Perustelut
         
         Laillisuusperiaate
         
         Rikoslain 3 luvun 1 §:ään ehdotetaan
            otettavaksi uusi säännös rikosoikeudellisesta
            laillisuusperiaatteesta. Pykälän 1 momentin mukaan
            rikokseen syylliseksi saa katsoa vain sellaisen teon perusteella,
            joka tekohetkellä on laissa nimenomaan säädetty
            rangaistavaksi. Rangaistuksen ja muun rikosoikeudellisen seuraamuksen
            on 2 momentin mukaan perustuttava lakiin. Asialliselta sisällöltään
            ehdotus vastaa perustuslain 8 §:n säännöstä rikosoikeudellisesta
            laillisuusperiaatteesta, vaikka ehdotettu sanamuoto osittain poikkeaa
            perustuslaissa käytetystä. 
         
         
         Ehdotettu 2 momentti sisältää selkeyttäväksi luonnehdittavan
            maininnan myös muun rikosoikeudellisen seuraamuksen
            kuin rangaistuksen perustumisesta lakiin. Perusoikeusuudistuksen eduskuntakäsittelyn
            yhteydessä perustuslakivaliokunta ei pitänyt tällaista
            mainintaa tarpeellisena, koska perustuslaissa joudutaan pakostakin turvautumaan
            jonkin verran yleisluonteisiin ilmaisuihin (PeVM 25/1994
               vp, s. 8/I). Valiokunta ei kuitenkaan katsonut
            maininnan olevan ristiriidassa hallituksen tuolloin ehdottaman säännöksen
            asiasisällön kanssa. Vaatimus muidenkin rikosoikeudellisten
            seuraamusten kuin rangaistusten perustumisesta lakiin sisältyy
            perustuslain 8 §:ssä säädettyyn
            laillisuusperiaatteeseen.
         
         
         Sanalla "nimenomaan" korostetaan ehdotuksen 1 momentissa rikosoikeudelliseen
            laillisuusperiaatteeseen sisältyvää lain
            täsmällisyysvaatimusta. Perusoikeusuudistuksen
            käsittelyn yhteydessä perustuslakivaliokunta piti
            tämän sanan lisäämistä perustuslain
            asianomaiseen säännökseen ongelmallisena,
            koska täsmällisyysvaatimuksen oli ajateltu yleisesti
            sisältyvän perusoikeussäännösten
            lakivarauksiin ja koska lisäys olisi saattanut tulkinnallisesti
            heikentää tämän yleisvaatimuksen
            merkitystä (PeVM 25/1994 vp,
            s. 8/I). Perustuslakivaliokunta kuitenkin korosti täsmällisyysvaatimuksen
            olevan rikosoikeudellisen legaliteettiperiaatteen olennainen osa. 
         
         
         Perustuslain jonkin säännöksen sisällön
            toistamiselle laissa ei ole valtiosäännöstä johtuvia esteitä,
            vaikka siihen ei olekaan syytä pyrkiä. Toisto
            on oikeudellisesti tarpeetonta. Tavallisella lailla ei ole perustuslaille
            ominaisia lainsäätäjää sitovia
            vaikutuksia, eikä perustuslain säännöksen
            toistaminen laissa vaikuta perustuslain sovellettavuuteen lainkäyttötilanteissa.
            Laillisuusperiaate on kuitenkin siinä määrin
            keskeinen osa rikosoikeuden yleisiä oppeja ja arvoperustaa,
            että perustuslakia vastaavan säännöksen sisällyttäminen
            myös rikoslakiin on perusteltua. Ehdotetut 3 luvun 1 §:n
            säännökset eivät vaikuta lakiehdotuksen
            käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Lakiehdotuksen 3 luvun 1 § sisältää perustuslain
            8 §:n tavoin vaatimuksen rikoksesta seuraavien rangaistusten
            määrittelemisestä laissa (ks. HE
               309/1993 vp, s. 50/I). Perustuslakivaliokunta
            on äskettäin kiinnittänyt tältä kannalta
            huomiota rikesakkoa koskevien rikoslain säännösten
            kirjoittamistapaan (PeVL 20/2002 vp,
            s. 7—8). Rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen kanssa
            on valiokunnan mielestä paremmin sopusoinnussa, että laista
            käy suoraan ilmi mahdollisuus määrätä rikesakko
            rangaistukseksi siinä tarkoitetuista rikkomuksista kuin
            että rikesakko säädetään
            konkreettisesti rangaistukseksi vasta asetuksella. Tätä puoltaa
            myös perustuslain 80 §. Voimassa olevan
            rikoslain 2 a luvun 9 § ei tältä osin
            vastaa rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen vaatimuksia. Pykälää on
            siksi syytä tarkistaa jo tämän esityksen
            käsittelyn yhteydessä.
         
         
         Rikossäännös voi lakiehdotuksen 3
            luvun 2 §:n 5 momentin mukaan saada täsmällisen
            sisältönsä vaihtoehtoisesti joko lakiin
            tai sen nojalla annettuihin säädöksiin
            tai määräyksiin sisältyvistä käyttäytymissäännöistä.
            Ns. blankorangaistussäännösten
            käyttämiseen liittyy rikosoikeudellisen legaliteettiperiaatteen
            kannalta erityisiä vaatimuksia mm. lain rikossäännösten sisällöstä ja
            valtuusketjujen täsmällisyydestä (ks. PeVM
               25/1994 vp, s. 8/I). Näiden
            vaatimusten asianmukaiseksi huomioon ottamiseksi momentin sanamuotoa
            tulee tarkistaa niin, ettei se sisällä edes välillistä viittausta
            mahdollisuuteen säätää avoimia
            blankorangaistussäännöksiä (esimerkiksi:
            "Jos lakiin sisältyvä rikossäännös
            saa täsmällisen sisältönsä lakiin ja sen
            nojalla annettuihin..."). 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on aika ajoin kiinnittänyt rikosoikeudellisen
            legaliteettiperiaatteen kannalta huomiota lakiehdotusten sisältämiin väljiin
            ja avoimiin blankorangaistussäännöksiin (ks.
            esim. PeVL 15/1996 vp, s. 2/II, PeVL 20/1997
               vp, s. 3/II). Hallituksen on valiokunnan mielestä aiheellista
            selvittää, missä määrin
            tällaiseen tekniikkaan perustuva voimassa oleva rikosoikeudellinen
            sääntely vastaa rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen
            vaatimuksia, ja ryhtyä selvityksen perusteella mahdollisesti
            tarvittaviin toimiin sääntelyn tarkistamiseksi.
         
         
         Lievemmän lain periaate
         
         Rikoslain 3 luvun 2 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
            ns. lievemmän lain periaatteesta. Pykälän 2
            momentin mukaan rikoksesta tuomittaessa sovelletaan rikoksen tekohetken
            jälkeen mahdollisesti voimaan tullutta uutta lakia, jos
            sen soveltaminen johtaa lievempään lopputulokseen. Muutoksenhakutuomioistuimessa
            tätä sääntöä kuitenkin
            noudatetaan rajoitetusti. Pykälän 3 momentin
            sisältämän poikkeussäännön
            mukaan ensimmäisessä oikeusasteessa annetun ratkaisun
            jälkeen voimaan tullutta uutta lakia sovelletaan vain,
            jos teosta uuden lain mukaan ei ole tuomittava rangaistusta tai
            jos tekohetkellä voimassa olleen lain soveltaminen johtaisi
            olennaisesti ankarampaan lopputulokseen. Poikkeussääntö sisältyy
            nykyisin rikoslain voimaanpanosta annetun asetuksen 3 §:n
            2 momenttiin. 
         
         
         Lievemmän lain periaatteen soveltamisrajoitusta on
            arvioitava ensi sijassa kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia
            koskevan kansainvälisen yleissopimuksen (KP-sopimus) 15
            artiklan kannalta. Se sisältää perustuslain
            8 §:stä ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            7 artiklasta poiketen seuraavan nimenomaisen määräyksen: "Jos
            rikoksenteon jälkeen lailla säädetään
            sovellettavaksi lievempi rangaistus, rikoksen tekijän tulee
            päästä tästä osalliseksi".
            Sopimusmääräyksen sanamuoto viittaa siinä tarkoitetun
            lievemmän lain periaatteen olevan ajallisesti rajoittamaton.
            Periaate voi edellyttää myös lainvoimaisen
            tuomion lieventämistä. YK:n ihmisoikeuskomitea
            onkin todennut, että kuolemanrangaistuksen täytäntöönpanoa
            odottavien tulee päästä osallisiksi tuomion
            antamisen jälkeen voimaan tulleesta lievemmästä laista.CCPR/CO/70/TTO,
            kappale 7. Arvostetussa KP-sopimuksen kommentaarissa katsotaan
            niin ikään, että sopimusvaltiot ovat
            velvollisia soveltamaan yleissopimuksen 15 artiklan määräystä sitä ajallisesti
            rajoittamatta kaikkiin peruuttamattomiin rangaistuksiin, mutta muiden
            rangaistusten osalta siihen saakka kunnes asiassa on annettu viimeisen
            oikeusasteen lopullinen tuomio.Ks. Manfred Nowak, UN Covenant
            on Civil and Political Rights. CCPR Commentary, 1993,
            s. 278—280. Muutoksenhakutuomioistuimia koskeva lievemmän
            lain periaatteen soveltamisrajoitus ei ole sopusoinnussa näiden
            tulkintojen kanssa. 
         
         
         Koska lakiehdotuksen 3 luvun 2 §:n 3 momenttiin kohdistuu
            vakavia epäilyjä KP-sopimuksen 15 artiklan vaatimusten
            kannalta, on momentti poistettava lakiehdotuksesta.
         
         
         Voimakeinojen käyttö
         
         Rikoslain 4 luvun 6 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
            voimakeinojen käytöstä virkatehtävän
            hoitamiseksi ja siihen rinnastettavan muun syyn vuoksi. Pykälä ei
            sisällä säännöksiä oikeudesta voimakeinojen
            käyttöön, vaan ne on vastaisuudessakin
            tarkoitus antaa kunkin viranomaisen tai tehtävän
            osalta erikseen. Tätä on mm. sääntelyn tarkkarajaisuusvaatimus
            huomioon ottaen pidettävä asianmukaisena.
         
         
         Voimakeinojen käytössä saa pykälän
            2 momentin mukaan turvautua vain sellaisiin tehtävän
            suorittamiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin, joita on pidettävä kokonaisuutena
            arvioiden puolustettavina, kun otetaan huomioon tehtävän
            tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus sekä tilanne
            muutenkin. Eri viranomaisten voimankäyttövaltuuksista
            annettuja lakeja ehdotetaan samalla tarkistettavaksi niin, että ne
            vastaavat tarpeellisuus- ja puolustettavuusvaatimusten
            osalta kyseisessä momentissa käytettyä sanamuotoa.
            Esityksen mukaan voimankäyttöä merkitsevien
            toimien tulee olla tarpeellisia kussakin laissa säädetyn
            tehtävän suorittamiseksi ja suhteellisuusvaatimuksen
            kannalta puolustettavia.
         
         
         Voimakeinojen käyttäminen merkitsee käytännössä aina
            puuttumista perustuslaissa turvattuihin yksilön perusoikeuksiin.
            On aiheellista korostaa tarpeellisuus- ja suhteellisuusvaatimusten
            huomioon ottamisen tärkeyttä voimankäyttötilanteissa
            ja niiden rikosoikeudellisessa arvioinnissa. Siksi ja
            sääntelyn tarkkuuden vuoksi on perusteltua, että näistä vaatimuksista
            säädetään rikoslain yleisen
            osan lisäksi myös voiman käyttöön
            oikeuttavissa erityislaeissa.