Perustelut
Sivistysvaliokunta on käsitellyt hallituksen esitystä oman
hallinnonalansa osalta. Esityksellä toteutetaan hallituksen
kehyspäätöksen mukainen 125 miljoonan
euron valtionosuuksien vähennys muuttamalla kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta
annetun lain 55 §:n 1 momenttia. Valtionosuusprosentti
alenee esityksen mukaan nykyisestä 31,42 prosentista 30,96
prosenttiin. Kuntien omarahoitusosuus kohoaa 69,04 prosenttiin nykyisestä 68,58
prosentista. Säästötoimet kohdistuvat
muun muassa kuntien esi- ja perusopetukseen, yleisiin kirjastoihin,
yleiseen kulttuuritoimeen ja asukasperusteisesti rahoitettavaan
taiteen perusopetukseen.
Sivistysvaliokunta pitää ehdotettuja säästötoimia
erittäin valitettavina. Valiokunta korostaa, että koulutuksen
korkean laadun ylläpito ja oppimisen edistäminen
kaikilla koulutusasteilla ja eri koulutusmuodoissa on maamme menestymisen
kannalta ensiarvoisen tärkeää. Hallituksen
esitys liittyy valtion talousarvioesitykseen (HE 95/2012
vp) ja siinä toteutettaviin, talouden realiteetit tunnustaviin
välttämättömiin säästöratkaisuihin.
Valiokunta korostaa kuitenkin, että opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalan määrärahat säilyvät
kokonaisuudessaan euromääräisesti tämän
vuoden 2012 tasolla, joten vuoden 2013 talousarvioesitykseen sisältyvissä uudistuksissa
on
kysymys uusista painopistealueista ja keinoista sekä määrärahojen
uudelleenkohdentamisesta pääluokan sisällä.
Talousarvioesityksen mukaan yleissivistävän ja
ammatillisen koulutuksen määrärahat kasvavat
kokonaisuudessaan yhden prosentin ja aikuiskoulutuksen määrärahat
alenevat kaksi prosenttia tähän vuoteen verrattuna.
Arvioituun kustannustason nousuun (3 %) nähden
määrärahat alenevat kuitenkin
reaalisesti.
Hallituksen esityksen toinen sivistysvaliokunnan toimialaan
liittyvä asia on yhteydessä varhaiskasvatuksen
ja lasten päivähoidon lainsäädännön
valmistelun, hallinnon ja ohjauksen siirtoon sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus-
ja
kulttuuriministeriöön 1.1.2013 lukien. Tästä tullaan
antamaan eduskunnalle hallituksen esitys lasten päivähoidosta
annetun lain (36/1973) muuttamisesta.
Valtionosuusjärjestelmän kannalta siirto on tarkoitus
toteuttaa siten, että päivähoidon ja
varhaiskasvatuksen laskennallisten kustannusten määräytymisperusteet
säilytetään ennallaan. Lasten päivähoitoon
ei ole esityksen mukaan tarkoituksenmukaista soveltaa esi- ja perusopetuksen
laskennallisten kustannusten määräytymisperusteita.
Tämän toteuttamiseksi ehdotetaan lain 4 lukuun
ja sen 12 ja 13 §:iin eräitä teknisiä muutoksia.
Sivistysvaliokunta pitää perusteltuna, että vasta
hallitusohjelmassa edellytetyn valtionosuusjärjestelmän
uudistamisen yhteydessä määräytymisperusteet
määritellään uudelleen ja yhdistetään
eheäksi ja läpinäkyväksi kokonaisuudeksi.
Hallituksen esityksessä on viitattu siihen, että varhaiskasvatuksen
ja päivähoitopalvelujen siirto tulee edellyttämään
henkilöstö- ja voimavarasiirtoja sosiaali- ja
terveysministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön
välillä. Saadun selvityksen mukaan opetus- ja
kulttuuriministeriöön on tarkoitus siirtää ainoastaan
2 henkilötyövuotta sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Sivistysvaliokunta korostaa omana kantanaan asian valmistelun tässä vaiheessa,
että päivähoidon ja varhaiskasvatuksen
lainsäädännön valmistelu, hallinto ja
ohjaus tulee siirtää kokonaisuudessaan opetus-
ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle. Valiokunta ei
pidä mahdollisena, että osa toiminnan valvonnasta
tai esimerkiksi varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman perusteiden
vahvistaminen tai muu merkittävä ohjaustehtävä voisi jäädä sosiaali-
ja terveysministeriön hallinnonalalle. Tämä vaikuttaa
valiokunnan arvion mukaan myös siirtyvän henkilökunnan
määrään sitä lisäävästi.