Perustelut
         
         Julkisen hallintotehtävän siirtäminen
         
         Järjestelmävastuussa oleva kantaverkonhaltija voi
            16 §:n 2 momentin nojalla asettaa järjestelmävastuun
            toteuttamiseksi tarpeellisia ehtoja sähkönsiirtojärjestelmän
            ja siihen liitettyjen voimalaitosten kuormien käyttämiselle.
            Ehtoja voidaan soveltaa sen jälkeen, kun sähkömarkkinaviranomainen
            on ne hyväksynyt ja vahvistanut.
         
         
         Perustuslakivaliokunta arvioi maakaasumarkkinalakiehdotuksesta
            antamassaan lausunnossa (PeVL 4/2000 vp,
            s. 4) ehdotetun kaltaista sääntelyä perustuslain
            124 §:n kannalta. Valiokunta piti yhden verkonhaltijan
            määräämistä järjestelmävastuuseen
            maakaasuverkkotoiminnan luonteen vuoksi perusteltuna ja tarkoituksenmukaisena.
            Toiminnan tosiasiallisen luonteen vuoksi ei valiokunnan mielestä ollut
            syytä olettaa, että järjestely sellaisenaan
            olisi vaarantanut hyvän hallinnon vaatimuksia taikka muiden
            verkonhaltijoiden perusoikeuksia tai oikeusturvaa. Valiokunta kuitenkin
            katsoi tarpeelliseksi vahvistaa oikeusturvaa siten, että järjestelmävastuuseen määrätyn
            päätökseen ehtojen asettamisesta tuli olla
            oikeus hakea muutosta. Tämä oli valiokunnan mielestä järjestettävissä esimerkiksi
            niin, että maakaasumarkkinaviranomainen vahvistaa mainitut
            ehdot.
         
         
         Lakiehdotuksen 16 §:n 2 momentin sääntely on
            perustuslakivaliokunnan aikaisemman kannanoton mukainen eikä vaikuta
            lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen. 
         
         
         Talousarvion ulkopuolinen rahasto
         
         Huoltovarmuuden turvaamisesta annetun lain mukaisen huoltovarmuusrahaston
            varoin voidaan 52 a §:n mukaan ylläpitää Suomen
            sähköjärjestelmää uhkaavan
            vakavan tehopulan hoitamiseksi tarkoitettua sähköntuotannon
            hidasta varakapasiteettia. Kapasiteetin käyttöönotto edellyttää,
            että sähkön riittävyys on vakavasti uhattuna,
            saatavilla oleva sähkön tuotantokapasiteetti on
            täysin käytössä eikä sähkön
            tuonti ole tilanteen korjaamiseksi mahdollista. Varakapasiteettia
            voidaan käyttää vain niin pitkään
            ja siinä määrin kuin se on välttämätöntä vakavan
            tehopulan hoitamiseksi.
         
         
         Huoltovarmuusrahasto on perustuslain 87 §:ssä tarkoitettu
            talousarvion ulkopuolinen rahasto. Tällaisesta rahastosta
            voidaan säätää lailla, jos valtion
            pysyvän tehtävän hoitaminen sitä välttämättä edellyttää.
            Rahaston perustamista taikka rahaston tai sen käyttötarkoituksen olennaista
            laajentamista tarkoittavan lakiehdotuksen hyväksymiseen
            vaaditaan eduskunnassa vähintään kahden
            kolmasosan enemmistö annetuista äänistä.
         
         
         Voimassa olevan huoltovarmuuden turvaamisesta annetun lain tarkoituksena
            on poikkeusolojen varalta turvata väestön toimeentulon,
            maan talouselämän ja maanpuolustuksen kannalta välttämättömät
            taloudelliset toiminnot. Huoltovarmuusrahastosta katetaan Huoltovarmuuskeskuksen
            toiminnasta, valtion varmuusvarastoinnista ja muusta huoltovarmuuden
            turvaamisesta mainitun lain mukaan aiheutuvat menot. Lailla voidaan
            lisäksi erikseen säätää,
            että rahaston varoista voidaan maksaa korkotukea ja avustuksia, sekä myöntää lainoja
            tai maksaa muita huoltovarmuuden turvaamisesta aiheutuvia menoja.
         
         
         Vakavan tehopulan hoitamiseen varautuminen liittyy huoltovarmuuden
            turvaamisen kokonaisjärjestelmään. Vaikka
            varakapasiteetti voidaan ottaa käyttöön
            valmiuslaissa tarkoitettuja poikkeusoloja lievemmissä sähköhuollon
            kriisitilanteissa, ei ehdotettu sääntely valiokunnan mielestä merkitse
            huoltovarmuusrahaston nykyiset tehtävät ja tarkoitus
            huomioon ottaen rahaston käyttötarkoituksen olennaista
            laajentamista perustuslain 87 §:ssä tarkoitetulla
            tavalla. Sääntely ei siksi vaikuta lakiehdotuksen
            käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Elinkeinovapaus
         
         Lakiehdotuksen 4—7 §:n säännökset
            ovat merkityksellisiä perustuslain 18 §:ssä turvatun
            elinkeinovapauden kannalta.
         
         
         Sähköverkkotoiminnan luvanvaraisuus on tärkeiden
            yhteiskunnallisten intressien vuoksi perusteltua. Lain 4 §:n
            2 momentti sisältää asianmukaiset säännökset
            luvanvaraisuuden ulkopuolelle rajatusta toiminnasta. Lupaharkinta on
            lain 5 §:n säännöksin sidottua.
            Valiokunnalla ei ole näiltä osin huomautettavaa
            sääntelystä.
         
         
         Sähköverkkolupaan voidaan 5 §:n 4
            momentin nojalla liittää toiminnan kannalta tarpeellisiksi
            katsottavia ehtoja. Säännös on kovin
            väljä. Esityksen perusteluista välittyvän
            käsityksen mukaan lupaehtojen on tarkoitus liittyä pykälän 1
            ja 2 momentin säännöksiin toiminnan edellytyksistä.
            Sääntelyä on aiheellista täsmentää tämän
            mukaisesti.
         
         
         Lupaa tai lupaehtoja voidaan 5 §:n 4 momentin perusteella
            muuttaa, jos toiminnan 1 momentissa tarkoitetut edellytykset muuttuvat.
            Toimivalta muuttaa elinkeinon harjoittamiseen oikeuttavaa lupaa
            ja sen ehtoja on sääntelyn suhteellisuuden kannalta
            syytä rajata tilanteisiin, joissa muutokset ovat välttämättömiä toiminnan
            edellytyksissä tapahtuneiden olennaisten muutosten takia
            (PeVL 8/2002 vp, s. 3/I).
         
         
         Norminantovaltuudet
         
         Lakiehdotus sisältää useita säännöksiä valtioneuvoston
            ja ministeriön asetuksenantovallasta samoin kuin sähkömarkkinaviranomaisen
            toimivallasta antaa yleisiä määräyksiä.
            Valtuudet ovat pääosiltaan lain säännöksin
            riittävästi rajattuja ja asianmukaisesti valtioneuvoston
            tai ministeriön tasolle osoitettuja. Sähkömarkkinaviranomaisen
            määräystenantovaltuudet rajautuvat erinäisiin
            teknisluonteisiin ja vähäisiä yksityiskohtia
            koskeviin seikkoihin.
         
         
         Vakiokorvaus liittymän kytkemisen viivästyessä on
            27 a §:n 1 momentin perusteella enintään
            1 700 euroa. Tätä euromäärää voidaan muuttaa
            saman momentin nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella,
            jos taloudellinen ja rahaolojen kehitys antavat siihen aihetta.
            Kysymys on asetuksenantajan toimivallasta muuttaa lakia. Tähän
            nähden valtuuden rajaus on sanamuodoltaan epäasianmukaisen
            väljä. Valtuus on välttämätöntä sitoa
            säännöksessä esimerkiksi rahan
            arvon muutokseen tai muuhun vastaavaan yksiselitteiseen laskentaperusteeseen. — Esityksen
            perustelujen mukaan vakiokorvauksen määrän
            muuttaminen ajankohtaistuu käytännössä vain
            hyvin harvoin. Tämän takia on valiokunnan mielestä vielä aiheellista
            harkita, onko lain muuttamista merkitsevän valtuuden osoittaminen
            asetuksenantajalle asiallisesti lainkaan tarpeen.