Perustelut
         
         Ehdotus
         
         Eurodac-järjestelmään talletetaan
            sormenjäljet kaikkien EU:n alueelle saapuvien vähintään
            14-vuotiaiden turvapaikanhakijoiden kaikista sormista. Eurodac-järjestelmän
            tarkoituksena on sormenjälkitietoja vertailemalla auttaa
            määrittämään jäsenvaltio,
            joka on Dublinin yleissopimuksen mukaisesti vastuussa johonkin jäsenvaltioon
            jätetyn turvapaikkahakemuksen käsittelystä.
            EU-maan alueella laittomasti oleskelevien ulkomaalaisten sormenjälkiä voidaan
            nykyisin vertailla keskustietokannassa oleviin sormenjälkiin
            vain, jotta voitaisiin tarkistaa, onko henkilö tehnyt turvapaikkahakemuksen
            toisessa EU-maassa.
         
         
         Eurodac-asetuksen uudelleen laatimisen yhteydessä komissio
            ehdottaa asetuksen soveltamisalaa laajennettavaksi siten, että jäsenvaltioiden
            lainvalvontaviranomaisille ja Europolille annettaisiin eräin
            edellytyksin pääsy järjestelmään
            silloin, kun kyse on terrorismirikosten ja muiden vakavien rikosten
            torjunnasta, havaitsemisesta tai tutkinnasta. Eurodac-järjestelmän käyttö näihin
            tarkoituksiin merkitsee sitä, että sormenjälkirekisteriä käytetään
            sen alkuperäisestä tarkoituksesta poikkeavalla
            tavalla. Kuten komission perustelumuistiossa todetaan, mainittu
            tarkoitus ei ole yhteensopiva niiden tarkoitusten kanssa, joita
            varten tiedot alunperin kerättiin ja joita varten Eurodac
            perustettiin. Lisäksi muistiossa todetaan, että Eurodac
            sisältää tietoja henkilöistä,
            joita ei epäillä rikoksesta.
         
         
         Arvioinnin lähtökohtia
         
         Ehdotus merkitsee puuttumista yksityiselämän ja
            henkilötietojen suojaan. Sääntelyä on
            siten tarkasteltava perustuslain 10 §:n kannalta. Sen 1 momentin
            mukaan henkilötietojen suojasta säädetään
            tarkemmin lailla. Perustuslakivaliokunnan vakiintuneen käytännön
            mukaan lainsäätäjän liikkumavaraa
            rajoittaa tämän säännöksen lisäksi
            myös se, että henkilötietojen suoja osittain
            sisältyy samassa momentissa turvatun yksityiselämän
            suojan piiriin. Kysymys on kaiken kaikkiaan siitä, että lainsäätäjän
            tulee turvata tämä oikeus tavalla, jota voidaan
            pitää hyväksyttävänä perusoikeusjärjestelmän
            kokonaisuudessa. Valiokunta on käytännössään
            pitänyt henkilötietojen suojan kannalta tärkeinä sääntelykohteina
            ainakin rekisteröinnin tavoitetta, rekisteröitävien
            henkilötietojen sisältöä, niiden
            sallittuja käyttötarkoituksia mukaan luettuna
            tietojen luovutettavuus sekä tietojen säilytysaikaa
            henkilörekisterissä ja rekisteröidyn
            oikeusturvaa. Näiden seikkojen sääntelyn
            lain tasolla tulee lisäksi olla kattavaa ja yksityiskohtaista
            (ks. PeVL 11/2008 vp, s. 3/I
            ja siinä mainitut lausunnot).
         
         
         Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artikla sisältää määräyksiä jokaisen
            oikeudesta nauttia yksityiselämäänsä kohdistuvaa
            kunnioitusta. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on oikeuskäytännössään
            katsonut yksityiselämään liittyvien
            henkilötietojen rekisteröinnin kuuluvan artiklan
            soveltamisalaan (ks. kokoavasti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
            tuomio tapauksessa S. and Marper v. the United Kingdom 4.12.2008,
            tuomion kohta 67). Kyseisessä Marper-tuomiossaan Euroopan
            ihmisoikeustuomioistuin päätyi pitämään
            Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklan vastaisena sellaista kansallista
            lainsäädäntöä, joka
            mahdollisti muun muassa yleisluonteisen ja erottelemattoman sormenjälkitietojen
            säilyttämisen henkilöistä, joita
            oli epäilty, muttei tuomittu rikoksesta (ks. tuomion kohdat
            101—125). 
         
         
         Euroopan neuvostossa vuonna 1981 tehty yleissopimus yksilöiden
            suojelusta henkilötietojen automaattisessa tietojenkäsittelyssä sisältää yksityiskohtaisempia
            määräyksiä henkilötietojen
            rekisteröinnissä ja käsittelyssä noudatettavista
            periaatteista. Sopimuksen 5 artiklan b kohdan mukaan automaattisessa
            tietojenkäsittelyssä käsiteltävien
            henkilötietojen tulee olla määriteltyihin
            ja laillisiin tarkoituksiin talletettuja eikä niitä saa
            käyttää tavalla, joka on ristiriidassa
            mainittujen tarkoitusten kanssa. 
         
         
         Henkilötietojen suojaa käsitellään
            myös Euroopan unionin perusoikeuskirjan 8 artiklassa. Sen
            mukaan henkilötietojen käsittelyn on muun muassa
            oltava asianmukaista ja tapahduttava tiettyä tarkoitusta
            varten. Määräys perustuu EY-sopimuksen
            286 artiklaan, EU:n tietosuojadirektiiviin sekä Euroopan
            ihmisoikeussopimuksen 8 artiklaan ja edellä mainittuun
            vuoden 1981 yleissopimukseen. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on aiemmin arvioinut rekistereihin talletettavien
            sormenjälkitietojen käyttöä alkuperäisestä tarkoituksesta
            poikkeaviin tarkoituksiin käsitellessään
            passirekisteriin (PeVL 14/2009 vp) sekä ulkomaalaisrekisteriin ja
            ulkomaalaislain 131 §:n nojalla rekisteriin (PeVL
               47/2010 vp) talletettavien sormenjälkitietojen
            käyttöä. Valiokunta katsoi lausunnoissaan,
            että tietojen käyttämiseen varsinaisen
            keräämis- ja tallettamistarkoituksen ulkopuolelle jääviin
            tarkoituksiin on laajojen biometrisiä tunnisteita sisältävien
            rekisterien yhteydessä syytä suhtautua kielteisesti.
            Käyttötarkoitussidonnaisuudesta voidaan tällöin
            tehdä vain täsmällisiä ja vähäisiksi
            luonnehdittavia poikkeuksia. Sääntely ei valiokunnan
            mielestä saanut johtaa siihen, että muu kuin alkuperäiseen
            käyttötarkoitukseen liittyvä toiminta
            muodostuu rekisterin pääasialliseksi tai edes
            merkittäväksi käyttötavaksi. 
         
         
         Passilakiehdotusta tarkastellessaan perustuslakivaliokunta katsoi
            etenkin käyttötarkoituksen määrittelyltä edellytettävän
            täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusvaatimuksen kannalta
            epäasianmukaiseksi sen, että passirekisterin sormenjälkitiedot
            olisivat olleet käytettävissä henkilöllisyyden
            selvittämiseksi suoritettaessa sellaista poliisin yksittäistä tehtävää,
            joka välttämättä edellyttää henkilöllisyyden
            varmistamista (PeVL 14/2009 vp, s. 4/II).
            Myöhemmin valiokunta katsoi, että passirekisterin
            sormenjälkitietojen käyttämisen sallimista
            tunnistamattomaksi jääneen uhrin tunnistamisessa
            voitiin pitää sellaisena käyttötarkoitussidonnaisuudesta
            poikkeamisena, jota saatettiin vielä luonnehtia valiokunnan edellyttämällä tavalla
            täsmälliseksi ja vähäiseksi
            (PeVL 47/2010 vp, s. 3/II).
            Ulkomaalaislain 131 §:n perusteella rekisteriin talletettujen
            sormenjälkien osalta valiokunta piti ongelmallisena muun
            muassa sitä, että sormenjälkitietoja
            voitiin käytännössä rajoituksetta
            käyttää esimerkiksi rikosten estämiseen
            ja selvittämiseen. Valiokunnan mielestä oli selvää,
            että kysymys ei ollut valiokunnan tällaisessa
            tapauksessa edellyttämästä käyttötarkoitussidonnaisuuteen
            tehdystä täsmällisestä ja vähäiseksi
            luonnehdittavasta poikkeuksesta. Sinänsä tällainen
            tarkoitus voi valiokunnan mielestä liittyä tarkasti
            määriteltyjen rikosten estämiseen ja
            selvittämiseen, mutta ainoastaan siinä laajuudessa
            kuin tällä toiminnalla on kiinteä yhteys
            alkuperäiseen keräämis- ja tallettamistarkoitukseen.
            Lisäksi valiokunta piti ehdotettua sääntelyä perustuslain
            6 §:n kannalta arveluttavana sen vuoksi, että se
            kohdistui vain tiettyihin ulkomaalaisryhmiin (PeVL 47/2010
               vp, s. 4). 
         
         
         Valiokunta huomauttaa, että Euroopan tietosuojavaltuutettu
            on Eurodac-asetuksen muuttamista koskevassa lausunnossaan (Opinion
            of the European Data Protection Supervisor, 5.9.2012) pitänyt
            ehdotusta ongelmallisena käyttötarkoitussidonnaisuusperiaatteen
            ja yhdenvertaisuusperiaatteen kannalta. Tietosuojavaltuutettu on arviossaan
            viitannut ehdotuksen ongelmiin suhteessa muun muassa vuoden 1981
            yleissopimukseen ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklaa koskevaan
            Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntöön.
         
         
         Ehdotuksen arviointia
         
         Asetusehdotuksen perusteella lainvalvontaviranomaiset voivat
            pyytää sormenjälkitietojen vertailua
            Eurodac-järjestelmään tallennettuihin sormenjälkitietoihin
            silloin, kun vertailu on tarpeen terrorismirikosten tai muiden vakavien
            rikosten torjuntaa, havaitsemista tai tutkimista varten. Vakavilla
            rikoksilla tarkoitetaan tässä yhteydessä sellaisia
            rikoksia, joista seurauksena määrättävän
            rangaistuksen enimmäisaika kansallisen lainsäädännön
            mukaan on vähintään kolme vuotta. Perustuslakivaliokunnan
            edellä mainitun käytännön valossa
            on ongelmallista, että ehdotetulla käyttötarkoituksella
            ei ole selkeää yhteyttä tietojen
            alkuperäiseen keräämis- ja tallettamistarkoitukseen.
            Sormenjälkitietojen käytön laajentamista
            ehdotuksen mukaisen vakavuusasteen ylittävien rikosten
            torjuntaan, havaitsemiseen tai tutkimiseen ei valiokunnan mielestä voida
            pitää vähäisenä poikkeuksena. Tämänkaltainen
            käyttötarkoituksen laajentaminen sormenjälkitietojen
            ollessa kyseessä ei olisi siten ainakaan kansallisen lainsäädännön
            yhteydessä valtiosäännön kannalta
            hyväksyttävää. Valiokunta toteaa
            lisäksi, että ehdotettu Eurodac-järjestelmän
            käyttötarkoituksen laajentaminen saattaa osoittautua
            ongelmalliseksi myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklan
            tulkintakäytännön näkökulmasta.
            Tämän vuoksi valiokunta katsoo, että asetusehdotuksen
            jatkovalmistelussa unionin tasolla on tarpeen tuoda esiin sen kyseenalaisuus
            henkilötietojen suojan ja erityisesti siihen liittyvän
            tietojen käyttötarkoitussidonnaisuusperiaatteen
            kannalta. Ehdotusta voidaan pitää arveluttavana
            myös sen vuoksi, että se kohdistuu vain tiettyyn
            ulkomaalaisryhmään, johon kuuluvia ei lähtökohtaiseti epäillä mistään
            rikoksesta.
         
         
         Valiokunnan mielestä on kuitenkin perusoikeusrajoitusten
            suhteellisuusvaatimuksen näkökulmasta sinänsä myönteistä,
            että ehdotuksessa on monin tavoin pyritty rajoittamaan
            Eurodac-järjestelmän käyttöä lainvalvontatarkoituksiin
            muun muassa edellyttämällä sen viimesijaisuutta
            suhteessa kansallisiin sormenjälkijärjestelmiin
            ja ns. Prüm-päätöksessä tarkoitettuun järjestelmään,
            sulkemalla pois mahdollisuus tietojen järjestelmällisestä ja
            massaluonteisesta vertailusta sekä rajaamalla käyttö tilanteisiin, joissa
            voidaan kohtuudella olettaa, että vertailu edistää jonkin
            konkreettisen rikoksen torjuntaa, havaitsemista tai tutkimista.
            Nimenomainen kielto luovuttaa Eurodac-järjestelmästä saatuja tietoja
            kolmansille maille on monenkin perusoikeuden suojaamisen
            kannalta tärkeä ottaen erityisesti huomioon, että kyseessä on
            turvapaikanhakijoita koskeva rekisteri. Oikeusturvavaatimuksen kannalta
            olennaista on, että sekä kansalliset riippumattomat
            valvontaviranomaiset että Euroopan tietosuojavaltuutettu
            valvovat asetuksen mukaisen henkilötietojen käsittelyn
            lainmukaisuutta. Merkitystä on myös täsmällisillä ja korkean
            suojan tason turvaavilla vaatimuksilla Eurodac-järjestelmästä saatujen
            tietojen lyhyestä säilytysajasta kansallisissa
            tiedostoissa, tietoturvallisuudesta sekä tietojenkäsittelytapahtumien
            kirjaamisesta lokirekisteriin. Valiokunnan mielestä vähimmäisvaatimuksena
            voidaan pitää sitä, että asetusehdotuksen
            jatkokäsittelyssä turvataan edellä mainittujen
            rajoitusten ja vaatimusten säilyminen. Ihmiskaupan uhrien
            tunnistamiseen ja tosiasiallisen suojelun kehittämiseen
            tulee säännöstössä ja
            sen täytäntöönpanossa kiinnittää nykyistä enemmän
            huomiota. Lisäksi valiokunta katsoo, että myös
            Europolin pääsyä järjestelmään
            on syytä rajoittaa yksittäistapauksellisiin pyyntöihin.