Perustelut
         
         Yleistä
         
         Oikeusministeriön hallinnonalan viranomaiset ylläpitävät
            omaa toimintaansa varten erilaisia asianhallinta-, diaari- ja ratkaisutietoja
            sisältäviä rekistereitä, joihin
            talletetaan tietoa käsiteltävistä asioista
            ja asioihin osallisista luonnollisista henkilöistä sekä yrityksistä ja
            yhteisöistä. Henkilötietojen käsittelyyn
            sovelletaan henkilötietolakia (523/1999)
            ja tietojen luovuttamiseen viranomaisten toiminnan julkisuudesta
            annettua lakia (621/1999), oikeudenkäynnin
            julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annettua lakia (370/2007)
            tai oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa
            annettua lakia (381/2007). Henkilötietojen
            suojan varmistamiseksi ehdotetaan, että oikeushallinnon
            erityissäännöksin säänneltyjen
            rekisterien ulkopuolelle nykyisin jäävästä oikeushallinnon
            valtakunnallisesta tietojärjestelmästä säädetään
            lailla. 
         
         
         Henkilötietojen suojasta säädetään
            perustuslain 10 §:n 1 momentin mukaan tarkemmin lailla.
            Perustuslakivaliokunta on vakiintuneesti pitänyt henkilötietojen
            suojan kannalta tärkeinä sääntelykohteina
            ainakin rekisteröinnin tavoitetta, rekisteröitävien
            henkilötietojen sisältöä, niiden
            sallittuja käyttötarkoituksia mukaan luettuna
            tietojen luovutettavuus sekä tietojen säilytysaikaa
            henkilörekisterissä ja rekisteröidyn
            oikeusturvaa. Näiden seikkojen sääntelyn
            lain tasolla tulee lisäksi olla kattavaa ja yksityiskohtaista
            (PeVL 14/2002 vp, s. 2, PeVL
               27/2006 vp, s. 2/I, PeVL 2/2008
               vp, s. 2/II). Lailla säätämisen
            vaatimus ulottuu myös mahdollisuuteen luovuttaa henkilötietoja
            teknisen käyttöyhteyden avulla (PeVL
               12/2002 vp, s. 5). 
         
         
         Tietojärjestelmän tietojen salassapito
         
         Esityksessä ehdotetaan, että oikeushallinnon valtakunnalliseen
            tietojärjestelmään talletettavat tiedot
            ovat salassa pidettäviä. Ehdotusta perustellaan
            yksityisyyden suojan ohella hallinnossa ja oikeudenkäyntimenettelyssä noudatettavien
            erilaisten julkisuussäännösten yhteensovittamisella
            sekä tuomioistuinten, syyttäjäviranomaisten
            ja oikeusaputoimistojen itsenäisen päätösvallan
            turvaamisella omia asiakirjoja koskevissa julkisuuskysymyksissä.
            Salassapidosta ehdotetaan säädettäväksi
            lisäämällä sitä koskeva
            säännös viranomaisten toiminnan julkisuudesta
            annetun lain 24 §:ään.
         
         
         Sääntely on merkityksellistä perustuslain 12 §:n
            2 momentin kannalta. Sen mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat
            ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien
            syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada
            tieto julkisesta asiakirjasta.
         
         
         Oikeushallinnon valtakunnallinen tietojärjestelmä on
            tarkoitettu ensisijaisesti lainkäyttöasioiden
            täytäntöönpanoon sekä oikeushallinnon
            suunnittelu- ja tilastointitehtäviä varten. Tietojärjestelmään
            saa tallettaa myös arkaluonteisia tietoja, joiden käsittely
            on henkilötietolain 11 §:ssä kielletty.
            Niitä saa kuitenkin lain 12 §:n mukaan
            käsitellä, kun tietojen käsittelystä säädetään
            laissa tai kun käsittely johtuu välittömästi
            rekisterinpitäjälle laissa säädetystä tehtävästä. 
         
         
         Oikeushallinnon valtakunnalliseen tietojärjestelmään
            on tarkoitus sisällyttää arkaluonteisia
            tietoja, jotka ovat tarpeellisia tuomion täytäntöön
            panemiseksi, merkinnän tekemiseksi viranomaisen rekisteriin
            tai muiden oikeushallinnon viranomaisten laissa säädettyjen
            tehtävien hoitamiseksi. Tietojärjestelmä sisältäisi
            tietoja esimerkiksi rikollisesta teosta, henkilölle tuomitusta
            rangaistuksesta ja henkilön sosiaalihuollon tarpeesta.
            Lisäksi tietoja, jotka koskevat henkilön rotua
            tai etnistä alkuperää, henkilön
            terveydentilaa, sairautta tai vammaisuutta, hoitotoimenpiteitä tai
            niihin verrattavia seikkoja saattaa ilmetä hallintotuomioistuinten
            ja vakuutus-oikeuden ratkaisuista
            tai diaarimerkinnöistä talletettavista tiedoista.
         
         
         Oikeushallinnon valtakunnallisen tietojärjestelmän
            tietojen salassapitoa voidaan pitää välttämättömänä perustuslain
            10 §:n 1 momentissa turvatun yksityiselämän
            suojaamiseksi, koska tietojärjestelmä sisältää arkaluonteisia
            tietoja. Valiokunta on katsonut arkaluonteisten tietojen käsittelyn
            koskettavan yksityiselämään kuuluvan
            henkilötietojen suojan ydintä (PeVL 25/1998
               vp, s. 3/I). Tällainen toisen perusoikeuden
            edistäminen on sellainen välttämätön
            syy, jonka vuoksi viranomaisen hallussa olevien asiakirjojen julkisuutta
            on mahdollista perustuslain 12 §:n 2 momentin nojalla lailla
            erikseen rajoittaa (PeVL 2/2008 vp,
            s. 2, PeVL 40/2005 vp, s. 2/II).
            Merkityksellistä on myös, ettei Oikeusrekisterikeskusta
            tehtävänsä takia voida rinnastaa sellaisiin
            muihin viranomaisiin, joiden hallussa olevien asiakirjojen julkisuuden
            tulee olla pääsääntönä niiden
            julkisen vallan käyttöön kohdistuvan
            julkisen kritiikin ja valvonnan mahdollistamiseksi (PeVL
               3/2004 vp, s. 2). Kun otetaan lisäksi
            huomioon, ettei ehdotettu sääntely merkitse muutosta
            tuomioistuinten, syyttäjäviranomaisten tai oikeusaputoimistojen
            hallussa olevien asiakirjojen julkisuuteen, vaan jokaisella on oikeus
            saada julkisesta asiakirjasta tieto asianomaiselta viranomaiselta,
            ei ehdotettu sääntely muodostu perustuslain kannalta
            ongelmalliseksi.
         
         
         Tietojen luovuttaminen
         
         Oikeusrekisterikeskuksen tietojen luovuttamisoikeudesta ehdotetaan
            säädettäväksi 1. lakiehdotuksen
            15 §:ssä. Oikeusrekisterikeskus saa luovuttaa
            salassapitosäännösten estämättä luottotietotoiminnan
            harjoittajalle, luotto- ja vakuutuslaitoksille ja muille, jotka
            tarvitsevat tietoja luoton myöntämistä ja
            valvontaa varten, luottotietoina käytettäviksi
            sellaiset tiedot maksun laiminlyönnistä, jotka
            lain mukaan saadaan tallettaa luottotietorekisteriin. 
         
         
         Luottotoiminnan harjoittajan oikeudesta saada tietoja ulosottorekisteristä säädetään
            valiokunnan myötävaikutuksella säädetyssä ulosottokaaressa
            (PeVL 42/2006 vp). Aikaisemmin siitä säädettiin
            ulosottolaissa, jonka ulosottorekisteriä koskevat säännökset
            säädettiin myös valiokunnan myötävaikutuksella
            (PeVL 12/2002 vp). 
         
         
         Valiokunnan käytännön mukaan salassa
            pidettävän tiedon luovuttaminen toiselle viranomaiselle
            voidaan lailla säätää sallituksi,
            jos tällaisen tiedon saaminen on välttämätöntä viranomaisen
            tehtävien toteuttamiseksi. Silloin kun tietosisällöt
            on pyritty luettelemaan laissa tyhjentävästi,
            voi tietojen luovuttaminen kohdistua myös jonkin tarkoituksen
            kannalta tarpeellisiin tietoihin (PeVL 14/2002
               vp, s. 2/II). Ehdotuksen mukaan tarvittavia tietoja
            luoton myöntämistä ja valvontaa varten
            voidaan luovuttaa myös muille kuin viranomaiselle. Luovutettavat
            tiedot täsmentyvät luottotietolailla (527/2007),
            jossa säädetään luottotietorekisteriin
            merkittävistä tiedoista, eikä tietojen
            luovuttaminen muodostu perustuslain kannalta ongelmalliseksi.
         
         
         Oikeudenmukainen oikeudenkäynti
         
         Esityksessä ehdotetaan tuomioistuimelle annettavaksi
            oikeus saada toiselta tuomioistuimelta salassa pidettävä oikeudenkäyntiasiakirja,
            jota tuomioistuin tarvitsee lainkäytön yhtenäisyyden varmistamiseksi
            käsiteltävänään olevan
            asian ratkaisua harkitessaan.
         
         
         Esityksellä on merkitystä perustuslain 6 §:n 1 momentin
            yhdenvertaisuuden ja 21 §:n 2 momentissa turvatun oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin kannalta. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            sisältämiin oikeussuojatakeisiin kuuluu muun muassa
            se, että syytetty ja hänen puolustajansa saavat
            tiedon ja mahdollisuuden lausua kaikesta siitä asiaan vaikuttavasta
            aineistosta, jolla voi olla vaikutusta annettavaan tuomioon (HE
               309/1993 vp, s. 74/II). Tuomioistuimen asiana on
            varmistua siitä, että salassa pidettävän oikeudenkäyntiasiakirjan
            saaminen toiselta tuomioistuimelta ei vaaranna oikeutta oikeudenmukaiseen
            oikeudenkäyntiin. Ehdotus ei ole siten ongelmallinen perustuslain
            kannalta.