Perustelut
         
         Kunnallinen itsehallinto
         
         Perustuslain 121 §:n 1 momentin mukaan kuntien
            hallinnon tulee perustua kunnan asukkaiden itsehallintoon. Tämä säännös
            pohjautuu perustuslakivaliokunnan vakiintuneeseen käytäntöön,
            jonka mukaan perustuslainvoimaisesti suojattu kunnallinen itsehallinto
            merkitsee kuntalaisille kuuluvaa oikeutta päättää kuntansa
            hallinnosta ja taloudesta. Itsehallinto kattaa muun muassa kuntalaisten
            oikeuden itse valitsemiinsa hallintoelimiin (HE 1/1998
               vp, s. 175/II).
         
         
         Esityksen keskeinen valtiosääntöoikeudellinen
            kysymys koskee kuntien lakisääteisen yhteistoimintavelvoitteen
            sopivuutta kunnalliseen itsehallintoon. Kuten valiokunta on aiemmin
            todennut, pakkokuntayhtymistä tai niitä vastaavista
            yhteistoimintaelimistä on säädetty tavallisessa
            lainsäädäntöjärjestyksessä jo
            usean vuosikymmenen ajan (PeVL 31/1996 vp,
            s. 1/II). Tätä on periaatteessa pidetty
            mahdollisena myös perustuslakivaliokunnan käytännössä (ks.
            mainittu lausunto ja siinä esitetyt tapaukset) siitä huolimatta,
            että valiokunta on katsonut kuntien velvoittamisen lailla
            osallistumaan kuntayhtymään rajoittavan tietyssä määrin
            kunnallista itsehallintoa. Kuntien pakollisen yhteistoiminnan järjestelyjä arvioidessaan
            valiokunta on kiinnittänyt huomiota esimerkiksi yhteistoimintatehtävien
            ylikunnalliseen luonteeseen, hallinnon tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen
            niitä hoidettaessa sekä siihen, ettei noudatettava
            päätöksentekojärjestelmä anna
            yksittäiselle kunnalle yksipuolisen määräämisvallan
            mahdollistamaa asemaa.
         
         
         Näiden näkökohtien kannalta valiokunta
            pitää merkityksellisenä, että pelastustoimen
            nykyaikaisia vaatimuksia ei ole hallituksen esityksen mukaan mahdollista
            täyttää täysimääräisesti kuntakohtaisessa
            järjestelmässä tai se tulisi liian kalliiksi.
            Riittävän suorituskykyisten pelastuslaitosten
            turvaamiseksi esityksessä ehdotetaan pelastustoimen palvelujen
            tuottamista kuntien yhteisesti ylläpitämillä pelastustoimen
            alueilla. Uudistuksella pyritään tehostamaan pelastustoimen
            voimavarojen käyttöä järjestämällä pelastustoimi
            nykyistä suurempiin yksiköihin. Alueen vastuulle
            tulevat kaikki pelastustoimilaissa tai muussa laissa kunnalle säädetyt
            pelastustoimen tehtävät. Asianomaisen pelastustoimen
            alueen kuntien tulee tehdä sopimus yhteistoiminnan järjestämisestä.
            Tästä sopimuksesta on voimassa, mitä kuntien
            yhteistoiminnasta säädetään
            kuntalaissa. Tarkoitus on, että pelastustoimen tehtävät
            voisi hoitaa joku alueen kunnista tai tehtävää varten
            olisi mahdollista perustaa kuntayhtymä.
         
         
         Valiokunnan käsityksen mukaan käsillä on
            tilanne, jossa pelastustoimen hoitaminen on valtiosääntöoikeudellisessa
            mielessä tosiasiallisesti tullut luonteeltaan ylikunnalliseksi
            tehtäväksi. Uudistus ei lisää kunnille
            kuuluvia lakisääteisiä tehtäviä.
            Asianomaiset kunnat voivat järjestää yhteistoiminnan
            sopimallaan tavalla, ja tätä sopimusta oikeudellisesti
            arvioidaan soveltuvin osin kuntalain säännösten
            perusteella kuntien yhteistoiminnasta. Sääntely
            on valiokunnan mielestä sopusoinnussa perustuslaissa säädetyn kunnallisen
            itsehallinnon kanssa.
         
         
         Valtioneuvoston tehtävät
         
         Lakiehdotuksen 3 §:n mukaan valtioneuvosto määrää kuntia
            kuultuaan maan jakamisesta pelastustoimen alueisiin. Kuten esityksen
            perusteluissa todetaan, valtioneuvoston päätös
            on hallintopäätös, josta voidaan valittaa
            siten kuin hallintokäyttölaissa säädetään.
            Perusteluissa mainitaan myös, että päätös
            tehtäisiin valtioneuvoston yleisistunnossa ja että tästä syystä valtioneuvoston
            ohjesääntöä on tarkoitus muuttaa.
            Valtioneuvoston tällainen päätösvalta
            ei ole valiokunnan mielestä valtiosääntöoikeudellisesti
            ongelmallinen.
         
         
         Lakiehdotuksen 4 §:n 2 momentti koskee valtioneuvoston
            roolia siinä tapauksessa, että pelastustoimen
            alueen kunnat eivät pääse lain mukaisessa
            määräajassa sopimukseen yhteistoiminnan
            järjestämisestä. Tällöin
            ehdotuksen mukaan valtioneuvosto määrää yhteistoiminnan
            ehdoista. 
         
         
         Valtioneuvoston määräämisvalta
            on merkityksellinen seikka kunnallisen itsehallinnon näkökulmasta,
            koska kuntien 1 momenttiin perustuva sopimisvalta korvautuisi valtioneuvoston päätöksellä
            yksipuolisesti
            asetettavilla yhteistoiminnan ehdoilla. Valtioneuvoston valtaa rajoittaisivat
            kuitenkin nyt säädettävän lain
            säännökset, lähinnä sen
            1 §, yhdessä pelastustoimilain vielä mahdollisesti
            muutettavien aineellisten säännösten
            kanssa pelastustoimesta. Oleellisia rajoituksia aiheutuisi lisäksi
            hallinnon yleisistä oikeusperiaatteista. Valtioneuvoston
            päätös olisi valituskelpoinen. Valiokunta
            ei pidä näin ymmärrettyä valtioneuvoston
            määräysvaltaa ristiriitaisena
            perustuslaissa turvatun kunnallisen itsehallinnon kannalta. 
         
         
         Ehdotetun sääntelyn puutteena on, ettei siitä ilmene
            lainkaan, minkä tyyppisiä seikkoja valtioneuvoston
            on mahdollista määrätä yhteistoiminnan
            ehdoiksi. Tämän lisäksi sääntelystä olisi syytä käydä ilmi,
            että valtioneuvoston määräys on
            voimassa vain siihen asti, kun asianomaiset kunnat pääsevät
            sopimukseen.
         
         
         Valiokunta pitää edellä esitetystä huolimatta aiheellisena
            vielä harkita koko 4 §:n 2 momentin säätämisen
            tarpeellisuutta. Tulisi esimerkiksi selvittää,
            millä tavoin sääntelyn aineellinen tavoite
            on saavutettavissa, jos pelastustoimilain nykyisen 81 §:n
            kaltaisia säännöksiä sovelletaan
            pelastustoimen alueen kuntiin, jotka eivät ole päässeet
            sopimukseen yhteistoiminnan järjestämisestä.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Lakiehdotuksen 2 §:n 2 momentin säännös
            siitä, että lakia ei sovelleta Ahvenanmaan maakunnassa,
            voidaan poistaa tarpeettomana (vrt. PeVL 28/2000
               vp, s. 4/II). Ahvenanmaan itsehallintolain 18 §:n
            6 kohdan perusteella on muutoinkin selvää, että maakunnalla
            on lainsäädäntövalta palo- ja
            pelastustointa koskevissa asioissa. 
         
         
         Ehdotetun uudistuksen takia on aiheellista kiinnittää huomiota
            siihen kehitykseen, joka seuraa erillisin toimin vähittäin
            toteutettavista, kuntien tehtäviin kuuluvien asioiden siirtämisestä ylikunnallisille
            yksiköille. Tällainen tosiasiallinen kehitys,
            olipa kysymys tehtävien lakisääteisestä tai
            vapaaehtoisesta siirtämisestä tai siitä,
            siirretäänkö tehtäviä hoidettaviksi
            viranomaisorganisaatiossa tai yhtiömuodossa,
            heikentää kunnallisen toiminnan kansanvaltaisuusvaatimuksen
            toteutumista. Edessä voi olla tilanne, jossa ei enää hyvin
            toteudu se itsehallinnon perusteisiin kuuluva periaate, että kuntien
            päätösvalta viime kädessä kuuluu
            kuntien jäsenten suorilla vaaleilla valitsemille toimielimille.