Perustelut
         
         Yleistä
         
         Talousarvioesityksessä ehdotetaan opetusministeriön
            hallinnonalalle 7 498,0 miljoonan euron määrärahoja.
            Lisäystä tähän vuoteen on 508,3 miljoonaa
            euroa eli noin 7 prosenttia. Yliopistojen määrärahat
            kasvavat yhteensä 21 prosenttia, tieteen 15 prosenttia
            sekä kulttuurin, liikunnan ja nuorisotyön määrärahat
            kasvavat noin 10 prosentilla. Valiokunta pitää erittäin
            hyvänä asiana, että talousarvioehdotuksessa
            perusopetuksen laadun parantamiseen ohjataan yhteensä noin
            20 miljoonan euron lisäpanos ja perusopetuksen oppilasmäärän
            alentumisesta koituva säästö käytetään
            perusopetuksen opetusryhmien pienentämiseen ja maahanmuuttajien
            valmistavan opetuksen laajentamiseen. Erityisen myönteistä on myös
            ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärän
            lisääminen 4 000 opiskelijalla sekä valtionosuuden
            perusteena oleviin yksikköhintoihin tehtävät
            kustannustason muutoksesta johtuvat indeksikorotukset. Rahoitusta
            suunnataan myös nuorten syrjäytymisen ehkäisyä ja
            työllisyyttä edistäviin toimenpiteisiin. 
         
         
         Sivistysvaliokunta tarkastelee tässä lausunnossa
            niitä asioita, joista se päätti kuulla
            asiantuntijoita eli perusopetuksen parantamisohjelman määrärahoja,
            taiteen perusopetusta, koulujen perustamiskustannusten määrärahoja,
            taiteen ns. vapaille ryhmille tarkoitettuja määrärahoja
            ja liikuntaan osoitettavia määrärahoja.
         
         
         Perusopetuksen parantamisohjelman määrärahat
         
         Hallituksen esityksessä todetaan, että talousarviovuonna
            valmistellaan ehdotukset perusopetuksen toiminnan laadun kriteereiksi.
            Perusopetuksen laadun seurannan välineitä kehitetään myös
            muilta osin valtakunnallisen ja paikallisen päätöksenteon
            tarpeisiin. Hallituksen tarkoituksena on käynnistää tarvittavat
            toimet opetusryhmien pienentämiseksi.
         
         
         Valiokunnan  saaman selvityksen mukaan tälle vuodelle
            perusopetuksen parantamiseen osoitetut määrärahat
            ovat olleet kuntien kannalta hyviä. Kunnissa on lähtenyt
            käyntiin monia tarpeellisia hankkeita. Nyt hallitus ehdottaa
            16 miljoonan euron määrärahaa käytettäväksi
            perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen. Valiokunta
            katsoo, että tällainen lisärahoitus on erinomainen
            mutta myös välttämätön,
            jotta kunnat ryhtyisivät tarkistamaan ja tarvittaessa pienentämään
            perusopetuksen ryhmäkokoja. Nyt myös käytössä on
            ensimmäistä kertaa tietoja, millaisia ryhmäkoot
            kouluissa ovat. Talousarvioehdotuksen mukaan ryhmäkokojen
            kehityksen seuranta otetaan myös osaksi säännöllistä tietojenkeruuta.
            Sen vuoksi tilannetta koko maassa ja kunnissa tulee jatkossa seurata
            niin, etteivät ryhmäkoot pääse
            opetuksen ja oppimisen kannalta epätarkoituksenmukaisen
            suuriksi. Tilanteet ovat erilaisia, ja ryhmäkokoon vaikuttaa
            muun muassa se, minkä tyyppinen opetusryhmä on,
            ja siten esimerkiksi integroitujen erityisoppilaiden määrä luokassa. 
         
         
         Valiokunnan mielestä opetusryhmien koon pienentämiseen
            tarkoitettujen määrärahojen oikea kohdentuminen
            on välttämätöntä. Valiokunta
            ottaa yksityiskohtaisesti kantaa ryhmäkokojen pienentämiseen
            käsitellessään mietintöä varten
            hallituksen esitystä HE 118/2008 vp.
         
         
         Taiteen perusopetus
         
         Hallituksen esityksen mukaan taiteen perusopetuksen saatavuutta
            ja monipuolisuutta edistetään. Opetustuntikohtainen
            taiteen perusopetuksen valtionosuus on lähes 64 miljoonaa
            euroa. Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä tuntimäärä on
            musiikin perusopetuksessa enintään 1 509 000 tuntia
            ja muussa tuntiperusteisen valtionosuuden piiriin kuuluvassa taiteen
            perusopetuksessa enintään 140 800 tuntia. Musiikin
            taiteen perusopetuksen valtionosuuden laskennallisena perusteena
            oleva tuntimäärä pysyy muuttumattomana.
            Muiden taiteenalojen taiteen perusopetuksen laskennallinen tuntimäärä kasvaa
            23 850 tuntia vuoteen 2008 verrattuna. Esityksessä on lisäksi
            varattu määrärahaa opetus- ja kulttuuritoimen
            rahoituksesta annetun lain 42 §:n mukaisten avustusten
            myöntämiseen. Taiteen perusopetuksen harkinnanvaraisiin
            avustuksiin suunnataan esityksessä enintään
            136 000 euroa.
         
         
         Opetushallitus on tehnyt selvityksen opetustuntikohtaisen valtionosuuden
            piirissä olevien oppilaitosten tilanteesta lukuvuonna 2004—2005.
            Selvityksen yhteydessä oppilaitoksilta tiedusteltiin niiden
            oppilasmaksujen suuruutta. Selvityksen aineistossa edullisin lukukausimaksu
            oli 35 euroa ja kallein 500 euroa.Valiokunta pitää tärkeänä,
            ettei perheiden taloudellinen tilanne muodostuisi esteeksi lapsen
            tai nuoren osallistumiselle taiteen perusopetukseen.
         
         
         Valiokunta esittää, että momentille
            lisätään 100 000 euroa musiikin
            taiteen perusopetuksen tuntimäärän nostamiseen.
         
         
         Koulurakentamis- ja peruskorjausmäärärahat
         
         Eduskunta on toistuvasti kiinnittänyt huomiota valtion
            rahoituksen riittämättömyyteen  perustamiskustannusten
            rahoituksessa. Nytkään hallitus ei ehdota riittävästi
            määrärahoja eikä valtuuksia
            koulurakentamisen rahoittamiseksi. Peruskoulujen ja lukioiden rakentamiseen
            ja peruskorjauksiin myönnettävän valtionosuuden
            määrä vuonna 2009 on 12,9 miljoonaa euroa,
            ja myöntämisvaltuuden määrää ehdotetaan
            laskettavaksi kuluvan vuoden  44 miljoonasta eurosta 41 miljoonaan
            euroon. Määrärahat ja valtuus ovat täysin
            riittämättömät muun muassa ns.
            homekoulujen peruskorjausten lisäämiseksi. Hallitus
            arvioi, että myönnettävillä valtionosuuksilla arvioidaan
            voitavan rakentaa tai peruskorjata tilat 6 000 oppilaalle. 
         
         
         Valiokunta esittää valtiovarainvaliokunnalle, että määrärahaa
            korotetaan 2,8 miljoonalla eurolla ja myöntämisvaltuutta
            korotetaan vastaavasti 4 miljoonalla eurolla.
         
         
         Taiteen ns. vapaille ryhmille tarkoitetut määrärahat 
         
         Valiokunnan mielestä on erittäin hyvä,
            että kirjastojen lakisääteisten valtionosuuksien
            siirtäminen yleisestä budjetista katettavaksi
            ja veikkausvoittovarojen samanaikainen kasvu tuo väljyyttä kulttuurin
            eri alojen tukemiseen ja harkinnanvaraisiin avustuksiin. Valiokunta
            kiinnittää kuitenkin huomiota ns. vapaiden ryhmien
            tukemiseen tarkoitettuihin määrärahoihin.
         
         
         Teatteri- ja orkesterilain ulkopuoliseen säännölliseen
            ja ammatilliseen teatteritoimintaan eli ns. vapaille ryhmille on
            osoitettu edellä vuonna 2008 noin 1,2 miljoonaa euroa.
            Vuodelle 2009 hallitus esittää 250 000 euron kasvua.
            Lähtökohtana on kohdentaa lisäys pääosin
            erityisesti vapaan ammattilaiskentän toimintaan. Lisäksi
            on tehty rakenteellinen muutos, jossa sirkustaide erotetaan näyttämötaiteesta
            omaksi taiteenalakseen ja sille ehdotetaan 100 000 euroa. Tanssitaiteen
            edistämiseen ehdotetaan 100 000 euron lisäystä.
            Lisäksi kohdassa alueellinen taiteenedistäminen
            esitetään 100 000 euron lisäystä tanssin
            aluekeskuksille. 
         
         
         Vapaan kentän valtionrahoitus toteutuu ensisijaisesti
            taidetoimikuntien jakamista harkinnanvaraisista taiteen edistämisen
            määrärahoista. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että esimerkiksi tanssitaiteen saama tuki on tänä vuonna
            970 000 euroa. Vuodelle 2009 ehdotetaan  100 000 euron lisäystä.
            Kasvun voi katsoa vastaavan kustannusten nousua, mutta se ei pysty korjaamaan
            rahoituksen rakenteellista vääristymää (tanssitaiteen
            valtionosuusteattereiden ja ryhmien välillä).
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tanssitaiteen vapaa kenttä kuitenkin tuottaa
            kantaesityksistä 68 %, kokonaisesitysmääristä 40 % ja
            katsojamääristä 25 %.
         
         
         Valiokunta korostaa sitä, että vapaan kentän merkitys
            luovien alojen kehityksessä ja taiteen sisältöjen
            uudistajana on keskeinen. Myös kulttuuriviennissä 
            vapaan kentän osuus on merkittävä. Vuonna
            2007  vapaan kentän osuus kaikista ulkomailla nähdyistä tanssiesityksistä oli
            48 % (106 esitystä) ja osuus katsojista noin 20 %.
            Vapaan kentän toimijat tuottavat lisäksi huomattavan
            määrän yhteisöllistä ja
            soveltavaa toimintaa, joka ei näy tilastoissa, mutta jonka
            merkitys yhteiskunnassa ja kansalaisten arjessa ja hyvinvoinnissa
            on merkittävä. Tarve ja kysyntä tällaisille
            palveluille ja niiden lisäämiselle on suuri, ja valiokunnan
            saamien tietojen mukaan sekä teatteri- että tanssiammattilaisilla
            on valmius toteuttaa niitä. 
         
         
         Valiokunnan mielestä olisi tärkeää,
            että yhä useampi ammattimaisesti hoidettu ryhmä voisi päästä valtionosuuden
            piiriin.
         
         
         Liikuntaan osoitettavat määrärahat
         
         Erittäin myönteinen asia on, että liikuntabudjetin
            määrärahoihin esitetään
            ensi vuodelle 12,6 miljoonan euron lisäystä kuluvaan
            vuoteen verrattuna.  Lisäyksestä noin 12 miljoonaa
            euroa  rahoitetaan veikkausvoittovaroista.  Valiokunta pitää lisäystä tärkeänä,
            koska liikunnalla on tärkeä yhteiskunnallinen
            merkitys kansalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä.
            Lisämäärärahat antavat liikuntatoimelle
            myös mahdollisuuden kehittää uusia toimintatapoja
            suomalaisten liikunnan edistämiseksi. Vuonna 2009  käynnistetään
            muun muassa lasten ja nuorten liikuntaohjelman 3. vaihe. Tavoitteena
            on vähän liikkuvien lasten ja nuorten (13—19-vuotiaat)
            liikunnallinen aktivointi, paikallisen toiminnan kehittäminen
            sekä kerho- ja harrastetoiminnan  sekä  lasten
            kilpailutoiminnan kehittäminen.
         
         
         Liikunnan kansalaistoimintaan ehdotetaan lisäystä 5,6
            miljoonaa euroa. Se on tarkoitettu  pilottina toteutettavaan liikunta-
            ja urheiluseurojen kehittämishankkeeseen, lajiliittojen
            toiminta-avustuksiin ja muiden liikuntajärjestöjen avustuksiin.
            Seurapilotin yhtenä tavoitteena on lasten ja nuorten seurapohjaisen
            liikunnan kehittäminen. On hyvä, että lajiliittojen
            tulosperusteisissa valtionavustuksissa lasten ja nuorten liikunta
            vaikuttaa 50 prosentin osuudella tulosperusteisessa arviointiosuudessa.
         
         
         Liikunnan edistämisessä ja liikunnan edellytysten
            kehittämisessä on lähdettävä elämänkaariajattelusta.
            Etenkin elämänkaaren alkupää korostuu,
            sillä tällöin liikuntatottumukset opitaan osaksi
            elämäntapaa. Lasten ja nuorten osalta tilanne
            osoittaa huolestuttavaa suuntausta: Tutkimusten  mukaan noin viidennes
            nuorista pojista ja neljännes tytöistä liikkuu
            erittäin vähän, riittämättömästi
            oman terveytensä kannalta liikkuu jopa 50—60 % nuorista.
            Liikkumisen vähyydellä on yhteys ylipainon lisääntymiseen,
            mikä puolestaan voi aiheuttaa passivoitumista ja etenkin
            sairauksien lisääntymistä.Tämän
            vuoksi tukitoimenpiteet tulee suunnata ensisijaisesti liian vähän
            liikkuvien lasten liikunnan lisäämiseen.
         
         
         Valiokunta huomauttaa, että seura- ja koulutoimintaa
            ei tule asettaa vastakkain kilpailevina toimijoina. Koulun perustoiminnalla
            pitää kasvattaa liikuntamyönteisiä,
            monipuolista liikuntaa harrastavia lapsia ja nuoria. Liikunnallisen elämäntavan
            edistämisessä on tärkeä opettaa koulussa
            monipuolisia perustaitoja (oppimaan oppimista), jotta lapset ja
            nuoret uskaltaisivat kokeilla eri liikuntamuotoja löytääkseen
            oman tapansa harrastaa.  Seuratoiminnan puolestaan tulee tarjota
            kouluajan ulkopuolella monipuolisesta liikunnasta kiinnostuneille
            toimintaa.
         
         
         Valiokunta pitää talousarviossa ehdotettua korotusta
            ns. liikuntaeuroon tärkeänä signaalina kunnille.
            Kuntien liikuntatoimintaan  myönnettävien valtionosuuksien
            asukaskohtaista yksikköhintaa korotetaan 1,1 eurolla eli
            12 euroon. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että kunnat ohjaavat lisämäärärahat
            liikuntatoimen kehittämiseen ja painottavat lasten ja nuorten
            liikuntatoimintaa. Huomattavaa myös on, etteivät
            lisämäärärahat vaikuta kuntien
            muiden valtionosuuksien tasaukseen. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä myös
            liikuntapaikkarakentamiseen ja erityisesti lähiliikuntapaikkojen
            rakentamiseen osoitettavia määrärahoja. Tällaisia
            kohteita ovat muun muassa koulujen pihat. Koulupihat ovat erityisen
            hyviä lähiliikuntapaikkoja korkean käyttöasteen
            ja helpon saavutettavuuden vuoksi. Arviointitutkimuksista saatavissa
            oleva tieto antaa myös tukea hankkeiden vaikuttavuudelle — koulupihoille
            toteutetuilla lähiliikuntapaikoilla on lisätty
            lasten liikuntaa. Lähiliikuntapaikkojen avulla yleensä voidaan
            tukea mahdollisimman  laajojen väestöryhmien liikuntaharrastuksia. 
         
         
         Valiokunta muistuttaa tässäkin yhteydessä, että kevyen
            liikenteen väylät edistävät
            kaikkien ikäryhmien liikuntaa. Turvallinen koulutie edistää lasten
            ja nuorten terveyttä liikunnan avulla ja samalla vähentää koulukuljetusten
            tarvetta.