavia säännöksiä.
            Viittaus on poistettava pykälästä.