Perustelut
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunnalle
            annettavat hallituksen toimenpidekertomus ja valtion tilinpäätöskertomus
            yhdistetään hallituksen vuosikertomukseksi. Puhemiesneuvoston
            ehdotuksessa ehdotetaan puolestaan, että hallituksen vuosikertomus
            lähetetään valmistelevasti käsiteltäväksi
            tarkastusvaliokuntaan. Hallituksen esityksen ja puhemiesneuvoston
            ehdotuksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää uudistusta
            tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa säädösehdotusten hyväksymistä
            seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Valtioneuvoston velvollisuudesta antaa vuosittain eduskunnalle
            kertomus hallituksen toiminnasta ja niistä toimenpiteistä,
            joihin se on eduskunnan päätösten johdosta
            ryhtynyt, samoin kuin kertomus valtiontalouden hoidosta ja talousarvion
            noudattamisesta säädetään perustuslain
            46 §:ssä. Kertomuksen oheisaineistona eduskunnalle
            on annettu laissa erikseen säädettyjä erilliskertomuksia.
         
         
         Hallituksen toimenpidekertomuksen eduskuntakäsittelystä säädetään
            eduskunnan työjärjestyksen 32 §:n 4 momentissa.
            Sen nojalla kertomus lähetetään valmistelevasti
            käsiteltäväksi perustuslakivaliokuntaan.
            Siltä osin kuin kertomus koskee ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa,
            se lähetetään kuitenkin ulkoasiainvaliokuntaan. Toimenpidekertomuksella
            on ollut sikäli erityisasema eduskuntakäsittelyssä,
            että siitä on laadittu kaksi mietintöä.
            Muut erikoisvaliokunnat antavat asiasta lausuntonsa perustuslakivaliokunnalle.
            Valtion tilinpäätöskertomuksesta säädetään
            tarkemmin valtion talousarviosta annetun lain (423/1988)
            17 §:ssä. Kertomukseen on liitetty eduskunnan
            vuosittain kannanotoissaan edellyttämä tilimuistutuskertomus
            sekä hallituksen vastaus eduskunnan talousarvioesityksen
            käsittelyn yhteydessä esittämiin lausumiin.
            Tilinpäätöskertomuksesta mietinnön
            antaa tarkastusvaliokunta, jolle valtiovarainvaliokunta antaa lausunnon.
         
         
         Kertomusmenettelyn uudistamisen taustalla on perustuslakivaliokunnan
            ja tarkastusvaliokunnan esittämät näkemykset
            menettelyn kehittämisestä (PeVM 5/2008
               vp, s. 3/II, PeVM 1/2010 vp,
            s. 7, TrVL 1/2008 vp). Tarkastusvaliokunta
            esitti lausunnossaan hallituksen toimenpidekertomuksesta vuodelta
            2007 hallituksen toimenpidekertomuksen ja valtion tilinpäätöskertomuksen
            yhdistämistä. Perustuslakivaliokunta katsoi tuolloin,
            että mahdollisuuksia kertomusmenettelyn kehittämiseen
            on aiheellista tarkastella. Kysymys oli valiokunnan mielestä kuitenkin
            siinä määrin laaja ja periaatteellinen, että se
            ei ollut tuossa yhteydessä ratkaistavissa (PeVM
               5/2008 vp, s. 3/II). Myöhemmin
            valiokunta piti aiheellisena arvioida, voidaanko kertomusten yhdistämisellä tehostaa
            ja järkeistää hallituksen informointia
            toiminnastaan samoin kuin eduskunnan mahdollisuuksia valvoa hallituksen
            toimia. Valiokunta piti lisäksi luontevana, että yhdistetty
            kertomus lähetetään valmistelevasti käsiteltäväksi
            tarkastusvaliokuntaan perustuslakivaliokunnan asemesta. Valiokunta huomautti,
            ettei kertomusten yhdistämisen tarvitse vaikuttaa ulkoasiainvaliokunnan
            tehtävään valmistella mietintö kertomuksesta
            siltä osin kuin se koskee ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa (PeVM
               1/2010 vp, s. 7/II). Käsiteltävänä olevista
            ehdotuksista antamassaan lausunnossa ulkoasiainvaliokunta pitää kuitenkin
            tarkoituksenmukaisena, että vain tarkastusvaliokunta antaa vuosikertomuksesta
            mietinnön. Ulkoasianvaliokunta katsoo, että se
            voi vuosikertomusta koskevassa lausunnossaan käsitellä ja
            ottaa kantaa hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisiin toimenpiteisiin
            (UaVL 9/2013 vp, s. 2/II).
         
         
         Perustuslakivaliokunta pitää tärkeänä,
            että menettely, jossa muut pysyvät erikoisvaliokunnat
            antavat eduskunnan päätöksen perusteella kertomuksesta
            lausuntonsa mietintövaliokunnalle, säilytetään.
            Erikoisvaliokunnilla on tällöin mahdollisuus muun
            muassa ottaa kantaa hallituksen toimenpiteisiin samoin kuin nostaa
            esille erityisteemoja lausunnossaan. Kullakin valiokunnalla on oltava
            mahdollisuus ottaa kantaa hallituksen toimenpiteisiin valiokunnan
            mietinnössään ehdottamien, eduskunnan
            hyväksymien lausumien johdosta. Mietintövaliokunnan
            rooliin ei nykyisen menettelyn mukaisesti ole syytä kuulua
            erikoisvaliokuntien lausumista esittämien yksityiskohtien
            käsittely (PeVM 1/2010 vp,
            s. 7/II).
         
         
         Valiokunta kiinnittää vielä huomiota
            tarkastusvaliokunnan parlamentaarisen valvonnan merkitystä korostaviin
            kannanottoihin. Hallituksen esitys keskittyy kertomusmenettelyn
            uudistamiseen, kun taas kertomuksen sisällöllinen
            kehittäminen on jäänyt vähemmälle
            huomiolle. Menettelyn uudistamisen jälkeen kehittämistyön
            painopiste on siirrettävä tarkastusvaliokunnan
            lausunnon mukaisesti sisältökysymyksiin. Lisäksi
            vuosikertomuksen valmistelun ja eduskuntakäsittelyn aikataulua
            on tiivistettävä, jotta kertomusmenettely palvelee
            valtion talousarvion eduskuntakäsittelyä.
            Vuosikertomus tulee jatkossa antaa eduskunnalle huhtikuun loppuun mennessä.
            Tällöin muilla erikoisvaliokunnilla on riittävästi
            aikaan antaa lausunto tarkastusvaliokunnalle ja se ehtii saada mietinnön
            valmiiksi käsiteltäväksi täysistunnossa
            kevätistuntokauden aikana (TrVL 2/2013
               vp, s. 2). 
         
         
         2. laki valtion talousarviosta annetun lain muuttamisesta
         
         Lakiehdotuksen 17 §:n 2 momentissa osoitetaan valtioneuvoston
            kanslialle ja valtiovarainministeriölle valtuus antaa ohjeita
            vuosikertomuksen valmistelusta. Valtioneuvostolla ja ministeriöillä on
            valtuus antaa ohjeita ilman laissa säädettyä valtuuttakin,
            joten tätä koskevat säännökset
            ovat tarpeettomia. Ohjeiden antamista koskevat valtuussäännökset
            ovat omiaan hämärtämään oikeudellisesti
            sitovien sääntöjen ja suositusluonteisten
            ohjeiden välistä eroa (ks. esim. PeVL
               6/2003 vp, s. 4/I, PeVL 20/2004
               vp, s. 4/I ja PeVL 30/2005
               vp, s. 6/II).
         
         
         Valiokunta ehdottaa näistä syistä,
            että momentti poistetaan. Jos toimivallan määräytymistä vuosikertomuksen
            osalta halutaan erityisesti säännellä valtioneuvoston
            kanslian ja valtiovarainministeriön välillä,
            on se asianmukaisempaa tehdä valtioneuvostolaissa tai valtioneuvoston ohjesäännössä.
            Puheena olevan kaltaisessa, valtioneuvoston sisäisessä asiassa
            asetustasoistakin toimivaltasääntelyä voidaan
            pitää riittävänä, ja
            se on myös yhdenmukaista perustuslain 68 §:n 3
            momentin kanssa.
         
         
         4. laki kehitysyhteistyötä koskevasta kertomuksesta
         
         Esityksessä ehdotetaan, että kehitysyhteistyötä koskevan
            kertomuksen antamisesta eduskunnalle annettu laki kumotaan ja säädetään
            laki kehitysyhteistyötä koskevasta kertomuksesta.
            Lakiehdotuksen mukaan ulkoasiainministeriö laatisi kalenterivuosittain
            kertomuksen kehitysyhteistyöstä.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta esittää lausunnossaan, että kehitysyhteistyökertomuksen
            antamisesta eduskunnalle luovutaan. Nykyinen kertomusmenettely ei
            valiokunnan mielestä palvele riittävällä tavalla
            sen tiedontarvetta. Ulkoasiainvaliokunta käsittelee kehityskysymyksiä säännöllisesti
            E- ja UTP-asioina sekä kattavasti kerran vaalikaudessa
            valtioneuvoston antaman selonteon yhteydessä.
            Lisäksi hallituksen vuosikertomukseen sisältyy
            katsaus kehityspolitiikkaan. Ulkoasiainministeriössä on
            myös valmisteilla ajantasainen, avoin tietokanta kehitysasioista.
         
         
         Edellä esitetyn perusteella perustuslakivaliokunta
            ehdottaa, että nykyisestä kehitysyhteistyökertomusmenettelystä luovutaan
            ja sitä koskeva laki kumotaan.
         
         
         Eduskunnan päätös eduskunnan työjärjestyksen
            32 §:n muuttamisesta
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että eduskunnan päätös työjärjestyksen
            muuttamisesta tulee voimaan 1.1.2014. Perustuslakivaliokunnassa
            ja ulkoasiainvaliokunnassa valmistelevasti käsiteltävänä oleva
            vuotta 2012 koskeva hallituksen vuosikertomus käsitellään
            kuitenkin loppuun eduskunnan työjärjestyksen nykyisten
            säännösten mukaisesti.