Perustelut
Valtioneuvoston jäsenille maksetaan esityksen 1. lakiehdotuksen
1 §:n mukaan tehtävän asianmukaisen hoitamisen
vaatima palkkio, joka suuruudeltaan vastaa eduskunnan varapuhemiehelle
maksettavaa palkkiota kuitenkin niin, että pääministerin
palkkio vastaa puhemiehelle maksettavan palkkion suuruutta. Sääntelyn
uudistaminen on asiallisesti tarpeen, koska ministerin palkkiota
ei enää valtionhallinnossa toteutetun palkkauudistuksen
jälkeen voida nykyiseen tapaan sitoa palkkaluokkiin.
Ehdotetussa säännöksessä viitataan
edustajanpalkkiosta annettuun lakiin, jossa nykyisin säädetään
kansanedustajan — ja siten myös eduskunnan puhemiehen
ja varapuhemiesten — palkkion määräytymismenettelystä mutta
ei palkkion suuruudesta. Edustajanpalkkioiden määrät
vahvistaa mainitun lain 1 §:n nojalla eduskunnan
puhemiehistön valitsema palkkiotoimikunta. Näin
ollen toimikunta vahvistaa ehdotetun lain perusteella välillisesti
myös valtioneuvoston jäsenille maksettavan palkkion
suuruuden.
Edustajanpalkkiolainsäädäntöä uudistettaessa
perustuslakivaliokunta katsoi olevan pitkälti lainsäätäjän
harkinnassa, kuinka tarkasti edustajanpalkkiosta säädetään
lailla. Valtiosäännöstä ei johtunut
estettä sille, että lailla säädetään
vain edustajanpalkkion määräytymismenettelystä mutta
ei sen suuruuden perusteista (PeVL 15/2000 vp,
s. 2/I, PeVL 2/2003 vp, s.
1).
Valtioneuvoston jäsenten palkkion kytkeminen ehdotetulla
tavalla edustajanpalkkioiden määräytymismenettelyyn
ei valiokunnan mielestä ole perustuslain kannalta ongelmallista.
Palkkion sitominen puhemiehen ja varapuhemiesten palkkioon turvaa — etenkin,
kun otetaan huomioon ehdotetun 1 §:n sisältämä sääntely
kokonaisuudessaan (ks. PeVL 15/2000 vp,
s. 2/I) — asianmukaisesti valtioneuvoston toimintaedellytyksiä.
Ehdotetun lain perusteella ministerille maksettava palkkio on suuruusluokaltaan
nykyistä vastaava.
Esityksen 1. lakiehdotus sisältää lisäksi
asianmukaisia säännöksiä muun
ohella palkkion maksamisen alkamis- ja päättymisajankohdasta,
ministerin oikeudesta vuosilomaan rinnastettavaan vapaaseen, virkamatkojen
korvaamisesta, tapaturmakorvauksesta sekä sairaanhoito-
ja terveydenhoitopalveluista, pääministerin asuntoedusta
samoin kuin tehtävien hoitamisesta aiheutuneiden ylimääräisten
kohtuullisten kustannusten korvaamisesta ministerille. Valtioneuvoston kanslia
päättää mainittujen kustannusten
korvaamisesta sekä määrää valtioneuvoston
jäsenten virka-autopalveluista samoin kuin kuljetus- ja
turvallisuusjärjestelyistä. Näiltä osin
kysymys on säännöksissä mainittujen
asioiden käytännön järjestelyihin
liittyvästä päätös-
ja määräysvallasta.
Valtioneuvoston jäsenen tehtävään
liittyvän maksuttoman matkustamisen ja pääministerin tehtävään
liittyvän asuntoedun vapauttaminen verosta esityksessä ehdotetulla
tavalla on perusteltua.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.