Perustelut
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellyt perustuslaista
tehdyn sopimuksen omaan toimialaansa kuuluvilta osin valtioneuvoston
Euroopan unionin perustuslakisopimuksesta antaman selonteon yhteydessä. Valiokunta
antoi selonteon johdosta lausuntonsa ulkoasiainvaliokunnalle (StVL
5/2006 vp). Sosiaali- ja terveysvaliokunnan toimialan
kannalta keskeiset asiat ovat hallituksen esityksessä asiallisesti
samansisältöisinä kuin valtioneuvoston
selonteossa.
Selonteon johdosta antamassaan lausunnossa valiokunta suhtautui
myönteisesti sopimukseen sisältyvään
uudistukseen, joka merkitsee liikkuvien työntekijöiden
sosiaaliturvaa koskevan lainsäädännön
muuttumista jatkossa määräenemmistöllä säädettäväksi
(artikla III—136). Yksimielisyysvaatimuksesta luopumisen
johdosta artiklaan lisättiin menettely, jolla yksittäinen
jäsenmaa käytännössä voi
estää säädösmuutoksen,
jos lakiesitys voi vaikuttaa maan sosiaaliturvajärjestelmän
perusteisiin taikka sen rahoituksen tasapainoon. Tällöin
asia voidaan viedä Eurooppa-neuvostoon, jossa päätös
tehdään yhteisymmärryksessä.
Suojamekanismilla voi olla merkitystä erityisesti asumisperusteisen
sosiaaliturvajärjestelmämme kannalta.
Myös kansanterveyttä koskeviin määräyksiin tulleet
oikeusperustan laajennukset ovat Suomen kannalta myönteisiä (artikla
III—278). Suomen ajaman linjan mukaisesti lääkkeistä, lääkinnällisistä laitteista,
rajatylittävien
vakavien terveysuhkien valvonnasta sekä alkoholin ja tupakan
väärinkäyttöä ehkäisevistä toimenpiteistä voidaan
jatkossa säätää eurooppalailla
tai puitelailla kansanterveysperustaisesti. Laajennettu toimivalta
ei kuitenkaan merkitse lainsäädännön
yhtenäistämistä.
Peruslähtökohtana sopimuksessa säilyy
se, että sosiaaliturvajärjestelmän perusperiaatteiden
määrittäminen kuuluu kansalliseen toimivaltaan.
Tästä lähtökohdasta valiokunta
suhtautuu edelleen varauksellisesti sosiaalipolitiikkaa koskeviin
artikloihin lisättyyn komission oikeuteen tehdä aloitteita,
joilla on tarkoitus avointa koordinaatiomenetelmää muistuttavilla
menettelyillä käyttää unionin
toimivaltaa vahvistamalla suuntaviivoja ja indikaattoreita, järjestämällä tietojen
vaihtoa parhaista käytännöistä sekä valmistelemalla
säännöllistä seurantaa ja arviointia (artikla
III—213). Aloiteoikeus koskee myös sosiaaliturvaa.
Valiokunta toistaa edelleen myös varauksellisuutensa
sen suhteen, missä määrin kansanterveysartiklaan
tehdyillä täsmennyksillä (artiklan 7
kohta) voidaan tosiasiallisesti suojata verorahoitteista terveyspalvelujärjestelmäämme
unionin toimivallalta. Täsmennyksen mukaan jatkossa jäsenvaltioiden
velvollisuudet terveyspolitiikan määrittelyssä sekä terveyspalvelujen
ja sairaanhoidon järjestämisessä ja tarjoamisessa
tulee ottaa huomioon kaikessa unionin toiminnassa, ei ainoastaan
kansanterveyden alalla. Lisäksi artiklassa vielä todetaan,
että terveyspalveluiden ja sairaanhoidon hallinnointi sekä niihin osoitettujen
määrärahojen kohdentaminen kuuluvat jäsenvaltioiden
tehtäviin. Kansallinen toimivalta on kuitenkin artiklassa
määritelty suppeasti, esimerkiksi palveluiden
rahoitusta artiklassa ei ole mainittu. Lisäksi artiklan
määräykset ovat alisteisia liikkumisvapautta
koskeville artikloille. Samoin valiokunta suhtautuu edelleen varauksellisesti
siihen, ovatko yhteistä kauppapolitiikkaa koskeviin artikloihin
tehdyt muutokset (artikla III—315) riittäviä kansallisten
sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamisen kannalta. Artiklaan lisätty
yksimielisyysvaatimus tilanteissa, joissa sopimus voi vakavasti haitata
palvelujen järjestämistä jäsenvaltiossa, on
turvalauseke, jonka käyttökynnys on arvioitu äärimmäisen
korkeaksi.
Kokonaisuudessaan valiokunta pitää uutta perustuslakisopimusta
aiempiin perustamissopimuksiin verrattuna kuitenkin selkeästi
parempana kokonaisuutena. Perusoikeuskirjan sisällyttäminen
osaksi perustuslakia sekä sosiaalisen suojelun takaamisen
ja syrjäytymisen torjumisen nostaminen horisontaalisesti
noudatettaviksi periaatteiksi toteutettaessa unionin politiikkaa avaavat mahdollisuuksia
nostaa sosiaaliset kysymykset
aivan uudella tavalla unionin asialistalle. Selonteosta antamassaan
lausunnossa valiokunta katsoi perustuslakisopimuksen myönteisen vahvuuden olevan
siinä,
että sillä tosiasiallisesti voidaan vahvistaa
sosiaalisen Euroopan arvopohjaa.
Edellä olevan perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunta
viitaten muilta osin selonteosta antamaansa lausuntoon toteaa, että hallituksen
esitys Euroopan unionin perustuslaista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
sen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta on valiokunnan
toimialaan kuuluvilta osin hyväksyttävissä.