Perustelut
Ihmisarvon loukkaamattomuus
Perusoikeusuudistuksen esitöiden (HE 309/1993 vp,
s. 24) mukaan perusoikeudet kuuluvat ihmisille heidän elinaikanaan.
Oikeusjärjestys antaa kuitenkin eri tavoin suojaa myös
ennen syntymää. Osittain tämä toteutuu äidin
perusoikeusturvan välityksellä. Lisäksi
perustuslain 1 §:n mukaan valtiosäännön
perusarvoja on ihmisarvon loukkaamattomuuden turvaaminen.
Siten esimerkiksi sikiöön ja alkioon kohdistuvat
ihmisarvoa loukkaavat lääketieteelliset ja tieteelliset
kokeilut ovat perustuslain vastaisia.
Hallituksen esitys liittyy ihmisarvoa koskeviin valtiosäännön
perusteisiin. Esityksessä on yleisesti ottaen varsin onnistuneesti
luotu pidäkkeitä hedelmöityshoidon käyttämiselle
ihmisarvoa loukkaavalla tavalla. Hedelmöityshoidossa
ei saa 4 §:n takia käyttää sukusoluja
tai alkioita, joiden perimään on puututtu
tai joita on käytetty tutkimustoiminnassa, eikä alkioita,
joita on saatu toisintamalla. Hedelmöityshoidon avulla
syntyvän lapsen ominaisuuksiin vaikuttaminen valikoimalla
sukusoluja ja alkioita on 5 §:ssä pääsäännön
mukaan kielletty. Sukusolujen luovuttamisesta ei 18 §:n
johdosta saa luvata eikä suorittaa palkkiota, minkä lisäksi
palvelujen tuottaja voi 27 §:n nojalla periä sukusolujen ja
alkioiden varastoinnista vain kustannukset ja kohtuulliset työpalkkiot
kattavan maksun.
Sukusolujen ja alkioiden valikoimiskieltoon ehdotetaan 5 §:ssä kahta
poikkeusta. Syntyvän lapsen terveyteen voidaan ensiksikin
vaikuttaa valikoimalla tutkitun ominaisuuden kannalta terveeksi
todettuja sukusoluja ja alkioita (2 mom.). Tämän
säännön avulla pyritään
turvaamaan lapsen syntyminen ilman vakavia sairauksia. Tavoite muodostaa
valiokunnan käsityksen mukaan perustuslain näkökulmasta
hyväksyttävän perusteen valikoimiselle,
olkoonkin että lapsen normaaliinkin synnytykseen liittyy
riski lapsen vakavasta sairaudesta tai vammaisuudesta. Samalla tavalla
terveysperusteinen hyväksyttävä syy on
taustalla myös momentissa sallitussa mahdollisuudessa vaikuttaa
lapsen sukupuoleen. Tällaiset sääntelyt
eivät kuitenkaan ole ongelmattomia.
Toinen poikkeus valikoimiskieltoon merkitsee luovutettujen sukusolujen
valikoimista sillä perusteella, että luovuttaja
muistuttaa ulkonäöltään syntyvän
lapsen asianomaista vanhempaa (3 mom.). Esimerkiksi etnisen alkuperän
käyttämistä valikointiperusteena voidaan
pitää perustuslain kannalta hyväksyttävänä tässä yhteydessä,
kun otetaan huomioon hedelmöityshoidon antamisen 7 §:n
mukaiset edellytykset.
Yhdenvertaisuus
Perustuslain 6 §:n 1 momentin nojalla ihmiset ovat
yhdenvertaisia lain edessä. Saman pykälän 2
momenttiin sisältyvän syrjintäkiellon
mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa
eri asemaan säännöksessä erikseen
lueteltujen seikkojen perusteella. Momentin loppuosan yleislausekkeen
mukaan eri asemaan asettaminen ei saa perustua myöskään
henkilöön liittyvään muuhun
syyhyn.
Kuten perusoikeusuudistuksen esitöissä todetaan
(HE 309/1993 vp, s. 43/I),
perustuslakivaliokunta oli uudistusta edeltäneessä käytännössään
korostanut, ettei yhdenvertaisuusperiaatteesta voi johtua tiukkoja
rajoja lainsäätäjän harkinnalle
pyrittäessä kulloisenkin yhteiskuntakehityksen
vaatimaan sääntelyyn. Tätä tulkintakäytäntöä ei
valiokunnan käsityksen mukaan ollut tarkoitus muuttaa uudistuksen
yhteydessä. Syrjintäkiellon osalta perusoikeusuudistuksessa pidettiin
olennaisena (HE 309/1993 vp, s. 44/I), voidaanko
erottelu perustella perusoikeusjärjestelmän kannalta
hyväksyttävällä tavalla.
Lakiehdotuksen 7 § koskee hedelmöityshoidon
antamisen edellytyksiä. Hedelmöityshoitoa saadaan
antaa suostumuksen mukaisesti, jos avioliitossa tai avioliitonomaisissa
olosuhteissa elävät nainen ja mies kärsivät
tahattomasta lapsettomuudesta tai jos parin omista sukusoluista syntyvällä lapsella
olisi huomattava vaara saada vakava sairaus. Yksinäiselle
tai rekisteröidyssä parisuhteessa elävälle
naiselle saadaan 12 §:n perusteella antaa hedelmöityshoitoa
ainoastaan, jos se mies, jonka luovuttamia siittiöitä käytetään
hedelmöityshoidossa, on antanut suostumuksensa tietoisena
siitä, että hänet voidaan vahvistaa lapsen
isäksi. Alkioiden luovuttaminen ei puolestaan ole 22 §:n
nojalla mahdollista tällaiselle naiselle.
Lakiehdotuksessa asetetaan henkilöitä eri asemaan
sosiaalisen statuksen ja osaksi myös sukupuolisen suuntautumisen
kannalta. Kun otetaan huomioon hedelmöityshoidon lääketieteellinen
tarkoitus auttaa lapsettomuudesta vastoin tahtoaan kärsiviä henkilöitä,
ei lakiehdotusta voida tältä osin pitää perustuslainvastaisena.
Valiokunta katsoo, että ehdotetut erot, jotka liittyvät
kiinteästi yhteiskunnan arvovalintoihin, valiokunnan pitkäaikaiseen
tulkintakäytäntöönkin verrattuna
mahtuvat lainsäätäjälle kuuluvien harkintarajojen
sisälle.
Hedelmöityshoitoa ei 7 §:n 2 momentin 2 kohdan
perusteella saa antaa 46 vuotta täyttäneelle naiselle.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että lääketieteellisten
hoitojen antamista ei ole sidottu ikärajoihin. Myös
naisen iän vaikutus hedelmöityshoidon antamiseen
on perusoikeusjärjestelmän kannalta asianmukaisinta
jättää lääkärin
harkittavaksi. Lakiehdotuksesta tulee poistaa kyseinen ikäraja.
Lapsen oikeus saada tieto sukusolujen luovuttajan henkilöllisyydestä
Luovutetusta sukusolusta tai alkioista syntyneellä henkilöllä on
24 §:n perusteella oikeus 18 vuotta
täytettyään saada jäljennös
parin suostumusasiakirjasta ja siihen merkitystä 19 §:n mukaisesta
luovuttajan tunnuksesta sekä luovuttajan anonyymistä henkilökuvauksesta.
Luovuttajan henkilöllisyydestä hänellä on
18 vuotta täytettyään oikeus saada tieto,
jos rekisteriin on merkitty luovuttajan suostumus tähän
tai luovuttaja siihen muutoin suostuu, ja suostumuksesta riippumatta
vuoden kuluttua luovuttajan kuolemasta.
Oikeus henkilökohtaiseen identiteettiin liittyy perustuslain
10 §:ssä turvatun yksityiselämän
suojan piiriin. On tältä kannalta ongelmallista,
jos henkilön alkuperästä on viranomaisella tietoa,
johon hänellä itsellään ei ole
tiedonsaantioikeutta. Lakiehdotuksen 24 §:n 3 kohtaa on siksi
muutettava niin, että hedelmöityshoidosta syntyneellä henkilöllä on
oikeus 18 vuotta täytettyään saada tietää luovuttajan
henkilöllisyys. Tiedon saaminen tästä ei
siten voi jäädä riippumaan luovuttajan
suostumuksesta. Luovuttaja tulee toisaalta tietoiseksi tällaisesta
henkilöllisyytensä paljastumismahdollisuudesta
suostuessaan sukusolujensa käyttöön hedelmöityshoidossa.
Lakiehdotuksen muuttaminen tällä tavoin on edellytys
tavallisen lainsäätämisjärjestyksen
käyttämiselle.
Valiokunta kiinnittää huomiota 25 §:ään,
joka koskee yhteydenottoa luovuttajaan hänen sukusolustaan
syntyneen henkilön pyynnöstä. Henkilötietojen
suojan näkökulmasta on tärkeää luoda sellainen
menettely, joka takaa, ettei luovuttajan ja yhteyttä pyytävän
henkilöllisyys ole missään vaiheessa
saman virkamiehen tiedossa.
Itsemääräämisoikeus
Yksilön itsemääräämisoikeus
kiinnittyy useisiin perusoikeussäännöksiin,
erityisesti perustuslain 7 §:n säännöksiin
henkilökohtaisesta vapaudesta ja 10 §:n säännöksiin
yksityiselämän suojasta (HE 309/1993
vp, s. 46/II ja 53/I). Esityksessä on
yleisesti ottaen onnistuttu ottamaan huomioon itsemääräämisoikeudesta
johtuvat näkökohdat. Hedelmöityshoidon
antamisen (7 §) edellytyksenä on parin suostumus.
Myös luovuttajan sukusolujen käyttäminen
(15 §) perustuu hänen suostumukseensa, minkä lisäksi
hän voi asettaa ehtoja sukusolujen käytölle
(16,1 §:n 4 kohta). Niin ikään
sukusolujen ja alkioiden varastointiin (6 §) vaaditaan
asianomaisten suostumus.
Luovuttaja voidaan 2. lakiehdotuksen 3 a §:n johdosta
vahvistaa lapsen isäksi, jos hän on 1. lakiehdotuksen
12 §:n mukaisesti antanut suostumuksensa hedelmöityshoidon
antamiseen yksinäiselle naiselle. Isyyden vahvistaminen
koskettaa vahvasti luovuttajan yksityisyyttä. Sen kanssa
on sangen ongelmallista, että luovuttaja ikään kuin
sitoutuu jo useita vuosia etukäteen mahdolliseen isyytensä vahvistamiseen.
Yhteiskunnassa vallitsevien arvojen valossa on myös ongelmallista,
että esityksen mukaan tietty osa lapsista lähtökohtaisesti
lainsäädännön seurauksena syntyy
isättömiksi.
Muita seikkoja
Hedelmöityshoitoa saaneen yksinäisen naisen henkilöllisyys.
Lakiehdotuksen 12 § koskee hedelmöityshoidon
antamista yksinäiselle tai rekisteröidyssä parisuhteessa
elävälle naiselle. Tällöin noudatetaan
soveltuvin osin myös 8 ja 9 §:n säännöksiä tietojen
antamisesta parille ja parin suostumusasiakirjasta. Esityksen perusteluissa
asia esitetään niin, että sukusoluja
luovuttanut mies ikään kuin tulee näitä säännöksiä tällöin
sovellettaessa parin miespuolisen osapuolen tilalle. Tästä syystä katsotaan,
että hoitoa saava nainen ja siittiöiden luovuttaja
tulevat samalla tietämään toistensa henkilöllisyyden.
Käsitys ei saa mitään tukea lakitekstistä,
eikä tällainen tilanne yksiselitteisin säännöksin
aikaansaatunakaan valiokunnan käsityksen mukaan olisi sopusoinnussa
perustuslain 10 §:n 1 momentin kanssa.
Tietojen rekisteröinti ja luovuttaminen.
Lakiehdotuksen 23 §:n säännökset
sukusolujen luovutusten rekisteristä ja esimerkiksi siihen
liittyvä 20 §, 24 §:n 2 ja 3 kohta tietojen
saamisesta rekisteristä sekä 31 § salassapidosta
vastaavat perustuslain 10 §:n 1 momentin vaatimuksia henkilötietojen
suojasta ja valiokunnan vakiintunutta tulkintakäytäntöä (ks.
esim. PeVL 51/2002 vp). Valiokunta huomauttaa
31 §:n säännösten väistyvän
perustuslaissa (esim. 111 §) säädetyn
tietojensaantioikeuden johdosta. Lakiehdotuksen 32 § eräiden
asiakirjojen ja rekisteritietojen hävityskiellosta on poikkeuksellinen
henkilötietojen suojan kannalta, mutta sille on hedelmöityshoidosta
syntyneen henkilön tietojensaantioikeudesta johdettavat
perustuslain 10 §:n kannalta hyväksyttävät
perusteet.
Terveydenhuollon oikeusturvakeskus.
Lain 26 ja 29 §:ssä mainitut lupa-asiat käsitellään
33 §:n perusteella Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksessa
sen yhteydessä toimivassa lautakunnassa sen mukaan kuin
sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella tarkemmin säädetään.
Epäselväksi esityksessä jää,
mikä tämä lautakunta on.
Tarkoitetulla lupasääntelyllä on
yhteys elinkeinovapauteen. Valvonnan tarve on tässä tapauksessa
niin ilmeinen ja painava, ettei elinkeinovapaudesta aiheudu esteitä luvanvaraisuuden
toteuttamiselle.
Sääntelyn perusoikeusyhteys merkitsee kuitenkin
välttämättä sitä, että lautakunnasta,
ennen muuta sen kokoonpanosta ja päätösvaltaisuudesta
on säädettävä tarkemmin laissa.
Lautakunnan viranomaisominaisuus on tärkeää,
jotta siihen tulevat sovellettaviksi oikeusturvan kannalta
keskeiset hallinto-oikeudelliset yleislait ja myös hallintolainkäyttölaki.
Lain 29 §:n säännöksiä luvan
peruuttamisesta tulee täydentää suhteellisuusperiaatetta
tarkoittavin maininnoin, sillä ehdotuksen mukaan vähäisetkin
puutteet tai epäkohdat voivat johtaa luvan peruuttamiseen.
Muutoksenhaku.
Hedelmöityshoidon antamisesta päättää 10 §:n
nojalla paria hoitava lääkäri. Laki sääntelee
lähinnä sitä, milloin hedelmöityshoidon
antaminen on laillinen yhteiskunnan tarjoama palvelu. Lääkärin
päätös ei siksi koske yksilön
oikeutta sillä tavoin kuin perustuslain 21 §:n
1 momentti tarkoittaa, eikä siihen näin ollen
tarvitse säätää muutoksenhakuoikeutta.
Perustuslain 124 §.
Hedelmöityshoitoa voi antaa siihen Terveydenhuollon
oikeusturvakeskuksen luvan saanut terveydenhuollon toimintayksikkö tai
erikoislääkäri. Kysymyksessä ei
valiokunnan käsityksen mukaan ole perustuslain 124 §:ssä tarkoitetun
julkisen hallintotehtävän hoitaminen.
Asetuksenantovaltuudet.
Lakiehdotukseen sisältyvät asetuksenantovaltuudet
ovat yleisesti ottaen hyväksyttäviä.
Terveystarkastusta koskeva 34 §:n 2 kohdan asetuksenantovaltuus
kuitenkin perustelujen mukaan kohdistuisi muun muassa
siitä varmistumiseen tarkastuksen avulla, ettei henkilö ole
tarttuvan eikä perinnöllisen taudin kantaja. Kysymyksessä ovat
selvästikin seikat, joista perussäännökset
on viime kädessä perustuslain 80 §:n
johdosta annettava lailla. Vain tällä edellytyksellä niistä on
mahdollista antaa tarkempia säännöksiä asetuksella.
Siirtymäsäännös.
42 §:n 3 momentin mukaan eräitä lupahakemuksia
voidaan käsitellä ja ratkaista jo ennen lain voimaantuloa.
Lakia ei tietenkään ole mahdollista soveltaa ennen
sen voimaantuloa. Luparatkaisujen tekemisessä ei myöskään
ole kysymys sellaisesta lain voimaantuloa valmistelevasta teknisluonteisesta
toimesta, johon voitaisiin ryhtyä ennen voimaantuloa. Kyseinen
momentti voidaan siirtää voimaantulosäännökseen,
jossa 26 §:lle voidaan osoittaa muuta lakia aiempi voimaantulo.
Tämäkin mahdollisuus näyttää edellyttävän,
että 33 § on voimassa.