Perustelut
         
         Oikeus ottaa haltuun esineitä ja aineita ja voimankäyttö
         
         Perusopetuslain 36 d §:ään ehdotetaan
            otettavaksi säännös rehtorin ja koulun
            opettajan oikeudesta ottaa haltuunsa oppilaalta lakiehdotuksen
            29 §:n 2 momentissa tarkoitettu esine tai aine taikka sellainen
            esine tai aine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista.
            Ehdotus sisältää myös säännöksen
            oikeudesta voimakeinojen käyttöön. Jos
            haltuun otettavaa esinettä tai ainetta hallussaan pitävä oppilas
            koettaa vastarintaa tekemällä välttää haltuun
            ottamisen, rehtorilla tai koulun opettajalla on oikeus käyttää sellaisia esineen
            tai aineen haltuun ottamiseksi välttämättömiä voimakeinoja,
            joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja
            tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen
            kokonaisarviointi huomioon ottaen. Vastaavat säännökset
            ehdotetaan sisällytettäväksi lukiolain 26 d §:ään
            ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 35 d §:ään.
            Sääntelyä sovelletaan ammatillisesta
            aikuiskoulutuksesta annetun lain 11 §:n 19 kohdan viittaussäännöksen
            mukaan myös kyseisessä laissa tarkoitettuun koulutukseen.
            Viimeksi mainituissa laeissa haltuunotto-oikeus ja siihen liittyvä voimakeinojen
            käyttöoikeus eivät kuitenkaan koske esineitä tai
            aineita, joilla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista.
         
         
         Ehdotetulle haltuunotto-oikeudelle on oppilaiden turvallisuuteen
            ja oppimisympäristön rauhallisuuden turvaamiseen
            liittyvät painavat ja perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävät perusteet. Sääntelyn
            oikeasuhtaisuuden kannalta olennaisia ovat 36 f §:stä ilmenevät
            yleiset vaatimukset rajoitustoimenpiteen välttämättömyydestä ja
            oikeasuhtaisuudesta. Haltuunotto-oikeus ei muodostu perustuslain
            15 §:n 1 momentin omaisuuden suojaa koskevan
            säännöksen kannalta ongelmalliseksi senkään
            takia, että haltuun otetut lailliset esineet ja aineet
            tulee lakiehdotuksen 36 g §:n mukaan pääsääntöisesti luovuttaa
            oppilaalle viimeistään työpäivän
            päättyessä (vrt. PeVL 5/2006
               vp, s. 4—5). 
         
         
         Ehdotettu voimakeinojen käyttöoikeus puolestaan
            merkitsee vakavaa puuttumista perustuslain 7 §:n 1 momentissa
            turvattuun henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Tähän
            oikeuteen ei perustuslain 7 §:n 3 momentin mukaan saa puuttua
            mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on arvioinut rehtorille ja opettajille
            annettavia voimankäyttöoikeuksia lausunnossaan PeVL 70/2002 vp.
            Kysymys oli oikeudesta poistaa opetusta häiritsevä tai muiden
            turvallisuutta vaarantava oppilas luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta
            ja koulun tilaisuudesta. Välttämättömiä ja
            tilanteen kannalta oikeasuhtaisia voimakeinoja sai ehdotuksen mukaan
            käyttää, jos poistettava oppilas koettaa
            vastarintaa tekemällä välttää poistamisen. Valiokunta
            ei pitänyt ehdotettua sääntelyä ongelmallisena
            perustuslaissa tarkoitetun lailla säätämisen
            vaatimuksen eikä mielivallan kiellon kannalta. Opetusta
            häiritsevän tai käytöksellään
            muita uhkaavan oppilaan poistaminen luokkahuoneesta tai koulun alueelta
            oli valiokunnan mielestä perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävää. Huolimatta
            eräistä sääntelyyn lähtökohtaisesti
            liittyvistä ongelmista valiokunta katsoi, että ehdotus
            oli muutamin tarkistuksin hyväksyttävissä.
         
         
         Nyt ehdotetun voimankäyttösäännöksen
            muotoilu vastaa läheisesti voimankäytön
            sääntelyä oppilasta poistettaessa. Vaarallisen
            esineen pois ottamisen tarkoituksena on turvata oppilaan itsensä,
            muiden oppilaiden ja henkilökunnan oikeutta perustuslain
            7 §:n 1 momentissa tarkoitettuun henkilökohtaiseen
            turvallisuuteen. Häiritsevän esineen pois ottamisen
            tarkoituksena puolestaan on turvata muiden oppilaiden oikeutta opetukseen.
            Nämä ovat samankaltaisia kuin turvallisuutta vaarantavan
            tai opetusta häiritsevän oppilaan poistamiseen
            liittyvät hyväksyttävät perusteet.
            Käytännön vakavissa ongelmatilanteissa
            vaarallisten tai häiritsevien esineiden ja aineiden haltuun
            ottaminen voi oppilaan tehdessä vastarintaa edellyttää välttämättömien voimatoimien
            käyttöä. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta kiinnittää kuitenkin huomiota
            siihen, että perusopetuslakiehdotuksen 36 d §:n
            1 momentin 29 §:n 2 momenttiin viittaavan säännöksen
            perusteella haltuun voidaan ottaa esineitä tai aineita,
            joiden hallussapito on muussa laissa kielletty. Tämä ei
            sinänsä ole ongelmallista. Se merkitsee 36 d §:n
            2 momentin nojalla kuitenkin samalla sitä, että myös
            voimakeinoja voidaan kohdistaa henkilöön, jolla
            on hallussaan jossain laissa kiellettyjä esineitä tai aineita.
            Hallituksen esityksen perusteluissa (HE 66/2013
               vp, s. 41—42) tällaisina muina lakeina on
            mainittu järjestyslaki, ampuma-aselaki, räjähdysvaarallisista
            aineista annettu laki sekä alaikäisten osalta
            alkoholilaki ja tupakkalaki. Käytännössä suurin
            osa näiden lakien hallussapitokielloista koskeekin esineitä ja
            aineita, joita voidaan pitää kouluoloissa välittömästi
            turvallisuutta vaarantavina. Näin ei kuitenkaan kaikilta osin
            ole. Voimakeinoja voitaisiin laissa määriteltyjen
            muiden edellytysten täyttyessä kohdistaa esimerkiksi
            alaikäiseen oppilaaseen, jonka hallussa on tupakkatuotteita,
            vaikka hän ei näin vaarantaisikaan muiden turvallisuutta
            tai häiritsisi opetusta tai oppimista. 
         
         
         Tällainen voimankäyttöoikeus etääntyy
            esityksen yleisestä tavoitteesta turvata työrauha
            ja turvallinen oppimisympäristö kouluissa ja oppilaitoksissa,
            eikä sitä voida pitää perusoikeusrajoituksen
            oikeasuhtaisuusvaatimuksen kannalta perusteltuna. Mikä tahansa
            sinänsä lainvastainen hallussapito ei valiokunnan
            mielestä voi oikeuttaa voimakeinojen käyttöön
            koulussa. Ongelmallisuutta ei ainakaan täysin hälvennä se, että lakiehdotuksen
            36 f §:n mukaan laissa tarkoitetuilla toimenpiteillä ei
            saa puuttua oppilaan henkilökohtaiseen koskemattomuuteen
            ja yksityisyyteen enempää kuin on välttämätöntä opiskelurauhan
            ja turvallisuuden varmistamiseksi. Selvyyden vuoksi 1. lakiehdotuksen 36 d §:n
            sääntelyä on täsmennettävä siten,
            että oikeus voimakeinojen käyttöön
            rajataan vain tilanteisiin, joissa oppilaalla on hallussaan turvallisuutta
            vaarantava esine tai aine taikka esine tai aine, jolla oppilas häiritsee
            opetusta tai oppimista (esim. "Jos haltuun otettavaa omaa tai muiden turvallisuutta
            vaarantavaa taikka oppimisen tai opetuksen häiritsemiseen
            käytettävää esinettä tai ainetta
            hallussaan pitävä oppilas..."). Muutoksen tekeminen
            on edellytyksenä sille, että 1. lakiehdotus voidaan
            tältä osin käsitellä tavallisen lain
            säätämisjärjestyksessä.
            Vastaavat muutokset on tehtävä myös 2.
            lakiehdotuksen 26 d §:ään ja 3. lakiehdotuksen
            35 d §:ään ottaen kuitenkin huomioon
            se, että sääntelyn ei näissä ole
            ehdotettukaan ulottuvan esineisiin tai aineisiin, joilla oppilas
            häiritsee opetusta tai oppimista.
         
         
         Ehdotuksissa on kokonaisuutena arvioiden otettu hyvin huomioon
            perustuslakivaliokunnan edellä mainitussa lausunnossaan
            esittämät huomiot. On kuitenkin syytä huomauttaa,
            että rehtorien ja opettajien voimankäyttöoikeuksien
            laajentamiseen liittyy edelleen samanlaisia ongelmia kuin niistä alun
            perin säätämiseen (ks. PeVL 70/2002
               vp, s. 4—5). Rehtorit ja ja opettajat eivät
            ole henkilöitä, joilta voidaan edellyttää voimakeinojen
            osaamista tai voimankäytössä huomioitavien
            oikeudellisten seikkojen tuntemusta. Pulmallista on myös
            se, että rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää voimaa
            yhtä hyvin peruskoulussa kuin lukiossa ja ammatillista
            koulutusta tai ammatillista aikuiskoulutusta antavassa oppilaitoksessa.
            Voimakeinoihin turvautuminen ja erityisesti taitamaton voimankäyttö voivat
            tilanteiden moninaisuus huomioon ottaen muodostua riskiksi niin
            voimatoimien kohteeksi joutuvalle kuin rehtorille ja opettajalle
            itselleenkin. Onkin syytä painokkaasti korostaa, että rehtorin tai
            opettajan turvautuminen voimankäyttöön
            voi tulla kysymykseen vain erityisen poikkeuksellisissa tilanteissa
            ja viimesijaisena keinona. Myös voimatoimilla uhkaamista
            on valiokunnan mielestä oppilaitoksissa tärkeää välttää. 
         
         
         Valiokunta tähdentää edellä mainituista
            syistä suhteellisuusperiaatteen suurta merkitystä kulloinkin
            tarvittavan voiman tilannekohtaista tarvetta ja mitoittamista arvioitaessa.
            Asianmukaisia oikeasuhtaisuusvaatimuksia sisältyy niin lakiehdotusten
            säännöksiin oikeudesta ottaa haltuun
            esineitä ja aineita kuin haltuunoton ja tarkastamisen yleisiä periaatteita
            koskeviin säännöksiinkin. 
         
         
         Oikeus tarkastaa tavarat
         
         Perusopetuslain 36 e §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
            oikeudesta tarkastaa oppilaan tavarat. Pykälän
            1 momentin mukaan koulun opettajalla ja rehtorilla on lain 29 §:n
            2 momentissa tarkoitetun kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi
            oikeus tarkastaa oppilaan mukana olevat tavarat, oppilaan hallinnassa
            olevat koulun säilytystilat ja päällisin
            puolin hänen vaatteensa, jos on ilmeistä, että oppilaan
            hallussa on tällaisia esineitä tai aineita. Lisäksi
            tarkastamisen edellytyksenä on, että oppilas kieltäytyy
            pyynnöstä huolimatta luovuttamasta esineitä tai aineita
            tai ei luotettavasti osoita, ettei hänen hallussaan niitä ole.
            Vastaava säännös ehdotetaan lisättäväksi
            lukiolain 26 e §:ään ja ammatillisesta
            koulutuksesta annetun lain 35 e §:ään.
            Sääntelyä sovelletaan ammatillisesta
            aikuiskoulutuksesta annetun lain 11 §:n 19 kohdan viittaussäännöksen
            mukaan myös kyseisessä laissa tarkoitettuun koulutukseen.
         
         
         Lakiehdotuksissa tarkoitettu oikeus vastaa pienin poikkeuksin
            uuden pakkokeinolain 8 luvun 30 §:ssä tarkoitettua
            henkilöntarkastusta.Hallituksen esityksen perusteluissa
            (HE 66/2013 vp, s. 61) on tältä osin
            esitetty nykykäsityksen mukaan virheellinen tulkinta, jonka
            mukaan henkilöntarkastukseksi ei katsottaisi henkilön
            yllä olevien vaatteiden päällisin puolin
            tapahtuvaa käsin koettelemista eikä vaatteista
            selvästi pullottavan tai taskussa varmasti olevaksi tiedetyn
            esineen pelkkää pois ottamista (vrt. HE 222/2010
            vp, s. 310). Lakiehdotusten säännökset
            henkilöntarkastuksesta ovat merkityksellisiä perustuslain
            7 §:n 1 momentissa ja 10 §:n
            1 momentissa turvattujen henkilökohtaisen koskemattomuuden
            ja yksityiselämän suojan kannalta (ks. PeVL
               5/2006 vp, s. 5). 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on arvioidessaan mahdollisuutta toimittaa
            henkilöntarkastus alkoholijuoman laittomasta hallussapidosta
            epäillylle alle kahdeksantoistavuotiaalle ja alle kaksikymmentävuotiaalle
            henkilölle katsonut, että lapsiin kohdistuviin
            poliisin pakkokeinovaltuuksiin ja pakkokeinojen käyttöön
            tulee suhtautua kaiken kaikkiaan pidättyvästi
            (PeVL 53/2006 vp, s. 3/II).
            Vastaava arvio koskee korostetusti opettajia ja rehtoria. Tarkastusoikeuden
            antamisen opettajalle ja rehtorille on edellä voimankäytön käsittelyn
            yhteydessä mainituista syistä rajoituttava erittäin
            poikkeuksellisiin tilanteisiin.
         
         
         Tarkastusoikeudelle on valiokunnan mielestä vastaava
            perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävä peruste
            kuin voimankäyttöoikeudelle siltä osin
            kuin kysymys on turvallisuutta vaarantavista aineista ja esineistä.
            Ilmeisyyskriteeri ja tarkastamisen yleiset periaatteet asettavat henkilöntarkastuksen
            käytölle asianmukaisen korkeat vaatimukset. Sääntelyn
            perusteella on selvää, että esimerkiksi
            rutiininomaiset tai pistotarkastuksen luonteiset oppilaiden tavaroiden
            ja vaatteiden tarkastukset eivät ole sallittuja. Oppilaan
            oikeusturvan ja yksityiselämän suojan kannalta
            keskeistä on, että henkilöntarkastuksen suorittamistavasta
            ja siitä kiiretilanteissa poikkeamisesta on täsmälliset
            säännökset 36 e §:n 3 ja
            4 momentissa. Lisäksi on syytä esityksen perustelujen
            (HE 66/2013 vp, s. 49/I) tapaan
            korostaa 36 f §:ssä säädetyn
            hienotunteisuusperiaatteen ehdottomasti merkitsevän muun
            muassa sitä, että vaatteiden päällisin
            puolin koskettelu erogeenisiksi luokiteltavien alueiden kohdalta tarkastuksen
            yhteydessä on kiellettyä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että henkilöntarkastusoikeuskin voi ulottua perusopetuslakiehdotuksen
            36 e §:n sanamuodon vuoksi myös
            tilanteisiin, joissa kysymys ei ole välittömästi
            oppilaan omalle tai muiden turvallisuudelle vaarallisen esineen
            tai aineen ottamisesta haltuun. Tähän
            liittyy sama oikeasuhtaisuusongelma kuin voimankäyttöoikeuksiin.
            Siten 1. lakiehdotuksen 36 e §:n mukainen henkilöntarkastusoikeus
            on rajattava vain niihin tilanteisiin, joissa on ilmeistä,
            että oppilaan hallussa on hänen omaa tai muiden
            turvallisuutta vaarantava esine tai aine, jotta ehdotus voidaan
            tältä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
            Sama huomio koskee 2. lakiehdotuksen 26 e §:ää ja
            3. lakiehdotuksen 35 e §:ää.