Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.1
Eduskunnan puhemies on 18 päivänä marraskuuta 2005 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi ja neuvoston puitepäätökseksi (teollis- ja tekijänoikeusrikoksista) (U 39/2005 vp) käsiteltäväksi suureen valiokuntaan ja samalla määrännyt, että sivistysvaliokunnan on annettava asiasta lausuntonsa suurelle valiokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
lainsäädäntöneuvos Lena Andersson, oikeusministeriö
hallitusneuvos Jorma Waldén, opetusministeriö
Lisäksi kirjallisen lausuntonsa on antanut
Direktiivi- ja puitepäätöehdotusten tavoitteena on täydentää huhtikuussa 2004 annettua direktiiviä teollis- ja tekijänoikeuksien varmistamisesta (2004/48/EY). Tuolloin annettu direktiivi koski yksityisoikeudellisia ja hallinnollisia toimenpiteitä. Ehdotetulla direktiivillä ja puitepäätöksellä toteutetaan tarvittavat rikosoikeudelliset toimenpiteet teollis- ja tekijänoikeuksien noudattamisen varmistamiseksi.
Direktiiviehdotuksessa on määräykset teollis- ja tekijänoikeuksia loukkaavien tekojen säätämisestä rangaistaviksi sekä niistä rangaistustyypeistä, joita teoista on langetettava. Direktiiviä täydentävässä puitepäätösehdotuksessa on määräykset rangaistusten vähimmäistasosta, menettämysseuraamuksista ja jäsenvaltioiden välisestä rikosoikeudellisesta yhteistyöstä.
Ehdotuksilla on tarkoitus luoda sisämarkkinoiden toimintaan vaikuttava työkalu, jolla TRIPS-sopimuksella jo harmonisoituja kansallisia säännöksiä ja menettelyjä harmonisoidaan edelleen. Samalla ehdotukset siirtäisivät sanotut menettelyt ja säännökset osaksi yhteisön toimivaltaa. TRIPS-sopimuksen mukaiset säännökset poikkeavat osittain direktiivin sanamuodoista. Valtioneuvoston mukaan erot saattavat johtaa tulkinnallisiin epäselvyyksiin. Ehdotuksella ei tule luoda tällaisia erilaisen tulkinnan mahdollisuuksia sopimuksen osapuolina olevissa valtioissa.
Kaikkien ehdotettujen säännösten soveltuminen yhtäläisesti luonteeltaan erilaisiin teollis- ja tekijänoikeuksiin aiheuttaa ongelmia, jotka on ratkaistava ehdotuksen käsittelyn aikana.
Direktiiviehdotuksen 4 artiklan 2 kohdassa lueteltuja erityisseuraamuksia on sisältynyt muihinkin unionin säädösehdotuksiin, jotka ovat koskeneet oikeushenkilölle määrättäviä seuraamuksia. Ehdotuksesta ei kuitenkaan ilmene, ovatko nyt ehdotetut seuraamukset oikeushenkilölle tai myös luonnolliselle henkilölle tarkoitettuja. Ehdotusta tulisi siten tältä osin selventää.
Valtioneuvosto kiinnittää huomiota muun muassa avunantajalle ja yritykseen syyllistyneelle määrättävän rangaistuksen määräytymiseen ja ehdotusten soveltumiseen rikosoikeusjärjestelmään yleensä ja muun muassa Suomen päiväsakkojärjestelmäään.
Valtioneuvoston kirjelmässä on kiinnitetty huomiota moniin epäselvyyksiin ja ongelmiin, joita direktiiviehdotukseen sisältyy. Selvittämistä vaativat muun muassa säännösten oikeusperusta, soveltamisala sekä teollis- ja tekijänoikeudellisten rikosten ehdotetut seuraamukset.
Sivistysvaliokunnan mielestä ehdotuksen tavoite lisätä teollis- ja tekijänoikeuksien noudattamista on sinänsä kannatettava. Rikosoikeudellisten säännösten harmonisointia oikeusministeriö pitää ongelmallisena. Sivistysvaliokunta yhtyy tähän kantaan. Valiokunnan mielestä tulee tarkasti arvioida ehdotettujen säännösten soveltuminen luonteeltaan erilaisiin teollis- ja tekijänoikeuksiin. Ennen päätöksentekoa tulee muun muassa selvittää, missä määrin ehdotusten yksittäiset säännökset soveltuvat kuhunkin oikeuteen.
Ehdotus velvoittaisi jäsenvaltiota säätämään teon seuraamukseksi sekä rikosoikeudellisen että ei-rikosoikeudellisen sakon. Sellaiset törkeät tapaukset, joissa rikokset on tehty järjestäytyneen rikollisryhmän toiminnassa tai niistä aiheutuu vaaraa terveydelle tai turvallisuudelle, tulisi aina käsitellä rikoksina rikosoikeudellisen järjestelmän piirissä. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan siinä, että yhdestä rikoslajista — teollis- ja tekijänoikeusrikoksista — säädettävät rikosoikeudelliset sakot määräytyisivät täysin eri perusteilla kuin muista rikoksista määrättävät sakot.
Ehdotus, jonka mukaan tekijän- tai teollisoikeusrikoksien tulisi olla virallisen syytteen alaisia, on sivistysvaliokunnan mielestä ongelmallinen. Sivistysvaliokunta yhtyy valtioneuvoston kirjelmässä esitettyihin kriittisiin arvioihin. Valiokunta pitää kuitenkin ongelmallisena valtioneuvoston kantaa siitä, jonka mukaan tekijänoikeusrikosten osalta kuluttajien etu olisi peruste sille, että rikos olisi virallisen syytteen alainen. Tekijänoikeusrikoksen säilyttämistä asianomistajarikoksena puoltaa muun muassa se seikka, että käytännössä oikeuden olemassaolon toteaminen ja suojatun aineiston käyttöluvan puuttumisen toteaminen edellyttää oikeudenhaltijan osallistumista asian selvittämiseen.
Lausuntonaan sivistysvaliokunta ilmoittaa,
että valiokunta yhtyy asiassa edellä esitetyin huomautuksin valtioneuvoston kantaan.
Helsingissä 21 päivänä maaliskuuta 2006
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Marjo Hakkila