Perustelut
         
         Asetuksenantovaltuudet
         
         Maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa noudatettavasta
            menettelystä annetun lain (menettelytapalaki) 13 §:n
            1 momentissa ehdotetaan säädettäväksi
            valtioneuvoston sekä maa- ja metsätalousministeriön
            norminantovallasta. Momentin mukaan valtioneuvosto antaa tarkemmat säännökset
            tuen jakoperusteista, myöntämisestä ja
            menettelytavoista, jollei muussa laissa tai sen nojalla asetuksella
            toisin säädetä. Yksityiskohtaisista tuen
            jakoperusteista voi antaa säännöksiä myös
            maa- ja metsätalousministeriö.
         
         
         Valtuussäännösten näennäisestä väljyydestä huolimatta
            valtioneuvoston toimivalta on eri tavoin rajattua. Menettelytapalakia
            sovelletaan sen 1 §:n mukaisesti lähes kaikkiin
            valtion ja Euroopan unionin varoista maa- ja metsätalousministeriön
            hallinnonalalla myönnettäviin ja maksettaviin
            avustuksiin, korvauksiin, palkkioihin ja muihin tukiin. Valtioneuvoston
            toimivaltaa rajoittavat siten menettelytapalain säännösten
            lisäksi eri tukimuotoja koskevien Euroopan yhteisön
            säädösten ja kansallisten lakien säännökset
            samoin kuin esimerkiksi eduskunnan päätökset
            valtion talousarvioon eri tukimuotoja varten otettujen määrärahojen
            käyttötarkoituksista. Nämä säädökset
            ja päätökset muodostavat sen kokonaisuuden,
            jota "tarkempia" säännöksiä valtioneuvosto
            voi ehdotetun valtuuden nojalla antaa. Maa- ja metsätalousministeriön
            toimivaltaa rajoittavat lisäksi valtioneuvoston antamat
            säännökset tuen jakoperusteista. Valtuussäännösten
            tulkintaa ja niiden nojalla annettavien säännösten
            sisältöä rajoittaa suoraan myös perustuslain
            80 §:n 1 momentti, jonka mukaan lailla on säädettävä yksilön
            oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista,
            jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan (ks. PeVL
               34/2000 vp, s. 4/I). 
         
         
         Näiden seikkojen vuoksi 13 §:n 1 momentin valtuussäännökset
            eivät vaikuta 3. lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
            Valiokunta kuitenkin korostaa, että valtuuttavat säännökset
            tarkempien säännösten antamiseen
            jostakin asiasta tulee yleensä sijoittaa kyseistä asiaa
            sääntelevään lakiin. Tähän
            tulee pyrkiä myös maa- ja metsätalousministeriön
            hallinnonalan lainsäädäntöä edelleen
            kehitettäessä.
         
         
         Lainsäädäntöteknisesti 13 §:n
            1 momentti on tarkistettava vastaamaan valtuussäännösten
            nykyaikaista kirjoittamistapaa. Perustuslain 80 §:n 1 momentin
            mukaisena lähtökohtana on, että valtioneuvosto
            ja ministeriö asettavat yleisesti sovellettavaksi tarkoitettuja
            normeja antamalla lailla säädetyn valtuuden nojalla
            asetus-nimisiä säädöksiä.
            Tämän tulee ilmetä valtuussäännöksen
            sanamuodosta (esim. "valtioneuvoston asetuksella annetaan... / maa-
            ja metsätalousministeriön asetuksella annetaan...").
            Asetukset sisältävät säännöksiä,
            minkä vuoksi 13 §:n 1 momentin ensimmäisestä virkkeestä on
            poistettava sanat "ja määräykset". Saman
            virkkeen relatiivilause muun lain ja sen nojalla annetun asetuksen ensisijaisuudesta
            on säädöshierarkista sekaannusta aiheuttavana
            poistettava laista.
         
         
         Myös 4. lakiehdotuksen valtuussäännöksiä on tarkistettava.
            Lakiehdotuksen 2 a §:n 1 momentin johdantokappaleeseen
            ja 2 momenttiin on lisättävä maininta
            asetuksen antajasta (ks. PeVL 14/2000 vp, s. 4/II).
            Lakiehdotuksen 3 §:n 2 momentin säännös
            ministeriön toimivallasta määrätä säännöksessä tarkoitetusta
            asiasta tarkemmin on syytä muuttaa tarkoittamaan maa- ja
            metsätalousministeriön asetuksen antamista.
         
         
         Maaseutuviraston määräystenantovaltuudet
         
         Esityksen 2. lakiehdotuksen 11 §:n 2 momentti ja 3.
            lakiehdotuksen 13 §:n 2 momentti sisältävät
            säännöksiä Maaseutuviraston
            määräystenantovaltuuksista. 
         
         
         Perustuslain 80 §:n 2 momentin mukaan myös muu
            viranomainen kuin ministeriö voidaan lailla valtuuttaa
            antamaan oikeussääntöjä määrätyistä asioista,
            jos siihen on sääntelyn kohteeseen liittyviä erityisiä syitä eikä sääntelyn
            asiallinen merkitys edellytä, että asiasta säädetään lailla
            tai asetuksella. Asetuksenantovaltuuksiin verrattuna tällaisiin
            valtuuksiin kohdistuu yleistä tarkkarajaisuutta koskeva
            pidemmälle menevä vaatimus, jonka mukaan valtuuden
            kattamat asiat on määriteltävä tarkasti
            laissa (ks. esim. PeVL 43/2000 vp, s.
            3/II). Valtuutuksen tulee lisäksi perustuslain
            nimenomaisen säännöksen mukaan olla soveltamisalaltaan
            täsmällisesti rajattu (ks. esim. PeVL
               34/2000 vp, s. 4/II). Muiden viranomaisten
            norminantovalta on perustuslain näkökulmasta poikkeuksellista
            (PeVM 10/1998 vp, s. 23/II).
            Perustuslakiuudistuksen yhteydessä mainittiin esimerkkinä viranomaisen
            norminantovallasta tekninen ja vähäisiä yksityiskohtia
            koskeva sääntely, johon ei liity merkittävää harkintavallan
            käyttöä (HE 1/1998
               vp, s. 133/II).
         
         
         Maaseutuvirastolle ehdotetut määräystenantovaltuudet
            rajautuvat pääosiltaan erinäisiin teknisluonteisiin
            ja vähäisiä yksityiskohtia koskeviin
            seikkoihin. Valtuudet ovat soveltamisalaltaan riittävän
            täsmällisesti rajatut. Täsmällisyyden
            ja tarkkarajaisuuden kannalta valiokunta kuitenkin tähdentää,
            että myös viranomaiselle osoitettavat valtuudet
            määräysten antamiseen jostakin asiasta
            tulee yleensä sijoittaa kyseistä asiaa sääntelevään
            lakiin.
         
         
         Ehdotettujen valtuussäännösten mukaan
            virasto voi antaa myös asiakirjojen ja muun aineiston säilyttämiseen
            ja hävittämiseen liittyviä määräyksiä.
            Perustuslain 80 §:n 1 momentin sisältämästä lain
            alaa koskevasta säännöksestä kuitenkin
            johtuu, ettei kenellekään voida asettaa aineiston
            säilyttämis- tai hävittämisvelvollisuutta
            viranomaisen määräyksellä. Yksilön
            velvollisuuksien perusteista on säädettävä lailla.
            Jollei tällaisia perussäännöksiä ole
            asianomaisia tukimuotoja koskevissa erityislaeissa taikka viraston
            soveltamissa muissa laeissa, on käsiteltävänä oleviin
            2. ja 3. lakiehdotukseen valiokunnan mielestä välttämättä lisättävä säännökset
            mainittujen velvollisuuksien perusteista tai lakiehdotuksista on
            poistettava valtuus antaa määräyksiä aineiston
            säilyttämisestä ja hävittämisestä. Nämä seikat
            ovat edellytyksiä kyseisten lakiehdotusten käsittelemiselle
            tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.
         
         
         Kotirauhan ja yksityiselämän suoja
         
         Täytäntöönpanolaissa ehdotetaan
            säädettäväksi asuntoon kohdistuvista
            tarkastuksista. Tarkastus voidaan lakiehdotuksen 5 §:n
            1 momentin mukaan toimittaa asunnossa vain, jos on perusteltua syytä epäillä Euroopan
            yhteisön yhteisestä maatalouspolitiikasta annettuja
            säännöksiä tai lakia rikotun
            tai rikottavan. Saman sisältöinen säännös
            on lakiehdotuksen 5 a §:n 1 momentissa ja menettelytapalain
            muuttamista koskevan lakiehdotuksen 8 §:n 1 momentissa. 
         
         
         Ehdotettuja säännöksiä on
            arvioitava perustuslain 10 §:ssä turvatun kotirauhan
            suojan kannalta. Lailla voidaan perustuslain 10 §:n 3 momentin
            mukaan säätää perusoikeuksien
            turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan
            piiriin ulottuvista toimenpiteistä. Perustuslakivaliokunta
            on lausuntokäytännössään
            katsonut kotirauhan piiriin ulottuvan toimen olevan hyväksyttävä "rikosten
            selvittämiseksi", jos toimi sidotaan säännöksessä siihen,
            että on olemassa konkreettinen ja yksilöity syy
            epäillä lakia rikotun tai rikottavan (ks. esim. PeVL
               20/2001 vp, s. 3/II). Ehdotetuista säännöksistä ei
            ole tältä kannalta huomautettavaa.
         
         
         Säännöksissä käytetyn
            sanamuodon mukaan asunnon tarkastaminen näyttää olevan
            mahdollista minkä tahansa lain rikkomista koskevan epäilyn
            perusteella. Säännöksiä on valiokunnan mielestä välttämätöntä selventää niiden
            tarkoitusta paremmin vastaavaksi siten, että niistä ilmenee,
            millaisen lainsäädännön rikkomista
            koskevan epäilyn perusteella tarkastus voidaan tehdä.
            Perustuslain 10 §:n 3 momentin johdosta säännöksiin
            on kirjattava myös, että tarkastus asunnossa voidaan
            toimittaa vain, jos se on välttämätöntä tarkastuksen
            kohteena olevien seikkojen selvittämiseksi. Tällainen
            maininta korostaa samalla asuntoon ulottuvan tarkastuksen poikkeuksellisuutta.
            Näiden tarkistusten tekeminen on edellytyksenä sille,
            että lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Perustuslain 10 §:n 3 momentissa tarkoitettu kotirauhan
            piiri kattaa lähtökohtaisesti kaikenlaiset pysyväisluonteiseen
            asumiseen käytetyt tilat (ks. esim. PeVL 2/1996
               vp ja PeVL 12/1998 vp). Sanaa
            "asunto" on sen vuoksi tulkittava ja sovellettava laajasti. Tämän
            mukaisesti sovellettuna ehdotetut säännökset
            asunnon tarkastamisesta eivät ole perustuslain kannalta
            ongelmallisia.
         
         
         Esityksen 2. lakiehdotuksen 5 §:n 1 momentin mukainen
            tarkastusoikeus kattaa säännöksen väljähkön
            sanamuodon perusteella Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan
            täytäntöönpanoon "liittyvät"
            olosuhteet. Säännöstä on näiltä osin
            aiheellista täsmentää esimerkiksi siten, että tarkastukset
            koskevat EY:n yhteisen maatalouspolitiikan täytäntöönpanon
            valvonnan kannalta merkityksellisiä olosuhteita.
         
         
         Julkisen hallintotehtävän antaminen muulle kuin
            viranomaiselle
         
         
         Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta
            annetun lain (täytäntöönpanolaki)
            5 a §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
            maa- ja metsätalousministeriön 2 §:n
            3 momentin mukaisesti nimeämän todistuksen myöntävän
            toimielimen tarkastus- ja tiedonsaantioikeudesta. Toimielimeksi
            voidaan nimetä paitsi viranomainen myös tilintarkastuslaissa
            tai julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajista annetussa laissa tarkoitettu
            tilintarkastusyhteisö tai tilintarkastaja.
         
         
         Ehdotettu sääntely mahdollistaa julkisen hallintotehtävän
            antamisen muulle kuin viranomaiselle. Perustuslain 124 §:n
            mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa
            muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos se
            on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi
            eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän
            hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen
            vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
            kuitenkin antaa vain viranomaiselle.
         
         
         Komissiolle vuosittain toimitettavien tilitietojen asianmukaisuutta
            koskevan todistuksen antavan toimielimen tulee yhteisen maatalouspolitiikan
            rahoituksesta annetun neuvoston asetuksen mukaan olla toiminnallisesti
            maksajavirastosta riippumaton. Tämän
            vuoksi ja koska kysymyksessä on erityistä tilintarkastuksen
            ammattitaitoa vaativa tehtävä, on perustuslain 124 §:ssä tarkoitetulla
            tavalla tarkoituksenmukaista nimetä muu kuin viranomainen
            toimielimeksi. Toimielimen nimissä sen tehtäviä suorittavat
            henkilöt toimivat lakiehdotuksen 7 a §:n mukaan
            virkamiehen vastuulla, minkä lisäksi julkisen
            hallintotehtävän hoitamista tarkoittavaan toimintaan
            sovelletaan tässä pykälässä mainittua
            yleishallinto-oikeudellista lainsäädäntöä.
            Kun otetaan huomioon myös toimielimeksi nimettävää tahoa
            koskevat edellytykset, ei ehdotuksesta ole huomautettavaa perusoikeuksien, oikeusturvan
            ja hyvän hallinnon vaatimusten kannalta. 
         
         
         Täytäntöönpanolain 2 §:n
            2 momentissa ja 3 §:n 2 momentissa ehdotetaan
            säädettäväksi mahdollisuudesta
            käyttää säännöksissä tarkoitetuissa
            viranomaistehtävissä apuna maatalous- tai puutarha-alan
            yhteenliittymiä ja muita yksityisoikeudellisia maatalousalan
            laitoksia. Viranomaiskoneiston ulkopuolisen avun käyttäminen voi
            olla tarkoituksenmukaista tehtävien hoitamisen
            edellyttämän erityisosaamisen vuoksi. Yksityiset
            laitokset voivat esityksen perustelujen (s. 24/II)
            mukaan suorittaa joitakin tehtäviä itsenäisesti.
            Sen vuoksi on perusoikeuksien, hyvän hallinnon ja oikeusturvan
            kannalta tarpeen, että tällaisia tehtäviä suorittavat
            henkilöt toimivat 7 a §:n nojalla virkavastuulla
            ja että heidän toimiinsa julkisten hallintotehtävien
            hoitamisen osalta sovelletaan tässä pykälässä mainittua lainsäädäntöä (ks. PeVL
               25/2000 vp, s. 3/I).
         
         
         Esityksen 2. lakiehdotuksen 2 §:n 2 momentin ja 5 a §:n
            1 momentin perusteella on mahdollista, että muu kuin viranomainen
            toimittaa asuntoon kohdistuvan tarkastuksen. Esityksen 2. lakiehdotuksen
            5 §:n 1 momentissa ja 3. lakiehdotuksen 8 §:n
            1 momentissa asia jää säännösten
            jossain määrin epäselvän sanamuodon
            perusteella tulkinnanvaraiseksi.
         
         
         		Perustuslain 124 §:ssä kielletään
            merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältävien
            tehtävien antaminen muulle kuin viranomaiselle. Perustuslakiuudistuksen
            esitöiden mukaan merkittävänä julkisen
            vallan käyttämisenä on pidettävä esimerkiksi
            itsenäiseen harkintaan perustuvaa oikeutta käyttää voimakeinoja
            tai puuttua muuten merkittävällä tavalla
            yksilön perusoikeuksiin (HE 1/1998 vp,
            s. 179/II, ks. myös PeVL 28/2001
               vp, s. 5—6). Asunnon tarkastamisvaltuus
            merkitsee valiokunnan mielestä oikeutta puuttua merkittävällä tavalla
            perustuslaissa jokaiselle turvattuun kotirauhan suojaan.
         
         
         		Jotta 2. lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä,
            on sen 5 a §:stä poistettava säännös
            toimielimen oikeudesta suorittaa asuntoon kohdistuva tarkastus,
            tai pykälää on muutettava niin, että asuntoon
            kohdistuvan tarkastuksen voi toimittaa vain viranomainen. Estettä ei
            ole sille, että laissa jälkimmäisessä tapauksessa
            säädetään viranomaiskoneiston
            ulkopuolelta nimetyn toimielimen oikeudesta avustaa tarkastuksen
            toimittamisessa.
         
         
         		Esityksen 2. lakiehdotuksen 5 §:ään
            ja 3. lakiehdotuksen 8 §:ään on asianmukaista
            lisätä maininta siitä, että asuntoon
            kohdistuvan tarkastuksen saa toimittaa vain viranomainen.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Täytäntöönpanolain 7 §:ään
            ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti
            viranomaisen, yhteisön ja tuensaajan velvollisuudesta esittää korvauksetta tarvittavat
            asiakirjat tarkastusta suorittavalle toimielimelle sekä avustaa
            muutoinkin tarkastuksessa. Säännös vastaa
            valtionavustuslain 17 §:n 1 momenttia. Valiokunta tähdentää,
            että avustamisvelvollisuutta koskevia säännöksiä sovellettaessa
            tulee ottaa huomioon perustuslain 21 §:ssä turvattuihin
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon
            takeisiin kuuluva henkilön oikeus olla todistamatta itseään
            vastaan (ks. PeVL 19/2000 vp, s. 4/II
            ja PeVL 28/2001 vp, s. 7/II,
            ks. myös menettelytapalain voimassa oleva 8 §:n
            3 momentin loppuosa).
         
         
         Maaseutuvirastoa koskevan lakiehdotuksen 9 §:n
            mukaan viraston päätöksiin haetaan muutosta
            valittamalla maaseutuelinkeinojen valituslautakuntaan. Säännös
            on sanamuodoltaan niin yleinen, että se näyttäisi
            koskevan muitakin kuin viraston varsinaisella toimialallaan tekemiä päätöksiä.
            Virastolain yleissäännös lienee tarkoitettu
            sovellettavaksi vain, jollei jossakin erityislaissa (esimerkiksi
            viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa) muutoksenhausta toisin
            säädetä. Muutoksenhakusäännöksen
            ottamista virastolakiin on syytä vielä harkita.
            Jos säännöstä pidetään
            tarpeellisena, on siinä selvennettävä sen
            soveltamisalaa tai toissijaista luonnetta. 
         
         
         Esityksen 2. ja 3. lakiehdotuksen voimaantulosäännöksissä oleva
            maininta asianomaisesta ministeriöstä on muutettava
            maa- ja metsätalousministeriötä koskevaksi,
            jollei säännöksillä ole
            tarkoitus kattaa muitakin ministeriöitä (ks. PeVM
               14/2000 vp, s. 2/II).
         
         
         Esityksen 1. lakiehdotuksen 4 §:ssä ja 3.
            lakiehdotuksen 12 §:ssä käytetään
            "määrätään"-sanaa virheellisesti.
            3. lakiehdotuksen 10 §:n kieliasua on syytä tarkistaa.
         
         
         Esityksen perustelujen (s. 15/I) mukaan Maaseutuviraston
            toimintamenobudjetin on tarkoitus olla nettobudjetoitu. Valiokunta
            huomauttaa, että asiasta on perustuslain 84 §:n
            1 momentin mukaan säädettävä lailla.