Perustelut
         
         Arvioinnin lähtökohta
         
         Ehdotettu sääntely sisältää eräitä alkoholijuomien
            mainonnan ja markkinoinnin lisärajoituksia. Sääntelyä on
            siksi arvioitava perustuslain 12 §:n 1 momentissa
            turvatun sananvapauden kannalta. Perustuslakivaliokunta on käytännössään
            vakiintuneesti katsonut, että sananvapauden suoja kattaa
            lähtökohtaisesti myös mainonnan ja markkinoinnin.
            Niihin voidaan kuitenkin kohdistaa pidemmälle meneviä rajoituksia
            kuin sananvapauden sisällöllisellä ydinalueella
            olisi mahdollista. Toisaalta myös mainontaa ja markkinointia
            koskevan sääntelyn tulee täyttää perusoikeutta
            rajoittavalta lailta vaadittavat yleiset edellytykset (ks. esim. PeVL
               17/2011 vp, s. 2/II, PeVL 21/2010
               vp, s. 3/II, PeVL 3/2010 vp,
            s. 2/I ja PeVL 54/2006 vp,
            s. 2/I).
         
         
         Mainonnan aikarajoitukset
         
         Mietojen alkoholijuomien televisiomainonnan aikarajaa ehdotetaan
            pidennettäväksi tunnilla. Mainontakielto ulottuu
            siten kello 22:een asti nykyisen kello 21:n asemesta. Vastaava mainontakielto
            ehdotetaan säädettäväksi myös
            radiotoimintaan.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on arvioinut nykyistä mainonnan
            aikarajoitusta lausunnossaan PeVL 54/2006 vp.
            Valiokunta ei tuolloin pitänyt kieltoa perusoikeusrajoituksen
            hyväksyttävyysvaatimuksen tai oikeasuhtaisuusvaatimuksen
            kannalta ongelmallisena. Nyt ehdotetut kiellon pidentäminen
            ja ulottaminen televisiotoiminnan ohella myös radiotoimintaan
            eivät laajenna perusoikeusrajoitusta merkittävästi.
            Rajoituksen taustalla on samat perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävät kansanterveyden
            edistämiseen ja lasten suojeluun liittyvät perusteet.
            Sääntely ei muodostu perustuslain kannalta ongelmalliseksi.
         
         
         Ulkomainonnan kielto
         
         Miedon alkoholijuoman mainonta on lakiehdotuksen 33 §:n
            2 momentin 9 kohdan mukaan kielletty, jos se toteutetaan tai kohdistetaan
            yleisölle järjestyslaissa tarkoitetulla yleisellä paikalla.
            Saman pykälän 5 momentin perusteella kielto ei
            kuitenkaan koske muun muassa kokoontumislaissa tarkoitettua yleisötilaisuutta
            ja niihin pysyvästi käytettävää tilaa. 
         
         
         Myös ulkomainonnan kiellon yleisenä tarkoituksena
            on ehkäistä ja vähentää lasten
            ja nuorten altistumista alkoholijuomien mainonnalle ja sen myötä alkoholin
            haittavaikutuksille. Erityisenä perusteena ulkomainonnan
            kiellolle tuodaan esityksen säätämisjärjestysperusteluissa
            (HE 70/2013 vp, s. 22/I) esiin
            se, että ulkomainonta tavoittaa valikoimatta yleensä kaikki
            yleisillä paikoilla kulkevat kuluttajaryhmät eikä esimerkiksi
            vanhemmilla ole keinoja estää mainonnan näkyvyyttä lapsilleen.
            Kiellon taustalla on tässäkin tapauksessa hyväksyttävät
            ja painavat perusteet. Vaikka kielto on varsin pitkälle
            menevä, se ei kuitenkaan muodostu oikeasuhtaisuusvaatimuksenkaan
            kannalta ongelmalliseksi etenkään, kun mietojen
            alkoholijuomien mainontaan on edelleen käytettävissä muita
            vaihtoehtoisia keinoja ja kun mainonta yleiselläkin paikoilla
            on 5 momentin perusteella edelleen sallittua muun muassa
            vähittäismyynti- ja anniskelupaikoissa. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota yleisötilaisuuksia
            koskevaan poikkeukseen. Poikkeus ei vaikuta johdonmukaiselta, koska lasten
            ja nuorten tuskin voidaan katsoa altistuvan ainakaan vähäisemmässä määrin
            yleisötilaisuuksissa — kuten urheilutapahtumissa — tapahtuvalle
            mainonnalle. Esityksen perusteluissa (HE 70/2013
               vp, s. 14/II) säännöstä on
            perusteltu alkoholisponsoroinnin taloudellisella merkityksellä urheilutoiminnassa.
            Vaikka tällainen perustelu onkin esityksen kansanterveyttä ja
            lasten suojelua koskevien tavoitteiden näkökulmasta
            arveluttava, ei säännös etenkään
            sen sananvapauden rajoittamista kaventavan luonteen vuoksi muodostu
            valtiosääntöisesti ongelmalliseksi.
         
         
         Kuluttajien tuottama tai jakama sisältö
         
         Mietojen alkoholijuomien mainonta on lakiehdotuksen
            33 §:n 2 momentin 10 kohdan perusteella kielletty myös,
            jos siinä käytetään kuluttajien
            tuottamaa tai jakamaa sanallista tai kuvallista sisältöä.
         
         
         Säännöksen taustalla on tässäkin
            tapauksessa samat hyväksyttävät perusteet
            kuin muillekin alkoholimainonnan rajoituksille. Rajoituksen tavoitteena
            on lisäksi sinänsä hyväksyttävällä tavalla
            ottaa huomioon kaupallisen viestinnän erityisesti sosiaaliseen
            mediaan liittyvät uudenlaiset toteuttamistavat. Sananvapauden
            suojan kannalta ongelmallista kuitenkin on, että säännöksen
            sanamuoto ei näyttäisi ainakaan täysin
            yksiselitteisesti sulkevan kiellon ulkopuolelle sananvapauden ydinalueelle
            kuuluvaa kuluttajien välistä omaehtoista viestintää,
            vaikka kuluttajien oikeutta lähettää tai
            vastaanottaa haluamaansa aineistoa ei esityksen perustelujen (HE
               70/2013 vp, s. 22/II) mukaan rajoitetakaan.
            Ehdotus ei siten täytä sananvapauden rajoitukselta
            edellytettävää täsmällisyyden
            ja tarkkarajaisuuden vaatimusta, ja sitä on täsmennettävä,
            jotta lakiehdotus voidaan tältä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
            Säännöksestä on käytävä selkeämmin
            ja yksityiskohtaisemmin ilmi sekä mainostajan aktiivinen
            myötävaikuttaminen että se, minkälaista
            mainontaa kielto koskee. Täsmennetyn säännöksen
            sisältönä voisi tällöin
            olla esityksen perusteluja (HE 70/2013 vp,
            s. 15/I) vastaavasti esimerkiksi se, että kielto
            koskee vain sellaista mainontaa, jossa kuluttajat osallistuvat omilla
            teksteillään, kuvillaan tai videoillaan alkoholijuoman
            mainostajan verkkoyhteisön tai verkkosivuston toimintaan
            taikka jossa toisten kuluttajien tai mainostajan tuottamia sisältöjä on
            mainostajan myötävaikutuksella tarkoitus jakaa
            eteenpäin toisille kuluttajille.
         
         
         Lopuksi
         
         Perustuslakivaliokunta kiinnittää yleisellä tasolla
            huomiota siihen, että kaupallisen median riittävä rahoituspohja
            tukee osaltaan sananvapautta.