Perustelut
         
         Yleistä
         
         Valtiontalouden kehyspäätökseen sisältyvät
            uudet sopeutustoimet vähentävät valtion
            menoja nettomääräisesti n. 1 mrd. euroa
            v. 2015. Vuoteen 2018 mennessä nettomääräiset
            säästöt nousevat n. 1,4 mrd. euroon.
            Toisaalta hallitus on päättänyt uusista
            kasvua tukevista lisäpanostuksista, jotka lisäävät
            valtion menoja noin 300 milj. euroa vuonna 2015. Opetus- ja kulttuuriministeriön
            pääluokan kehys on 6 083 milj. euroa vuonna 2015
            ja 6 008 milj. euroa vuonna 2018. Kehyksen ulkopuolinen rahoitus
            on arvioitu olevan 684 milj. euroa vuonna 2015 ja 567 milj. euroa
            vuonna 2018.
         
         
         Monet ratkaisut ja säästöt kohdistuvat
            laajalti erityyppisiin menoihin ja keskeisesti myös opetus-
            ja kulttuuritoimeen. Opetustointa koskevia rakennepoliittisia toimenpiteitä,
            joiden vaikutukset on otettu kehyslaskelmissa huomioon, ovat mm.
            oppivelvollisuusiän nostaminen 17 vuoteen, esiopetuksen
            muuttaminen velvoittavaksi, korkeakoulujen opiskelijavalintajärjestelmien
            uudistaminen ja aloituspaikkamäärien määräaikainen
            lisääminen, korkeakouluopiskelun valmistumisaikojen
            nopeuttaminen, toisen asteen koulutuksen, ammatillisen lisäkoulutuksen
            sekä vapaan sivistystyön rahoitusjärjestelmän
            ja järjestäjäverkon uudistaminen, koulunkäyntiavustajien
            lukeminen osaksi opettaja-oppilassuhdetta sekä uskonnon
            ja elämänkatsomustiedon opetusryhmien muodostamista
            koskevan järjestämisvelvoitteen väljentäminen.
            Rakennepoliittisia toimenpiteitä, joiden vaikutuksia kehyksissä ei
            ole vielä otettu huomioon, ovat oppimateriaalien keskitetyn
            hankinnan lisääminen ja siirtyminen kohti digitaalisia
            materiaaleja sekä kelpoisuusvaatimusten väljentäminen.
         
         
          Valiokunta ymmärtää, että kaikkien
            hallinnonlojen on osallistuttava sopeutustoimiin ja säästöjä on
            valtiontalouden kannalta välttämätöntä tehdä.
            Päätökseen sisältyy kuitenkin
            monia asioita ja asiakokonaisuuksia, joista ei ole tämän
            selonteon käsittelyn aikaan sisällöllisesti täsmällistä tietoa,
            joten yksityiskohtaisen kannan muodostaminen ei ole mahdollista.
            Sen vuoksi valiokunta keskittyy tässä lausunnossa eräisiin
            tärkeisiin asiakokonaisuuksiin. Valiokunta tulee ottamaan
            yksityiskohtaisesti kantaa sen käsiteltäväksi
            tulevan lainsäädännön yhteydessä.
         
         
         Valiokunta korostaa, että osaaminen on edelleenkin
            se pohja, jolla Suomi voi menestyä. Koulutukseen tehtävillä säästöillä ja
            ratkaisuilla on pitkäaikaisia vaikutuksia koko suomalaiseen yhteiskuntaan
            ja yksittäisiin nuoriin ja aikuisiin, mahdollisesti koko
            elämän ajan. Valiokunta on huolissaan siitä,
            että kehyspäätöksen yhteydessä ei
            ole esitetty arvioita vaikutuksista, joita päätöksistä seuraa.
            Valiokunnalle on asiantuntijakuulemisessa esitetty kustannusarvioita,
            mitä kehyspäätöksen muutokset
            opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla tulevat
            maksamaan yhteiskunnalle. Valiokunta pitää kuitenkin
            välttämättömänä sitä,
            että ennen yksityiskohtaista päätöksentekoa
            on tiedossa eri mahdollisten muutosten vaikutukset niin koulutuksen
            laatuun ja saavutettavuuteen, opiskelupaikan saantiin, työelämän
            ja koulutuksen kohtaantumiseen kuin erityistä tukea tarvitsevien
            oppimis- ja opiskelumahdollisuuksiin ja kaikkien nuorten ja aikuisten
            mahdollisuuksiin saada kykyjensä mukaista koulutusta.
         
         
         Valiokunta muistuttaa myös siitä, että hallitus
            on asettanut tavoitteeksi, että Suomi on osaavin kansakunta
            vuoteen 2020 mennessä. Tämän tavoitteen
            onnistumiseksi koulutusta koskevat ratkaisut on tehtävä huolella
            ja harkiten.
         
         
         Valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä,
            että tavoitteena tulee olla osaamisen korkea taso, mikä tulevaisuudessa
            tarkoittaa etenkin osaamisen ja ajattelun laatua eikä niinkään
            omaksutun tiedon määrää. Perinteiset
            tietosisällöt ovat raaka-ainetta, joista oppimisen
            prosessien kautta kyetään kehittämään
            entistä "jalostuneempaa" ajattelua koko
            väestön omaisuudeksi. Vain tässä menestyminen
            tuottaa kilpailukykyä ja sitä kautta yhteistä jaettavaa
            hyvinvointia. Valiokunnan mielestä tämän
            sisäistäminen koulutusjärjestelmän
            kehittämisen dynamoksi on todella vaativa mutta ilmeisen
            välttämätön tehtävä.
            Valiokunta kuitenkin toteaa, että käytännöt
            muuttuvat hyvin jäyhästi ja hitaasti. Etenkin
            koulutuksessa ollaan todella vaativassa tilanteessa, jotta pystytään
            riittävään joustavuuteen nopeiden muutosten
            aikana (SiVL 1/2014 vp).
         
         
         Sen vuoksi sivistysvaliokunta esittää valtiovarainvaliokunnalle,
            että se edellyttää hallituksen arvioivan
            uudistusten vaikutukset etukäteen monipuolisesti ja huolellisesti
            ennen hallituksen esityksen antamista tai ennen muiden päätösten tekoa.
         
         
         Uudistusten valmisteluun tulee varata riittävästi
            aikaa ja valmistelu tulee tehdä laajassa koulutuksen hallinnon
            ja muiden asiantuntijoiden sekä järjestöjen
            yhteistyössä. Uudistuksista tulee voida valmistelun
            kuluessa myös luopua tai niiden sisältöä muuttaa,
            mikäli niillä arvioidaan olevan merkittäviä haittavaikutuksia
            koulutukselliseen tasa-arvoon tai koulutuksen laatuun.
         
         
         Valiokunta on huolestunut siitä, miten nyt päätetyt
            säästöt jo aiemmin tehtyjen lisäksi
            vaikuttavat mahdollisuuksiin kehittää koulutusta
            ja järjestää laadukasta opetusta riittävästi
            ja kattavasti ja työelämän tarpeita vastaavasti
            sekä vaikuttavat mahdollisuuksiin tukea kansalaisten hyvinvoinnin
            kannalta tärkeää kulttuuri- ja liikuntatoimintaa.
            Kehyksen aleneminen ja kehyksen ulkopuolisen rahoituksen väheneminen
            asettaa suuria haasteita opetus- ja kulttuuritoimen palveluiden
            järjestämiselle ja kehittämiselle. Valiokunta
            pitää vaikeana mm. sitä, että vapaaseen
            sivistystyöhön ja ammattikorkeakouluihin kohdistuvat
            säästöt nousevat jo 20 prosenttiin.
         
         
         Opetustoimen palveluiden järjestämiseen vaikuttaa
            lisäksi kuntien valtionosuuksiin kehyskaudella tehtävät
            ja jo aikaisemmin tehdyt leikkaukset. Myönteistä on
            se, että valtionosuuden perusteena oleviin yksikköhintoihin
            tehdään vuonna 2015 kustannustason muutoksesta
            johtuvat indeksitarkistukset. Vuonna 2015 valtionosuuksien indeksikorotus
            lisää peruspalvelujen valtionosuuksia noin 47
            milj. eurolla sekä opetus- ja kulttuuritoimen hallinnonalan
            valtionosuuksia noin 9,5 milj. eurolla. Koko ajan kiristyvä julkisen
            talouden tilanne edellyttää kuitenkin kunnissa
            ja kouluissa monia muutoksia ja valmiutta myös uusiin toimintatapoihin. Valiokunta
            muistuttaa myös siitä, että laajemmat
            kokonaisuudet antavat paremman mahdollisuuden tarjota oppilaille
            ja opiskelijoille monipuolisemman opetuksen ja järjestää kattavasti oppilashuolto-
            ja muita tukipalveluja (ks. myös SiVL 20/2013
            vp — HE 113/2013 vp).
         
         
         Valiokunta on pitänyt tärkeänä sitä,
            että kireinäkin taloudellisina aikoina perusopetusta
            on priorisoitu ja perusopetuksen parantamiseen on osoitettu määrärahoja.
            Tässä päätöksessä perusopetuksen
            vähimmäistuntimäärän
            lisääminen kolmella tunnilla ja siihen otettu
            rahoitus kehyksiin on valiokunnan mielestä erittäin
            kannatettavaa. Lisäyksellä on merkitystä oppilaiden
            saaman opetuksen määrään, joka
            on vaihdellut kunnasta riippuen ja asettanut siten oppilaat eriarvoiseen
            asemaan. Valitettavaa sen sijaan on, että puolet kustannuksista
            leikataan muualta yleissivistävän koulutuksen
            kustannuksista. Perusopetuksen laadun parantamiseen kohdistetut
            valtionavustussäästöt ovat
            57 milj. euroa. Avustuksia on jaettu kuluvana vuonna 83 milj. euroa, josta
            60 milj. euroa on kohdistettu ryhmäkokojen pienentämiseen.
            Valiokunnan mielestä jäljelle jäävät
            avustukset olisi tärkeää kohdistaa edelleen
            ryhmäkokoihin ja sen estämiseksi, ettei opetusryhmien
            koko talousvaikeuksista huolimatta kasvaisi. Valiokunta muistuttaa,
            että yksinomaan lisääntyvä tuntimäärä ei
            johda parempiin oppimistuloksiin ja kaikkein eniten tämä tuntuu
            oppimisen ongelmissa painivan lapsen arjessa.
         
         
         Valiokunta pitää myönteisenä kehyspäätökseen
            sisältyviä lisäpanostuksia, joita kohdistetaan
            mm. nuorisotakuun toteuttamiseen ja riittävän
            ammatillisen koulutuksen tarjonnan varmistamiseen koko maassa sekä perusopetuksen
            vähimmäistuntimäärän
            korotukseen kolmella vuosiviikkotunnilla 1.8.2016 lukien, kun uudet
            perusopetuksen opetussuunnitelmat otetaan käyttöön.
            Lisäksi päätös sisältää myös
            ammatillisen koulutuksen opiskelijavalintaprosessien edelleen kehittämisen
            ja uuden ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen
            kokonaisuuden ja oppisopimuskoulutuksen toteuttamismallin, aikuiskoulutuksen
            haku- ja koulutustietopalvelut, lukion tavoitteita ja tuntijakoa
            koskevan valtioneuvoston asetuksen sekä lukion opetussuunnitelman
            perusteiden uudistamisen sekä näyttötutkintojärjestelmän
            kehittämisen. Valiokunta pitää myönteisenä,
            että voidaan kehittää menettelyjä aiemmin
            opitun tunnustamiseksi. Koulutuspaikkojen lisäyksellä on
            myös tarkoitus lisätä sen onnistumista,
            että jokaiselle nuorelle järjestyisi opiskelupaikka.
            Oppivelvollisuuden osalta keskeisintä on pyrkiä tavoittamaan
            ne nuoret, jotka ovat syrjäytymisvaarassa tai vaarassa
            pudota opintojen ulkopuolelle. Käyttökelpoisina
            välineinä pudokkuuden estämiseksi ovat
            mm. joustava perusopetus, kuntouttava toiminta, etsivä nuorisotyö,
            työpajat ja oppisopimuskoulutuksen kehittäminen.
         
         
         Toisen asteen koulutus
         
         Selonteon mukaan toisen asteen koulutuksen rahoitusjärjestelmä ja
            järjestäjäverkko uudistetaan. Rahoituksen
            määräytymisestä todellisen kustannuspohjan
            perusteella luovutaan ja toisen asteen koulutukseen kohdennettava
            valtion rahoituksen kokonaismäärä muutetaan
            talousarvioon perustuvaksi yliopistoja ja ammattikorkeakouluja
            vastaavasti.
         
         
          Valiokunta viittaa nykyisen hallituksen ohjelmaan, jossa todetaan
            mm., että toisen asteen koulutusjärjestelmä antaa
            nuoren rakentaa oman opinpolkunsa. Ylioppilastutkintoa ja ammatillisia
            tutkintoja kehitetään erillisinä tutkintoina. Edelleen
            hallitusohjelman mukaan lukiokoulutuksen ja ammatillisen perus-
            ja lisäkoulutuksen järjestäjäverkkoa
            tiivistetään vahvojen lukio- ja ammatillisen koulutuksen
            järjestäjien toimintaedellytysten, yhteistyön
            ja laadun parantamiseksi ja jatko-opintoihin sekä työelämän
            tarpeisiin vastaavan koulutuksen alueellisen saavutettavuuden turvaamiseksi.
         
         
         Uudistuksilla toteutetaan yhteensä 260 milj. euron
            julkisen rahoituksen vähennys, josta valtionosuuksien vähennyksenä on
            kehyksessä huomioitu 8 milj. euroa vuosina 2015—2016
            ja 100,5 milj. euroa vuodesta 2017 alkaen. Uusia rahoituksen määräytymisperusteita
            sovelletaan ensimmäisen kerran määriteltäessä rahoitusta vuodelle
            2017. 
         
         
         Valiokunta on huolestunut rahoitusjärjestelmän
            uudistamiseen liittyvien päätösten vaikutuksesta
            lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen laatuun, määriin
            ja saatavuuteen. Sopeuttamistoimet johtavat siihen, että tulee
            välttämättä isompia ylläpitäjäratkaisuja.
            Valiokunta korostaa, että rakenteellisissa uudistuksissa
            digitaalisuus eri muodoissaan tulee välttämättä lisääntymään
            ja tulee käyttöön uusia menetelmiä, kuten
            digitaalisia oppikirjoja ja muuta e-materiaalia, e-oppimista
            ym. Valiokunta viittaa myös tulevaisuusselonteosta antamassaan
            lausunnossa laajemmin digitaalisuudesta koulutyössä todettuun
            (SiVL 1/2014 vp — VNS 7/2013 vp).
         
         
         Vuodesta 2017 alkaen lopetetaan valtionosuusrahoitus lukiokoulutuksen
            aineopintoihin ylioppilastutkinnon suorittaneilta, rajataan lukion
            sekä ammatillisen koulutuksen tutkintotavoitteisesta opiskelijasta
            koulutuksen järjestäjälle myönnettävä valtionosuusrahoitus
            enintään kolmeen vuoteen, lopetetaan valtion rahoitus
            ammatillisen lisäkoulutuksen tutkintoon tai sen osaan johtamattomaan
            koulutukseen sekä luovutaan erikoisoppilaitosten rahoituksesta
            nykyisessä muodossa. Toisen asteen ammatillisen tutkinnon
            jo suorittaneet ohjataan pääsääntöisesti
            näyttötutkintoon valmistavaan koulutukseen säädöksiä muuttamalla.
            Valiokunta pitää tärkeänä uudistaa
            lukioiden rahoituspohja siten, että se turvaa ikäluokkien
            pienentyessä lukiokoulutuksen laadun ja alueellisen saavutettavuuden
            myös etäopetusta hyödyntäen.
            Toisaalta ammatillisen koulutuksen osalta on tärkeää,
            että koulutus palvelee myös alueen elinkeinoelämää.
            Valiokunta korostaa, että tulevan lainsäädännön
            avulla voidaan tukea toisen asteen kehittämistä.
         
         
         Vuonna 2017 rajataan sekä lukion että ammatillisen
            koulutuksen tutkintotavoitteisesta opiskelijasta koulutuksen järjestäjälle
            myönnettävä valtionosuusrahoitus enintään
            kolmeen vuoteen. Valiokunta toteaa, että opinnot eivät
            valmistu aina kolmessa vuodessa. Siihen voi vaikuttaa esim. sairastuminen,
            elämän kriisit tai laaja opinto-ohjelma. Esimerkiksi
            urheilijoiden on myös tehokkaan harjoittelun vaatiman ajan vuoksi
            hyvin hankalaa suoriutua lukiosta kolmessa vuodessa. Lukio-opiskelijoita
            on yhä enenevässä määrin
            ohjattava kolmen vuoden opiskelijoiksi, mutta tilanteet joskus vaativat
            kolmen vuoden ylittämistä. Valiokunta pitää välttämättömänä tämän
            rajoituksen vaikutusten selvittämistä ennen lopullista
            päätöksentekoa. Selvittää tulee
            mm. lisäkustannusten vaikutus koulutuksen järjestäjien
            toimintaan, opintojen keskeyttämiseen jne.
         
         
         Lukiot. 
         
         Selonteon mukaan lukiokoulutuksen erityisen koulutustehtävän
            lisärahoitus puolitetaan. Valiokunta toteaa, että erityistehtävän
            saaneissa lukioissa opetetaan kunkin koulun erityisen tehtävän
            mukaisia oppiaineita, jotka ovat kokonaan muita opintoja kuin valtakunnallisessa tuntijaossa
            on mainittu. Valiokunta toteaa, että näiden koulujen
            vaikuttavuus yhteiskuntaan, kansalliseen kulttuuri- ja urheiluelämään
            sekä kansainväliseen menestymiseen urheilussa,
            taiteessa ja tieteessä on merkittävä.
            Opiskelijat tulevat ympäri Suomea, erilaisista yhteiskunnallisista
            taustoista. Erityistehtävälukioiden antama opetus
            ja kasvatus ovat tärkeitä nuoren erityislahjakkuuden
            kehittymisen kannalta. Lukioista valmistuu sekä taide-
            ja kulttuurielämän huippuosaajia että monialaisia
            asiantuntijoita, jotka vaikuttavat tulevissa ammateissaan suomalaisten
            hyvinvointiin taiteen, kulttuurin ja viestinnän keinoin
            vuosikymmenten ajan. Erityistehtävän saaneista
            lukioista urheilulukiot ovat urheiluakatemiaverkoston keskeisimpiä toimijoita
            ja merkittävä osa suomalaista huippu-urheilujärjestelmää,
            jonka yhtenä päätavoitteena on varmistaa
            opiskelu- ja urheilu-uran toimiva yhdistäminen.
         
         
         Valiokunta viittaa myös valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen
            VATT:n selvitykseen (16/2013), jonka mukaan Suomen lukioiden
            oppimistuloksissa ei ole merkittäviä eroja ja
            tehostamispotentiaalia on niukasti. Raportissa myös huomautetaan,
            että valtiovallan olisi syytä selkeästi
            ilmaista, mitä puutteita ja ongelmia nyt ollaan ratkaisemassa,
            jotta eri toimijat, koulut ja opettajat voisivat sisäistää järjestelmän
            kannustavuuden ja tavoitteet.
         
         
         Koulunkäyntiavustajat
         
         Kehyspäätöksen mukaan koulunkäyntiavustajat luetaan
            osittain osaksi opettaja-oppilassuhdetta valtion rahoituksen perusteissa,
            minkä seurauksena kuntien menot vähenevät
            10 milj. euroa ja valtionosuudet 3 milj. euroa vuodesta 2017 lukien.
         
         
         Ryhmäkoosta on ollut säädös
            vain erityistä tukea tarvitsevien, pidennetyn oppivelvollisuuden
            piirissä olevien ja vaikeasti vammaisten oppilaiden opetuksen
            osalta. Ainoa ryhmäkokoa koskeva säännös
            on tarkoitettu turvaamaan erityisen tuen oppilaiden koulunkäyntiä ja
            oppimista. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esityksen mukainen
            10 milj. euron säästö tarkoittaa laskennallisesti
            n. 160 erityisluokan lakkauttamista, mikä koskettaisi puolestaan
            n. 1 500 oppilasta, jotka menettäisivät
            tarvitsemansa pienen ryhmän. Enää noin
            40 % erityisen tuen oppilaista opiskelee erityisluokilla.
            Vain ne oppilaat, jotka todella tarvitsevat pientä ryhmää sekä erityisluokan
            opettajan antamaa opetusta, ovat jäljellä. Tuen
            kolmiportaisuuden yhteydessä suurin huoli valiokunnan saaman
            selvityksen mukaan oli, että uudistuksen myötä oppilaat
            menettävät nykyisen tukensa. Tämän
            muutoksen jälkeen on vaarana, että pelko toteutuu.
            On myös ratkaistava, miten turvataan oppilaille jatkossa sopiva
            ryhmä ja opettajien jaksaminen suurissa ja heterogeenisissa
            ryhmissä.
         
         
         Edellä todetuista syistä valiokunta pitää välttämättömänä harkita
            tämän muutoksen vaikutukset vielä ennen
            lopullisia päätöksiä.
         
         
         Vapaa sivistystyö
         
         Kehyspäätöksen mukaan vapaan sivistystyön valtion
            rahoitusta vähennetään 10 milj. eurolla vuonna
            2015 ja yhteensä 18,5 milj. eurolla kehyskaudella. Vastaavien
            kustannussäästöjen mahdollistamiseksi
            toteutetaan vapaan sivistystyön rakenteen ja rahoitusjärjestelmän
            kokonaisuudistus. Vapaan sivistystyön oppilaitoksia koskevat
            lisäksi uudistukset ja supistukset toisen asteen rahoitusjärjestelmässä ja
            järjestäjäverkossa sekä tutkintoon
            johtamattoman ammatillisen lisäkoulutuksen valtionrahoituksen
            lopettaminen.
         
         
         Valiokunta on huolissaan siitä, että säästövaatimus
            on 20 prosenttia vapaan sivistystyön valtiontuesta. Vuonna
            2015 valtionrahoituksen vähennys on 10 miljoonaa euroa
            ja 8,5 miljoonaa euroa vuonna 2017. Lisäksi tulevat kunnallisen tuen
            leikkaukset. Ilmeistä on, että suuri julkisen rahoituksen
            leikkaaminen supistaa koulutustarjontaa ja nostaa kurssihintoja,
            mikä puolestaan heikentää eri puolella
            maata asuvien ihmisten osallistumismahdollisuuksia opintoihin ja
            pudottaa mm. vähävaraisia ihmisiä pois
            opintojen piiristä.
         
         
         Valiokunta painottaa, että vapaa sivistystyö on
            ollut pitkään tärkeä osa ihmisten
            omaehtoista opiskelua ja siten se on täydentänyt
            ansiokkaasti muuta koulutusjärjestelmäämme.
            Samalla vapaa sivistystyö on ollut hyvinvointipalvelu,
            jonka avulla on lisätty ihmisten henkistä, kulttuurista
            ja sosiaalista hyvinvointia.
         
         
         Oppilaitosten perustamishankkeiden rahoitus
         
         Tarkoituksena on, että valtio ei jatkossa osallistu
            oppilaitosten perustamishankkeiden rahoitukseen, mistä säästö valtiontaloudessa
            kehyskaudella on n. 12—22 milj. euroa. Määräraha
            on vähäinen valtionosuuksien kokonaismäärään
            nähden. Nykyjärjestelmäkin on ollut ongelmallinen,
            koska valtion rahoitusosuuden odottaminen on monissa tapauksissa
            saanut kunnat siirtämään tarpeellisia
            ja kiireellisiäkin korjaushankkeita. Valtion tuen loppuminen
            kokonaan johtaisi siihen, ettei valtiolla ole jatkossa mitään instrumenttia
            tukea kuntien peruskorjaushankkeita. Sivistysvaliokunta on kuitenkin
            huolissaan koulurakentamisen kokonaisuudesta, sisäilmaongelmista
            rakentamisosaamiseen.
         
         
         Laajat homevauriot ja muut rakennusten kunto-ongelmat osoittavat,
            että Suomessa puuttuu osaamista suunnitella, rakentaa,
            valita materiaalit jne. Pätevöityneitä erikoisosaajia
            on maassamme liian vähän korjausvelan pysyvän
            vähentämisen tarpeeseen nähden. Niin
            rakennusalan peruskoulutuksessa, täydennyskoulutuksessa kuin
            esimerkiksi kuntien rakennusvalvonnassa on puutteita. (SiVL 14/2012
            vp — TRO 11/2011 vp)
         
         
         Valiokunta viittaa myös tarkastusvaliokunnalle antamaansa
            lausuntoon homekouluista   (SiVL 14/2012 vp — TRO
            1/2011 vp). Valiokunta pitää välttämättömänä rakentamisosaamisen
            lisäämistä. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että rakentamiseen liittyvät eri osaamisalat myös
            yhdistetään tavoitteena luoda terve, mutta kuitenkin
            energiaa säästävä rakentaminen
            ja korjausrakentaminen. Valiokunta pitää myös
            välttämättömänä,
            että kuntia rohkaistaan perustamaan sisäilmatyöryhmiä.
            Samalla tulee antaa riittävää ohjeistusta
            tai tarvittaessa jopa velvoittavia säännöksiä niin,
            että kunnissa myös käytännössä asianmukaisesti
            hoidetaan tilat terveellisiksi työskentelytiloiksi niin
            oppilaille kuin työntekijöillekin.
         
         
         Korkeakouluopetus ja tutkimus
         
         Valiokunta korostaa, että korkeakoulutuksella ja tieteellisellä tutkimuksella
            on keskeinen merkitys maamme tulevaisuudelle, sen kansalaisten hyvinvoinnille
            ja kestävälle kasvulle. Osaavat ihmiset ovat yksi
            harvoista omassa päätösvallassamme olevista
            voimavaroista. Heikentämällä tätä henkistä pääomaa
            heikennämme yhteiskuntamme mahdollisuuksia kohdata tulevaisuuden haasteet.
         
         
         Osaamiseen ja tietoon pohjautuva toiminta on kokonaisuus: korkeatasoinen
            perustutkimus ja opetus, soveltava tutkimus ja innovaatiotoiminta
            hyödyttävät kaikki toisiaan. Jos jokin
            näistä ei toimi, muutkin kokonaisuuden osat kärsivät. Kansainvälisesti
            on paljon esimerkkejä siitä, miten uusi ja merkittävä kasvu
            saa alkunsa hyvistä tutkimus- ja koulutusympäristöistä.
         
         
         Korkeakouluopintoihin siirtymisen nopeuttamiseksi uudistetaan
            opiskelijavalintajärjestelmää ja lisätään
            määräaikaisesti korkeakoulutuksen aloituspaikkoja
            vuosina 2014—2016. Kuluvana vuonna ja kehyskaudella hakijasuman
            purkuun kohdistettava rahoitus on yhteensä 103,5 milj.
            euroa ja kehyskauden jälkeen yhteensä 20 milj.
            euroa. Tavoitteena on lisätä korkeakoulujen aloituspaikkoja
            määräaikaisesti yhteensä n. 3 000:lla
            vuosina 2014—2016. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että aloituspaikkalisäykset kohdennetaan aloille,
            joilla on todellista työvoimatarvetta, ja aloille, joilla
            on merkitystä tulevaisuuden kasvupotentiaalin kannalta.
         
         
         Valiokunta pitää oikeana päätöstä siitä,
            että valmistumisaikojen nopeuttamiseksi yliopistoja ja
            ammattikorkeakouluja kannustetaan järjestämään
            ympärivuotiset opiskelumahdollisuudet ja yli 55 opintopistettä vuodessa
            suorittavien osuutta lisätään korkeakoulujen
            rahoituksen määräytymisperusteissa.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä myös
            sitä, että yliopistoja varaudutaan pääomittamaan
            kolminkertaisesti yliopistojen keräämään
            yksityiseen pääomaan nähden, kuitenkin
            enintään 150 milj. eurolla. Valiokunta viittaa
            tältä osin myös lausuntoonsa rahankeräyslakia
            koskevasta hallituksen esityksestä (SiVL 3/2014vp — HE
            6/2014 vp).
         
         
         Yliopistojen perusrahoituksesta siirretään
            50 milj. euroa asteittain vuosien 2015—2019 aikana Suomen
            Akatemian kautta kilpailtuihin tutkimusmäärärahoihin.
            Tämä kasvattaa Suomen Akatemian myöntövaltuutta
            50 milj. eurolla vuodesta 2015.  Suomen Akatemian tutkimusmäärärahoissa
            vuosittaista myöntämisvaltuutta alennetaan 20
            milj. eurolla vuosina 2015 ja 2016 sekä 10 milj. eurolla
            vuodesta 2017 alkaen. Valiokunta pitää myönteisenä,
            että yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen indeksikorotukseen
            on voitu osoittaa määrärahoja eikä korotusta
            ole kokonaan jouduttu jäädyttämään.
         
         
         Tutkimuslaitosten ja tutkimusrahoituksen kokonaisuudistus. 
         
         Valtioneuvosto teki 5.9.2013 periaatepäätöksen
            valtion tutkimuslaitosten ja tutkimusrahoituksen kokonaisuudistuksesta.
            Periaatepäätös vaikuttaa kehyskauden
            kaikkiin vuosiin. Hallitusohjelman mukainen 4 milj. euron tutkimustoimintaan
            kohdistuva säästö toteutetaan vähentämällä 1
            milj. euroa vuodesta 2015 lukien valtioneuvoston kanslialle siirretyistä eristä.
         
         
         Periaatepäätöksen mukaisesti kehyskaudella toteutetaan
            useita organisaatiouudistuksia. Tutkimuslaitoksia liitetään
            yhteen suuremmiksi tutkimuslaitoskokonaisuuksiksi. Valtioneuvoston kanslian
            hallinnonalalle on valtioneuvoston yhteiskunnallista päätöksentekoa
            tukevan tutkimus- ja selvitystoiminnan vahvistamiseksi koottu rahoitusta
            eri tutkimuslaitosten budjettirahoitteisista tutkimusmäärärahoista.
            Strategisen tutkimuksen rahoitusväline perustetaan Suomen Akatemian
            yhteyteen siten, että Suomen Akatemia voi tehdä ensimmäiset
            rahoituspäätökset strategisen tutkimuksen
            rahoitusvälineestä v. 2015. Strategisten tutkimushankkeiden
            rahoitukseen on vuosittain myönnettävissä n.
            57 milj. euroa huomioiden päätetyt sopeutustoimet
            ja sisältäen hallinnointikulut.
         
         
         Valiokunta pitää kannatettavina myös
            suunnitelmia, että kansallista vastinrahoitusta voitaisiin
            myöntää kansainvälisistä rahoituslähteistä saadulle
            tutkimusrahoitukselle.
         
         
         Sivistysvaliokunnassa on käsiteltävänä hallituksen
            esitys Suomen Akatemiaa koskevaksi laiksi (HE 25/2014 vp).
            Valiokunta tulee sen käsittelyn yhteydessä ottamaan
            kantaa strategisen tutkimuksen osalta.
         
         
         Ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveyspalvelut. 
         
         Sivistysvaliokunnassa on käsiteltävänä hallituksen
            esitys ammattikorkeakouluja koskevaksi lainsäädännöksi.
            Valiokunta ottaa siinä yhteydessä yksityiskohtaisemmin
            kantaa myös opiskelijoiden terveydenhuoltoon. Valiokunta toteaa
            tässä yhteydessä, että ammattikorkeakouluopiskelijoiden
            terveydenhuoltoon on vihdoin löydettävä toimiva
            ratkaisu.
         
         
         Opetushallituksen toiminnan rahoitus
         
         Suomalainen koulutus on isojen haasteiden edessä. Oppimistulosten
            lasku, erojen lisääntyminen koulujen ja alueiden
            välillä sekä globalisaation ja teknologisen
            kehityksen tuottamat uudet osaamisvaatimukset edellyttävät
            vahvaa kansallista koulutuksen kehittämisotetta. Lisäksi
            meneillään on mittavia hankkeita, kuten perusopetuksen
            ja lukiokoulutuksen opetussuunnitelmien ja ammatillisen koulutuksen
            tutkintojen perusteiden uudistaminen, varhaiskasvatuslainsäädännön
            ja ohjauksen uudistaminen, nuorten koulutustakuun toteuttaminen
            sekä opiskelijavalintajärjestelmien uudistaminen,
            joiden läpivieminen vaatii koulutuksen huippuasiantuntemusta.
            Näiden uudistusten toimeenpano kuuluu merkittäviltä osin
            Opetushallituksen vastuulle. Uudistusten onnistuminen edellyttää,
            että Opetushallitukselle osoitetaan riittävät
            resurssit niiden toteuttamiseen. 
         
         
         Laadukas varhaiskasvatus ja esiopetus luovat oleellisen pohjan
            perusopetuksessa menestymiselle. Tämän vuoksi
            valiokunta pitää tärkeänä, että varhaiskasvatuslainsäädännön
            uudistus toteutetaan niin, että luodaan perusta koulutuksellisen
            tasa-arvon toteutumiselle jokaisen alle kouluikäisen lapsen
            kohdalla. Varhaiskasvatuslainsäädännön
            toteuttaminen tarkoittaa, että luodaan sisällöllisesti
            myös uutta. Tässä ohjaus- ja kehittämistyössä opetushallituksella
            on oleellisen tärkeä rooli.
         
         
         Myös monet kehyspäätökseen
            sisältyvät uudistukset lisäävät
            Opetushallituksen tehtäviä ja vastuita. Jo aikaisempien
            päätösten perusteella Opetushallituksen
            käyttöön osoitetuissa määrärahoissa
            on nykyiset ja uudet tehtävät huomioon ottaen
            selkeä vaje. Valiokunta pitää välttämättömänä valtion
            talousarvioissa ottaa huomioon, että Opetushallitukselle
            luodaan myös käytännössä mahdollisuudet
            hoitaa sille osoitetut lakisääteiset ja tulossopimuksissa
            osoitetut tehtävät asianmukaisesti.
         
         
         Valiokunta viittaa myös Valtiontalouden tarkastusviraston
            tuloksellisuustarkastuskertomukseen, jonka mukaan Opetushallituksen
            kyky tukea koulutuksenjärjestäjiä uudistusten,
            kuten tutkintojen perusteiden uusimisen, toimeenpanossa on heikentynyt.
            Vuodesta 2011 lukien säästötavoite on
            ollut 5,0 henkilötyövuotta vuotta kohden, vaikka
            Opetushallituksen tehtävien määrä on
            koko ajan lisääntynyt.
         
         
         Kulttuuripolitiikan toimiala
         
         Kulttuurin, nuorison ja liikunnan toimialoilla tulee olemaan
            myös vaativat vuodet. Kehyspäätöksen
            pysyvät säästöt vuosille 2015—2018
            ovat 5—15 milj. euroa vuosittain  kulttuurin toimialalla.
            Päätökseen ei sisälly kohdennusta
            edes vuotta 2015 koskien. Kehyksen ulkopuolisista varoista Veikkauksen
            tuloutus valtion talousarvioon vähenee arvioiden mukaan
            10 milj. euroa vuonna 2015 verrattuna vuoden 2013 kehyspäätökseen.
         
         
         Kirjastojen osalta huolestuttavin on valtionosuusuudistukseen
            liittyvä päätös, että kunnan
            peruspalvelujen valtionosuuksiin siirretään kirjastojen
            perustamiskustannuksiin myönnettävät
            valtionavustukset. Valiokunta pitää kirjastojen
            kannalta vaarana, että  uudistuksen jälkeen kirjastojen
            perustamishankerahat käytetään kunnissa
            muihin investointeihin. Kipeimmin tämä koskee
            pienten kuntien kirjastohankkeita. Kirjastoautohankinnat ovat vaarassa
            muuallakin kunnan koosta riippumatta. Valiokunta tulee ottamaan
            tähän asiaan yksityiskohtaisemmin kantaa  lausunnossaan
            hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi kunnan peruspalvelujen
            valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta (HE 38/2014
            vp). 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuonna 2013 kuntien kirjastoissa
            käytiin 51,3 miljoonaa kertaa, tapahtumissa oli kävijöitä 0,8 miljoonaa,
            näyttelyitä oli n. 6 700. Kirjasto fyysisenä tilana
            ei siten  ole menettänyt merkitystään,
            vaikka samaan aikaan verkkokäyntejäkin oli  53,2
            miljoonaa. Kirjastot ovat kyselyin ja erilaisilla mittareilla mitattuna
            kuntien käytetyimpiä ja suosituimpia palveluja.