Perustelut
Opiskelijakunta
Pakkojäsenyys.
Ammattikorkeakoulussa on opiskelijakunta, johon 42 a §:n
1 momentin perusteella kuuluvat ammattikorkeakoulun päätoimiset
opiskelijat. Opiskelijakunnalla on 3 momentin nojalla oikeus määrätä jäsentensä suoritettavaksi
jäsenmaksu, jonka suuruuden vahvistaa ammattikorkeakoulun
rehtori.
Opiskelijakunnan pakkojäsenyyteen perustuvaa ehdotusta
on arvioitava perustuslaissa turvatun yhdistymisvapauden kannalta.
Yhdistymisvapauteen sisältyy perustuslain 13 §:n
2 momentin mukaan oikeus ilman lupaa perustaa yhdistys, kuulua tai
olla kuulumatta yhdistykseen ja osallistua yhdistyksen toimintaan.
Perustuslain säännöksellä on
siten nimenomaisesti turvattu myös negatiivinen yhdistymisvapaus
eli oikeus olla kuulumatta yhdistykseen. Tästä huolimatta säännös
ei sen esitöiden mukaan (HE 309/1993 vp,
s. 60) ehdottomasti estä perustamasta lainsäädäntöteitse
julkisoikeudellisia yhdistyksiä julkista tehtävää varten
eikä säätämästä lailla
jäsenyydestä tällaisessa yhdistyksessä.
Toisaalta esitöissä todetaan yhdistymisvapautta
turvaavan perustuslainsäännöksen tällöinkin
puoltavan pidättyvää suhtautumista pakkojäsenyyteen.
Valiokunta on perustuslain yhdistymisvapaussääntelyn
tulkinnassa (PeVL 1/1998 vp, s. 2/II)
lähtenyt siitä, ettei yhdistyksen jäsenyyden
yleisenä periaatteena voi olla automaattinen, suoraan lain
säännösten perusteella määräytyvä jäsenyys.
Yhdistymisvapauden lähtökohtana tulee olla vapaaehtoinen
ja nimenomaiseen tahdonilmaisuun perustuva liittyminen yhdistykseen.
Näistä lähtökohdista voidaan
poiketa vain, jos poikkeamiselle on olemassa erityiset yhdistymisvapauden
kannalta hyväksyttävät perusteet, kuten
perusteltu tarve järjestää yhdistys lailla
julkista tehtävää varten.
Ylioppilaskunnan pakkojäsenyyttä arvioidessaan
valiokunta (PeVL 3/1997 vp, s. 3/II)
katsoi, että tämän tyyppisissä tilanteissa
tulisi lähtökohtaisesti etsiä perustuslain
sanamuotoon selvästi soveltuvia ratkaisumalleja eli järjestelyjä,
jotka eivät rakennu pakkojäsenyyden varaan. Perustuslain
yhdistymisvapaussäännöksen esitöihin
viitaten valiokunta kuitenkin arvioi ylioppilaskunnan pakkojäsenyyden
olevan sinänsä hyväksyttävissä perustuslain
kannalta etenkin, kun ylioppilaskuntaa oli vanhastaan pidettävä osana
itsehallinnon omaavaa yliopistoa ja koska sillä oli merkittävä osuus
yliopiston hallinnossa. Tästä huolimatta valiokunta
asetti tavallisen lainsäätämisjärjestyksen
käyttämisen edellytykseksi lakiehdotuksen täydentämisen
ylioppilaskunnan julkiset tehtävät osoittavilla
maininnoilla. — Valiokunta on sittemmin huomauttanut, ettei
yliopistolaki nykymuodossaan asianmukaisella tavalla täytä valiokunnan
edellä mainitussa lausunnossa asetettuja vaatimuksia (PeVL 74/2002
vp, s. 4/I viite 1).
Ehdotetut säännökset ammattikorkeakoulun opiskelijakunnasta
ja sen pakkojäsenyydestä olisivat uusia. Sanamuodoltaan
aatteellisen yhdistyksen säännöille ominaista
yleispiirteisyyttä vastaava säännös
opiskelijakunnan tarkoituksesta ei valiokunnan tuolloisen arvion
mukaan muodostanut riittävää perustetta
opiskelijakunnan pakkojäsenyydelle. Valiokunta katsoi lisäksi,
ettei opiskelijakunnan osallistuminen tuolloisen esityksen mukaisesti
tutor-toimintaan, kansainväliseen opiskelijavaihtoon ja
urarekrytointiin merkinnyt sellaista julkista tehtävää,
jota perustuslakivaliokunta oli vuoden 1997 lausunnossaan tarkoittanut.
Näillä perusteilla valiokunta arvioi ehdotuksen
opiskelijakunnan pakkojäsenyydestä perustuslaissa
turvatun yhdistymisvapauden vastaiseksi ja asetti sääntelyn
tarkistamisen tavallisen lainsäätämisjärjestyksen
käyttämisen edellytykseksi.
Käsiteltävänä oleva ehdotus
sisältää aikaisempaan esitykseen verrattuna
uudet maininnat opiskelijakunnan tehtävistä järjestää opiskelijoiden
edustajien vaali ammattikorkeakoulun hallitukseen ja muihin monijäsenisiin
toimielimiin sekä osallistua ammattikorkeakoulun muuhun toimintaan
sen mukaan kuin koulun säännöissä määrätään.
Ammattikorkeakoulun muulla toiminnalla tarkoitetaan esityksen
perustelujen mukaan tutor-, urasuunnittelu- ja rekrytointitoimintaa. Opiskelijakunnan
osallistumisesta tällaiseen toimintaan ei ehdotuksen perusteella
säädetä lailla, vaan siitä määrätään
koulun säännöissä. Asiallisesti
kysymys ei kuitenkaan ole sellaisista julkisista tehtävistä,
joiden perusteella opiskelijakunnan järjestämistä pakkojäsenyyden
varaan voitaisiin valiokunnan aikaisemman kannan perusteella pitää hyväksyttävänä.
Vaalin järjestäminen opiskelijoiden edustajien
valitsemiseksi ammattikorkeakoulun hallitukseen ja monijäsenisiin
toimielimiin on sinänsä opiskelijakunnalle soveltuva
julkinen tehtävä. Sen hoitaminen ei kuitenkaan
edellytä, että jäsenyyden opiskelijakunnassa
tulisi olla pakollista. Vaalin järjestäminen voidaan
lailla säätää opiskelijakunnan
tehtäväksi, vaikka jäsenyys siinä perustuisi
yhdistymisvapauden lähtökohtien mukaisesti vapaaehtoisuuteen.
Esimerkiksi ammattikorkeakoulun hallituksessa edustettuina olevien
muiden ryhmien vaaleja varten ei ole järjestetty pakkojäsenyyteen
perustuvia yhdistyksiä. Ehdotettu negatiivisen yhdistymisvapauden
rajoitus ei valiokunnan mielestä täytä perusoikeusrajoituksiin
kohdistuvaa oikeasuhtaisuuden vaatimusta, koska sinänsä hyväksyttävä päämäärä — opiskelijaedustajien
valitseminen — on saavutettavissa perusoikeuteen vähemmän puuttuvin
keinoin. Säännös pakkojäsenyydestä 42
a §:n 1 momentissa on näin ollen vastoin perustuslaissa
turvattua yhdistymisvapautta. Sääntelyä on
siksi tarkistettava niin, että jäsenyys opiskelijakunnassa
on ammattikorkeakoulun opiskelijalle vapaaehtoista. Tämä on
edellytys lakiehdotuksen käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Rajoituksen kohteena oleva henkilöpiiri.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
42 a §:n 1 momentin nojalla
siitä, keitä on pidettävä ammattikorkeakoulun
päätoimisina opiskelijoina eli opiskelijakunnan
jäseninä. "Päätoiminen opiskelija"
on valiokunnan mielestä siinä määrin
tarkka yleiskielen ilmaisu, että sääntelyn kohteena
olevan henkilöpiirin voidaan katsoa ilmenevän
laista riittävän täsmällisesti.
Valtuussäännöksen sanamuoto on kuitenkin
syytä tarkistaa lakia tarkempien säännösten
antamista tarkoittavaksi.
Julkisoikeudellinen yhdistys ja sen itsemääräämisoikeus.
Opiskelijakunta on sellainen yhdistyslain 2 §:n 2
momentissa tarkoitettu yhteisö, joka on "lailla tai asetuksella
järjestetty erityistä tarkoitusta varten". Siihen
sovelletaan yhdistyslakia "vain sikäli kuin niin on erikseen
säädetty". Käsiteltävänä oleva
lakiehdotus ei sisällä säännöksiä yhdistyslain
mahdollisesta soveltamisesta opiskelijakuntaan.
Lainsäädäntötoimin järjestettyjen
yhdistysten ei valiokunnan aikaisemman kannan mukaan tarvitse lähtökohtaisesti
nauttia samanlaista itsemääräämisoikeutta
kuin tavallisten yhdistyslailla säänneltävien
yhdistysten. Toisaalta lailla järjestettyjen yhdistysten
autonomiaa ei ole asiallista rajoittaa enempää kuin
on välttämätöntä niiden
lakisääteisten tehtävien kannalta (PeVL
1/1998 vp, s. 4/II). Tästä näkökulmasta
ei valiokunnan mielestä esimerkiksi ole tarpeen säätää ammattikorkeakoulun
rehtorille opiskelijakunnan jäsenmaksun suuruuden vahvistamistehtävää (vrt.
42 a §:n 3 mom.).
Opiskelijakunnan hallinnosta annetaan 42 a §:n
4 momentin nojalla tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella ja tarkempia määräyksiä opiskelijakunnan
säännöillä. Valtuuksien tällainen
päällekkäisyys ja erittelemättömyys
ei ole asianmukaista (PeVL 43/2000 vp, s.
3/I, PeVL 58/2001 vp, s. 3/I).
Erikseen on syytä arvioida, onko ehdotettu asetuksenantovaltuus
lainkaan tarpeen.
Samoin on syytä arvioida, tuleeko opiskelijakunnan
muut kuin julkisten tehtävien hoitamisessa tehdyt päätökset
rajata ehdotetun muutoksenhakusäännöksen
ulkopuolelle (42 a §:n 5 mom.).
Muita seikkoja
Perustuslain 124 §.
Opiskelijaedustajien vaalin järjestäminen
ammattikorkeakoulun hallitukseen ja monijäseniseen toimielimeen
on julkinen hallintotehtävä. Tällainen
tehtävä voidaan perustuslain 124 §:n
mukaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla,
jos se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi
hoitamiseksi eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa
tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia.
Tarkoituksenmukaisuuden näkökulmasta kysymyksessä on
opiskelijakunnalle soveltuva tehtävä. Muutoksenhakusäännös
lakiehdotuksen 42 a §:n 5 momentissa on oikeusturvan
kannalta merkityksellinen. Selvyyden vuoksi on syytä täydentää ammattikorkeakoululain
41 §:ää niin, että siinä mainittuja
hallinto-oikeuden yleislakeja noudatetaan opiskelijakunnan toiminnassa
sen käsitellessä ammattikorkeakoululain perusteella sille
kuuluvaa hallintoasiaa.
Lakiehdotuksen 13 a §.
Laissa ei ole säädösten hierarkkisten
suhteiden takia asianmukaista mainita asetuksentasoisia säädöksiä (PeVL 39/2002
vp, s. 2/II). Maininta on syytä poistaa pykälästä. — Pykälässä käytetty
ilmaisu "sen lisäksi, mitä säädetään"
on epäselvä, minkä vuoksi säännöksen
kieliasua on syytä kohentaa.
Vapaaehtoiseen jäsenyyteen perustuva sääntely
Ammattikorkeakoulussa on perusteltua olla opiskelijakunta. Valiokunta
kuitenkin toistaa aikaisemman kantansa, jonka mukaan opiskelijakunnan
aseman järjestämiseksi ja toiminnan turvaamiseksi
on välttämätöntä etsiä muita
kuin pakkojäsenyyteen ja pakolliseen jäsenmaksuun perustuvia
järjestelyjä (PeVL 74/2002 vp, s. 4/II).
Valiokunta pitää tärkeänä,
että oppilaskunnista, niiden asemasta ja tehtävistä tiedotetaan
opiskelijoille.
Valiokunnan tämä kanta liittyy perustuslakiuudistuksen
yhteydessä vakiinnutettuun periaatteeseen välttää uusien,
puhtaasti kansallisten perustuslaista poikkeavien lakien säätämistä.
Poikkeuslakimenettelyyn tulee turvautua vain erityisen poikkeuksellisissa
tapauksissa ja pakottavista syistä, minkä lisäksi
poikkeuslain voimassaolo on tällöinkin pyrittävä säätämään
määräaikaiseksi (PeVM
10/1998 vp, s. 22—23, PeVL 25/2004
vp, s. 3/II, PeVL 26/2004 vp,
s. 5/II). Nämä edellytykset eivät
täyty käsiteltävänä olevassa
esityksessä.
Valiokunta korostaa, että vapaaehtoiseen jäsenyyteen
perustuvasta ammattikorkeakoulun opiskelijakunnasta samoin kuin
vaalin järjestämistehtävän ja
muiden julkisten tehtävien antamisesta sille on mahdollista
säätää lailla. Opiskelijakunta
on tällaisessakin tapauksessa yhdistyslain 2 §:n
2 momentissa tarkoitettu yhteisö, jonka sääntelyssä on
otettava huomioon, mitä edellä on sanottu julkisoikeudellisesta
yhdistyksestä ja sen itsemääräämisoikeudesta
samoin kuin julkisen hallintotehtävän antamisesta
muulle kuin viranomaiselle.