Perustelut
         
         Yleistä
         
         Yliopistolainsäädäntö uudistettiin
            kokonaisuudessaan kesäkuussa 2009 hyväksytyillä laeilla. Yliopistolaki
            (558/2009), joka säädettiin perustuslakivaliokunnan
            myötävaikutuksella, tulee voimaan ensi vuoden
            alussa. Yliopistot ovat tämän jälkeen
            itsenäisiä julkisoikeudellisia laitoksia tai yksityisoikeudellisia
            säätiöitä. Valtion tilivirastoina
            toimivia yliopistoja on tuloverotuksessa kohdeltu tuloverolain (1535/1992)
            mukaisina osittain verovapaina yhteisöinä. Helsingin yliopisto
            on tuloverolaissa säädetty tuloverosta vapaaksi
            yhteisöksi. Muut yliopistot ovat maksaneet alennetun verokannan
            mukaista tuloveroa kunnalle ja seurakunnalle maatilojensa ja niihin
            verrattavien muiden kiinteistöjensä tuottamista
            tuloista ja sellaisten muiden kiinteistöjensä tuloista,
            joita ei käytetä yleisiin tarkoituksiin. Lisäksi
            ne ovat maksaneet veroa yksityisyrityksiin verrattavien teollisuus-
            ja muiden liikkeidensä tuloista. 
         
         
         Helsingin yliopiston oikeuksista ja omaisuudesta säädetään
            voimassa olevan yliopistolain 27 §:ssä ja uuden
            yliopistolain 75 §:ssä. Pykälien
            1 ja 3 momentit ovat sisällöltään
            samanlaiset. Niiden mukaan Helsingin yliopistolla on oikeus yhden
            apteekin pitämiseen Helsingin kaupungissa. Yliopistolla
            on edelleen myös muut oikeudet, etuudet ja vapaudet sekä lain
            voimaan tullessa ollut omaisuus ja tulot. Yliopisto on näiden
            varojen osalta vapaa veroista ja valtiolle maksettavista maksuista,
            jollei laissa jonkin veron tai maksun osalta toisin säädetä.
         
         
         Esityksen tavoitteena on muun ohella laajentaa yliopistojen
            tuloverovelvollisuus elinkeinotoimintaan ja muuhun kuin yleiseen
            käyttöön tarkoitetusta kiinteistöstä saatuun
            kiinteistötuloon sekä yhtenäistää Helsingin
            yliopiston ja muiden yliopistojen verotusasema.
         
         
         Verosta säätäminen
         
         Tuloverolakiin ehdotetaan lisättäväksi
            21 a §, jonka mukaan kaikki yliopistot
            ovat verovelvollisia vain saamastaan elinkeinotulosta sekä muuhun
            kuin yleiseen käyttöön tarkoitetusta
            kiinteistöstä saadusta kiinteistötulosta.
            Yliopistot maksavat ehdotuksen mukaan elinkeinotoiminnastaan tuloveroa
            26 prosentin verokannan mukaan. Helsingin yliopiston tuloverovapaus
            lopetetaan poistamalla se tuloverolain verosta vapaiden yhteisöjen
            luettelosta. Lisäksi säädetään
            selkeyden vuoksi, että Helsingin yliopistoa, yliopistolain
            75 §:n 1 momentissa tarkoitettujen varojen tuottama
            tulo mukaan lukien, koskee sama sääntely kuin
            muitakin yliopistoja. Helsingin yliopistosta tehdään
            varainsiirtoverovelvollinen varainsiirtoverolain muutoksella. Kiinteistöverolakiin
            ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka
            nojalla Helsingin yliopisto on verovelvollinen. Arvonlisäverolakia
            muutetaan siten, että uudessa yliopistolaissa mainitut
            yliopistot, Helsingin yliopisto mukaan lukien, tulevat verovelvollisiksi
            arvonlisäverolain 1 §:ssä tarkoitetusta toiminnasta.
         
         
         Ehdotettua sääntelyä on arvioitava
            perustuslain 81 §:n 1 momentin kannalta. Valtion verosta
            säädetään sen mukaan lailla,
            joka sisältää säännökset
            verovelvollisuuden ja veron suuruuden perusteista sekä verovelvollisen
            oikeusturvasta. Verolaista tulee perustuslakivaliokunnan vakiintuneen
            käytännön mukaan ilmetä yksiselitteisesti
            verovelvollisuuden piiri. Lain säännösten
            tulee olla myös sillä tavoin tarkkoja, että lakia
            soveltavien viranomaisten harkinta veroa määrättäessä on
            sidottua (esim. PeVL 36/2005 vp, s.
            3/II), PeVL 67/2002 vp, s.
            3/II, PeVL 3/2003 vp, s. 2/I).
         
         
         Esityksen 1. lakiehdotuksen 21 a §:n mukaan yliopisto
            on verovelvollinen vain saamastaan elinkeinotulosta. Säännöksen
            perusteluissa todetaan, että elinkeinotoiminnan käsitettä arvioitaisiin
            verotuksessa vakiintuneiden elinkeinotoiminnan tunnusmerkkien avulla.
            Yliopistojen elinkeinotoimintaa voisi olla esimerkiksi täydennyskoulutus
            ja sopimusperusteinen tai markkinaehtoinen tutkimustoiminta sekä apteekki-
            ja kirjapainotoiminta.
         
         
         Yliopistojen tehtävät määritellään
            uuden yliopistolain 2 §:ssä. Niiden tehtävänä on
            edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja
            taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa
            ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan
            isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään
            hoitaessaan yliopistojen tulee edistää elinikäistä oppimista,
            toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten ja
            taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
         
         
         Elinkeinotoiminnan käsitteen ulkopuolelle jäisivät
            perusteluissa esitetyn tavoin yliopiston varsinaiseen toimintaan
            kuuluva perusopetus ja riippumattoman tutkimustoiminnan harjoittaminen.
            Yliopiston perustehtäviin kuuluva veroton koulutustoiminta
            voisi kuitenkin lähtökohtaisesti kattaa vain tutkintoperusteisen
            perus-, jatko- tai täydennyskoulutuksen. Niin kutsuttua
            ei-tutkintoon tähtäävää koulutusta
            sekä ulospäin suuntautuvaa tutkintojen tai koulutuspalveluiden
            myyntiä olisi lähtökohtaisesti tarkasteltava esityksen
            mukaan elinkeinotoiminnan tunnusmerkkien valossa. 
         
         
         Yliopistojen lakisääteiset tehtävät
            ovat laajemmat kuin mitä säännöksen
            perusteluiden mukaan jäisi elinkeinotoiminnaksi katsottavan
            toiminnan ulkopuolelle. Yliopiston perustehtäviin kuuluvien
            toimintojen ja elinkeinotoiminnan erottaminen on säännöksen
            tai sen perustelujen perusteella vaikeaa. Esimerkiksi koulutuksen verottomuuden
            kytkeminen tutkintoperusteisuuteen ei ole selkeä peruste,
            ja myös sen asianmukaisuus yliopiston tehtäviin
            kuuluvan elinikäisen oppimisen edistämisen kannalta
            voidaan asettaa kyseenalaiseksi. Elinkeinotoiminnan määrittely
            jää ehdotuksessa perustuslain 81 §:n 1
            momentin kannalta arvioituna epätäsmälliseksi.
            Ehdotetun säännöksen epätäsmälliset
            ja jopa ristiriitaiset perustelut tekevät säännöksestä erittäin
            epäselvän tulkita, ja verovelvollisuutta on siten
            monissa tapauksissa erittäin vaikeata määritellä.
            Valiokunnan käsityksen mukaan ehdotettua 21 a §:ää on
            täsmennettävä siten, että säännöksessä kuvataan,
            mitä yliopiston elinkeinotoiminnalla tarkoitetaan. Yliopistojen
            verotettavaa elinkeinotoimintaa voi olla vain toiminta, joka ei liity
            yliopistojen lakisääteisiin tehtäviin
            ja jolla on muun elinkeinotoiminnan kanssa kilpaileva voittoon pyrkivä luonne.
            Tällöin myös lakia soveltavien viranomaisten
            harkinta veroa määrättäessä olisi
            sidottua, kuten valiokunnan lausuntokäytännössä on
            painotettu.
         
         
         Yliopistojen itsehallinto
         
         Perustuslain 123 §:n 1 momentin mukaan yliopistoilla
            on itsehallinto sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
            Se on yleinen yliopistoitsehallintoa koskeva säännös,
            joka korvasi hallitusmuodon Helsingin yliopistoa koskevan erillissäännöksen
            (HE 1/1998 vp s. 177/II). Yliopistojen
            itsehallinnon sisältöä ja ulottuvuuksia määrittelee
            myös perustuslain 16 §:n 3 momentti, jonka mukaan
            tieteen, taiteen ja ylimmän opetuksen vapaus on turvattu.
         
         
         Valiokunta on todennut yliopistojen itsehallinnon jaetun oikeuskirjallisuudessa
            kahteen osaan: tutkimusta ja opetusta koskevaan sekä taloudellis-hallinnolliseen
            autonomiaan. Valiokunta katsoi uudesta yliopistolakiesityksestä antamassaan
            lausunnossa, ettei ehdotettu säännös yliopistojen
            itsehallinnosta kattanut taloudellis-hallinnollista puolta ja että se
            saattaa antaa aiheen virheellisiin päätelmiin.
            Tämän vuoksi valiokunta esitti, että yliopistolakiin
            lisätään maininta yliopiston taloudellisesta
            ja hallinnollisesta autonomiasta (PeVL 11/2009
               vp, s. 2/II).
         
         
         Ehdotetut muutokset merkitsevät yliopistojen verovelvollisuuden
            laajentamista. Lisäksi Helsingin yliopiston nykyisin muista
            yliopistoista poikkeava vero-oikeudellinen asema tuloveron, varainsiirtoveron,
            kiinteistöveron ja arvonlisäveron osalta poistetaan.
            Esityksessä arvioidaan sen taloudellisia vaikutuksia
            Helsingin ja Kuopion yliopistojen kannalta. Kuopion yliopiston menojen
            arvioidaan kasvavan noin 76 000 euroa. Helsingin yliopiston
            verovapauden poistaminen pienentää sen käytettävissä olevia
            tuloja noin 5,5 miljoonaa euroa ja kiinteistöverovelvollisuus
            lisää menoja noin 1,3 miljoonaa euroa. Esityksessä todetaan,
            että tulojen väheneminen kompensoidaan Helsingin
            yliopistolle erikseen valtion talousarvion kautta (s. 17/I). 
         
         
         Ehdotettu tuloveron laajennus tai Helsingin yliopiston verovapauden
            poistaminen ei muodostu valtiosääntöoikeudelliseksi
            ongelmaksi yliopistojen itsehallinnon kannalta. Näin erityisesti,
            kun verovapauden poistamisesta aiheutuva tulojen vähennys
            aiotaan korvata. Valiokunnan käsityksen mukaan on asianmukaista,
            että tulojen menetyksen korvaamisesta säädetään lailla
            tai korvauksen jatkuvuus muutoin turvataan. Perustuslain 16 §:n
            3 momentista ja 123 §:n 1 momentista
            johtuen on tärkeää, ettei valtio esimerkiksi
            lainsäädännöllisin toimin heikennä yliopistojen
            edellytyksiä toteuttaa yliopistolaissa säädettyjä tehtäviä.
         
         
         Hallituksen esityksen antamisajankohta
         
         Hallituksen esitys annettiin eduskunnalle 13.11.2009. Esitys
            liittyy valtion vuoden 2010 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu
            käsiteltäväksi sen yhteydessä.
            Esitykseen sisältyvien lakien pitäisi pääsääntöisesti
            tulla voimaan ensi vuoden alussa.
         
         
         Valiokunta kiinnittää valtioneuvoston huomiota
            siihen, että hallituksen esitykset annetaan eduskunnalle
            ajoissa, jotta niiden asianmukaiselle käsittelylle on riittävästi
            aikaa.