Perustelut
Hallitusohjelman mukaan varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen
lainsäädännön valmistelu, hallinto
ja ohjaus siirretään opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Valiokunta pitää merkittävänä sitä,
että varhaiskasvatusta aletaan kehittää osana suomalaista
kasvatus- ja koulutusjärjestelmää. Sen
vuoksi valiokunta pitää tärkeänä hallituksen
esitystä, jolla varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen
lainsäädännön valmistelu, hallinto
ja ohjaus siirretään vuoden 2013 alusta opetus-
ja kulttuuriministeriöön. Päivähoidon siirto
osaksi kasvatus- ja koulutusjärjestelmää tukee
lasten yhtenäisen, sujuvan opinpolun kehittämistä varhaiskasvatuksesta
esiopetuksen kautta perusopetukseen. Hallinnonalan siirto on myös
yhdenmukainen ratkaisu kuntien viime vuosina tekemien varhaiskasvatuksen
hallinnonalaa koskevien kuntakohtaisten päätösten kanssa.
Päivähoidon ja koulun yhteinen hallinto turvaa
parhaiten varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen jatkumon. Hallinnon
yhtenäistäminen myös vahvistaa varhaiskasvatuksen
ja perusopetuksen yhteistyötä, jonka avulla kehitetään
päiväkotien ja koulujen yhtenevää toimintakulttuuria
ja pedagogiikkaa.
Hallituksen esityksessä viitataan educare-malliin.
Sen tavoitteena on luoda hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisvaltainen
toimintakulttuuri. Valiokunta korostaa, että tämä kokonaisuus
on tärkeä pienten lasten kasvun tukemisessa. Varhaiskasvatuksen
ohjaus ja kehittäminen nähdään
valtionhallinnossa yhtenä toiminnallisena kokonaisuutena,
jossa keskiössä on lapsi. Siinä tulee
ottaa huomioon lapsen ikäkauteen liittyvät edellytykset,
tarpeet sekä kehittymistavoitteet. Tämä on
huomattavasti enemmän kuin pelkästään
hoidolliset tavoitteet. Varhaiskasvatus luo merkittävän
perustan lapsen oppimiselle, ja jo tässä vaiheessa
tunnistettavat oppimisen ongelmat ovat tärkeitä syrjäytymiskehityksen
ehkäisemisessä. Lapsen oppimispolun eheä jatkumo
edellyttää syvällistä lapsen
kehityksen ja oppimisen tuntemusta ja varhaiskasvatukseen soveltuvien
pedagogisten mallien kehittämistä. Varhaiskasvatuksessa
annettava tuki ja ohjaus luovat merkittävällä tavalla
sekä oppimisen tiedollisia valmiuksia että oppimiseen
tarvittavaa itseluottamusta.
Hallituksen esityksessä todetaan, että uudistuksen
tarkoituksena on toteuttaa päivähoidon hallinnon
siirto siten, että siirrosta ei aiheudu muutoksia päivähoitopalveluiden
asiakkaille ja että nykyisen päivähoitojärjestelmän
toimivuudessa ei tapahdu laadullisia heikennyksiä. Valiokunta
pitää tätä ongelmallisena muotoiluna.
Valiokunta korostaa, että emme voi tyytyä vain
turvaamaan nykyistä laatua vaan lähtökohtana
tulee olla varhaiskasvatuksen ja päivähoito-/varhaiskasvatuspalvelujen
jatkuva laadun kehittäminen ja parantaminen.
Valiokunta kiirehtii jäljempänä olevin
yksityiskohtaisin huomautuksin varhaiskasvatuslainsäädännön
uudistamista, koska nyt tehtävä hallinnonalan
siirto on vasta ensimmäinen askel uudistusta. Kuten hallituksen
esityksenkin yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, ratkaisun ei
lausunnonantajien keskuudessa koettu tukevan varhaiskasvatuksen
kehittämistä ja ohjausta yhtenä palvelukokonaisuutena.
Tämä on tullut selkeästi esiin myös
sivistysvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa. Hallituksen esityksen
mukaan siirto ei esimerkiksi koske lasten kotihoidon ja yksityisen
hoidon tuesta annetussa laissa säänneltyjä lasten
päivähoidon vaihtoehtona myönnettäviä taloudellisia
tukia. Työnjako eri viranomaisten kesken jää myös
vaikeasti hahmotettavaksi ja ohjaus epäselväksi.
Valiokunta korostaakin, että tällä lainsäädännöllä otetaan yksi
tärkeä askel, mutta kyseessä on lyhytaikainen
välivaihe. Valiokunta pitää välttämättömänä selvittää,
tulisiko kaikki varhaiskasvatukseen liittyvät tehtävät
siirtää uudistuksen yhteydessä opetus-
ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle. Valiokunta ehdottaa
asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaesitys).
Varhaiskasvatuslainsäädännön
jatkovalmistelu
Hallituksen esityksen mukaan päivähoidon siirtäminen
opetus- ja kulttuuriministeriöön muodostaisi niin
lapsen ja perheiden kuin hallinnonkin näkökulmasta
eheän varhaiskasvatuksen kokonaisuuden, jossa päivähoitopalvelujen,
esiopetuksen, perusopetuksen ja koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan
laadukasta jatkumoa voitaisiin ohjata ja kehittää kokonaisvaltaisesti. Eheä kasvatuksellinen
jatkumo tukisi pienten lasten siirtymävaiheita perheen
piiristä julkiseen varhaiskasvatukseen ja koulutustasolta
toiselle. Sivistysvaliokunta pitää välttämättömänä, että tämä päämäärä
näkyy hallinnonalan siirron kaikissa jatkotoimenpiteissä ja
varhaiskasvatuslain valmisteluissa.
Valiokunta pitää tärkeänä valtioneuvoston linjausta
hallituksen esityksen antamisen yhteydessä 8.11.2012. Valtioneuvoston
hyväksymän lausuman mukaan "varhaiskasvatuksen
lainsäädännön uudistamisen yhteydessä lasten
päivähoidon ja varhaiskasvatuspalvelujen tavoitteet
ja keskeiset sisällöt määritellään
lainsäädännössä. Varhaiskasvatuksen
perusteiden laatiminen määritellään
selkeästi Opetushallituksen tehtäväksi.
Samalla varmistetaan yhteistyö Terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksen kanssa ja Opetushallitukselle tehtävien hoitoon
tarvittavat resurssit".
Tähän saakka varhaiskasvatusta on tarjottu päivähoitojärjestelmän
viitekehyksessä. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että uudella varhaiskasvatuslailla edistetään
kaikkien lasten oikeutta pedagogisesti ja sisällöllisesti
laadukkaaseen varhaiskasvatukseen, riippumatta lapsen asuinpaikasta
tai perheen varallisuudesta. Laadukas varhaiskasvatus on lapsen
oikeus. Varhaiskasvatuksen laatu on laatua lapsen kasvussa ja kehityksessä,
ei vain palvelujärjestelmän laatua. Tutkimusten
mukaan laadukkaalla varhaiskasvatuksella on kauaskantoisia merkityksiä, koska
kaikki keskeiset kehitykselliset muutokset tapahtuvat ennen kouluikää.
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja sen kehittäminen tuleekin
huomioida varhaiskasvatuspalvelujen järjestämisen
lähtökohtana.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että varhaiskasvatuslainsäädäntöä valmistelevaan
työryhmään otetaan kattavasti eri tahoja
mukaan, niin että käytettävissä on
koko varhaiskasvatuksen asiantuntemus. Kyseessä on varhaiskasvatuslainsäädännön
uudistaminen eivätkä ainoastaan päivähoitolain
muutokset.
Valiokunta painottaa, että tulevaisuuden tulee rakentua
sellaisille koulutuspoliittisille periaatteille, jotka varmistavat
lapsen oppimispolun eheän jatkumon kansallisin ja paikallisin
opetussuunnitelmaratkaisuin ja tukitoimin varhaiskasvatuksesta esiopetukseen
ja sen jälkeiseen peruskouluun. Oppimispolun nivelvaiheet
tulee kytkeä toisiinsa siten, että eri oppiasteiden
tavoitteet ja toimintakulttuurit muodostavat integroidun, lapsen
kehitystä edistävän kokonaisuuden.
Valiokunta pitää tärkeänä käytettävien
käsitteiden selkeyttämistä ja määrittämistä.
Tärkeää on muun muassa erottaa varhaiskasvatus
ja päivähoito toisistaan.
Henkilöstö.
Laadukkaaseen suomalaiseen koulutuspolitiikkaan kuuluu opettajien
korkea asiantuntijuus ja osaaminen. Siirron ja lain valmistelun
yhteydessä on tärkeää miettiä myös pienten
lasten opettajien koulutusta ja esimerkiksi heidän koulutustasonsa
nostamista vähitellen. Lastentarhanopettajakoulutus on
ollut vuodesta 1994 osa muuta opettajankoulutusta. Myös muiden
päivähoidon ammattiryhmien koulutus (esim. lähihoitajat,
lastenohjaajat ja perhepäivähoitajat) kuuluu opetus-
ja kulttuuriministeriön alueelle, ja Opetushallitus vastaa
tutkinnon perusteiden laatimisesta ja valvonnasta. Lapsen kannalta — niin
hoivan, kasvatuksen kuin oppimisen kannalta — on tärkeää,
että päivähoidon piirissä työskentelevät
saavat korkeatasoisen koulutuksen, joka tukee lapsen elinikäisen
oppimisen periaatteita ja pohjautuu uusimpaan tutkimukseen oppimisesta,
opetuksesta ja ohjauksesta.
Esityksen perusteluiden mukaan varhaiskasvatuksen hallinnonalan
siirron yhteydessä siirtyisi vain kaksi henkilötyövuotta
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalta opetus-
ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle. Opetushallitus on
arvioinut, että varhaiskasvatuksen ohjaus- ja kehittämistyö ja
muut asiantuntijatehtävät edellyttävät
Opetushallitukselle viittä henkilötyövuotta.
Päivähoidon ja varhaiskasvatuksen asemaa valtionhallinnossa
selvittäneet Petäjäniemi ja Pokki arvioivat
selvityksessään (vuonna 2010) henkilöstömäärän
suuremmaksi (yli yhdeksän). Valiokunta pitää tärkeänä,
että jatkovalmistelun yhteydessä henkilöstösiirtojen
määrä ja tarve selvitetään
ja että Opetushallitukselle turvataan riittävät
resurssit sille siirtyvien tehtävien hoitamiseksi.
Kehittämistoiminta, tutkimus, arviointi.
Valiokunta toteaa, että opetussuunnitelmien perusteiden
kehittäminen, varhaiskasvatuksen asiantuntijatyö ja
siihen liittyvä tutkimus muodostavat kokonaisuuden, jonka
tulee olla sen hallinnonalan piirissä, joka vastaa varhaiskasvatuksen
ja päivähoidon laadusta ja sen kehittämisestä.
Erityisesti tutkimus- ja kehittämistoiminta tulee integroida
koko koulutusjärjestelmään. Sen vuoksi
valiokunta ei pidä hyvänä ministeriöiden
välisiä järjestelyjä tilanteessa,
jossa pyritään luomaan yhtenäistä hallintomallia
varhaiskasvatukseen.
Valiokunta toteaa, että Opetushallitus on opetuksen
kehittämisvirasto. Se vastaa esi- ja perusopetuksen, aamu-
ja iltapäivätoiminnan, lukiokoulutuksen, ammatillisen
peruskoulutuksen, aikuiskoulutuksen, vapaan sivistystyön sekä taiteen
perusopetuksen kehittämisestä. Myös varhaiskasvatuksen
suunnittelu ja kehittäminen tulee siirtää Opetushallituksen
tehtäväksi. Varhaiskasvatussuunnitelmien perusteiden laadinta
ja uudistaminen on varhaiskasvatusta ohjaava väline, eikä se
voi jäädä erilleen muusta opetuksen kehittämisestä.
Tämä on välttämätöntä ratkaista
jatkovalmistelussa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus myös tässä välivaiheessa panostaa
varhaiskasvatuksen kehittämiseen.
Valmistelussa on myös tärkeää,
että varhaiskasvatukseen ja päivähoitoon
liittyvä arviointitoiminta otetaan uuden perustettavan
kansallisen arviointikeskuksen piiriin. Se toimii itsenäisenä elimenä,
mutta kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle.
Myös tästä näkökulmasta
on tärkeää, että tutkimus- ja
kehittämistoiminta siirtyy opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalalle ja että toiminta resursoidaan riittävästi.