Perustelut
Kuntien rahoitus turvattava
Kuntatalouteen suunnitellut valtionosuusleikkaukset
osuvat kipeästi kuntien talouteen. Tällä hetkellä kuntien
tehtävät ja käytettävissä olevat rahat
eivät ole tasapainossa. Kunnille on sysätty vuosi
vuoden jälkeen ilman asianmukaista rahoitusta lisää tehtäviä ja
vaatimuksia valtiovallan toimesta. Nyt hallituksessakin on havahduttu
siihen, että tämä tie on kestämätön.
Budjettiriihen yhteydessä sovitusta rakennepaperista ilmenevästi
hallitus on aloittamassa kuntien tehtävien karsinnan. Kuntien talous on
luonnollisesti saatava tasapainoon, ja kuntien tehtävissä sekä byrokratiassa
on takuulla karsittavaa. Perussuomalaiset eivät kuitenkaan
hyväksy sellaista tehtäväkarsintaa, joka
johtaa eriarvoistumisen kasvuun.
Perussuomalaiset haluavat muistuttaa, että julkiset
palvelut vaikuttavat eriarvoisuuteen tällä hetkellä jopa
enemmän kuin 1990-luvulta lähtien kasvaneet tuloerot.
Julkisten palveluiden saatavuus on yksi tärkeimmistä yhteiskunnallisen
tasa-arvon mittareista. Suomen terveydenhuolto on viime vuosina
luisunut OECD:n tutkimuksen mukaan kohti suurempaa epätasa-arvoa.
Rikkaiden ja köyhien terveyserot ovat Suomessa jo nyt länsimaiden
jyrkimpiä. Hallituksen leikkaukset tulevat vain pahentamaan
tilannetta.
Lisäksi kuntien valtionosuuksien leikkaukset yhdistettyinä väestön
ikääntymisestä johtuviin kustannuspaineisiin
ja kuntien tehtävien lisäämiseen aiheuttavat
kunnille painetta sekä nostaa veroprosenttejaan että leikata
palveluistaan. Kuntien palveluita tarvitsevat eniten vähäosaiset,
lapset, nuoret ja vanhukset. Hallitus vaikeuttaa tietoisesti
päätöksillään heidän
asemaansa tietäessään, että kunnilta
loppuvat vaihtoehdot talouspaineiden edessä. Hallituksen
toimet käytännössä pakottavat
kuntia liittymään yhteen. Pakkoliitokset ja liiallinen
keskittäminen vievät sosiaali- ja terveyspalvelut
kuntalaisilta yhä kauemmaksi, eivätkä perussuomalaiset
tue tällaista palvelujen heikentämistä.
Perussuomalaiset olisivatkin valmiita panostamaan kuntien valtionosuuksiin
300 miljoonaa euroa hallitusta enemmän.
Esitämme lisäyksenä 300 miljoonaa
euroa valtionosuuden korottamiseen
kuntien peruspalveluihin.
Kokonaisvaltaista perhepolitiikkaa
Lapsissa ja nuorissa on Suomen tulevaisuus, ja heidän
arvonsa tulisi nähdä myös poliittisessa päätöksenteossa.
Tilanne on tällä hetkellä kuitenkin se,
että Suomessa ei ole selkeää ja kestävää lapsi-,
nuoriso- ja perhepoliittista ohjelmaa, joka ohjaisi pitkäjänteisesti
päätöksentekoa. Perussuomalaiset ovat
tästä syvästi huolissaan.
Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden ja niiden vaikuttavuuden
kokonaiskuvasta ei kenelläkään ole tietoa,
saati vastuuta. Palvelut on jaettu useille eri sektoreille, toimijoille,
hallintokunnille ja rahoituskanaville. Palveluja säädellään
lukuisilla eri laeilla ja asetuksilla, joita lukuisat eri ammattilaiset
pyrkivät parhaansa mukaan tulkitsemaan ja toteuttamaan — aivan
liian usein toisistaan irrallaan. Totaalisesti pirstaloitunut järjestelmä vaatisi
perusteellisen remontin.
Lapsiperheköyhyys ja sen suorat sekä välilliset
vaikutukset näkyvät ja kuuluvat. Yhä useampi
nuori jää eläkkeelle tai putoaa kaikkien
turvaverkkojen ulkopuolelle. Ylisukupolvinen pahoinvointi ja syrjäytyminen
lisääntyvät. Puhumme kymmenistätuhansista
nuorista, joista ei tiedetä, mitä he tekevät
ja missä he ovat — eivät ainakaan osana
yhteiskuntaa. Lasten ja nuorten mielialalääkkeiden käyttö jatkaa sekin
kasvuaan. Koulumaailmassa on vaikeuksia niin oppilailla kuin opettajilla
ja muullakin henkilökunnalla. Myös päiväkoti-ikäisten
ongelmat kasvavat. Kuitenkin hallitus entisestään
kurjistaa tilannetta sen sijaan, että aidosti pyrittäisiin
kestäviin ratkaisuihin, joilla lapset, nuoret ja perheet voisivat
yhteiskunnassamme paremmin.
Äitiyspakkaus sekä sitä vastaava äitiysavustus
on pysynyt samanarvoisena yli kymmenen vuoden ajan. Yleinen kustannustason
nousu vaarantaa äitiyspakkauksen sisällön
pysymisen korkeatasoisena. Suurin merkitys äitiyspakkauksen sisällöllä on
vähävaraisten perheiden lasten hyvinvoinnille,
sillä äitiyspakkauksella voidaan vähentää lapsiperheiden
välistä eriarvoisuutta.
Lastensuojelu on Suomessa kriisissä, sillä viimesijaisista
toimenpiteistä eli huostaanotoista ja kodin ulkopuolisesta
sijoittamisesta on tullut ensisijaisia toimenpiteitä. Perussuomalaisten
mielestä tilanne on täysin kestämätön.
Perussuomalaiset ovat esittäneet lastensuojelukertoimen muuttamista
varhaisen puuttumisen kertoimeksi, joka painottaisi nimenomaan varhaista
puuttumista ja ennalta ehkäisevää työtä.
Lisäksi katsomme, että lastensuojelun määrärahat
tulisi jatkossa osin korvamerkitä. Ennalta ehkäisevänä, varhaiseen
puuttumiseen perustuvana toimintamallina lastensuojelussa tulisi
tarjota avohuollon tukitoimia, joilla perheiden tilanteeseen ja ongelmiin
voitaisiin puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Eräänä merkittävänä ongelmana
nostamme esiin päihdeäitien hoitoon tarvittavat
resurssit, joiden avulla voitaisiin vaikuttaa niin lasten kuin koko
perheidenkin tulevaisuuteen positiivisella tavalla. Päihdeongelmat
ovat suuri ongelma niin inhimillisesti yksilön tasolla
kuin koko yhteiskunnankin mittakaavassa.
Lapsille ja nuorille on myös turvattava nykyistä paremmat
mielenterveyspalvelut, jotta ongelmiin voidaan puuttua riittävän
ajoissa. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämisen
lähtökohdan tulee olla ennalta ehkäisevässä työssä,
sillä epäkohtiin puuttuminen mahdollisimman varhaisessa
vaiheessa on sekä inhimillisesti että taloudellisesti
kestävin ratkaisu. Lastensuojelun Keskusliiton ja Terveyden
ja hyvinvoinnin laitoksen julkaiseman selvityksen mukaan pitkäaikaisen
kodin ulkopuolelle sijoittamisen kustannukset ovat kymmenkertaiset
verrattuna lastensuojelun avopalveluihin.
Oppilashuollon ja koulujen sosiaalityön resursseja
tulisi myös lisätä etenkin nyt, kun oppilashuoltolakia
ollaan uudistamassa. Uusi laki tuo lisävelvoitteita myös
kunnille, ja niihin on varattava riittävät määrärahat.
Oppilashuoltolain tavoitteet ovat kannatettavia mutta saavuttamattomia,
mikäli niihin ei varata riittäviä resursseja.
Perussuomalaiset myös edellyttävät,
että määrärahojen käyttöä ja
vaikuttavuutta kunnissa seurataan jatkossa huomattavasti aiempaa tarkemmin samoin
kuin muidenkin rahoituskanavien kautta tulevaa rahoitusta.
Esitämme lisäyksenä 30 miljoonaa
euroa lasten, nuorten ja perheiden palveluiden kehittämiseen.
Lapsilisien indeksikorotukset toteutettava
Hallitus on jäädyttänyt lapsilisien
indeksikorotukset, vaikka lapsilisä on yksi tärkeimmistä lapsiperheiden
tulonsiirroista. Varhaislapsuuteen sijoittaminen on myös
kansantaloudellisesti kannattavaa, joten säästöillä lapsilisien
indeksikorotusten jäädyttämistä ei
voida perustella. Lapsilisät ovat aikojen saatossa jääneet
jälkeen ansiotason ja elinkustannusten kehityksestä noin 20—25 %,
mutta tästä huolimatta hallitus näkee parhaaksi
jäädyttää lapsilisien indeksikorotukset
ja siten vähentää lapsiperheiden tulonsiirtoja 38
miljoonalla eurolla. Perussuomalaiset pitävät tätä lyhytnäköisenä ja
kansantaloudelle haitallisena päätöksenä.
Lapsilisien reaaliarvon alentuminen koskettaa kipeimmin pienituloisia
lapsiperheitä, ja vastuuta kantavien päättäjien
olisi syytä tiedostaa, että lapsuudessa koettu
köyhyys vaikuttaa terveys- ja hyvinvointikäyttäytymiseen
ja lisää paitsi terveyseroja myös sosiaalisen
osattomuuden kokemusta.
Hallitusohjelmassaan hallitus on luvannut kaventaa tulo-, hyvinvointi-
ja terveyseroja, mutta teot puhuvat toista. Perussuomalaiset muistuttavat,
että lapsiperheissä valtaosa tuloista menee kulutukseen,
joten lapsilisät auttavat myös osaltaan pitämään
talouden rattaat pyörimässä.
Esitämme lisäyksenä 38 miljoonaa
euroa lapsilisien indeksikorotuksen toteuttamiseen.
Omaishoitajia tuettava
Omaishoitajat tekevät tärkeää työtä,
joka mahdollistaa lukuisten suomalaisten kotona asumisen laitostumisen
sijaan. Tällä hetkellä Suomessa arvioidaan
olevan noin 300 000 omaishoitotilannetta, joista noin 60 000:n
kohdalla hoidettava olisi laitoshoidossa ilman omaishoitoa. Sairaanhoidollisissa
toimenpiteissä läheistään auttaa
päivittäin noin 30 000 omaista. Työelämässä on
noin 250 000 omaistaan samanaikaisesti hoitavaa henkilöä.
Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan omaishoidon tukea
sai esimerkiksi vuoden 2010 aikana kuitenkin vain 37 500
henkilöä.
Omaishoitajista vain joka kymmenes hakee reilun kolmensadan
euron rahallista korvausta työlleen. Niinpä omaishoidon
kustannukset koko maassa ovat edelleen vajaa sata miljoona euroa,
kun kaikkien näiden hoidettavien ihmisten sijoittaminen
laitoksiin maksaisi arvioiden mukaan noin 2,8 miljardia euroa. Yksittäiselle kunnalle
jokainen omaishoidettava tuo säästöä 30 000—50 000
euroa vuodessa.
Ikääntyvässä Suomessa omaishoidon
merkitys kasvaa, eikä sen inhimillistä ja taloudellista arvoa
ole täysin haluttu ymmärtää.
Vaikka toimiva omaishoito on koko yhteiskunnan etu, hallitukset
ovat toistuvasti laiminlyöneet sen kehittämisen
ja tukemisen. Omaishoidon tuki on aivan liian alhaisella tasolla,
ja siihen on saatava tasokorotus viipymättä. Perussuomalaiset
esittävätkin lisäresursseja omaishoidon
tuen korottamiseksi. Nykyisellään omaishoitoa
tuetaan kunnissa hyvin vaihtelevan tasoisesti, minkä vuoksi omaishoitajat
ja -hoidettavat ovat eriarvoisessa asemassa asuinkunnasta riippuen.
Jos omaishoidon tuki olisi Kelan vastuulla, kansalaisten tasa-arvoinen
kohtelu voitaisiin nykyistä paremmin taata koko maassa.
Perussuomalaiset ovatkin pitkään vaatineet hallitukselta
toimia tuen siirtämiseksi Kelan vastuulle ja
edellyttävät, että asiaa ryhdytään
aktiivisesti selvittämään.
Omaishoitajan arki on usein vaativaa ja raskasta. Työntekijäryhmänä omaishoitajat
ovat kuitenkin väliinputoajia, joiden asemassa on huomattavasti
parantamisen varaa. Omaishoitajilla tulee olla oikeus säännöllisiin
vapaisiin ja terveystarkastuksiin sekä nykyistä paremmat mahdollisuudet
toimintakyvyn ylläpitämiseen liikunnan ja virkistystoiminnan
avulla. Perussuomalaiset esittävätkin lisää resursseja omaishoitajien
toimintakyvyn tukemiseen.
Esitämme lisäyksenä 25 miljoonaa
euroa omaishoitajien toimintakyvyn tukemiseen ja omaishoidon tuen
tasoon tehtävään tasokorotukseen.
Vanhusten hoitopalveluihin lisää käsipareja
Perussuomalaiset haluavat Suomesta maan, jossa kenenkään
ei tarvitse pelätä vanhenemista. Ihmisarvoiseen
ikääntymiseen kuuluvat paitsi hyvä hoito
ja hoiva myös mahdollisuus itsenäiseen, sosiaaliseen
ja virikkeelliseen elämään. Vanhuus ei
saa olla elämänvaihe, jossa ihminen muuttuu pelkäksi
toimenpiteiden kohteeksi ja hänen elämänsä taloudelliseksi
rasitteeksi. Itsemääräämisoikeus
ja mahdollisuus omaan elämäntapaan kuuluvat myös
vanhuksille, ja tätä tulee yhteiskunnan kunnioittaa.
Suurten ikäluokkien vanheneminen kasvattaa tulevina
vuosina hoivan ja hoidon tarvetta merkittävästi.
Haasteina ovat palvelujen säilyttäminen jokaisen
ulottuvilla sekä riittävän ja ammattitaitoisen
henkilökunnan saaminen hoiva- ja hoitoalalle. Kotihoitoa
painottava tulevaisuudenkuva on inhimillinen, mutta laitoshoidon
ja ympärivuorokautisen hoidon tarvettakaan ei voi kiistää.
Riittävästä laitoshoidosta on huolehdittava,
koska huonokuntoisimmat potilaat eivät tule toimeen kotihoidossa.
Vanhusten hoidon suurimpia epäkohtia on henkilöstön
riittämätön määrä.
Hoitotyö edellyttää hyvän ammattitaidon
lisäksi riittävästi käsipareja.
Kaikki ikääntyvät yksilöllisesti,
ja palveluiden tarve on jokaisella erilainen. Riittävällä henkilökunnan
määrällä ja ammattitaidolla
tuetaan henkilökunnan työssä jaksamista
ja varmistetaan se, että laitoshoitopaikat eivät
ole vain säilöönottopaikkoja. Perussuomalaiset
esittävätkin lisäresursseja etenkin sellaisiin
hoitoisuudeltaan raskaisiin hoivapaikkoihin, joissa työntekijöiden
tarve on tällä hetkellä suurin.
Esitämme lisäyksenä 25 miljoonaa
euroa hoitoisuudeltaan vaativiin vanhuspalveluihin.
Lastensairaalalle löydyttävä rahoitus
Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä lastensairaalan
tämänhetkistä kuntoa ja sen lapsille
ja henkilökunnalle aiheuttamia ongelmia ja vaaroja. Lasten
terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät asiat eivät
mielestämme voi olla ns. "omantunnon kysymyksiä",
mutta näin kuitenkin on kipeästi tarvitun lastensairaalan
kohdalla: kun valtion budjetista ei tarvittavaa määrärahaa
löydy, varoja kerätään kansalaisiin
vedoten erilaisilla hyväntekeväisyyskampanjoilla.
Arvostamme hyväntekeväisyyttä, mutta
lapsille sitä kautta kerätyt varat tulisi kohdistaa
ennemminkin lisänä heidän hoitoonsa kuin
kaikkein välttämättömimmän
eli sairaalarakennuksen rahoittamiseen. Katsomme, että puuttuvat
varat lastensairaalaan on löydyttävä valtion
budjetista.
Esitämme 30 miljoonan euron määrärahaa
uuden lastensairaalan rahoituksen turvaamiseen.
Sotiemme veteraanien ja invalidien hyvinvoinnin edistäminen
on tärkeää
Veteraanikuntoutukseen esitetään lisättäväksi resursseja eduskuntaryhmien
yhteisellä talousarvioaloitteella. Sotiemme veteraanien
ja invalidien hyvinvoinnista huolehtiminen on vähintä mitä voimme
tehdä, ja perussuomalaiset ovatkin hyvillään
siitä, että yhteinen tahto tässä asiassa näyttää vihdoin
löytyneen. Ensimmäiset askeleet sotiemme veteraanien
ja invalidien hyvinvoinnin edistämiseksi on otettu, mutta
paljon voidaan ja tulee vielä tehdä.
Esitämme tarvittaviin toimenpiteisiin ryhtymistä veteraanien
hyvinvoinnin edelleen edistämiseksi.
Muuta
Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisten asiakastietojärjestelmien
kehittämiseen ohjattua rahoitusta on selkiytettävä ja
sen käyttöä seurattava. Momentin 33.01.25
lisäksi myös momentilta 33.03.63 olisi mahdollista
käyttää varoja sosiaali- ja terveydenhuollon
sähköisten asiakastietojärjestelmien
kehittämiseen. Kuinka määrärahoja
ohjataan kokonaisuutena, ei käy selväksi.
Raha-automaattiyhdistys ry:n tuottovarat täytyy palauttaa
avustustoiminnan käyttöön järjestöille.
RAY:n kokonaistuotosta jo 40 % menee muualle kuin lainmukaiseen
yleishyödylliseen tarkoitukseen. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen
tekemän hyvinvointityön merkitys yhteiskunnassa
koetaan yhä tärkeämmäksi. Nykyisistä kuntapäättäjistä yli
60 % pitää järjestöjen
toimintaa kunnassaan hyvin tärkeänä,
ja tulevaisuudessa niiden roolin arvioidaan jopa kasvavan.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimukseen kohdistettavat leikkaukset
tulevat vähentämään tutkimusta
useissa eri laitoksissa. Leikkaukset uhkaavat jo monin paikoin lakisääteisten
tehtävien hoitoa ja ne johtavat henkilöstön
vähentämiseen ja sitä kautta suoraan
myös tutkimuksen vähenemiseen. Erityisesti Säteilyturvakeskuksen
toiminnan turvaamiseen on kiinnitettävä huomiota.
Katsomme, että leikkauksilla ei tule vaarantaa sosiaali-
ja terveysalaan liittyvää tutkimusta ja tutkimuslaitosten
lakisääteisiä tehtäviä.