Perustelut
Puolustusvaliokunta käsittelee tässä lausunnossaan
niitä konventin ehdotuksia, jotka koskevat Euroopan unionin
yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kehittämistä.
Turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kehittäminen on
ollut pitkään yksi Euroopan unionin integraation
keskeisistä ideoista ja tavoitteista. Sitä koskevia
määräyksiä otettiin ensimmäisen kerran
vuoden 1991 Maastrichtin sopimukseen, johon Suomi sitoutui liittyessään
Euroopan unioniin. Turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa on käytännössä EU:n
puitteissa ryhdytty toteuttamaan vasta vuoden 1997 Amsterdamin sopimuksen
myötä. Sopimukseen sisältyneiden Suomen
ja Ruotsin ehdotukseen pohjautuneiden sopimusmääräysten
nojalla unioni ryhtyi kehittämään yhteistä politiikkaa
sotilaallisessa kriisinhallinnassa. Suomen puheenjohtajakaudella
syksyllä 1999 päätettiin unionin oman
kriisinhallintakyvyn luomisesta.
Valiokunta toteaa, että EU:n jäsenvaltiot
eivät toistaiseksi kykene toteuttamaan jo tehtyjä kriisinhallintaa
koskevia sitoumuksia, esimerkiksi osoittamaan unionin käyttöön
kaikkia Helsingin Eurooppa-neuvoston kokouksessa päätetyn
joukkotavoitteen (Helsinki Headline Goal) edellyttämiä sotilaallisia
voimavaroja. Tämän kunnianhimoisen projektin keskeneräisyydestä huolimatta
konventin ehdotuksilla pyritään etenemään
harppauksenomaisesti useissa sellaisissa periaatteellisissa ja unionin
kehityksen kannalta keskeisissä kysymyksissä,
joista on unionin puitteissa neuvoteltu vuosia ja osin vuosikymmeniä.
Ehdotuksia ja niiden vaikutuksia on siten puolustusvaliokunnan
mielestä tarpeen arvioida huolellisesti paitsi unionin
kehityksen, myös Suomen turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
linjan sekä maamme Eurooppa-politiikan kannalta. Puolustusvaliokunnan
mielestä ehdotukset ovat merkittäviä sekä unionin
että Suomen kannalta. Niillä ei valiokunnan saaman
selvityksen mukaan kuitenkaan ole vaikutuksia Suomen puolustusvoimien
käytännön toimintaan tai puolustusvoimien
järjestelyä koskeviin ratkaisuihin (yleinen asevelvollisuus,
aluepuolustus).
Puolustusvaliokunta toteaa, että Suomi joutuu todennäköisesti
hallitusten välisen konferenssin aikana eli jo kuluvana
syksynä ottamaan tarkempia kantoja HVK-neuvotteluissa täsmentyviin
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa koskeviin ehdotuksiin. Puolustusvaliokunta
pitää tärkeänä, että eduskunta
ja sen asianomaiset valiokunnat voivat asianmukaisesti seurata neuvottelujen
etenemistä ja että eduskunnalle varataan mahdollisuus
ottaa tarvittaessa kantaa täsmentyviin ehdotuksiin.
Yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka
Konventin ehdotus sopimukseksi perustuslaista sisältää turvallisuus-
ja puolustuspolitiikkaa koskevia ehdotuksia, joista osa pyrkii tehostamaan
nykyistä EU:n turvallisuus- ja puolustuspoliittista toimintaa,
erityisesti kriisinhallintaa. Ehdotukseen sisältyy myös
nykyisiin toimintamuotoihin verrattuna uudentyyppisiä sitoumuksia
tai toimintamuotoja.
Puolustusvaliokunta korostaa valtioneuvoston tavoin, että unionin
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa tulee kehittää osana
EU:n yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa tavalla,
joka vahvistaa unionia kokonaisuutena. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi osallistuu — kuten tähänkin
asti — valtioneuvoston kannan mukaisesti aktiivisesti yhteisen
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kehittämiseen kaikilla
yhteisesti sovituilla aloilla. Valiokunnan mielestä Suomen
tulee hallitusten välisessä konferenssissa pitää keskeisenä tavoitteena
sitä, että tulevaan sopimukseen sisältyvät
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa koskevat määräykset
ovat tämän periaatteen mukaisia.
Puolustusmateriaali-, tutkimus- ja voimavaravirasto
Konventin konkreettisimpia uudistusehdotuksia turvallisuus-
ja puolustuspolitiikan alalla on ehdotus EU:n puolustusmateriaali-,
tutkimus- ja voimavaraviraston perustamisesta. Konventin puolustustyöryhmässä ehdotus
viraston perustamisesta sai laajaa tukea, ja sen ehdotukset sisällytettiinkin
lähes sellaisenaan konventin sopimusehdotukseen.
Viraston perustamista valmistellaan jo ennen konventin ehdotusten
käsittelyä hallitusten välisessä konferenssissa,
koska Eurooppa-neuvosto velvoitti kesäkuun 2003 kokouksessaan
neuvoston ryhtymään tarpellisiin toimiin, jotta
virasto saataisiin perustettua jo vuonna 2004. Viraston perustamista
valmistellaan neuvoston alaisessa työryhmässä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaisesti Italia pyrkii saamaan
päätöksen viraston perustamisesta aikaan
jo omalla puheenjohtajakaudellaan eli vuoden loppuun mennessä.
Keskeinen syy viraston perustamiselle on tarve siirtää tällä hetkellä unionin
ulkopuolella tapahtuva jäsenvaltioiden välinen
puolustusmateriaalialan tiiviimpi yhteistyö unionin piiriin. Tätä yhteistyötä tapahtuu
tällä hetkellä yhteisiä puolustusmateriaalihankkeita
hallinnoivan ns. OCCAR-järjestelyn puitteissa neljän
unionin jäsenvaltion kesken, puolustusteollisuuden kehittämistä ja
uudelleenjärjestelyä koskevan yhteistyöpöytäkirja
LoI:n (Letter of Intent) puitteissa kuuden jäsenvaltion
välillä sekä 14 jäsenvaltion välillä WEAG:n
(Western European Armaments Group) puitteissa. Mainituista yhteistyömuodoista
Suomi on mukana WEAG:n toiminnassa, jossa perustettavan viraston
kannalta on valiokunnan saaman selvityksen mukaan merkityksellistä lähinnä tutkimus-
ja teknologiayhteistyö.
Konventin virastoa koskevassa artiklaehdotuksessa samoin kuin
Eurooppa-neuvoston virastoa koskevissa päätelmissä todetaan,
että kaikki halukkaat jäsenvaltiot voivat osallistua viraston
toimintaan. Suomen kannalta tämän periaatteen
toteutuminen on erityisen tärkeää, koska
osa EU:n jäsenvaltioiden nykyisistä yhteistyömuodoista,
jotka on tarkoitus viraston myötä siirtää unionin
piiriin, ei tätä avoimuuden periaatetta käytännössä täytä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan viraston käytännön
toimintaa koskevat periaatteet ja toimintamuodot ovat vielä auki,
vaikka Eurooppa-neuvoston päätelmät sekä konventin
ehdotus (artikla III-212) asettavatkin varsin selkeät puitteet
viraston toiminnalle. Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että virastoa koskevassa valmistelussa pidetään
Suomen taholta tarkkaan huolta siitä, että neuvoston
toimintaa koskevat yksityiskohtaiset, konventin ehdotuksen mukaan
määräenemmistöpäätöksellä hyväksyttävät
säännöt eivät käytännössä tee
tyhjäksi viraston toiminnan avoimuutta koskevaa periaatetta.
Valiokunta pitää myös tärkeänä,
että kaikilla jäsenvaltioilla on mahdollisuus
osallistua viraston hallintoon.
Avoimuuden periaatteen toteutuminen voidaan valiokunnan mielestä varmistaa,
jos viraston toimintaa koskevat ehdotukset hyväksytään suunnitellusti
jo ennen uuden perustuslaillisen sopimuksen voimaantuloa ja virasto
perustetaan jo vuonna 2004. Tällöin viraston perustamista
ja toimintaa koskevat päätökset tulevat
valiokunnan käsityksen mukaan tehtäväksi
nykyisin voimassa olevien unionisopimuksen turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa
koskevien päätöksentekomenettelyjen mukaisesti
neuvoston yksimielisellä päätöksellä.
Konventin ehdotuksessa todetaan, että jäsenvaltiot
sitoutuvat asteittain parantamaan sotilaallisia voimavarojaan. Selonteossa
todetaan, että sotilaallisten voimavarojen parantamiseen pyritään
ensisijassa lisäämällä puolustusmateriaalialan
yhteistyötä ja yhteishankintoja sekä edistämällä tutkimustoimintaa.
Puolustusvaliokunta yhtyy selonteossa mainittuun kantaan, jonka
mukaan perustuslaillisen sopimuksen luonteeseen ei sovi, että siinä asetettaisiin
tavoitteeksi sotilaallisten voimavarojen lisääminen.
Valiokunta katsoo, että edellä mainitun konventin
ehdotukseen sisältyvän sitoumuksen ja valtioneuvoston
kannan välillä ei ole ristiriitaa.
Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että puolustusmateriaaliyhteistyön
siirtäminen
unionin piirissä tapahtuvaksi on Suomen ja suomalaisen
puolustustarviketeollisuuden etujen mukaista. Yhteistyöllä kyetään
tehostamaan puolustusmäärärahojen käyttöä ja
parantamaan Euroopan puolustusmateriaaliteollisuuden edellytyksiä menestyä kansainvälisessä
kilpailussa.
Yhdysvaltain esimerkki osoittaa myös, että sotilaallisia
tarkoituksia palveleva tutkimus ja tuotekehitys voi hyödyttää koko teollisuutta,
esimerkiksi kun alun perin sotilastarkoituksiin pitkälle
kehitettyjä innovaatioita kyetään myöhemmin
hyödyntämään siviilitarkoituksiin
(esim. internet ja satelliittipaikannusjärjestelmä GPS).
Unionin laajuinen yhteistyö, yhteisten pelisääntöjen
luominen sekä yhteisten hankkeiden toteuttaminen laajoina
yhteistyöprojekteina parantavat myös suomalaisen
teollisuuden mahdollisuuksia kilpailla nykyisin hyvinkin erilaisiin
kansallisiin sääntöihin ja periaatteisiin
perustuvilla hajanaisilla markkinoilla. Valiokunta yhtyy siten valtioneuvoston
kantaan ja pitää viraston perustamista koskevia
konventin ehdotuksia hyväksyttävinä.
Kriisinhallinta
Konventin ehdotukset sisältävät tarkennuksia
ja täydennyksiä Amsterdamin sopimuksen perusteella
unionin toimialaan kuuluviin ns. Petersbergin tehtäviin,
joita ovat humanitaariset ja pelastustehtävät,
rauhanturvaaminen sekä taistelujoukkojen tehtävät
kriisinhallinnassa, rauhanpalauttaminen mukaan lukien.
Konventin ehdotuksen mukaisesti unionin kriisinhallinnan voimavaroja
voitaisiin edellä mainittujen tehtävien lisäksi
käyttää myös yhteisiin toimiin
aseidenriisunnan alalla, neuvontaan ja tukeen sotilasasioissa, konfliktinestoon
ja konfliktin jälkeiseen vakauttamiseen sekä tuen antamiseen
kolmansille maille terrorismin torjumiseksi niiden alueella.
Valtioneuvoston selonteossa todetaan mainittujen uusien tehtävien
olevan ajankohtaisia ja unionille sopivia kriisinhallintatehtäviä.
Puolustusvaliokunta pitää kriisinhallintatehtävien
tarkistamista perusteltuna ottaen huomioon, että nykyiset
tehtävät on määritelty 1990-luvun
alun tilanteessa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotetuilla
uusilla tehtävillä ei toiminnallisesti olisi suuria
vaikutuksia Suomen puolustusvoimissa.
Perustuslaillinen sopimus sisältää mahdollisuuden
siihen, että ryhmä jäsenvaltioita valtuutetaan
toteuttamaan kriisinhallintatehtäviä unionin
nimissä. Unioni päättää operaatioiden käynnistämisestä yksimielisesti.
Valtioneuvoston kannan mukaan Suomi voi hyväksyä tämän yksittäisiin
operaatioihin valtuuttamista koskevan ehdotuksen. Valiokunta yhtyy
kantaan ja toteaa, että olennaista valtuutuskysymyksessä on, että kaikki
jäsenvaltiot päättävät
yhdessä unionin kriisihallintaoperaation käynnistämisestä.
Selonteossa todetaan Suomen pyrkivän hallitusten välisessä konferenssissa
edelleen vahvistamaan perustuslaillisen sopimuksen siviilikriisinhallintaa
koskevia määräyksiä. Valiokunta tukee
näitä pyrkimyksiä. Antamalla siviilikriisinhallinnalle
merkittävä rooli kyetään valiokunnan
mielestä luomaan EU:lle kokonaisuus, jonka avulla kyetään
hyödyntämään paremmin EU:n vahvuus
kaikki tämän päivän kriisien
hallinnassa tarvittavat osa-alueet kattavana toimijana.
Valiokunta yhtyy selonteon kantaan, jonka mukaan sopimusta voitaisiin
edelleen täydentää vahvistamalla siviilikriisinhallinnan
osuutta ja edellyttämällä, että jäsenvaltiot
sitoutuvat parantamaan asteittain siviilikriisinhallintaan liittyviä valmiuksiaan.
Rakenneyhteistyö vaativissa sotilaallisissa tehtävissä
Konventin ehdotus sisältää määräyksiä rakenneyhteistyöstä,
jonka puitteissa korkeammat sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset täyttävä
ryhmä jäsenvaltioita
sitoutuisi kehittämään voimavaroja vaativimpien
tehtävien suorittamiseksi. Osallistuvat maat mainittaisiin
erillisessä pöytäkirjassa, joka myös
sisältäisi kyseisten — "vaatimukset täyttävien" — jäsenvaltioiden
määrittelemät sotilaallisia voimavaroja koskevat
vaatimukset ja sitoumukset. Jos jokin muu jäsenvaltio myöhemmin
pyrkisi liittymään tähän yhteistyöhön,
päätöksen liittymisestä tekisivät
vain rakenneyhteistyöhön jo osallistuvien jäsenvaltioiden
edustajat.
Selonteossa todetaan Suomen suhtautuvan myönteisesti
unionin kriisinhallintavoimavarojen kehittämiseen. Valtioneuvosto
pitää ehdotusta rakenneyhteistyöstä kuitenkin
ongelmallisena. Sitä ei valtioneuvoston mukaan voida sellaisenaan
hyväksyä riippumatta siitä, kvalifioituisiko
Suomi korkeat sotilaalliset kriteerit täyttävään
maaryhmään vai ei ja haluaisiko se itse siihen
liittyä. Puolustusvaliokunta yhtyy tähän selonteon
peruskantaan. Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
että Suomi sinänsä luultavimmin täyttäisi
konventin työskentelyssä esillä olleet
sotilaalliset kriteerit rakenneyhteistyöhön liittymiselle.
Konventin ehdotus rakenneyhteistyöstä on valiokunnan
mielestä monella tapaa tulkinnanvarainen. Kuten selonteossa
todetaan, ehdotuksesta ei käy ilmi, mitkä maat
täyttävät rakenneyhteistyötä koskevassa
artiklassa tarkoitetut korkeammat sotilaalliset vaatimukset ja voivat näin
ollen osallistua työn käynnistämiseen
ja kriteerien asettamiseen.
Ehdotuksen perusteella ei myöskään
ole mahdollista arvioida, mihin ns. rakenneyhteistyö toteutuessaan
lopulta johtaisi, koska ryhmä määrittäisi
itse toiminnan tarkemman luonteen ja kehittäisi muista
jäsenmaista erillään sotilaallisia valmiuksia
tarkemmin määrittämättömiä vaativia
tehtäviä varten. Puolustusvaliokunta pitää valitettavana,
että näin merkittävään
kysymykseen joudutaan ennen HVK:ta ottamaan kantaa ilman, että käytettävissä on
kaikkia rakenneyhteistyötä koskevia ehdotuksia,
erityisesti artiklassa mainittua pöytäkirjaa.
Valiokunta yhtyy selonteon kantaan, jonka mukaan vakavimmillaan
ehdotetunkaltaisen suljetun ryhmän perustaminen jakaisi
unionin yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan sekä siihen sisältyvän
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kahteen kategoriaan ja näin
heikentäisi käsitystä EU:sta yhtenäisenä poliittisena
ja turvallisuusunionina. Uhkakuvana voidaan valiokunnan mielestä perustellusti
pitää sitä, että suljetun ryhmän
tiivimpi yhteistyö eriytyisi täysin kaikille jäsenvaltioille
yhteisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta.
Edellä esitettyjen ehdotuksen sisältöön
liittyvien tulkinnanvaraisuuksien lisäksi ehdotukseen sisältyy
puolustusvaliokunnan mielestä myös periaatteellisia
kysymyksiä unionin kriisinhallintatoiminnan ja koko yhteisen
ulko- ja turvallisuuspolitiikan kannalta.
Suomen tulee puolustusvaliokunnan mielestä maana, jolla
on pitkäjänteistä ja vakuuttavaa näyttöä aktiivisesta
roolista EU:n kriisinhallintakyvyn kehittämisessä sekä yleisemminkin kansainvälisessä
rauhanturvaamis-
ja kriisinhallintatoiminnassa, suojella HVK:ssa aktiivisesti periaatetta,
jonka mukaan unionin kriisinhallintatoimintaa koskevan yhteistyön
tulee jatkossakin olla kaikille jäsenmaille avointa.
Puolustusvaliokunta toteaa, että kokemukset ensimmäisistä EU:n
sotilaallisista kriisinhallintaoperaatioista Makedoniassa (FYROM)
ja Kongossa osoittavat, että kriisinhallintatyössä jo
nykyinen toimintamalli takaa riittävän joustavuuden
sekä operaatioiden toteuttamistavan että jäsenvaltioiden
osallistumisen suhteen.
Suomen tulee valiokunnan mielestä ensisijaisesti pyrkiä HVK:ssa
siihen, että tulevaan sopimukseen ei sisällytettäisi
konventin ehdotuksen mukaista rakenneyhteistyötä.
Valiokunta katsoo, että Suomen tulee selonteon kannan mukaisesti
joka tapauksessa edellyttää, että yhteistyöhön
sovelletaan täysimääräisesti
tiiviimmän yhteistyön yleisiä periaatteita.
Näitä periaatteita johdonmukaisesti noudattamalla
kyettäisiin valiokunnan mielestä turvaamaan se,
että yhteistyön kehittämisessä ja
toteuttamisessa otettaisiin huomioon koko unionin etu ja rakenneyhteistyön
ulkopuolelle jäävien maiden intressit.
Yhteinen puolustus ja turvatakuut
Konventin ehdotus sisältää nykyiseen,
jo Maastrichtin sopimuksesta lähtien unionisopimukseen
sisältyneeseen määräykseen verrattuna
sanamuodoltaan hieman vahvistetun mutta periaatteeltaan saman määräyksen,
jonka mukaan yhteiseen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan kuuluu
asteittain määriteltävä yhteinen
puolustuspolitiikka, joka johtaa yhteiseen puolustukseen (common
defence), kun Eurooppa-neuvosto yksimielisesti niin päättää.
Tämän kaukotavoitteen lisäksi konventti
ehdotti, että kunnes Eurooppa-neuvosto tekee edellä mainitun
päätöksen, pienemmällä maajoukolla
olisi oikeus aloittaa tiiviimpi yhteistyö keskinäisen
puolustuksen (mutual defence) alalla.
Valtioneuvoston selonteossa todetaan, että yhteisen
(keskinäisen) puolustuksen velvoitteen ottaminen unionisopimukseen
tällä tavoin ei ole Suomen näkökulmasta
toivottavaa. Sen kannan mukaan ehdotuksen merkittävä haittapuoli
on unionin turvallisuusidentiteetin pirstoutuminen. Selonteossa
todetaan edelleen, että mikäli riittävä määrä jäsenvaltioita
haluaa tällaiseen velvoitteeseen omassa keskuudessaan unionin
puitteissa sitoutua ja se arvioidaan unionia kokonaisuudessaan vahvistavaksi,
valtioneuvosto edellyttää, että menettelyssä sovelletaan
täysimääräisesti tiiviimmän
yhteistyön määräyksiä.
Puolustusvaliokunta yhtyy valtioneuvoston edellä mainittuun
kantaan ja toteaa, että keskinäistä puolustusta
koskevaan tiiviimpään yhteistyöhön
liittyy merkittäviä määräysten
tulkintaan liittyviä avoimia kysymyksiä, jotka
koskevat niin yhteistyön muotoa ja sisältöä kuin
myös eri jäsenvaltioiden osallistumismahdollisuuksia.
Valtaosa EU:n nykyisistä ja tulevista jäsenvaltioista
kuuluu jo nyt tai tulee seuraavan vuoden aikana kuulumaan Naton
perustamissopimuksen (Pohjois-Atlantin sopimus) 5 artiklan mukaisten
turvatakuiden piiriin. EU:n nykyisestä 15 jäsenvaltiosta
10 on Länsi-Euroopan unionin WEU:n puitteissa sitoutunut
pitkälle konventin ehdotusta vastaaviin turvatakuisiin, jotka
kuitenkin käytännössä toteutetaan
Naton kautta. Yhteistyötä Naton ja WEU:n välillä koskeva
WEU:n perustamissopimuksen IV artikla on sanamuodoltaan käytännössä sama
kuin konventin ehdotuksen 40 artiklan Naton ja EU:n välistä yhteistyötä koskeva
sopimusmääräys.
Konventin turvatakuita koskeva ehdotus ei nykymuodossaan anna
selkeää vastausta siihen, millä ehdoilla
Natoon kuulumattomat jäsenvaltiot voisivat tulla turvatakuiden
piiriin. Ehdotuksen mukaan (III-214 artikla) kaikki jäsenvaltiot, siis
myös sotilaallisesti liittoutumattomat, voivat halutessaan
osallistua tiiviimpään yhteistyöhön
keskinäisen puolustuksen alalla. Valiokunta toteaa, että konventin
ehdotukset eivät sisällä määräyksiä,
jotka konkretisoisivat keskinäistä puolustusvelvollisuutta
koskevaa määräystä sotilaallisella,
operatiivisella tasolla. Näin ollen on tulkinnanvaraista,
olisivatko sopimuksen mukaiset turvatakuut niiden EU:n jäsenvaltioiden
osalta, jotka eivät kuulu Natoon, pelkästään
poliittis-symboliset vai todelliset sotilaalliset turvatakuut.
Yhteisvastuulauseke
Konventin ehdottama ns. solidaarisuus- eli yhteisvastuulauseke
koskee tilanteita, joissa EU:n jäsenvaltio joutuu luonnonkatastrofin,
terrori-iskun tai suuronnettomuuden kohteeksi. Tällaisessa
tilanteessa muut jäsenvaltiot sitoutuisivat kohteeksi joutuneen
jäsenvaltion pyynnöstä auttamaan. Avunantoon
osallistuva jäsenvaltio päättäisi
viime kädessä, millä keinoin se avustamiseen
osallistuisi. Käytännössä toiminta
ulottuisi erityisesti pelastus- ja poliisitoimien aloille. Kyseeseen
voi tulla myös sotilaallisten voimavarojen käyttö.
Puolustusvaliokunta pitää tarkoituksenmukaisena
ja kannatettavana, että unioni ja jäsenvaltiot
varautuvat unionin alueella tapahtuviin suuronnettomuuksiin sekä terrorismiin
myös unionin tason toimilla. Vaikka yhteisvastuulausekkeen
kattamiin tapahtumiin varaudutaan ja niiden seurauksia hoidetaan
ensisijaisesti muilla kuin sotilaallisilla keinoilla, on perusteltua,
että unionin ulkopuolella tapahtuvaan kriisinhallintaan
luotuja joukkoja voitaisiin tarvittaessa käyttää myös
unionin sisällä tällaisissa tapauksissa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sotilasyksiköitä käytettäisiin
todennäköisesti antamaan virka-apua muille viranomaisille,
erityisesti pelastus- ja poliisiviranomaisille.
Valtioneuvosto hyväksyy selonteon mukaan yhteisvastuulausekkeen
konventin ehdottamassa muodossa. Puolustusvaliokunta pitää valtioneuvoston
kantaa perusteltuna.