Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
seuraavin huomautuksin.
Kysymyksessä on kuvaohjelmien tarkastamista koskevan
lain ensimmäinen vaihe. Hallituksen esitys sisältää kiireellisimmät
muutokset televisioyhtiöiden tilausohjelmapalveluja koskevaan
sääntelyyn sekä vuonna 2007 hyväksytyn
audiovisuaalisia viestintäpalveluja koskevan direktiivin
edellyttämät muutokset. Opetusministeriössä on
parhaillaan myös työryhmä, jonka tulee
tehdä ehdotus kuvaohjelmien tarkastamisesta annetun lain
uudistamiseksi ottaen huomioon alaikäisten suojelun tarpeet
sekä teknologian ja markkinoiden kehitys.
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan lapsella on oikeus
saada tiedotusvälineiden kautta sellaista tietoa, joka
on tärkeää hänen kehityksensä ja
hyvinvointinsa kannalta. Lasta tulee suojella hänen hyvinvointinsa
kannalta vahingolliselta tiedolta ja aineistolta. Lapsella on mielipiteidensä ilmaisemiseksi
oikeus hakea, vastaanottaa ja levittää tietoa
ja ajatuksia vapaasti, kunhan se ei loukkaa muiden oikeuksia. Lapsilla
tarkoitetaan sopimuksessa kaikkia alle 18-vuotiaita. Vanhemmilla
on sopimuksen mukaan ensisijainen vastuu lasten kasvatuksesta, mutta julkisen
vallan tulee tässä tehtävässä antaa
heille tukea. Lapsen oikeuksien komitea on Suomelle antamissaan
suosituksissa vuonna 2005 edellyttänyt Suomelta tehokkaampia
toimia lasten suojaamiseksi haitalliselta tiedolta erityisesti internetissä.
Mediaympäristön muutokseen on kiinnitetty huomiota
pääministeri Vanhasen II hallituksen ohjelmassa,
jonka mukaan lasten ja nuorten turvallisen mediaympäristön
edellytyksiä parannetaan. Vastaavat linjaukset sisältyvät
myös Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman 2007—2011
sekä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelman
tavoitteisiin.
Valiokunnan mielestä on tärkeää jatkaa
sääntelyn uudistamista. Uudet jakelukanavat ja
erityisesti internet ovat muuttaneet audiovisuaalista mediaympäristöä ratkaisevasti.
Yhä suurempi osa tarjonnasta tapahtuu internetissä.
Tv-kanavat ja kanavien ohjelmistot ovat moninkertaistuneet, ja suuri
osa niiden ohjelmistosta asetetaan verkkoon tarjolle ns. tilausohjelmapalveluina (Video
on demand). Lisäksi lähes kaikki tämä on saatavilla
jo myös mobiililaitteissa.
Ongelmana on, että kuvaohjelmalain mukainen ennakkotarkastus
kohdistuu varsin kapeaan sektoriin kaikesta audiovisuaalisten mediasisältöjen
tarjonnasta. Tällä hetkellä ulkomailta
välittyvää aineistoa ja sen luonnetta
ei myöskään seurata lainkaan. Erittäin
suuri osa lapsille mahdollisesti haitallisista sisällöistä välittyy
ulkomailta internetin ja satelliittikanavien kautta.
Valiokunta painottaa kotien ja vanhempien vastuuta lasten audiovisuaalisten
palvelujen käytössä. Vanhemmat ja muut
kasvattajat tarvitsevat kuitenkin selvästi nykyistä enemmän
tietoa lasten ja nuorten alati muuttuvasta mediamaailmasta sekä eri-ikäisten
lasten ja nuorten kyvyistä ymmärtää mediasisältöjä ja
tietoa median vaikutuksista lapsiin, muun muassa heidän kognitiiviseen
ja sosiaaliseen sekä tunne-elämän kehitykseensä.
Kasvattajat tarvitsevat keinoja ohjata ja tukea lapsia ja nuoria
median turvallisessa käytössä.
Valiokunta painottaa, että lain vaikutukset lastensuojelun
kannalta ovat merkittävästi riippuvaisia tv-yhtiöiden
ja myös viranomaisten toiminnasta. Tässä ratkaisevia
ovat tilausohjelmapalvelun tekninen toteutus ja sen valvonta. Tärkeää on,
etteivät alaikäiset voi hankkia internetistä tai
matkapuhelimella kuvaohjelmia, joita heille ei lain mukaan voi myydä vähittäiskaupassakaan.
On myös välttämätöntä huolehtia
siitä, että lain 4 a §:n perusteluissa
todettu toteutuu eli palvelun tarjoajan tulee ottaa käyttöön
tarjolla olevat tekniikat, joilla estetään alaikäisten
pääsy heille haitallisiin sisältöihin.
Valiokunnan mielestä tulee myös parantaa televisionkatsojien
mahdollisuuksia antaa helpolla tavalla palautetta tv-kanavien toiminnasta etenkin
lastensuojelunäkökulmasta. Tämä edellyttää myös
sitä, että Viestintävirasto tiedottaa aktiivisesti
yleisölle omasta roolistaan tv-kanavien valvonnassa. Viestintäviraston
tehtävä tv-yhtiöiden valvojana on tällä hetkellä huonosti yleisön
ja lasten vanhempien tiedossa.
Mediakasvatus.
Mediataidot ovat osa uudenlaista kommunikatiivista yleissivistystä.
Eurooppalaisella tasolla medialukutaitojen edistäminen
on liittynyt audiovisuaalisen kulttuurin, mainonnan lukutaidon ja
uusien medioiden käytön kehittämiseen.
Viime vuosina on medialukutaitoon sisällytetty myös
digitaalinen lukutaito, joka on painottunut uusien informaatio-
ja viestintäteknologioiden osaamiseen ja taloudellisen kehityksen
sekä työelämän vaatimiin tarpeisiin.
Valiokunta painottaa, että mediakasvatuksella voidaan
edistää medialukutaitojen kehittymistä monin
eri tavoin. Näitä ovat muiden muassa opetus,
ohjaus, vertaistuki ja tutorointi verkossa. Mediakasvatuksen kehittämisessä on
selvitysten mukaan tärkeintä lasten ja nuorten
kanssa työskentelevien sekä vanhempien kouluttaminen,
mediakasvatuksen sisältöjen tarkempi määrittely
ja kansallisen koordinoinnin organisoiminen.
Valiokunta pitää tärkeänä medialukutaitoja kehittävän
mediakasvatuksen vahvistamista. Tavoitteena tulisi olla teknisten
taitojen ja kulttuurisen mediakasvatuksen sekä suojeluun
tähtäävän mediakasvatuksen integroiminen
niin varhaiskasvatuksessa kuin yleissivistävässä koulutuksessa,
ammatillisessa koulutuksessa ja yliopistotasolla erityisesti opettajankoulutuksessa.
Lainsäädännön kehittäminen
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan laajassa kuvaohjelmalain
uudistuksessa olisi tarkoitus siirtyä ennakkotarkastuksesta
valtion valvomaan jälkitarkastukseen ja siirtää valvonnan painopistettä jälkivalvontaan.
Keskeiseksi nousisi mediakasvatus ja vanhempien kasvatusvastuun
tukeminen muodostettavan Medianeuvoston puitteissa niin, että medialukutaidosta
tulisi yksi kansalaistaidoista.
Yleislinjaus.
Valiokunta kannattaa lain kokonaisuudistusta. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena
siirtymistä välineneutraaliin markkinoiden seurantaan
ja valvonnan painopisteen siirtämistä jälkivalvontaan.
Yhdistämällä oikeudellinen sääntely
ja itsesääntely voidaan saavuttaa nykyistä huomattavasti
kattavampi järjestelmä, mikä on lastensuojelun
kannalta erittäin tärkeää. Yhteissääntelyllä voidaan
luoda yhteisiä sääntöjä ja
ohjeita, käytännesääntöjä tai
sopimuksia, joita alan toimijat vahvistavat itse vapaaehtoisesti
ohjatakseen ja organisoidakseen toimintaansa. Valiokunta pitää tärkeänä myös yhtenäistää
viranomaistoimintaa.
Valiokunta pitää valvonnassa tärkeänä kuvaohjelmamarkkinoiden
toimijoiden yhteistyötä ja toimijoiden omaa vastuuta.
Markkinoiden seurannan menetelmien ja sisältöjen
arvioinnin kriteerien kehittämisen tulee myös
tapahtua yhteistyössä alan toimijoiden ja viranomaisten
kesken siten, että toimijat otetaan mukaan sääntelyn
sisällön laatimiseen.
Ikärajajärjestelmä.
Valiokunta kannattaa ikärajajärjestelmän
säilyttämistä ja yhtenäistämistä sekä pelien ikärajaluokittelujärjestelmän
PEGI:n
kehittämistä niin, että muidenkin mediasisältöjen
suhteen käyttöön voitaisiin ottaa kuvasymbolit,
joiden avulla kaikkien materiaalin, käyttäjien,
mutta erityisesti lasten vanhempien, olisi helpompi tietää nykyistä ikärajajärjestelmää
laajemmin,
millaista lapselle haitallista aineistoa ohjelmaan sisältyy.
Kuvasymbolien avulla kerrotaan ikärajan lisäksi
mediasisällön haitallisen aineiston laatu, kuten
sisältääkö ohjelma esimerkiksi
väkivaltaa, seksiä, syrjintää tai
kiroilua.
Medianeuvoston perustaminen.
Opetusministeriö on pääministeri
Vanhasen II hallituksen politiikkariihen (24.2.2009) toimeksiannosta käynnistänyt
selvityksen Medianeuvoston perustamisesta. Valtion elokuvatarkastamoa
laajennettaisiin Medianeuvostoksi vahvistamaan ja lisäämään
audiovisuaalisen mediasisällön, mediakasvatuksen
ja alaikäisten suojelun asiantuntemusta. Valiokunta kannattaa
medianeuvoston perustamista.