Yleisperustelut
Yleistä
Saamansa selvityksen perusteella puolustusvaliokunta tukee Suomen
osallistumista YK-johtoiseen UNIFIL-operaatioon Libanonissa vahvennetulla
pioneerikomppanialla ja esikuntaupseereilla (enintään
250 henkeä). Puolustusvaliokunta toteaa, että operaatio
on sotilaallisesti vaativa.
YK:n turvallisuusneuvosto hyväksyi 11.8.2006 päätöslauselman
1701 koskien Libanonin tilannetta. Päätöslauselmassa
vaaditaan vihollisuuksien välitöntä lopettamista
ja kehotetaan Libanonin armeijaa ja YK:n UNIFIL-operaatiota levittäytymään
koko Etelä-Libanoniin sieltä vetäytyvien
israelilaisjoukkojen tilalle. Päätöslauselmassa
valtuutetaan UNIFILin vahvuuden nostaminen 15 000
sotilaaseen; operaation nykyvahvuus on noin 2 000 sotilasta.
Saadun selvityksen mukaan YK odottaa jäsenmailtaan muun
muassa 8 mekanisoitua jalkaväkipataljoonaa, pioneereja,
sotilaspoliiseja, lääkintähuoltoa sekä kuljetuskomppanioita.
Joukot tulisi saada alueelle kolmessa aallossa siten, että ensimmäinen
osa saapuisi syyskuun alussa, toinen lokakuun alussa ja loput joukot
saataisiin alueelle 5.11.2006 mennessä. Suomi tähtää omassa osallistumisessaan
siihen, että suomalaisjoukot olisivat kokonaisuudessaan
paikalla 1.11.2006. Tietyt raskaat työkoneet saadaan alueelle
vasta vuoden 2006 lopulla, mutta tämä ei vaikuta
suomalaisjoukon operatiiviseen toimintakykyyn.
Saadun selvityksen mukaan suomalaisjoukko olisi rakenteeltaan
varsin perinteinen rauhanturvajoukko, eli alle 20 prosenttia kokonaismäärästä olisi
kantahenkilökuntaa ja loput reserviläisiä (Suomen
osallistuessa unionin taisteluosastoihin vastaava suhde on noin
40:60). Pioneerikomppanian tarvitsema kalusto on jo pääosin olemassa,
ainoastaan tiettyjä raskaita panssaroituja työkoneita
joudutaan hankkimaan.
Puolustushallinnon asiantuntijat eivät nähneet
henkilöiden rekrytoinnissa ongelmia, ja joukon koulutus
voidaan viedä läpi suunnitellusti syys-lokakuun
aikana. Henkilöiden rekrytointiprosessia helpottaa oleellisesti
se, että Suomen kansainväliseen kriisinhallintatoimintaan
luomassa joukkorekisterissä yksi kehitettävä joukko
on pioneeripataljoona, jonka pohjalta vahvennettu pioneerikomppania
nyt luodaan. Puolustusvaliokunta pitää hyvänä,
että kansainvälistä valmiusjoukkopoolia
todella myös hyödynnetään sen
sijaan, että erilaisiin kriisinhallintaoperaatioihin osallistumista
harkittaessa tehtäisiin tapauskohtaisia ratkaisuja.
Asiantuntijakuulemisissa kävi ilmi, että tällä kertaa
yhteispohjoismaisen joukon lähettäminen ei onnistu,
koska Tanska ja Norja ovat aiemmin lupautuneet lähettämään
maajoukkoja YK:n suunnittelemaan Darfur-operaatioon. Ruotsi on lisäksi
vuoden 2008 tammikuussa valmiusvuoronsa aloittavan unionin taisteluosaston
kehysvaltio noin 1 000 sotilaan panoksella, mikä on unionimaalle
erittäin vaativa rooli. Tanska, Norja ja Ruotsi kaavailevatkin
osallistuvansa Libanon-operaatioon merivoimien aluksilla. Pohjoismaiden
lisäksi Suomen perinteinen yhteistyökumppani kriisinhallintaoperaatioissa
on ollut Irlanti. Puolustusvaliokunta antaa tukensa Irlannin kanssa tehtävälle yhteistyölle
UNIFIL-operaatiossa.
Asiantuntijoiden mukaan irlantilaiset tarjoaisivat muodostettavaan
yhteispataljoonaan sotilaita, jotka vastaisivat joukon omasuojasta.
Saadun selvityksen mukaan EU-maat tulevat muodostamaan keskeisen
osan tarjottavista lisäjoukoista. Yleisten asioiden ja
ulkosuhteiden neuvoston ylimääräisessä kokouksessa 25.8.2006
unionimaat ilmaisivat alustavan valmiutensa tarjota UNIFIL-operaatioon
noin 7 000 sotilasta. Maajoukkojen lisäksi unionimaat
lähettäisivät alueelle meri- ja ilmavoimien
yksiköitä. Kokonaisuutena vahvennettu UNIFIL-operaatio
käsittäisi noin 30 maata, ja tässä joukossa
olisi mukana myös muslimimaita.
Yksityiskohtaiset
perustelut
Operaation mandaatti ja voimankäyttösäännökset
UNIFILin tehtävinä ovat vuodesta 1978 (päätöslauselmat
425 ja 426) olleet Israelin vetäytymisen vahvistaminen,
kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden palauttaminen
sekä Libanonin hallituksen avustaminen sen auktoriteetin
palauttamiseksi Etelä-Libanonissa. Vahvennettu UNIFIL-operaatio
jatkaa näiden päätöslauselmien
mukaisten tehtävien suorittamista. Päätöslauselmassa
1701 operaation uusia tehtäviä ovat: vihollisuuksien
loppumisen valvonta; Libanonin armeijan tukeminen sen levittäytyessä Etelä-Libanoniin,
toimien koordinointi yhteistyössä Libanonin ja
Israelin hallitusten kanssa; pakolaisten auttaminen paluumuutossa
ja humanitaarisen avun toimittaminen alueen siviileille; Libanonin
armeijan avustaminen sinisen linjan ja Litani-joen välisen
alueen muodostamisessa alueeksi, jolla ei ole laitonta
aseellista toimintaa; sekä Libanonin hallituksen avustaminen
sen pyynnöstä laittomien aseiden maahan pääsyn
estämisessä.
Puolustusvaliokunta toteaa, että aiemmissa Libanonia
koskevissa päätöslauselmissa vuosilta
1978, 1982, 2004 ja 2006 ei ole viitattu mihinkään
tiettyyn peruskirjan lukuun YK:n toiminnan oikeutuksen pohjana.
Myöskään päätöslauselma
1701 (2006) ei ota kantaa siihen, toimitaanko peruskirjan VI:n vai
VII:n luvun pohjalta.
Puolustusvaliokunnan saaman selvityksen mukaan viime kädessä ei
ole merkittävää se, viitataanko päätöslauselmassa
YK:n peruskirjan tiettyyn lukuun. Operaation menestyksellisen läpiviemisen
kannalta keskeisiä tekijöitä ovat kriisin
osapuolten sitoutuminen tulitaukoon, selkeä operaatiokonsepti
ja -suunnitelma, voimankäyttövaltuudet ja uskottava
johtovaltio. Johtovaltio-ongelma ratkesi Ranskan lupautuessa johtovaltiorooliin
helmikuun 2007 loppuun saakka. Tämän jälkeen
vetovastuun ottaa Italia. Puolustusvaliokunta pitää erittäin
tärkeänä sitä, että johtovaltioroolissa
toimii maa, jolla on tähän rooliin riittävät
sotilaalliset resurssit sekä uskottavat aiemmat näytöt
kansainvälisistä kriisinhallintaoperaatioista.
Ranska ja Italia täyttävät selkeästi nämä kriteerit.
Puolustusvaliokunta pitää hyvänä myös
sitä, että unionimaista tulevien johtovaltioiden
lisäksi myös EU kokonaisuutena on mukana voimakkaalla
panoksella kriisin ratkaisemisessa. Tämä vahvistaa
myös EU:n ulko- ja turvallisuuspolitiikan uskottavuutta.
Suomen on EU-puheenjohtajamaana luontevaa olla mukana operaation
toteuttamisessa. Osallistumista puoltaa myös suomalaissotilaiden
pitkä kokemus Libanonin olosuhteista sekä suomalaisten
nauttima arvostus ja luottamus alueella. Puolustusvaliokunta haluaa tuoda
myös esiin sen seikan, että YK:lle onnistuminen
uudistetussa UNIFIL-operaatiossa on ensiarvoisen tärkeää;
UNPROFOR-operaation (United Nations Protection Force) epäonnistuminen
entisessä Jugoslaviassa 1992—1995 oli takaisku
maailmanjärjestölle kriisinhallintatoimijana.
Onnistuminen Libanonissa nostaisi YK:n uskottavuutta toimijana myös
muissa maailman kriisipesäkkeissä.
Asiantuntijakuulemisissa kävi ilmi, että voimankäyttövaltuuksien osalta vahvennetun
UNIFIL-operaation
lähtökohtana on se, että operaatiolla
on kaikkien osapuolten suostumus ja myötävaikutus.
UNIFIL ei tule riisumaan Hizbollahia aseista, vaan tukee Libanonin
hallitusta ja armeijaa, joilla on päävastuu kaikkien
päätöslauselman mukaisten tehtävien
toteuttamisessa. Puolustusvaliokunta toteaa, että operaation
menestymisen mahdollisuuksia parantaa se, että Libanonin
hallitus teki 7.8. päätöksen 15 000
sotilaan lähettämisestä Etelä-Libanoniin.
Puolustusvaliokunta ei hyväksy YK:n henkilökuntaan
kohdistuvaa väkivaltaa. Valiokunta yhtyy Suomen hallituksen
vaatimukseen, että Israel antaa mahdollisimman pian täydellisen
selvityksen suomalaisen ja kolmen muun YK:n sotilastarkkailijan
kuolemaan johtaneesta iskusta. YK:n oma selvitys tapahtumista on
parhaillaan valmistumassa.
UNIFIL-operaation voimankäyttövaltuuksia on
viimeksi tarkistettu helmikuussa 2001 Israelin vetäytyessä Etelä-Libanonista.
Päätöslauselma 1701 (2006) valtuuttaa
UNIFILin ryhtymään kaikkiin tarvittaviin toimiin
tehtäviensä toteuttamiseksi. Kuolettavan voiman
käyttö on mahdollista itsepuolustuksen lisäksi
sen varmistamiseksi, että UNIFILin operaatioaluetta ei
käytetä minkäänlaisiin vihamielisiin
tarkoituksiin; jos UNIFIL-joukkoja estetään suorittamasta
päätöslauselman mukaisia tehtäviään;
YK:n henkilöstön ja humanitaaristen järjestöjen
työntekijöiden turvallisuuden ja esteettömän
liikkumisen varmistamiseksi; tai siviilien suojelemiseksi fyysiseltä väkivallalta
tai sen uhkalta.
Saadun selvityksen mukaan voimankäyttösäännökset
perustuvat YK:n mallivoimankäyttösäännöille
ja ne vastaavat sisällöllisesti myös EU-
ja Nato-operaatioissa käytössä olevia
voimankäyttösääntöjä laajentaen
kuitenkin voimankäyttövaltuuksia etenkin liikkumavapauden
ja materiaalin turvaamisessa.
Puolustusvaliokunta pitää UNIFILin laajennettuja
voimankäyttövaltuuksia perusteltuina. Vuodesta 1978 käynnissä olleen UNIFIL-operaation
puutteelliset voimankäyttövaltuudet ovat johtaneet
UNIFILin uskottavuuden rapautumiseen vuosien myötä.
Puolustusvaliokunta toteaa, että laajennettujen voimankäyttövaltuuksien
lisäksi vahvennetun UNIFIL-operaation toteuttamista edesauttavat
1980- ja 1990-lukujen tilanteeseen nähden myös
se, ettei Libanonissa ole enää käynnissä sisällissotaa,
ja lisäksi kriisin osapuolia on selkeästi vähemmän.
Vihollisuuksien puhkeamista uudestaan vähentää merkittävästi
myös se tekijä, että sekä Israelin
armeija että Hizbollah-järjestö ovat
kurinalaisia organisaatioita. 14.8.2006 solmittu tulitauko onkin
pitänyt suhteellisen hyvin.
Keskeiset riskitekijät suomalaisjoukkojen osalta
Arvioitaessa keskeisiä riskitekijöitä suomalaisen
vahvennetun pioneerikomppanian käytön osalta nousevat
yli muiden tulitauon pitävyys sekä räjähtämättömien
ampumatarvikkeiden ja miinojen raivaaminen maastosta. Selonteossa mainitaan
lisäksi, että liikennettä Etelä-Libanonissa
on pidettävä merkittävänä riskitekijänä suomalaisjoukkojen
joutuessa toimimaan maantieteellisesti suhteellisen laajalla alueella.
Puolustusvaliokunta toteaa, että tulitauon pitävyyttä pitemmällä aikavälillä on
vaikea arvioida, mutta saadun selvityksen mukaan lyhyellä aikavälillä ei
ole viitteitä siitä, että vihollisuudet
puhkeaisivat nopeasti uudestaan. Konfliktin suoranaisten osapuolten
lisäksi myös kansainvälinen yhteisö tukee voimakkaasti tulitauon
säilymistä ja UNIFILin vahventamista. Erityisen
tärkeää on, että sekä Syyria
että Iran ovat antaneet tukensa YK:n toimille Etelä-Libanonissa.
Puolustusvaliokunta toteaa edelleen, että vihollisuuksien mahdollisesti
puhjetessa uudestaan suomalaisjoukot eivät luonteensa vuoksi
suoranaisesti joutuisi osallistumaan niiden hillitsemiseen.
Puolustusvaliokunta pitää nimenomaan pioneerien
lähettämistä operaatioon järkevänä myös
sen vuoksi, että pioneerijoukoilla on selkeä toimenkuva
ja ajallisesti rajattu tehtävä. Valtioneuvosto
esittää selonteossaan Suomen osallistumisen jatkumista
vuoden 2007 loppuun saakka, tilanne kuitenkin huomioiden. Puolustusvaliokunta
toteaa, että ennalta asetettu kotiuttamisaikataulu on tärkeä,
jotta vältytään joutumasta samanlaiseen
tilanteeseen kuin vuosina 1982—2001, kun UNIFILin suomalaispataljoonan
(FINNBATT) toimikautta jatkuvasti pidennettiin.
Suuri riski suomalaisjoukkoja kohtaan tulee räjähtämättömistä ampumatarvikkeista
ja miinoista, joita maastosta löytyy merkittäviä määriä.
Puolustusvaliokunta toteaa, että päävastuu räjähtämättömien
ampumatarvikkeiden raivaamisesta on vakiintuneen käytännön
mukaisesti kohdemaan viranomaisilla. Libanonin hallituksen ja armeijan
rajallisten resurssien vuoksi on kuitenkin selvää,
että suomalaisjoukot joutuvat osallistumaan aktiivisesti
myös raivaustehtäviin ennen kuin varsinaiset rakennustehtävät
voidaan aloittaa. Suomalaisjoukkojen asianmukaiseen varustamiseen
tuleekin kiinnittää erityistä huomiota
puolustusvoimissa. Tässä yhteydessä puolustusvaliokunta
haluaa tuoda esiin, että sinänsä toimiminen
operaatioalueella, jossa on paljon räjähtämättömiä ammuksia
ja miinoja, ei ole uusi asia suomalaisille. Suomi osallistui heti Daytonin
rauhansopimuksen solmimisen jälkeen joulukuusta 1995 lähtien
Nato-johtoiseen IFOR-operaatioon Bosnia ja Hertsegovinassa pioneeripataljoonalla.
Myös Naton Kosovon KFOR-operaatiossa 1999 Suomi oli heti
alusta lähtien mukana jalkaväkipataljoonalla.
Räjähtämättömät
ammukset tai miinat eivät ole kummassakaan operaatiossa
aiheuttaneet suomalaisille henkilövahinkoja. Puolustusvaliokunta
korostaa, että UNIFIL-operaatioon osallistumisen riskejä voidaan
merkittävästi pienentää joukon hyvällä koulutuksella,
varustuksella, suorituskyvyllä ja oikealla asenteella.
Operaation rahoitus
Turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa 2004 todetaan,
että Suomen osallistumisessa sotilaalliseen kriisinhallintaan
tulee suuntaa-antavina kriteereinä käyttää noin
100 miljoonan euron tasoa, jolla summalla kyetään
ylläpitämään noin 1 000
henkilöä samanaikaisesti eri operaatioissa. Valtioneuvosto
toteaa selonteossaan, että aikavälillä 1998—2005
toteutuneet vuosimenot vaihtelivat 60,3 miljoonan euron ja 101,8
miljoonan euron välillä keskiarvon ollessa noin
84,3 miljoonaa euroa. Libanon-selonteossa todetaan, että kriisinhallinnan
vaikean ennustettavuuden vuoksi on olennaista, että 100 miljoonan
euron ohjearvo voidaan myös tilapäisesti ylittää.
Puolustusvaliokunta yhtyy tähän valtioneuvoston
kantaan: Libanonin UNIFIL-operaatio on luonteeltaan sellainen missio,
jossa Suomen tulee olla mukana yhdessä muiden unionimaiden
kanssa. Tässä yhteydessä valiokunta haluaa
todeta, että vuodesta 2007 tulee muodostumaan Suomen sotilaallisten
kriisinhallintaresurssien puolesta haasteellinen vuosi, sillä tammikuussa
2007 alkaa 160 suomalaissotilaan puoli vuotta kestävä valmiusjakso
Saksa—Hollanti—Suomi-taisteluosastossa.
Valtioneuvosto on arvioinut, että vahvennetun pioneerikomppanian
ja esikuntaupseerien perustamis-, lähettämis-
ja ylläpitämiskustannukset YK-operaatiossa olisivat
noin 16,5 miljoonaa euroa vuonna 2006 ja vuonna 2007 puolestaan
noin 26,9 miljoonaa euroa. Toisin kuin EU- tai Nato-johtoisissa
operaatioissa osa kustannuksista saataisiin takaisin; YK korvaa
aikanaan Suomen kansallisia kuluja noin 6,7 miljoonalla eurolla
vuodessa.
Saadun selvityksen mukaan Libanon-operaation kustannuksia ei
ole mahdollista kattaa ulkoasiain- tai puolustusministeriön
kehysten puitteissa vaan rahoitus on hoidettava lisäbudjetin kautta.
Asiantuntijakuulemisissa on käynyt ilmi, että sotilaalliseen
kriisinhallintaan vuodelle 2006 varatut taloudelliset resurssit
ulkoasiainministeriön pääluokassa on
jo sidottu kokonaan. Puolustusministeriön pääluokassa
arvioidaan olevan käytettävissä noin
4,5 miljoonaa euroa Libanon-operaatioon. Puolustusvaliokunta pitää erittäin
tärkeänä sitä, että operaation
tarvitsema lisärahoitus hoidetaan vuonna 2006 lisäbudjetin kautta.
Vuoden 2007 osalta UNIFIL-operaation kustannukset puolustushallinnolle
tulee lisätä puolustusministeriön hallinnonalan
talousarvioesitykseen.