Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Puolustusvaliokunta toteaa, että sotilashenkilöiden
eroamisikäjärjestelmä on nykyisellään tarpeettoman
jäykkä ja johtaa epäkohtiin. Sotilaseläkejärjestelmän
ja siihen liittyvien eroamisikärajojen avulla hallitaan
sotilashenkilöstön ikärakennetta sodan
ajan tehtäviä varten. Siirtymäkauden
järjestelyistä aiheutuu kuitenkin tilanteita,
joissa henkilöiden on ollut pakko erota, vaikka täyttä eläkettä ei
vielä ole ehtinyt karttua. Tällaisia tapauksia
on ollut vuosittain muutamia. Saadun selvityksen mukaan esimerkiksi viiden
sotilasammattihenkilön toimen jatko on kiinni siitä,
että nyt tehty lakiehdotus astuu välittömästi
voimaan.
Saadun selvityksen mukaan eläkeikärajan pienuus
ei sinänsä anna virkamiehelle oikeutta jatkaa
eroamisiän jälkeistä palveluaan, jos
jatkomahdollisuuksien myöntäminen ei ole Pääesikunnan
kannalta toiminnallisesti tarkoituksenmukaista. Puolustusvaliokunta
pyysi puolustusministeriöltä ja Pääesikunnalta
lisäselvitystä siitä, mitkä ovat
konkreettisesti niitä lakiesityksessä mainittuja
painavia syitä, jotka vaikuttavat virkasuhteen jatkosta
päätettäessä; lakiesityksen
perusteluosassa on tuotu esiin, että virkamiehen eläkepalkkaan
vaikuttavan karttuman jääminen alle 60 prosentin
on esimerkki painavasta syystä.
Puolustusministeriön 29.11.2005 eduskuntaan toimittamassa
muistiossa todetaan, että painava syy voisi esimerkiksi
aiheutua tilanteesta, jossa henkilön korvaaminen välittömästi
eroamisiän jälkeen voi aiheuttaa toiminnallisia
ongelmia. Painavana syynä pidetään myös
tilannetta, jossa virkamiehen osaaminen on erityisen vaikeasti korvattavissa
puolustusvoimista tai muualta työmarkkinoilta. Sotilaiden
osalta joudutaan rajoittavana tekijänä huomioimaan
sotilaseläkejärjestelmän tavoite tuottaa
riittävän nuorta ja asiantuntevaa reserviä.
Lisäksi puolustusministeriö pitää toimisuhteen
jatkamista perusteltuna, mikäli eroamisiän saavuttaneella henkilöllä on
vastuullaan merkittävä projektiluonteinen tehtävä.
Eräissä tapauksissa myös tietyt ajallisesti
rajatut kansainväliset tehtävät saattavat
antaa perusteen jatkaa palvelua määräaikaisesti.
Erityisen painava syy harkittaessa virkasuhteen jatkoa on puolustusministeriön muistion
mukaan se, että eläkekarttuma jää alle 60
prosentin. Tällöin jatkoajan myöntämisessä otetaan
huomioon myös vuoden 2004 valtioneuvoston turvallisuus-
ja puolustuspoliittisessa selonteossa asetetut säästötavoitteet
henkilöstömenoissa. Puolustusministeriö esittää,
että painavaa syytä harkittaessa otettaisiin huomioon edellä kuvatut
seikat kokonaisuudessaan.
Puolustusvaliokunta toteaa, että sekä yksityis-
että julkissektorilla on tavoitteena parantaa henkilöstön
työssäjaksamista ja saada eläköitymisikää nostettua.
Lakiesityksessä mainittujen puolustusvoimien henkilöstöryhmien
jatkamista tehtävissään heidän
niin halutessaan on tarkasteltava myös tätä taustaa
vasten. Etenkään puolustusvoimien siviilihenkilöstön
eriarvoista kohtelua suhteessa valtion muihin työntekijöihin
ei voida perustella operatiivisilla syillä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että painavien syiden arvioimisessa päätösvalta
on Pääesikunnalla eikä esimerkiksi joukko-osastoilla.
Näin voidaan paremmin taata henkilöstön
tasapuolinen kohtelu jatkoaikahakemusten käsittelyssä.
Kokonaisharkintaa toteuttaessaan Pääesikunnan
tulee toimia valtion virkamieslain 11 §:n (25/2004)
ja yhdenvertaisuuslain (21/2004) edellyttämällä tavalla.