Perustelut
Selonteon pääteemat ovat vahva unioni maailmassa,
vahva kansalainen unionissa ja vaikutusvaltainen Suomi Euroopassa.
Suomen näkemys unionin toimintatavoista on pysynyt samana koko
jäsenyytemme ajan. Unionin pitää perustua
vahvoille instituutiolle ja yhteisille säännöille.
Yhä useampi ilmiö ylittää valtioiden
rajat, ja niihin voidaan paremmin puuttua unionin toimielimissä yhteisiä sääntöjä
ja
ratkaisuja hakien. Sivistysvaliokunnan kannalta tärkeät
tavoitteet ovat esillä selonteossa, vaikka selonteon esitystapa
onkin hyvin yleinen. Selonteosta kuitenkin puuttuu näkemys
kulttuuri- nuoriso- ja liikunta-asioiden merkityksestä EU:lle.
Valiokunta painottaa, että kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytysten
varmistaminen EU:ssa on välttämätöntä.
Kansalaisyhteiskunta tuottaa tärkeitä hyvinvointipalveluita
ja tukee unionin kehitystä entistä tasa-arvoisemmaksi
ja sosiaalisemmaksi. Hyvinvointipolitiikka tukee kilpailukykyä,
koska ilman hyvinvoivia kansalaisia ja työntekijöitä ei
ole menestyviä yrityksiä. Kansallisen hyvinvointijärjestelmämme
eräs tukipilari on ns. kolmannen sektorin kansalaisjärjestötoiminta.
Sen kautta tarjottavat palvelut muodostavat tärkeän
osan kansalaisille suunnattuja sivistys-, sosiaali- ja terveyspalveluja.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että kolmannen sektorin toimintaedellytykset maassamme
turvataan myös kilpailua ja kilpailukykyä korostavassa
EU:ssa.
Osaaminen ja kilpailukyky.
Keväällä 2000 pidetyssä Lissabonin
Eurooppa-neuvoston kokouksessa unioni asetti tavoitteekseen kehittyä maailman
kilpailukyisimmäksi ja elinvoimaisimmaksi tietoon perustuvaksi
taloudeksi. Tavoitteen toteuttamisen keskiössä ovat
tiede- ja koulutuspoliittiset ratkaisut sekä kansallisesti
että EU:n tasolla.
Kilpailukyky perustuu korkeaan osaamiseen eli inhimilliseen
pääomaan. Tulevaisuudessa tiedon hyödyntäminen
kaupallisiin ja yhteiskunnallisiin tarkoituksiin korostuu entisestään.
Globalisoituvilla markkinoilla EU ei kykene kilpailemaan työn
hinnalla tai määrällä. On pyrittävä luomaan
tutkimukseen, tuotekehitykseen ja innovaatioihin kannustavat markkinaolosuhteet. Valiokunta
painottaa, että eurooppalainen kilpailukyky syntyy olosuhteiden
muuttamisesta houkutteleviksi niin tutkimukselle ja kehitystyölle
kuin innovaatiotoiminnallekin. Myös suvaitsevalla yleisellä ilmapiirillä on
merkittävä osuus kilpailukyvyn ja luovan ilmaston
synnylle. Tässä yhteydessä valiokunta
viittaa valtioneuvoston innovaatiopoliittisesta selonteosta (VNS
5/2008 vp) antamaansa lausuntoon (SiVL 1/2009
vp), jossa se on korostanut vahvan osaamisperustan, korkean sivistystason
ja luovuuden merkitystä innovaatioiden synnylle. Lausunnossa
esitetyt kannat kansallisen innovaatiojärjestelmän
kehittämisestä pätevät laajemmassa
mittakaavassa myös Lissabonin strategian toteuttamisessa.
Valiokunta painottaa tutkimusinfrastruktuurien keskeistä asemaa
osaamiskolmiossa. Toimivat infrastruktuurit luovat perustan tutkimukselle
ja koulutukselle ja mahdollistavat myös korkean tieteellisen
tason eurooppalaisen yhteistyön. Tutkimusinfrastruktuureita — niin
kansallisia kuin yhteiseurooppalaisessa käytössä olevia — voidaan
hyvällä syyllä kutsua tiedon teollisuudeksi.
Euroopan unionin komission mukaan infrastruktuurien markkinat yksinomaan Euroopassa
ovat vuodessa noin 8—9 miljardia euroa, ja markkinaosuus
on kasvanut yli 5 % 10 viime vuoden aikana. Tutkimusinfrastruktuureiden
rahoittaminen tuleekin nähdä paitsi panostamisena
tutkimukseen ja osaamiseen myös mahdollisuutena korkean
teknologian yritystoiminnalle niin Euroopassa kuin myös
Suomessa.
Ajatus EU:sta yrityksiä ja työvoimaa houkuttelevana
kilpailukykyisenä osaamisalueena perustuu moneen asiaan.
Korkeatasoisen osaamisen lisäksi siinä on kyse
ihmisten ja yritysten turvallisuudesta, yksinkertaisista ja asiakasystävällisistä
käytännöistä,
toimivista yhteiskunnallisista palveluista sekä eurooppalaisista
arvoista ja monikulttuurisuudesta. Valiokunta painottaa, että hyvinvoiva
ja hyvin koulutettu eurooppalainen on maanosamme tärkein
voimavara ja nykyisen taloustaantuman vallitessa panostukset koulutukseen
ovat erityisen tärkeitä. Kansalaisten tietojen,
taitojen ja pätevyyksien kehittäminen ja tunnustaminen
on keskeistä heidän yksilöllisen kehityksensä sekä Euroopan
yhteisön kilpailukyvyn, työllisyyden ja sosiaalisen
yhteenkuuluvuuden kannalta. Tällainen kehittäminen
ja tunnustaminen helpottavat työntekijöiden ja
oppijoiden valtion rajat ylittävää liikkuvuutta ja
edistävät kysynnän ja tarjonnan edellytysten täyttämistä Euroopan
työmarkkinoilla.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan opetusministeriö yhteistyössä Opetushallituksen
ja sidosryhmien kanssa valmistelee tutkintojen tuottaman ja muun
osaamisen kuvaamiseen perustuvan kansallisen viitekehyksen vuoteen 2010
mennessä. Viitekehyksen avulla määritellään
vastaavuudet kansallisen tutkintojärjestelmän
ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) välillä.
Lisäksi valmistaudutaan ottamaan käyttöön
ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten siirtojärjestelmä (ECVET).
Valiokunta pitää näitä hankkeita
tärkeinä erityisesti kansainvälistymisen
ja pätevän työvoiman liikkuvuuden helpottamiseksi.
EU:n talous ja uudet haasteet.
Selonteossa on todettu, että EU-budjetin painopisteet
ovat perinteisesti olleet maatalous, maaseudun kehittäminen
sekä alue- ja rakennepolitiikka, jotka yhdessä edustavat
noin 80 prosenttia unionin menoista. Samalla EU:n toiminnalle on
erityisesti kilpailukyky- ja innovaatiopolitiikan, oikeus- ja sisäasioiden,
ilmasto- ja energiapolitiikan sekä ulkosuhteiden alalla
uusia haasteita, joiden takia budjetin painopisteitä joudutaan
tarkistamaan. Näiden uusien haasteiden merkittävyydestä vallitsee
selonteon mukaan unionissa pitkälti yksimielisyys. Valiokunta
korostaa Lissabonin strategian tavoitteiden asettamia tulevaisuuden
haasteita mm. EU:n tiede- ja koulutuspolitiikalle. Keskeinen kysymys
on, miten nykyisenkaltainen EU:n talousarvio kykenee määrältään
ja joustavuudeltaan vastaamaan EU:n eri politiikkalohkojen tulevaisuuden
haasteisiin ja odotuksiin. Euroopan nostaminen maailman johtavaksi
osaamisalueeksi ja perustutkimuksessa maailman huipputasolle edellyttää voimakasta
lisäpanostusta
perus- ja soveltavan tutkimuksen resursseihin.
Selonteossa korostetaan, että tutkimus- ja kehittämistoiminta
sekä innovaatiot ovat olennainen tekijä EU:n kilpailukyvylle.
Innovaatiopolitiikka ymmärretään Suomessa
perinteistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa laaja-alaisemmaksi asiaksi,
ja myös unionin tutkimus- ja innovaatiopolitiikka on laajenemassa
samaan suuntaan. EU-maiden kesken on sovittu tutkimus- ja kehittämismenojen
vähimmäistavoitteeksi 3 prosenttia bruttokansantuotteesta,
mutta tämän merkitys on ollut toimia lähinnä poliittisena
kannustimena niille jäsenmaille, jotka eivät tätä tasoa
ole saavuttaneet. Suomessa nämä menot ovat noin 3,5
prosenttia. EU on rahoittanut tutkimusta ja teknologian kehittämistä puiteohjelmien
kautta. Valiokunta korostaa puiteohjelmien merkitystä tutkimus-
ja kehittämisvoimavarojen kokoamisessa ja tutkimustoiminnan
suuntaamisessa vaikuttavuudeltaan merkittäviin hankkeisiin.
Tutkimus- ja kehitystoiminnassa tulee vaikuttavuuden lisäämiseksi
parantaa elinkeinoelämän tarpeiden huomioimista
ja tulosten tuotteistamisen ja kaupallistamisen helpottamiseksi
tulee patenttijärjestelmää kehittää aidosti
yhtenäiseksi eurooppalaiseksi järjestelmäksi.
Valiokunta pitää Lissabonin strategian toteuttamiseksi
tärkeänä, että EU-tasoista rahoitusta lisätään
tutkimus- ja kehittämistoimintaan, mutta samalla tulee
huolehtia siitä, että hankkeiden rahoitus perustuu
jatkossakin objektiivisille ansioille. Erityisesti on tarkasteltava
hankemenettelyjen toimivuutta, vähennettävä menettelyjen byrokraattisuutta
ja tiedostettava EU-rahoituksen haku- ym. menettelyistä johtuva
hallinnointikustannusten osuus hankkeiden kokonaiskustannuksista.
EU:n koulutuspolitiikka.
Selonteossa korostetaan erityisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan
sekä innovaatioiden korkeaa tasoa. Valiokunta painottaa,
että kaiken koulutuksen on oltava korkeatasoista ja että vahva
ja laadukas perusopetus on välttämätön
hyvälle oppimiselle. Myös ammatillinen koulutus
on keskeinen väline kilpailukykyisen osaamisen tulosten
tuottamisessa. EU:ssa tulee kiinnittää erityistä huomiota
koko koulutusketjun laatuun ja sen kehittämiseen.
Jäsenmaiden koulutusyhteistyön nykyinen painopiste
on yhteistyön sisällössä sekä koulutusta
koskevan yhteistyön välineissä ja menettelytavoissa,
kuten eurooppalaisessa tutkintojen viitekehyksessä (EQF)
ja ammatillisen koulutuksen opintojen siirtojärjestelmässä (ECVET). Valiokunta
korostaa koulutuksen arvioinnin ja vertaisoppimisen merkitystä pyrittäessä kehittämään
opetuksen laatua ja oppimista EU:n laajuisesti. Kansainvälistymisen
lisäämisellä voidaan nuorille myös
tarjota sellaisia oppimismahdollisuuksia, joita oppilaitokset Suomessa
eivät voi tarjota tai jota työssäoppimisessa
ei ole mahdollista oppia.
Koulutus kuuluu kansalliseen toimivaltaan, ja valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että koulutusta ei
jatkossakaan lähdetä EU:n tasolla harmonisoimaan,
mutta jäsenvaltioiden välisenä yhteistyönä tulee
jatkaa laadun edistämistä. Koska Suomi on menestynyt
muuhun Eurooppaan nähden ylivoimaisen hyvin OECD:n PISA-
selvityksessä, sen tulisi ottaa aktiivinen rooli menestyksen
avaintekijöiden kehittämisessä EU:ssa.
Näitä ovat muun muassa opettajankoulutuksen kehittäminen
korkealle tasolle ja peruskoulutuksen oppilaan oppimista tukevien
olosuhteiden edistäminen. Tulee myös nähdä mahdollisuudet koulutukseen
liittyvän suomalaisen tiedon ja osaamisen tuotteistamiseen
ja kaupallistamiseen.
Valiokunta korostaa erityisesti koulutetun opettajakunnan merkitystä laadukkaalle
ja tasa-arvoiselle oppimistulokselle. EU:ssa lasten ja nuorten peruskoulutuksen
korkean laadun, tehokkuuden ja tasa-arvon saavuttaminen on mahdollista
kouluttamalla itsenäiseen työskentelyyn pystyviä,
motivoituneita ja yhteistyökykyisiä sekä työtään
jatkuvasti kehittäviä opettajia. Opettajien koulutuksessa
on nivottava yhteen viimeisimmät alan tutkimustulokset
ja vankka käytännön tietämys.
Tätä varten tarvitaan ope-tusalaa koskevaa korkeatasoista
ja kunnianhimoista tutkimusta EU-yhteistyönä.
Opettajien laadukkaan peruskoulutuksen lisäksi on varmistettava
myös riittävä jatkokoulutus.
Valiokunta pitää erityisen tärkeänä,
että opetukselliseen syrjäytymiseen kiinnitetään
EU:ssa yhä enemmän huomiota. Peruskoulutuksensa keskeyttävää nuorta
uhkaa vakava yhteiskunnallinen ja taloudellinen syrjäytyminen,
joka heikentää nuoren tulevaisuuden vaihtoehtoja.
Samassa tilanteessa ovat ne nuoret, jotka suoritettuaan peruskoulutuksensa
eivät kuitenkaan ole syystä tai toisesta omaksuneet
niitä tietoja ja taitoja, joita he tulevaisuudessa tarvitsevat
selviytyäkseen yhteiskunnassa. Suomessa kiinnitetään
nykyään nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen
aivan erityistä huomiota ja periaatteena on taata kaikille
oppivelvollisille peruskoulutus, joka antaa riittävät
eväät itsenäiseen selviytymiseen yhteiskunnassa.
Valiokunta korostaa koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon, oppilashuollon
ja opinto-ohjauksen tärkeyttä ja erityisesti opetus-,
terveys- ja sosiaalihuollon viranomaisten yhteistyötä ja
varhaisen puuttumisen merkitystä lasten ja nuorten syrjäytymisen
ehkäisemisessä.
Valiokunta toteaa, että valtioneuvoston hyväksymän
koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman 2007—2012
mukaan EU:n elinikäisen oppimisen ohjelma ja Lissabonin strategia
muodostavat tärkeän viitekehyksen koulutuksen
kansainväliselle yhteistyölle. Dynaamisesti muuttuva
yhteiskunta ja elinkeinoelämän vaihtuvat osaamistarpeet
asettavat koulutetulle työvoimalle jatkuvasti uuden oppimisen
haasteita. EU:ssa on myös suuri väestönosa, joka
on joko heikosti koulutettu tai jäänyt kokonaan
vaille koulutusta. Eräiden arvioiden mukaan tähän
väestönosaan kuuluu noin 80 miljoonaa kouluttamatonta
työikäistä. He muodostavat merkittävän
voimavaran, jota tällä hetkellä ei voida
hyödyntää täysimääräisesti.
Valiokunta muistuttaa, että kouluttamaton työikäinen
väestö on yksi suurimmista haasteista toteutettaessa elinikäisen
oppimisen periaatetta Euroopassa.
Sivistyksen ja kulttuurin merkitys EU:lle.
Edellä on todettu koulutuksen merkitys kilpailukyvylle.
Valiokunnan mielestä asiaa on tarkasteltava myös
laajemmin ja pohdittava sivistyksen merkitystä EU:lle.
Eurooppa ei ole ainoastaan yhtenäinen talousalue, vaan
yhteiseen sivistyskäsitykseen ja kulttuuripohjaan perustuva,
eri maiden omaleimaiset kansalliset kulttuuritraditiot yhdistävä alue.
Sivistys ja kulttuuri luovat perustan eurooppalaiselle modernille
yhteiskuntanäkemykselle, jonka johtava ajatus on demokraattinen
oikeusvaltio. Tämän johdosta on valitettavaa,
että valtioneuvoston selonteossa kulttuuriasiat, mukaan
lukien urheilu- ja nuorisoasiat, ovat jääneet
huomiotta. Valiokunta korostaa tämän johdosta
voimakkaasti EU:n laajuisen kulttuuri-, nuoriso- ja liikuntayhteistyön
kehittämistä ja tukemista ja kansainvälistymisen
edistämistä kaikilla tasoilla.