YLEISPERUSTELUT
1. Lainsäädäntö
Valtuutettujen valintaa ja tehtäviä koskevat
perussäännökset sisältyivät
aikaisemmin kansaneläkelakiin (347/1956).
Säännökset otettiin eräiltä osin
uudistettuina vuoden 2002 alusta voimaan tulleeseen Kansaneläkelaitoksesta
annettuun lakiin (731/2001). Lailla
uudistettiin Kansaneläkelaitoksen hallintoa ja muun muassa säädettiin
valtuutettujen tehtäväksi pääosin
ulkopuolisista jäsenistä koostuvan hallituksen määrääminen
kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Tarkentavat valtuutettujen toimintaa
koskevat säännökset sisältyvät
kansaneläkelaitoksen valtuutettujen johtosääntöön
(165/1938). Voimassa oleva johtosääntö ei
vastaa kaikilta osin tehtyä lainmuutosta.
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 4 §:n mukaan
eduskunta valitsee kaksitoista valtuutettua ja kullekin heistä yhden
varavaltuutetun sekä hyväksyy valtuutetuille johtosäännön.
Valtuutetut asetetaan vaalikauden ensimmäisillä valtiopäivillä koko
vaalikaudeksi.
Valtuutettujen tehtävänä on Kansaneläkelaitoksesta
annetun lain 5 §:n mukaan (1) valvoa Kansaneläkelaitoksen
hallintoa ja toimintaa ottaen muun ohella huomioon laitoksen palvelujen
laatu ja saatavuus; (2) määrätä hallituksen
jäsenet ja heidän palkkionsa; (3) vahvistaa laitoksen
työjärjestys, jossa annetaan tarkemmat määräykset hallinnosta
ja asioiden käsittelystä; (4)
valita tarpeellinen määrä tilintarkastajia
ja varatilintarkastajia, joista vähintään
kahden tilintarkastajan ja varatilintarkastajan on oltava Keskuskauppakamarin
hyväksymiä tilintarkastajia tai julkishallinnon
ja -talouden tilintarkastajan tutkinnon suorittaneita, sekä vahvistaa heille
johtosääntö; (5) vahvistaa hallituksen
esityksestä laitoksen tilinpäätöksen
perusteet; (6) vahvistaa laitoksen tilinpäätös
ja päättää vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle;
sekä (7) antaa vuosittain toiminnastaan kertomus eduskunnalle.
Voimassa oleva kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
johtosääntö on vuodelta 1938 ja sitä on muutettu
viidesti, vuosina 1945, 1949, 1961, 1974 sekä vuonna 1995.
Viimeksi vuonna 1995 eduskunnan päätöksellä kansaneläkelaitoksen valtuutettujen
johtosäännön muuttamisesta (183/1995)
muutettiin säännöksiä valtuutettujen tehtävistä,
valtuutettujen kokouksesta ja valtuutetun erosta. Samalla uudistettiin
valtuutettujen palkkioita koskevat säännökset.
Johtosääntöön lisättiin
myös valtuutettujen työvaliokuntaa koskeva pykälä.
Johtosääntöön sisältyvät
säännökset valtuutettujen järjestäytymisestä sekä valtuutettujen kokouksista
ja päätöksenteosta. Valtuutettujen tehtäviä koskevat
säännökset täydentävät
kansaneläkelaissa olleita, nykyisin Kansaneläkelaitoksesta
annetussa laissa olevia säännöksiä
valtuutettujen tehtävistä. Johtosäännön
3 §:n mukaan valtuutettujen tulee tarpeen mukaan
tarkastuttaa määräämillään
valtuutetuilla tai tilintarkastajilla kansaneläkelaitoksen
taloutta ja toimintaa, määrätä kansaneläkelaitoksen
tilintarkastajien palkkio sekä perusteet heidän
matkakulujensa korvaamista varten, vaatia kansaneläkelaitoksen
hallitukselta tai lisätyltä hallitukselta selvitys
tilintarkastajien ehkä tekemien muistutusten johdosta sekä muistakin
seikoista, joista selvitys voi olla tarpeen, sekä ryhtyä tarpeellisiin
toimenpiteisiin syytteen nostamiseksi, jos hallituksen tai lisätyn
hallituksen jäsen on syypää virkavirheeseen.
Johtosäännössä säädetään
myös valtuutetulle suoritettavista palkkioista ja valtuutetun
erosta. Lisäksi johtosäännössä on
säännökset valtuutettujen sihteeristä,
kokouksesta laadittavasta pöytäkirjasta, asiakirjojen
allekirjoittamisesta sekä valtuutettujen menoista.
2. Ehdotuksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset
Vuoden 2002 alusta voimaan tulleen Kansaneläkelaitoksesta
annetun lain myötä on tullut välttämättömäksi
uudistaa valtuutettujen johtosääntö vastaamaan
uutta lakia. Koska nykyinen johtosääntö on
vuodelta 1938, se on osin kielellisesti ja lakiteknisesti vanhentunut.
Tämän vuoksi on tarkoituksenmukaista uudistaa
johtosääntö kokonaisuudessaan.
Esille on noussut samalla tarve tarkistaa valtuutettujen palkkioiden
maksuperusteita vastaamaan muiden eduskunnan valitsemien toimielinten
palkkioiden tasoa ja perusteita. Eduskunnan pankkivaltuutettujen
johtosäännön (252/2000) sekä valtiontilintarkastajien
johtosäännön (745/2000) uudistamisen
yhteydessä muutettiin myös palkkioiden maksuperusteita. Eräitä nykyiseen
johtosääntöön perustuvia menettelytapoja
on samoin syytä selventää perustuslain
ja eduskunnan työjärjestyksen (40/2000)
taustaa vasten sekä ottaa johtosääntöön
eräitä käytännössä jo
noudatettuja menettelyjä koskevat säännökset.
Uuteen johtosääntöön ei
otettaisi nykyiseen johtosääntöön
sisältyviä säännöksiä valtuutetun eron
perusteista. Valtuutetuille kuuluu vastuu koko Kansaneläkelaitoksen
hallinnon ja toiminnan valvonnasta. Tähän kuuluu
muiden muassa hallituksen jäsenten ja heidän palkkionsa
määrääminen, laitoksen tilinpäätöksen
vahvistaminen sekä päättäminen
vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle.
Valtuutetun tehtävän hoitaminen edellyttää suurta
luottamusta, jonka tulee säilyä koko toimikauden.
Tämän vuoksi voidaan edelleenkin pitää tarpeellisena
säätää eräistä
perusteista, joiden johdosta valtuutetun toimi lakkaisi. Valtuutetun
eroa koskevat säännökset edellyttävät
kuitenkin luonteensa puolesta lain tasoista sääntelyä.
Johtosääntöön ei siten ehdoteta
otettavaksi säännöksiä valtuutetun
erosta, vaan säännösten sisältö ja
paikka on selvitettävä erikseen.
3. Ehdotuksen vaikutukset
Ehdotuksen vaikutukset ovat taloudellisia ja johtuvat Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen palkkion perusteisiin ehdotetuista muutoksista. Vuosittain
maksettava palkkio nousisi valtuutettua kohden 602 euroa (noin 3 579
mk). Koska valtuutettuja valitaan vuosittain 12, kustannus on vuositasolla
7 224 euroa (noin 42 952 mk). Kokouspalkkion
määrä nousisi valtuutettua kohden yhden
kokouksen osalta 44 euroa (noin 262 mk), mikä merkitsisi
12 kokouksen ja 12 valtuutetun perusteella laskettuna yhteensä 6 336
euron lisäkustannusta (noin 37 672 mk)
vuositasolla. Puheenjohtajan palkkion korotus merkitsisi vuodessa
1 279 euron (noin 7 605 mk) lisäkustannusta.
Varapuheenjohtajalle maksettava palkkion lisä olisi
kokonaan uusi, ja sen kustannus vuodessa olisi 900 euroa (noin 5 351 mk).
Yhteensä valtion menot lisääntyisivät
ehdotuksen johdosta arviolta 15 739 eurolla (noin 93 580 mk)
vuodessa.
4. Ehdotuksen valmistelu
Puhemiesneuvoston ehdotus uudeksi Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen johtosäännöksi on valmisteltu
valtuutettujen tekemän ehdotuksen pohjalta virkatyönä eduskunnan
keskuskansliassa.
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen johtosääntö
1 §. Toimikausi.
Johtosäännön 1 §:ään
otettavalla uudella säännöksellä täsmennettäisiin
kysymystä valtuutettujen toimikauden pituudesta. Kansaneläkelaitoksesta
annetun lain 4 §:ssä säädetään
valtuutettujen valinnasta ja johtosäännön hyväksymisestä.
Mainitun pykälän 2 momentin mukaan valtuutetut
asetetaan vaalikauden ensimmäisillä valtiopäivillä koko
vaalikaudeksi. Selvyyden vuoksi valtuutettujen johtosääntöön otettaisiin
säännös, jonka mukaan valtuutetun toimikausi
alkaa, kun eduskunta on hänet tähän tehtävään
valinnut, ja päättyy vaalikauden päättyessä.
2 §. Järjestäytyminen.
Pykälässä olisi nykyistä sääntelyä asiallisesti
vastaava säännös valtuutettujen puheenjohtajan
ja varapuheenjohtajan valitsemisesta sekä ensimmäisen
kokouksen koolle kutsumisesta. Säännös
vastaa eduskunnan työjärjestyksen 17 §:n
säännöksiä valiokuntien järjestäytymisestä.
Mainitun pykälän 5 momentin mukaan eduskunnan
muiden toimielinten järjestäytymisessä noudatetaan
soveltuvin osin, mitä valiokuntien järjestäytymisestä säädetään.
Puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan vaalissa noudatettaisiin
soveltuvin osin eduskunnan vaalisääntöä (250/2000),
jolleivat valtuutetut yksimielisesti toisin päätä.
Eduskunnan vaalisäännön 1 §:n
mukaan vaalisääntöä sovelletaan muun
muassa valiokuntien ja kansliatoimikunnan vaaleissa sekä eduskunnan
toimitettavissa muiden useampijäsenisten toimielinten vaaleissa.
Vaalisäännön 5 §:n
mukaan henkilövaali toimitetaan umpilipuin. Pykälään
otettaisiin myös säännös, jonka
mukaan vaalin tuloksesta on ilmoitettava eduskunnalle.
Nykyistä johtosääntöä vastaavasti
pykälän 2 momentin mukaan valtuutetut
voisivat valita keskuudestaan työvaliokunnan valmistelemaan valtuutettujen
kokouksessa käsiteltäviä asioita. Käytännössä valiokunnan
kokouksessa on ollut viisi jäsentä ja kokousta
on johtanut valtuutettujen puheenjohtaja. Työvaliokunnan
puheenjohtajana on toiminut valtuutettujen puheenjohtaja, mikä mainittaisiin
nyt säännöksessä. Työvaliokunnan
jäsenten määrää ei
ole tarkoituksenmukaista täsmentää pykälässä,
vaan asia tulisi jättää edelleen valtuutettujen
päätettäväksi tilanteen mukaan.
3 §. Tehtävät.
Pykälässä on säännökset
valtuutettujen tehtävistä. Valtuutettujen tehtäviä koskevat
perussäännökset siirrettiin kansaneläkelaista
osin muutettuina Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 5 §:ään.
Sääntelyä oli täydennetty nykyiseen
johtosääntöön otetuilla säännöksillä. Ehdotettu
uusi pykälä vastaa voimassa olevaa sääntelyä.
4 §. Valtuutettujen kokous.
Pykälässä on säännökset
valtuutettujen kokouksen koolle kutsumisesta ja menettelystä silloin,
kun valtuutettu tai puheenjohtaja on estynyt osallistumasta kokoukseen
tai estynyt käsittelemään asiaa. Valtuutettujen
kokouksen koolle kutsumista koskevat säännökset
vastaavat asiallisesti voimassa olevaa johtosääntöä.
Pykälän 1 momentin mukaan valtuutettujen puheenjohtaja
kutsuu kokouksen koolle ja kokous on pidettävä aina,
jos työvaliokunta tai vähintään
neljä valtuutettua taikka Kansaneläkelaitoksen
hallitus sitä esittää. Voimassa olevassa
johtosäännössä mainitaan tältä osin
myös Kansaneläkelaitoksen lisätty hallitus, mikä jää nyt
pois, koska lisätty hallitus lakkautettiin Kansaneläkelaitoksesta
annetulla lailla.
Pykälän 2 momentin mukaan varavaltuutettu tulee
valtuutetun tilalle, jos tämä on esteellinen käsittelemään
asiaa tai estynyt osallistumaan kokoukseen. Nykyisen johtosäännön
vastaavan säännöksen mukaan menetellään
samoin, jos varavaltuutettu on eronnut. Tältä osin
pykälässä ehdotetaan säädettäväksi,
että varavaltuutettu toimii eronneen valtuutetun tilalla
siihen asti, kunnes valtuutetun täydennysvaali on toimitettu eduskunnan
vaalisäännön 13 §:n
mukaisesti. Selvyyden vuoksi on tarpeen tuoda pykälässä esille
se, että eronneen valtuutetun tilalle valitaan uusi henkilö,
ja varavaltuutettu toimii eronneen valtuutetun sijalla ainoastaan
tähän asti.
Puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan esteen tai esteellisyyden
osalta voimassa olevan johtosäännön mukaan
puheenjohtajana toimii tänä aikana iältään
vanhin valtuutettu. Tältä osin uudessa johtosäännössä säädettäisiin
toisin. Eduskunnan valiokuntien kokouskäytäntöä muutettiin
1 päivänä maaliskuuta 2000 voimaan tulleella
eduskunnan työjärjestyksellä. Työjärjestyksen
17 §:n 4 momentin mukaan valiokunnalle valitaan
tilapäinen puheenjohtaja, jos sekä puheenjohtaja
että varapuheenjohtaja ovat estyneitä tai esteellisiä.
Eduskunnan valiokuntien kokouskäytännössä on
voitu todeta, että asioiden käsittelyn kannalta
on tarkoituksenmukaisempaa jättää mainituissa
tilanteissa puheenjohtajan valinta toimielimelle itselleen,
jolloin on mahdollista valita sopivin henkilö tehtävän
ja tilanteen mukaan. Myöskään valtuutettujen
toiminnan kannalta ei ole syytä enää pitäytyä nykyisessä sääntelyssä, joka
sitoo puheenjohtajan henkilön edeltä käsin. Johtosäännön
4 §:n 3 momentissa ehdotetaan siten säädettäväksi
eduskunnan työjärjestyksen 17 §:ää vastaavalla
tavalla, että valtuutetuille valitaan tilapäinen
puheenjohtaja, jos sekä puheenjohtaja että varapuheenjohtaja
ovat estyneet saapumasta kokoukseen tai esteellisiä käsittelemään
asiaa.
5 §. Päätöksenteko.
Pykälässä säädettäisiin
valtuutettujen kokouksen päätösvaltaisuudesta. Säännös
vastaa voimassa olevan johtosäännön 5 §:ää,
jonka mukaan päätösvaltaisuus edellyttää kahdeksan
valtuutetun läsnäoloa. Päätökseksi
tulee enemmistön mielipide ja äänten
mennessä tasan ratkaisee puheenjohtajan mielipide. Vaaleissa
vastaavassa tilanteessa ratkaisee kuitenkin arpa. Tältä osin
sääntely vastaa eduskunnan erikoisvaliokunnissa
noudatettavia säännöksiä, eikä sääntelyä ole
syytä muuttaa.
6 §. Pöytäkirja.
Johtosäännön 6 §:ssä säädettäisiin
voimassa olevaa johtosääntöä vastaavasti valtuutettujen
kokouksesta laadittavasta pöytäkirjasta ja sen
tarkastamisesta.
7 §. Toimihenkilöt.
Johtosäännön 7 §:n
mukaan valtuutetut ottavat itselleen sihteerin ja muut tarpeelliset
toimihenkilöt. Säännös vastaa
nykyistä johtosääntöä.
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 3 §:n
mukaan laitoksen toimielimiä ovat valtuutetut ja hallitus.
Koska valtuutettujen tehtävänä on valvoa
laitoksen hallintoa ja toimintaa, tarkoituksenmukaista on, että valtuutetut
valitsevat itse sihteerinsä ja muut toimihenkilöt.
8 §. Asiakirjojen allekirjoittaminen.
Pykälässä säädettäisiin
nykyistä johtosääntöä vastaavasti valtuutettujen
puolesta annettavien toimituskirjojen ja muiden asiakirjojen allekirjoittamisesta.
9 §. Valtuutetun palkkiot.
Voimassa olevan valtuutettujen johtosäännön
11 §:n mukaan valtuutettu saa Kansaneläkelaitoksen
varoista vuotuisen palkkion, jonka määrä on
viidestoistaosa edustajanpalkkiosta annetun lain (328/1947) mukaan
kansanedustajille kulloinkin suoritettavasta vuotuisesta palkkiosta.
Puheenjohtajalle suoritetaan lisäksi vuotuinen palkkio,
jonka määrä on neljäsosa valtuutetun
palkkiosta. Kultakin kokoukselta maksetaan lisäksi palkkiona neljäsosa
kuukausipalkkiosta.
Valtuutetulle vuosittain maksettava peruspalkkio on siten 3 900
euroa (noin 23 188 mk). Kun siihen lisätään
kokouspalkkio 12 kokouksen mukaan, vuotuisen palkkion määrä on
kunkin valtuutetun osalta 4 872 euroa (noin 28 968 mk).
Puheenjohtajalle maksettava peruspalkkio on vuodessa 4 872
euroa (noin 28 968 mk), johon lisänä maksetaan
samoin kokouspalkkiot.
Uudistettaessa vuonna 2000 eduskunnan pankkivaltuutettujen johtosääntö samoin
kuin valtiontilintarkastajien johtosääntö nostettiin
samalla heidän palkkionsa määrää muuttamalla palkkion
määräytymisen perusteita. Pankkivaltuutetut
saavat vuotuisena palkkiona eduskunnan pankkivaltuutettujen johtosäännön
7 §:n nojalla yhden kolmastoistaosan kansanedustajalle lain
mukaan suoritettavasta palkkiosta kaikkine määrävuosikorotuksineen.
Lisäksi maksetaan kultakin kokoukselta palkkiona kolmasosa
kuukausipalkkiosta. Puheenjohtajalle maksetaan lisäksi
puolet vuotuisesta kokonaispalkkiosta ja varapuheenjohtajalle yksi
viidesosa. Pankkivaltuutetun peruspalkkio on 4 502 euroa
(noin 26 768 mk) vuodessa.
Valtiontilintarkastajien johtosäännön
15 §:n mukaan valtiontilintarkastajan vuotuinen
palkkio on yksi kuudesosa kansanedustajalle lain mukaan suoritettavasta
palkkiosta. Puheenjohtajalle maksetaan lisäksi puolet vuotuisesta
palkkiosta ja varapuheenjohtajalle yksi kolmasosa. Valtiontilintarkastajille
ei suoriteta erikseen palkkiota kokouksista. Siten valtiontilintarkastajien
vuotuinen palkkio on 9 755 euroa (noin 58 000 mk).
Valtiontilintarkastajien työmäärä kokousten
perusteella laskettuna on nykyisin selvästi suurempi kuin
pankkivaltuutettujen tai Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen.
Valtiontilintarkastajat ovat pitäneet viime vuosina keskimäärin
35 kokousta vuodessa ja niiden määrä näyttää olevan
kasvussa. Tämän lisäksi he ovat tehneet
noin 40 tarkastuskäyntiä viranomaisissa, mikä merkitsee,
että kokoontumisia työn merkeissä on
lähes 80 vuosittain.
Kansaneläkelaitoksen valtuutetuille suoritettavan vuotuisen
palkkion määrä on mainittujen uudistusten
johdosta jäänyt tasoltaan alhaisemmaksi kuin näiden
muiden eduskunnan valitsemien toimielinten palkkiot. Yhdenmukaisen palkkiokäytännön
saavuttamiseksi ehdotetaan, että valtuutetuille maksettaisiin
yksi kolmastoistaosa kansanedustajalle lain mukaan vuosittain suoritettavasta
palkkiosta kaikkine määrävuosikorotuksineen.
On tarkoituksenmukaista sitoa palkkion määrä osaksi
myös pidettyjen kokousten lukumäärään,
kuten tähänkin asti ja kuten eduskunnan pankkivaltuutettujen
osalta on tehty. Näin kokonaispalkkio muodostuisi edelleen peruspalkkiosta
ja olisi osaksi sidottu kokousten lukumäärällä mitaten
tehtyyn työmäärään.
Pykälässä mainittaisiin myös
nimenomaisesti, että pohjana on edustajanpalkkio kaikkine
määrävuosikorotuksineen.
Puheenjohtajalle maksettavaa lisää ehdotetaan
korotettavaksi niin, että hänelle maksetaan peruspalkkion
ohella puolet vuotuisesta valtuutetun palkkiosta, kuten maksetaan
mainittujen muidenkin toimielinten puheenjohtajalle. Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen nykyisen johtosäännön
mukaan varapuheenjohtajalle ei ole maksettu erillistä lisää.
Yhdenmukaisuuden vuoksi ehdotetaan, että varapuheenjohtajalle maksetaan
yksi viidesosa valtuutetun vuosittaisesta palkkiosta, kuten säädetään
eduskunnan pankkivaltuutettujenkin osalta.
Pykälän 2 momentin mukaan valtuutetulle ei suoriteta
palkkiota siltä kuukaudelta, jonka aikana hän
ei ole osallistunut yhteenkään tuona aikana pidettyyn
valtuutettujen kokoukseen. Jos varavaltuutettu osallistuu valtuutetun
sijasta kokoukseen, tuon kuukauden palkkio jaetaan valtuutetun
ja varavaltuutetun kesken siinä suhteessa kuin he ovat
osallistuneet kokouksiin. Sääntely vastaa tältä osin
voimassa olevan johtosäännön 11 §:ää.
Pykälän 3 momentin mukaan valtuutetun palkkio
maksetaan sen kuukauden alusta, jolloin valtuutettu on valittu tehtäväänsä,
sen kuukauden loppuun, jolloin hänen toimikautensa päättyy.
Säännös otettaisiin johtosääntöön
selvyyden vuoksi.
Pykälän 4 momentin mukaan valtuutetulle ja varavaltuutetulle
maksettaisiin lisäksi kultakin valtuutettujen kokoukselta
ja työvaliokunnan kokoukselta kokouspalkkiota yksi kolmasosa 1 momentissa
säädetystä kuukausipalkkiosta. Nykyisen
vastaavan pykälän mukaan palkkio on yksi neljäsosa
kuukausipalkkiosta. Työvaliokunta mainittaisiin säännöksessä erikseen
selvyyden vuoksi. Käytännössä kokouspalkkio
on maksettu työvaliokunnankin kokouksista.
Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen palkkioihin
ehdotettavat muutokset ilmenevät taulukosta:
|
Vuosipalkkio valtuutettu |
Puheenjohtajan lisä |
Varapuheenjohtajan lisä |
Kokouspalkkio |
| Nykyisin euroa |
3 900 |
972 |
- |
81 |
| Ehdotus euroa |
4 502 |
2 251 |
900 |
125 |
10 §. Muut menot.
Nykyisen johtosäännön 11 §:n
2 momentin mukaan valtuutetut päättävät sihteerin
palkasta sekä muista menoista. Vastaava säännös
ehdotetaan otettavaksi johtosäännön 10 §:n
1 momentiksi. Valtuutetuilla on syytä säilyttää päätösvalta
sihteerin palkan osalta, koska valtuutetut myös ottavat
itselleen sihteerin.
Pykälän 2 momentin mukaan valtuutettujen matkakustannukset
korvataan Kansaneläkelaitoksen matkakulujen korvaamista
koskevien perusteiden mukaan. Nämäkin menot maksetaan luonnollisesti
Kansaneläkelaitoksen varoista.
_______________
11 §. Voimaantulo.
Voimaantulosäännöksen 1 momentissa
on tavanomainen säännös johtosäännön
voimaantulosta. Johtosääntö tulisi voimaan
mahdollisimman pian sen jälkeen, kun eduskunta on sen hyväksynyt.
Johtosäännön 9 §:ää sovellettaisiin
kuitenkin vasta 1 päivästä huhtikuuta
2003. Uudet palkkioperusteet tulisivat siten sovellettaviksi vasta
eduskuntavaalien jälkeen valittavien Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen palkkioihin.
Voimaantulosäännöksen 2 momentin
mukaan ehdotetulla johtosäännöllä kumotaan
24 päivänä maaliskuuta 1938 hyväksytty
johtosääntö siihen myöhemmin
tehtyine muutoksineen.