Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 13 päivänä lokakuuta 2011 lähettäessään hallituksen esityksen eduskunnalle laiksi makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteverosta annetun lain 3 §:n ja liitteen muuttamisesta (HE 55/2011 vp) valmistelevasti käsiteltäväksi valtiovarainvaliokuntaan samalla määrännyt, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan on annettava asiasta lausunto valtiovarainvaliokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
ylitarkastaja Tanja Nurmi, valtiovarainministeriö
neuvotteleva virkamies Sirpa Sarlio-Lähteenkorva, sosiaali- ja terveysministeriö
ylitarkastaja Anna Lemström, maa- ja metsätalousministeriö
rikostorjuntapäällikkö Jarmo Orola ja tulliylitarkastaja Nina Kurki, Tullihallitus
suunnittelija Erica Mäkipää, Terveyden edistämisen keskus ry
toimitusjohtaja Heikki Juutinen, Elintarviketeollisuusliitto ry
Lisäksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on antanut kirjallisen lausunnon.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien verojen korotusesitys on tehty valtion tulojen kartuttamiseksi eikä sille ole asetettu terveydellisiä tavoitteita. Valmisteverojen korotusten vaikutuksia tuotteiden hintoihin on vaikea arvioida muun muassa sen vuoksi, että tuotteiden kilohinnat vaihtelevat huomattavasti. Makeisten hinnat voivat nousta 1—15 prosenttia ja virvoitusjuomien hintojen arvioidaan nousevan noin 0,5—5 prosenttia. Annoskohtaisten hinnannousujen on arvioitu jäävän joissakin tapauksissa niin vähäisiksi, ettei niillä ole vaikutusta kulutukseen. Esityksessä kuitenkin todetaan, että näiden valmisteverojen korotuksella voidaan arvioida olevan positiivisia vaikutuksia terveyteen tuotteiden vähenevän kulutuksen kautta. Mainitun kaltaisten ristiriitojen välttämiseksi tällainen lainsäädäntö tulee valmistella laajapohjaisesti.
Nykyisen makeisveron lyhyen voimassaoloajan vuoksi ei sen vaikutuksista ole vielä saatu riittävästi tietoa. Verotuksen kohteeksi ehdotetut elintarvikeryhmät sisältävät pääasiassa runsaasti sokeria tai rasvaa ja korkeintaan niukasti muita ravintoaineita. Esityksessä tarkoitettujen tuotteiden kulutus on lisääntynyt viime vuosikymmenellä merkittävästi ja niiden reaalihinta on laskenut. Kulutuksen kasvun terveysvaikutukset näkyvät erityisesti lasten ja nuorten lihomisen yleistymisenä ja hammasterveyden heikentymisenä. Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää tärkeänä, että tähän kehitykseen pyritään vaikuttamaan myös verotuksen keinoin ja että tällaisen lainsäädännön valmistelussa otetaan nykyistä paremmin huomioon vaikutukset kansalaisten terveyteen. Valmisteverotuksen nyt tehtävien muutosten vaikutuksia tuotteiden kulutukseen tulee seurata terveyden edistämisen ja terveyserojen vähentämisen kannalta.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä ja myönteisenä hallitusohjelmaan kirjattua tavoitetta selvittää makeis- ja jäätelöveron korvaaminen sokeriverolla siten, että vero voisi astua voimaan vuoden 2013 alusta. Aikataulutavoite on kunnianhimoinen, ja selvityksen tekeminen tulisikin aloittaa pikaisesti.
Lisäksi on valiokunnan käsityksen mukaan aiheellista laajemmin selvittää mahdollisuuksia tukea terveellisten ravitsemusvaihtoehtojen valitsemista. Nykyisiin tullitariffinimikkeisiin perustuva valmisteverotus ei ole terveyden edistämisen kannalta paras mahdollinen. Terveystavoitteiden mukaisia kehittämiskohteita ovat muun muassa luonnon kivennäisvesien jättäminen verotuksen ulkopuolelle, niin kutsuttujen energiajuomien nykyistä korkeampi verottaminen samoin kuin henkilöstöruokailun tuen suuntaaminen terveyttä edistäviin vaihtoehtoihin. Valiokunta katsoo, että selvitystyössä tulee hyödyntää sekä elintarviketietojen antamisesta kuluttajille vuonna 2016 voimaan tulevan EU-asetuksen että Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämän elintarvikkeiden koostumustietopankin antamia mahdollisuuksia.
Lausuntonaan sosiaali- ja terveysvaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon.
Helsingissä 26 päivänä lokakuuta 2011
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Harri Sintonen