Perustelut
         
         Valiokunta on vastikään antanut lausunnot (PeVL
               15/2002 vp ja PeVL 14/2002
               vp) lakiehdotuksista, jotka koskevat eri eläkelaitosten
            tietojensaantioikeuksia ja tietojenluovuttamismahdollisuuksia. Koska
            nyt käsiteltävänä olevaan esitykseen
            sisältyvän 1. lakiehdotuksen jotkut kohdat kohdistuvat
            sellaisiin seikkoihin, joita noissa lausunnoissa on arvioitu, valiokunta
            tekee lakiehdotuksesta eräitä huomautuksia pelkästään
            aiempiin lausuntoihin viittaamalla.
         
         
         Tietojen saaminen ja luovuttaminen
         
         Tapaturmavakuutuslakiehdotuksen 64 a §:n 1 momentin
            1 ja 2 kohdassa muodostuu edellytykseksi tavallisen lainsäätämisjärjestyksen
            käytölle, että tietojensaantioikeus koskee
            myös tapaturmavakuutuslaissa, sosiaaliturvasopimuksessa
            ja sosiaaliturvaa koskevassa kansainvälisessä säädöksessä säädettyjen
            tehtävien toimeenpanon osalta vain välttämättömiä tietoja (PeVL
               15/2002 vp, s. 2/I ja PeVL
               14/2002 vp, s. 3—4).
         
         
         Saman momentin 3 kohdassa tarkoitettujen terveystietojen osalta
            lähtökohtana pitäisi olla, että asianomainen
            itse toimittaa ne tai niiden luovuttaminen riippuu hänen
            suostumuksestaan (PeVL 15/2002 vp, s.
            2 ja PeVL 14/2002 vp, s. 4/I).
         
         
         Lakiehdotuksen 64 c §:n 1 momentin 1 kohtaa on asianmukaista
            täsmentää niin, ettei oikeutta
            tietojen antamiseen ole, jos kolmannen maan tietosuojan taso ei
            ole vaadittavan vähimmäistason mukainen (PeVL
               15/2002 vp, s. 2/II ja PeVL
               14/2002 vp, s. 5/I).
         
         
         Saman momentin 2 kohdan viranomaismäärittelyä on
            välttämättä täsmennettävä,
            minkä lisäksi esityksen perusteluissa mainitusta
            tietojen yhdistämismahdollisuudesta tulee säätää laissa (PeVL
               15/2002 vp, s. 2/II ja PeVL
               14/2002 vp, s. 5).
         
         
         Korvauksensaajan ilmoitusvelvollisuus
         
         Tapaturmavakuutuslakiehdotuksen 45 §:n 1 momentti koskee
            korvauksensaajan ilmoitusvelvollisuutta. Se on hyvin väljästi
            määritelty ja laaja-alainen ja kohdistuu yksityiselämän
            suojan kannalta keskeisiin yksilön oloihin. Valiokunta
            pitää tältä osin tavallisen
            lainsäätämisjärjestyksen edellytyksenä,
            että laissa säädetään
            yksilöidysti, mitkä olojen muuttumista koskevat
            tiedot kuuluvat korvauksensaajan oma-aloitteisen ilmoitusvelvollisuuden
            piiriin (vrt. PeVL 15/2002 vp, s. 2—3).
         
         
         Tapaturmavakuutuslaitosten liitto
         
         Yhdistymisvapaus.
         
          Kaikkien tapaturmavakuutuslain mukaista vakuutusta harjoittavien
            vakuutuslaitosten tulee 1. lakiehdotuksen 30 b §:n 3 momentin
            perusteella kuulua Tapaturmavakuutuslaitosten liittoon ja osallistua
            sen tehtävistä aiheutuviin kustannuksiin. Pakkojäsenyyttä tarkoittava
            ehdotus ei valiokunnan mielestä kuitenkaan ole merkityksellinen
            perustuslain 13 §:ssä turvatun yhdistymisvapauden
            kannalta, kun otetaan huomioon, että vakuutuslaitokset ovat
            taloudellista toimintaa harjoittavia oikeushenkilöitä ja
            lisäksi etäällä niiden taustalla
            olevista yksilöistä. 
         
         
         Perustuslain 124 §.
         
          Tapaturmavakuutuslaitosten liitolla on erityisesti 1. lakiehdotuksen 30 a §:n
            ja muiden kohtien nojalla useita julkisia hallintotehtäviä.
            Osaan niistä näyttää voivan sisältyä myös
            julkisen vallan käyttöä. Liiton toimintaa
            on näin ollen arvioitava perustuslain 124 §:n
            kannalta.
         
         
         Hallituksen esityksessä ei ole minkäänlaista selvitystä,
            jonka perusteella voitaisiin arvioida sitä, onko perusteltua
            antaa kyseisiä tehtäviä liitolle niiden
            tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi. Selvitystä ei ole
            myöskään siitä, miten perusoikeuksien,
            oikeusturvan ja hyvän hallinnon vaatimukset otetaan huomioon
            liiton toiminnassa julkisia hallintotehtäviä hoidettaessa.
            Perustuslain 124 §:n takia on näin ollen lakiehdotuksen
            käsittelyjärjestyksen kannalta välttämätöntä,
            että esityksen jatkokäsittelyssä hankitaan
            tällaiset selvitykset ja lakiehdotusta tarvittaessa täydennetään.
         
         
         Valiokunta kiinnittää edellä esitetyn
            vuoksi huomiota siihen, että 30 a §:n 3 momentin
            viittaussäännöksen johdosta
            noudatettaviksi tulevat tapaturmavakuutuslain nykyisen 53 a §:n
            muutoksenhakusäännökset ovat riittäviä perustuslain
            21 §:n näkökulmasta. Toisaalta hyvän
            hallinnon takeiden kannalta ei riitä, että saman
            viittaussäännöksen johdosta noudatettaviksi
            tulevat lain nykyisen 41 a §:n 3 momentin mukaan ainoastaan
            eräissä hallintomenettelylain pykälissä säädetyt
            periaatteet. Saman lainkohdan sääntely asianosaisen
            kuulemisesta on lisäksi epäasianmukaisen väljä perustuslain
            21 §:n 2 momentin kannalta.
         
         
         Säännöt.
         
          Tapaturmavakuutuslaitosten liiton säännöt
            säädetään lakiehdotuksen 30
            b §:n 4 momentin mukaan valtioneuvoston asetuksella. Liiton
            lakisääteisten tehtävien takia on asianmukaista,
            että sen säännöt vahvistetaan
            viranomaisen toimesta liiton itsensä tehtyä ehdotuksen sääntöjen
            sisällöstä. Säännöistä ei
            ole kuitenkaan asianmukaista säätää asetuksella,
            vaan ne ovat vahvistettavissa valtioneuvoston tai sosiaali- ja terveysministeriön
            päätöksellä, koska tällaiset
            säännöt voivat lähtökohtaisesti
            sisältää ainoastaan sisäisiä määräyksiä (vrt. PeVL 15/2002
               vp, s. 4/II).
         
         
         Tapaturma-asiain korvauslautakunta
         
         Tapaturmavakuutuslakiehdotuksen 30 b §:n 1 momentin
            nojalla Tapaturmavakuutuslaitosten liitossa toimii tapaturma-asiain
            korvauslautakunta. Sen tehtävänä on 30
            c §:n mukaan edistää tapaturmavakuutuslain
            mukaisen korvaustoimen yhtenäisyyttä antamalla
            yleisohjeita ja lausuntoja sekä lisäksi Tapaturmavakuutuslaitosten
            liitolle lausuntoja vakuuttamisvelvollisuuskysymyksistä.
            Korvauslautakunnan lausuntomenettely on suureksi osaksi pakollinen.
         
         
         Korvauslautakunnan lausunnoilla on oleellista tapaturmavakuutuslain
            tulkintakäytäntöjä ohjaavaa
            merkitystä. Tällainen sinänsä muodollisesti
            sitomaton toiminta on valiokunnan käsityksen mukaan asialliselta
            luonteeltaan rinnastettava perustuslain 124 §:ssä tarkoitettuun
            julkiseen hallintotehtävään. Lain tasolla
            on siksi toteutettava järjestelyt, jotka tällaisessa
            toiminnassa mahdollisesti ovat tarpeen perusoikeuksien sekä oikeusturvan
            ja muiden hyvän hallinnon vaatimusten vaarantumisen estämiseksi.
            Lakiehdotukseen ei sisälly säännöksiä tällaisista
            asioista. Esityksen jatkokäsittelyssä on lakiehdotuksen käsittelyjärjestyksen
            kannalta välttämätöntä hankkia
            selvitys näistä seikoista ja myös siitä peruskysymyksestä,
            onko tarkoituksenmukaista, että korvauslautakunta hoitaa
            kyseiset lausuntotehtävät ja yleisohjeiden antamisen.
            Lakiehdotusta on tarvittaessa täydennettävä.
         
         
         Edellä esitetyn johdosta valiokunta huomauttaa, että korvauslautakunnan
            lausunnon antamista koskevasta menettelystä säätämistä ei
            ole mahdollista 30 d §:n 4 momentissa ehdotetuin tavoin
            jättää valtioneuvoston asetuksen varaan. Valiokunta
            kiinnittää lisäksi huomiota siihen, että kysymys
            viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain soveltamisesta
            tapaturma-asiain korvauslautakuntaan jää esityksessä avoimeksi. 
         
         
         Lakiehdotuksen 30 d §:n 5 momentin lopussa oleva säännös
            on vastoin perustuslain 80 §:n 2 momenttia niiltä osin
            kuin korvauslautakunnalla olisi valta antaa ulospäin vaikuttavia
            määräyksiä. Sama koskee lautakunnan
            30 c §:n 3 momentin mukaista mahdollisuutta velvoittaa vakuutuslaitokset
            lausunnon pyytämiseen. 
         
         
         Muita seikkoja
         
         Korotettu vakuutusmaksu.
         
          Tapaturmavakuutuslakiehdotuksen 37 §:n 2 momentissa
            säädetään vakuutuslaitoksen
            oikeudesta määrätä työnantajalle
            arvioimansa vastuun suuruutta vastaava vakuutusmaksu enintään
            nelinkertaisesti korotettuna siltä osalta, jota väärä ilmoitus
            tai laiminlyönti koskee. Ehdotuksen ongelmana on siihen
            sisältyvä korostetun avoin harkinnanvaraisuus
            korotuksen suuruudesta. Valiokunta pitää asianmukaisempana
            sellaista sääntelyä, jossa korotetulta
            vakuutusmaksulta nimenomaisesti edellytetään kohtuullisuutta
            (vrt. PeVL 15/2002 vp, s. 5). — Sääntelyn
            yhdenmukaisuuden näkökulmasta on vielä syytä kiinnittää huomiota
            siihen, että lakiehdotuksen mukainen enimmäiskorotus on
            suurempi kuin mainitussa lausunnossa käsitellyissä lakiehdotuksissa.
         
         
         Suullinen käsittely.
         
          Tapaturmavakuutuslakiehdotuksen 53 §:n 6
            momentti on perustuslain 21 §:n 2 momentista johtuvista
            syistä (PeVL 15/2002 vp, s.
            4/II ja PeVL 14/2002 vp, s.
            6/II) aiheellista muotoilla seuraavasti: "...hallintolainkäyttölain
            37 §:ssä säädetään.
            Suulliseen käsittelyyn sovelletaan oikeudenkäynnin
            julkisuudesta annettua lakia (945/1984). Suullinen käsittely
            on toimitettava suljetuin ovin asioissa, joissa on säädetty
            salassapitovelvollisuus tai jotka tapaturmalautakunta määrää käsiteltäväksi
            suljetuin ovin sillä perusteella, että julkisesta
            käsittelystä aiheutuisi asianosaiselle erityistä haittaa."
         
         
         Tilasto-, tutkimus- ja selvitystehtävät.
         
          Tapaturmavakuutuslaitosten liitolla on 1. lakiehdotuksen 64 §:n
            perusteella oikeus saada henkilötietoja tilasto-, tutkimus-
            ja selvitystehtäviään varten. Näihin
            tarkoituksiin talletettujen tietojen saantia koskee yleensä tavanomaista
            laaja-alaisempi käyttötarkoitussidonnaisuuden
            periaate, eikä niitä saa lähtökohtaisesti
            käyttää muihin tarkoituksiin kuin henkilötietolain
            14 ja 15 §:stä ilmenee. Lakiehdotusta on tarpeen
            selventää henkilötietojen suojan varmistamiseksi.
            Kyseisiin tarkoituksiin saadut tiedot on syytä säätää salassa
            pidettäviksi, ja niiden käyttämistä muihin
            tarkoituksiin, kuten vakuutettua koskevaan päätöksentekoon,
            tulee rajoittaa. Pykälään on lisäksi
            asianmukaista ottaa nimenomainen viittaus henkilötietolain
            soveltamiseen.
         
         
         Lakiehdotuksen tarkoituksena on, että 64 §:ssä tarkoitettuun
            toimintaan ei sovelleta viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia.
            Valiokunta pitää kuitenkin tarkoituksenmukaisena,
            että tähän toimintaan kuuluvat asiakirjat
            ovat julkisuussäännösten soveltamisalan piirissä.
            Tällöin päädyttäisiin
            edellä mainitun salassapitosääntelyn
            vaikutus huomioon ottaen siihen, että tilastojen ym. perusaineistona
            käytetyt henkilötiedot ovat salassa pidettäviä,
            mutta tilastot julkisia.
         
         
         Tekninen käyttöyhteys.
         
          Tapaturmavakuutuslakiehdotuksen 64 i §:ssä säädetään
            mahdollisuudesta avata tekninen käyttöyhteys.
            Ehdotusta on välttämätöntä täydentää säännöksin,
            joiden mukaan tietoja pyytävän on ennen teknisen
            käyttöyhteyden avaamista esitettävä selvitys
            siitä, että tietojen suojauksesta huolehditaan
            asianmukaisesti (PeVL 15/2002 vp, s.
            4/II ja PeVL 14/2002 vp, s.
            5/II).