Perustelut
         
         Ehdonalainen vapaus
         
         Määräaikaista vankeusrangaistusta
            suorittava päästetään rikoslakiin
            lisättäväksi ehdotetun 2 c luvun
            5 §:n 2 momentista ilmenevän pääsäännön
            mukaan ehdonalaiseen vapauteen, kun hän on suorittanut
            rangaistuksestaan kaksi kolmasosaa. Kahtakymmentäyhtä vuotta
            nuorempana tehdystä rikoksesta tuomittu kuitenkin vapautuu
            suoritettuaan puolet hänelle tuomitusta rangaistuksesta.
            Sama koskee vankia, joka ei ole rikosta edeltäneiden kolmen
            vuoden aikana suorittanut vankeusrangaistusta vankilassa. Ehdonalaista
            vapauttamista voidaan luvun 9 §:n 1 momentin perusteella
            lykätä vangin suostumuksella. Lykkääminen
            on 2 momentin nojalla mahdollista myös ilman vangin suostumusta. 
         
         
         Lakiehdotuksessa ei ole säännöstä lykkäyspäätöksen
            tekemiseen toimivaltaisesta viranomaisesta. Toiseen hallituksen
            esitykseen (HE 263/2004 vp) sisältyvän
            vankeuslakiehdotuksen 21 luvun 2 §:n 3 momentista kuitenkin
            ilmenee, että ehdonalaisen vapauttamisen lykkäämisestä ilman
            vangin suostumusta päättää Rikosseuraamusvirasto.
            Viraston päätökseen haetaan saman lakiehdotuksen
            20 luvun 1 §:n 2 kohdan mukaan muutosta valittamalla käräjäoikeuteen.
            Tästä on viittausmaininta rikoslakiin lisättäväksi
            ehdotetun 2 c luvun 9 §:n 4 momentissa. Sitä on
            selkeyden vuoksi syytä täydentää viittauksella
            vankeuslakiehdotuksen säännökseen lykkäyksestä päättävästä viranomaisesta.
         
         
         Ehdotus ehdonalaisen vapauttamisen lykkäämisestä hallintoviranomaisen
            päätöksellä on merkityksellinen
            perustuslain 7 §:n 3 momentin sen säännöksen
            näkökulmasta, jonka mukaan vapaudenmenetyksen
            sisältävän rangaistuksen määrää tuomioistuin.
            Tällä säännöksellä on
            esitöiden mukaan tarkoitettu kattaa kaikki asiallisesti
            rangaistusta merkitsevät vapaudenmenetykset, mistä syystä sanan
            vapaudenmenetys soveltamisala on rikoslaissa käytettyä vankeuden käsitettä laajempi
            (HE 309/1993 vp, s. 49/I). 
         
         
         Ehdonalaisen vapauttamisen lykkääminen pidentää vangin
            vapaudenmenetyksen aikaa ja on siksi mahdollista ymmärtää rangaistukseksi.
            Ehdotuksessa ei valiokunnan mielestä kuitenkaan ole kysymys
            uuden rikoksen johdosta tuomittavasta rangaistuksesta, vaan pikemminkin
            turvaamisluonteisesta toimenpiteestä. Lykkäämisen edellytyksenä nimittäin
            2 c luvun 9 §:n 2 momentin perusteella on, että vangin
            käyttäytymisen tai hänen esittämiensä uhkausten
            johdosta on olemassa ilmeinen vaara, että vanki vapauduttuaan
            syyllistyy henkeä, terveyttä tai vapautta törkeästi
            loukkaavaan rikokseen ja vapauttamisen lykkääminen
            on tarpeen rikoksen estämiseksi. Lykkäyspäätös
            on lisäksi pykälän 3 momentin mukaan
            otettava uudelleen harkittavaksi väliajoin, joiden pituus
            on enintään kuusi kuukautta. Säännöksen
            sanamuodon perusteella uudelleenharkinta on mahdollista tehdä lyhyemminkin
            väliajoin, mikä on tärkeää siksi,
            että turvaamistoimiluonteinen lykkäys on voitava
            peruuttaa, kun edellytykset sen jatkamiselle ovat poistuneet. Näin
            ymmärrettynä ja sovellettuna ehdotus ei valiokunnan
            mielestä muodostu ongelmalliseksi perustuslain 7 §:n
            3 momentin kannalta. Oikeusturvan näkökulmasta
            on olennaista, että viranomaisen lykkäyspäätös
            on mahdollista saattaa käräjäoikeuden
            tutkittavaksi.
         
         
         Ehdonalainen vapauttaminen elinkautisesta vankeudesta
         
         Elinkautiseen vankeuteen tuomittu voidaan 1. lakiehdotuksen
            2 c luvun 10 §:n 1 momentin nojalla päästää ehdonalaiseen
            vapauteen aikaisintaan silloin, kun hän on suorittanut
            rangaistuksesta kaksitoista vuotta tai, jos kysymys on 21 vuotta
            nuorempana tehdystä rikoksesta tuomitusta vangista, kymmenen
            vuotta. Säännökset päätöksenteossa
            huomioon otettavista seikoista sisältyvät pykälän
            2 momenttiin. Ehdonalaiseen vapauteen päästämisestä päättää 2.
            lakiehdotuksen 1 §:n perusteella Helsingin hovioikeus vangin
            hakemuksesta. 
         
         
         Elinkautisesta vankeudesta voi nykyisin vapautua vain tasavallan
            presidentin armahduksella. Käytännössä elinkautisvangit
            on lähes säännönmukaisesti laskettu
            ehdonalaiseen vapauteen heidän kärsittyään
            rangaistusta 12—14 vuotta. Tällainen käytäntö ei
            ole hyvin sopusoinnussa armahduksen yksittäistapauksellisuuteen liittyvien
            ajatusten kanssa. Ehdotus on tältä kannalta perusteltu.
            Sääntely ei rajoita tasavallan presidentille perustuslain
            105 §:n perusteella kuuluvaa armahdusvaltaa, vaan pikemminkin
            tukee perustuslaista ilmenevää ajatusta armahdusvallan
            käytön yksittäistapauksellisuudesta.
         
         
         Ehdotus on ongelmaton perustuslain 7 §:n 3 momentissa
            olevan sen säännöksen kannalta, jonka
            mukaan vapaudenmenetyksen sisältävän rangaistuksen
            määrää tuomioistuin. Sääntely täyttää myös
            Euroopan ihmisoikeussopimuksen 5 artiklan 4 kappaleen soveltamiskäytännössä asetetun
            vaatimuksen mahdollisuudesta saattaa vapaudenriiston laillisuus
            puheena olevan kaltaisissa tapauksissa kohtuullisin väliajoin
            tuomioistuimen tutkittavaksi.Pellonpää, Matti:
            Euroopan ihmisoikeussopimus, Helsinki 2005, s. 310-311. Jos
            nimittäin vankia ei päästetä ehdonalaiseen
            vapauteen, hän voi 2. lakiehdotuksen 2 §:n
            2 momentin perusteella saattaa asian hovioikeuden uudelleen ratkaistavaksi
            kahden vuoden väliajoin.
         
         
         Ehdotettu sääntely ei vaikuta lakiehdotusten käsittelyjärjestykseen.
         
         Koko rangaistuksen suorittaminen vankilassa
         
         Esityksessä ehdotetaan luovuttavaksi perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta
            ongelmallisesta pakkolaitosjärjestelmästä.
            Se ehdotetaan korvattavaksi rikoslain 2 c luvun 11 ja 12 §:ään
            otettavilla säännöksillä tuomioistuimen
            mahdollisuudesta rangaistusta tuomitessaan päättää,
            että tuomittu vapautuu vankilasta vasta hänen
            suoritettuaan tuomitun rangaistusajan kokonaan. Edellytyksenä on,
            että rikoksentekijä tuomitaan vähintään
            kolmen vuoden pituiseen rangaistukseen 11 §:n
            1 momentin 1 kohdassa mainitusta rikoksesta ja että hän
            on momentin 2 kohdassa tarkoitettu rikoksenuusija. Lisäedellytyksenä 3 kohdan
            mukaan on, että rikoksentekijä on arvioitava
            erittäin vaaralliseksi toisen hengelle, terveydelle ja
            vapaudelle. Jos vankia ei enää ole pidettävä mainitulla
            tavalla vaarallisena, hänet voidaan 2 c luvun 12 §:n
            1 momentin perusteella päästää ehdonalaiseen
            vapauteen, kun rangaistuksesta on suoritettu viisi kuudesosaa, mutta kuitenkin
            vähintään viisi vuotta. Ehdonalaisesta vapauttamisesta
            päättää Helsingin hovioikeus,
            ja näissäkin tapauksissa vanki voi saattaa asiansa kahden
            vuoden välein hovioikeuden uudelleen ratkaistavaksi.
         
         
         Tämäkään sääntely
            ei vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
            Valiokunta on kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen, että osin
            vaarallisuusarvioon perustuva mahdollisuus määrätä rikoksentekijä suorittamaan
            rangaistusaika kokonaan vankilassa koskee myös 3—5
            vuoden vankeusrangaistuksia. Tällaisessa tapauksessa säännökset
            ehdonalaisesta vapaudesta ja mahdollisuudesta saattaa asia uudelleen
            tuomioistuimen tutkittavaksi eivät 1. lakiehdotuksen 2
            c luvun 12 §:n 1 momentissa olevan viiden vuoden säännön
            takia tule lainkaan sovellettaviksi. Kaavamainen sääntö voi
            johtaa vankien keskinäisen yhdenvertaisuuden näkökulmasta
            erikoisiin tilanteisiin. Lisäksi sääntely
            saattaa tulla kansainvälisten ihmisoikeussopimusten valvontaelimissä arvioitavaksi
            siksi, ettei 3—5 vuoden tuomiota kärsivällä vangilla
            ole ehdotuksen perusteella mahdollisuutta saattaa osin hänen
            vaarallisuuttaan koskevaan arvioon perustuvan vapaudenmenetyksen
            laillisuutta tuomioistuimessa uudelleen tutkittavaksi. Lakivaliokunnan
            on näistä syistä aiheellista vakavasti
            harkita viiden vuoden säännön poistamista
            lakiehdotuksesta tai sääntelyn tarkistamista niin,
            että aikamääreet 2 c luvun
            11 ja 12 §:ssä vastaavat toisiaan.
         
         
         Lasten ja nuorten erityiskohtelu
         
         Rikoslakiin lisättäväksi ehdotettu
            2 c luku sisältää 21 vuotta nuorempia
            rikoksentekijöitä koskevia säännöksiä ehdonalaisesta
            vapauttamisesta (5 §:n 2 mom. ja 10 §:n 1 mom.).
            Säännökset merkitsevät ikään
            perustuvaa erityiskohtelua. Sääntelyä on
            näin ollen arvioitava perustuslain 6 §:n
            2 momentissa vahvistetun syrjintäkiellon kannalta. Sen
            mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
            asettaa eri asemaan muun muassa iän perusteella.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on nuorisorangaistuskokeilua koskevan
            lainsäädännön yhteydessä todennut
            nuorten erityiskohtelun olevan rikosoikeudellisessa sääntelyssä hyvin
            tavanomaista. Kokeilulla oli tarkoitus ehkäistä uusia
            rikoksia ja edistää nuorten rikoksentekijöiden
            sosiaalista selviytymistä. Tähän viitaten
            valiokunta katsoi, että ikään perustuvalle
            erilaiselle kohtelulle oli nuorisorangaistuskokeilussa perustuslain
            kannalta hyväksyttävä peruste (PeVL
               59/2001 vp, s. 2/I). Valiokunta
            ei esittänyt tästä kannasta poikkeavia
            näkemyksiä arvioidessaan ehdotusta koko maassa
            sovellettavaksi tarkoitetusta, pysyväisluonteisesta nuorisorangaistuslaista
            (PeVL 34/2004 vp).
         
         
         Vapausrangaistus merkitsee nuorelle vakavaa syrjäytymisuhkaa.
            Nyt ehdotetuilla säännöksillä on
            esityksen perustelujen mukaan tarkoitus välttää nuorten
            syrjäytymistä. Valiokunnan mielestä tämä muodostaa
            asianmukaisesti perustellun ja perustuslain näkökulmasta
            hyväksyttävän perusteen nuoria koskeville
            erityissäännöksille. Lakiehdotus voidaan
            valiokunnan aiemmatkin kannat huomioon ottaen käsitellä näiltä osin
            tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Kahtakymmentäyhtä vuotta nuorempana tehdystä rikoksesta
            tuomittu päästetään 1. lakiehdotuksen
            2 c luvun 5 §:n 2 momentin perusteella ehdonalaiseen vapauteen,
            kun hän on suorittanut puolet rangaistuksesta. Nykyisin
            nuorisovankilaan määrätty 15 vaan ei
            21 vuotta täyttänyt voidaan rangaistusten täytäntöönpanosta
            annetun lain 5 luvun 9 §:n nojalla päästää ehdonalaiseen
            vapauteen hänen suoritettuaan kolmanneksen rangaistuksesta. 
         
         
         Alle 18-vuotiaisiin lapsiin sovellettavan sääntelyn
            ankaroittaminen ei ole aivan asianmukaista lapsen oikeuksia koskevan
            yleissopimuksen 37 artiklan b kohtaan sisältyvän
            sen määräyksen kannalta, jonka mukaan
            lapsen vangitsemiseen on turvauduttava vasta viimeisenä ja
            mahdollisimman lyhytaikaisena keinona. Lakivaliokunnan on siksi
            syytä harkita sääntelyn tarkistamista
            niin, etteivät ainakaan lapsiin sovellettaviksi tulevat
            säännökset johda tosiasiallisten vapaudenmenetysaikojen
            pitenemiseen nykyisestä.
         
         
         Lievemmän lain periaate
         
         Yhteenlasketusta rangaistuksesta vapautetaan ehdonalaisesti
            1. lakiehdotuksen voimaantulosäännöksen
            3 momentin perusteella nyt käsiteltävänä olevan
            lain mukaisesti, jos yhteenlaskettava rangaistus tulee täytäntöönpantavaksi
            lain voimaantulon jälkeen. Lakia ei näin ollen
            sovelleta taannehtivasti, vaikka se esityksen perustelujen mukaan
            eräissä tapauksissa lyhentäisi rangaistusaikaa.
         
         
         Ehdotus on merkityksellinen kansalaisoikeuksia ja
            poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen
            (KP-sopimus) 15 artiklan 1 kappaleessa ilmaistun lievemmän lain
            periaatteen kannalta. Sopimusmääräys
            kuuluu seuraavasti: "Jos rikoksenteon jälkeen lailla säädetään
            sovellettavaksi lievempi rangaistus, rikoksentekijän tulee
            päästä tästä osalliseksi."
         
         
         KP-sopimuksen 15 artiklan sanamuodon mukaan siinä tarkoitettu
            lievemmän lain periaate koskee rikoksesta tuomittavaa rangaistusta,
            mutta ei valiokunnan aiemman arvion mukaan sellaisia, lähinnä menettelyllisiksi
            luonnehdittavia seikkoja, joita säännellään
            esimerkiksi rikoksen vanhentumisajoista annettavilla säännöksillä (PeVL
               27/2001 vp, s. 2). Nyt käsiteltävänä olevassa
            ehdotuksessa on kysymys vapaudenmenetysajan tosiasiallisesta pituudesta,
            jota on vaikea luonnehtia puhtaasti menettelylliseksi seikaksi.
            Puuttuvan tulkintakäytännön vuoksi ei toisaalta
            ole selvää, että hallintoviranomaisten olisi
            KP-sopimuksen ja uuden lain takia lyhennettävä tuomioistuinten
            määräämiä vankeusrangaistuksia
            tai niihin perustuvia vapaudenmenetysaikoja. Ehdotettu sääntely
            saattaa kuitenkin tulla KP-sopimuksen valvontakäytännössä arvioitavaksi.
            Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
            siihen, että rangaistuksen täytäntöönpanon
            alkamisajankohta — ja ehdotuksen vuoksi siten myös
            tosiasiallisen vapaudenmenetyksen pituus — määräytyy
            osin sattumanvaraisten seikkojen perusteella. Valiokunta esittääkin
            KP-sopimukseen ja yhdenvertaisuusnäkökohtiin viitaten,
            että lakivaliokunta harkitsisi voimaantulosäännöksen
            3 momentin poistamista 1. lakiehdotuksesta.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Ehdonalaisen vapauden valvonta. 
         
          Ehdonalaiseen vapauteen päästettävä voidaan
            3. lakiehdotuksen 4 §:ssä mainituilla edellytyksillä asettaa valvontaan,
            joka 5 §:n 1 momentin mukaan sisältää valvojan
            ja valvottavan säännöllisiä tapaamisia.
            Valvontaan voi sisältyä myös sosiaalista
            toimintakykyä edistäviä tehtäviä ja
            ohjelmia. Valvonnan tarkempi sisältö määräytyy
            5 §:n 3 momentissa tarkoitetun valvontasuunnitelman perusteella.
         
         
         Sääntely on merkityksellistä perustuslain 8 §:ssä vahvistetun
            rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen kannalta. Pykälään
            sisältyy sen esitöiden mukaan vaatimus rikoksesta
            seuraavien rangaistusten määrittelemisestä laissa
            (HE 309/1993 vp, s. 50/II).
         
         
         Ehdotettu sääntely valvonnan sisällöstä on lain
            tasolla huomattavan väljää. Perustuslakivaliokunta
            arvioi viranomaisen vahvistamaan toimeenpanosuunnitelmaan perustuvaa
            vastaavaa sääntelyä nuorisorangaistusta
            koskevan lakiehdotuksen käsittelyn yhteydessä ja
            katsoi, ettei tuolloinen ehdotus perustuslain näkökulmasta riittävällä tarkkuudella
            rajoittanut viranomaisen harkintavaltaa määritellä rangaistuksen
            sisältö yksittäistapauksissa. Tämä saattoi
            valiokunnan mielestä muodostua ongelmalliseksi myös
            rangaistukseen tuomittavien henkilöiden yhdenvertaisen
            kohtelun kannalta. Näistä syistä valiokunta
            piti välttämättömänä sääntelyn
            täsmentämistä esimerkiksi niin, että laista
            ilmenevät silloisessa ehdotuksessa tarkoitettuihin tehtäviin,
            ohjelmiin ja perehdyttämiseen määräämistä rajoittavat,
            käytettävissä olevat vähimmäis-
            ja enimmäisviikkotuntimäärät
            (PeVL 34/2004 vp, s.
            2/I). Vastaavalla tavalla on täsmennettävä nyt ehdotettua
            sääntelyä valvonnan sisällöstä,
            jotta 3. lakiehdotus voidaan tältä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Valvottu koevapaus.
         
          Rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen sisältyvän
            täsmällisyysvaatimuksen näkökulmasta
            merkittävää väljyyttä on myös
            1. lakiehdotuksen 2 c luvun 8 §:ssä. Sen 1 momentin
            mukaan vanki voidaan hänen yhteiskuntaan sijoittumisensa
            edistämiseksi sijoittaa vankilan ulkopuolelle valvottuun
            koevapauteen enintään kuusi kuukautta ennen ehdonalaista
            vapauttamista. Ehdotuksesta käy kyllä ilmi, että kysymys
            on vangin sijoittamisesta vankilan ulkopuolelle, mutta ei se, mitä siinä tarkoitetaan
            valvotulla
            koevapaudella tai mikä on sen pääasiallinen
            sisältö. 
         
         
         Esityksen perusteluista voidaan päätellä,
            että kysymys on ennen muuta vankilan ulkopuolelle sijoitetun
            vangin toiminnan ja liikkumisen seuraamisesta ja että tätä voidaan
            harjoittaa myös esimerkiksi teknisillä välineillä,
            kuten puhelimella tai sähköisillä valvontalaitteilla.
            Vaikka sanalla "valvottu" voidaan tällaisessa asiayhteydessä katsoa
            olevan esityksen tarkoitusta vastaava merkitys, pitää valiokunta
            perustuslain 8 §:n takia tärkeänä,
            että sääntelyä täydennetään
            valvotun koevapauden sisältöä kuvaavilla
            maininnoilla.
         
         
         Valvotun koevapauden edellytyksenä 8 §:n 2 momentin
            1 kohdan mukaan on, että koevapaus perustuu toiseen
            hallituksen esitykseen (HE 263/2004 vp)
            sisältyvän vankeuslakiehdotuksen mukaiseen rangaistusajan
            suunnitelmaan. Suunnitelman oikeudelliseen velvoittavuuteen viittaavaa
            säännöksen sanamuotoa on valiokunnan
            tuosta ehdotuksesta lausuman kannan mukaisesti tarkistettava niin,
            että suunnitelman luonne suosituksena ja yhtenä päätöksenteossa
            huomioon otettavana seikkana käy siitä ehdotettua
            selkeämmin ilmi (PeVL 20/2005 vp,
            s. 4/II).
         
         
         Valvojan avustaja.
         
          Valvojan avuksi voidaan 3. lakiehdotuksen 3 §:n
            2 momentin nojalla määrätä erityisestä syystä muukin
            kuin virkamies. Häneen sovelletaan tässä tehtävässä kielilakia
            ja tapaturmavakuutuslakia sekä säännöksiä rikosoikeudellisesta
            virkavastuusta. Tämän kaltainen avustajan tehtävä ei
            valiokunnan nuorisorangaistusta koskevan lakiehdotuksen käsittelyn yhteydessä esittämän
            arvion mukaan ole sillä tavalla itsenäinen, että sääntely
            sen vuoksi muodostuisi perustuslain 124 §:n kannalta ongelmalliseksi
            (PeVL 34/2004 vp, s. 3/I).
            Valvojan avuksi määrätyn luonnehtiminen
            esityksen perusteluissa yksityisvalvojaksi ei ole tältä kannalta
            aivan asianmukaista. Säännökset valvojan tehtävistä ja
            toimivaltuuksista eivät lakiehdotuksen 3 §:n 2
            momentin sanamuodon takia voi valiokunnan mielestä sellaisinaan
            koskea valvojan avuksi määrättyä henkilöä.
            Lakiehdotuksen 3 §:n 3 momentti sisältää riittävät
            säännökset avustajaksi määrättävän
            henkilön kelpoisuusehdoista. Pykälän
            2 momentin sanamuoto viittaa virheellisesti siihen, että avustajan
            tehtävään määrääminen
            ei edellyttäisi määrättävän
            henkilön suostumusta. Sääntelyä on
            tältä osin tarpeen selkeyttää (vrt.
            nuorisorangaistuksesta annetun lain 10 §:n 2 mom.).