Perustelut
         
         Yleistä
         
         Valmiuslain  säännöksistä  sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan  toimialaan  kuuluvat  erityisesti sosiaaliturvaa
            koskeva 8 luku ja sosiaali- ja terveydenhuollon turvaamista sääntelevä 11
            luku. Valiokunta on käsitellyt asiaa oman toimialansa osalta.
            Sosiaaliturvaa koskevissa säännöksissä säädetään  lakisääteisen  vakuutuksen
            ja etuuksien sekä sosiaaliavustusten muutoksista poikkeusoloissa.
            Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden toiminnasta,
            muusta sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaamisesta ja kuntien mahdollisuudesta
            luopua tiettyjen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä säädetään
            11 luvussa. Hallituksen esitykseen sisältyy erillinen lakiehdotus
            poikkeusolojen sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunnasta.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää valmiuslain
            uudistamista ja viranomaisten toimivaltasäännösten
            ajanmukaistamista toimialansa osalta tarpeellisena ja katsoo lakiehdotusten
            antavan edellytykset   väestön   terveyden  ja
            toimintakyvyn kannalta keskeisten sosiaali- ja terveyspalveluiden
            sekä väestön perustoimeentulon turvaamiseen
            poikkeusoloissa. Valiokunta toteaa, että meneillään
            olevissa paikallis- ja aluehallintoa  koskevissa  uudistuksissa
            on otettava huomioon hallinnon eri tasojen vastuiden selkeä määrittely
            myös poikkeusolojen varalta.
         
         
         Valmiuslain soveltamisalaa rajaava poikkeusolomääritelmä käsittää ehdotuksen
            mukaan edelleen vain erityisen vakavat kriisit, jotka koskettavat
            koko kansakuntaa tai ainakin suurta osaa siitä ja vaikuttavat
            koko yhteiskunnan toimivuuteen. Poikkeusolojen toimivaltuuksien käytön
            keskeiset periaatteet on ilmaistu lakiehdotuksen 4 §:ssä,
            jonka mukaan niiden käyttö on mahdollista vain,
            jos tilanne ei ole hallittavissa viranomaisten säännönmukaisin
            toimivaltuuksin. Viranomaiset voidaan oikeuttaa poikkeusoloissa
            käyttämään vain sellaisia toimivaltuuksia,
            jotka ovat välttämättömiä ja
            oikeasuhtaisia lain tarkoituksen saavuttamiseksi. 
         
         
         Poikkeusolojen määritelmä
         
         Ehdotetun valmiuslain 3 §:n 4 kohdan mukaan poikkeusoloiksi
            luettaisiin myös erityisen vakava suuronnettomuus, tällaisen
            onnettomuuden välitön jälkitila sekä vaikutuksiltaan
            erityisen vakavaa suuronnettomuutta vastaava hyvin laajalle levinnyt
            vaarallinen tartuntatauti. Verrattuna nykyiseen poikkeusolomääritelmään
            merkittävin muutos on pandemian lisääminen
            määritelmään. Lakiehdotuksen
            perustelujen mukaan säännöksessä tarkoitetaan
            myös maailmanlaajuisesti levinnyttä  tautia  ilman,
            että se on vielä tullut Suomeen. Sosiaali- ja
            terveysvaliokunta pitää näiden tartuntatautien
            lisäämistä poikkeusolomääritelmään
            tarpeellisena niiden tilanteiden varalta, joissa erityislainsäädännössä säädetyt
            viranomaisvaltuudet eivät riitä turvaamaan väestön
            terveyttä ja hyvinvointia. 
         
         
         Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että pandemia
            voi myös alkaa Suomesta, jolloin toimenpiteisiin on ryhdyttävä ennen
            kuin tauti on hyvin laajalle levinnyt. Suomesta alkaviin tauteihin
            voidaan kuitenkin soveltaa tartuntatautilain säännöksiä,
            joita on uudistettu vuonna 2006 voimaan tulleella lailla (989/2006)
            nimenomaan pandemiauhkaan varautumisen vuoksi. Lainmuutoksen tavoitteena
            oli, että tartuntatautien ehkäisyssä voidaan
            toimia mahdollisimman tehokkaasti normaalin lainsäädännön
            puitteissa. Tartuntatautilain perusteella voidaan antaa määräyksiä esimerkiksi
            koulujen ja päiväkotien sulkemisesta ja tartuntataudille
            altistuneiden henkilöiden karanteeniin määräämisestä tai
            eristämisestä. Valiokunta katsoo, että valmiuslain
            soveltamisala on asianmukaista pitää ehdotetuin
            tavoin rajoitettuna ja arvioida jatkossa tavallisen lainsäädännön
            riittävyyttä tartuntatautien leviämisen
            estämisessä. 
         
         
         Varautumisvelvollisuus
         
         Valmiuslain 11 §:ssä säädetään
            julkisen hallinnon varautumisvelvollisuudesta. Säännösehdotuksen  mukaan  muun  muassa
            kuntien, kuntayhtymien ja muiden kuntien yhteenliittymien tulee
            varmistaa tehtäviensä mahdollisimman hyvä hoitaminen
            myös poikkeusoloissa. Kunta- ja palvelurakenneuudistus
            ja uudet palvelujen tuotantotavat voivat monimutkaistaa yksittäisten
            kuntien varautumissuunnittelua ja varautumisen vastuita. Näihin
            tulee kiinnittää erityistä huomiota kuntien
            keskinäisen yhteistyön järjestelyissä.
            Kunnat hankkivat järjestämisvastuullaan olevia
            palveluita tai osia niistä yhä enemmän
            yksityisiltä palveluntuottajilta, joilla ei kuitenkaan
            ole valmiuslain nojalla varautumisvelvollisuutta. Valmiuslain mukainen
            varautumisvelvollisuus koskee kuntien tehtäviä riippumatta
            siitä, hoidetaanko niitä esimerkiksi ostopalveluina.
            Valiokunta korostaa, että varautumiseen tulee kiinnittää huomiota
            tehtäessä sopimuksia palveluntuottajien kanssa. 
         
         
         Yksityisten varautumisesta on säännöksiä muun
            muassa sähköistä viestintää ja
            rahoitusmarkkinoita koskevassa lainsäädännössä.
            Valiokunta pitää tarpeellisena jatkossa selvittää,
            onko myös sosiaali- ja terveydenhuollossa toimivien yksityisten
            palveluntuottajien varautumisesta tarpeen säätää alan
            erityislainsäädännössä.
         
         
         Valiokunnan  saaman  selvityksen mukaan sosiaali-
            ja terveysministeriö on yhteistyössä Helsingin
            ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa laatinut toimintamallin terveydenhuollon
            valtakunnallisen valmiuden ylläpitämiseksi kotimaan
            ja ulkomaan suuronnettomuustilanteiden  varalle.  Järjestelmä  perustuu
            Kaakkois-Aasian luonnonkatastrofin hoidosta saatuihin kokemuksiin.
            Valtio on korvannut sairaanhoitopiirille valmiuden ylläpidosta
            aiheutuneet kustannukset. Valiokunta toteaa, että vireillä olevan
            terveydenhuoltolain valmistelun yhteydessä on aiheellista
            selvittää tarve säätää sairaanhoitopiirin
            tehtävistä tällaisten suuronnettomuustilanteiden
            valtakunnallisena toimijana ja siitä aiheutuvien kustannusten
            korvaamisesta asianomaiselle vastuulliselle toimijalle. 
         
         
         Sosiaaliturvaan liittyvät muutokset
         
         Sosiaalivakuutusetuuksien, kuten eläkkeiden ja sosiaalihuoltoon
            kuuluvien avustusten, maksaminen  voitaisiin  poikkeusoloissa
            keskeyttää tai lykätä ja 8 luvussa
            säännellyissä tilanteissa alentaa etuuksien
            tasoa. Eläkkeiden ja eräiden muiden etuuksien
            tason alennukseksi ehdotetaan enintään 50 prosenttia.
            Eläkkeitä on kuitenkin maksettava aina vähintään
            täysimääräisen kansaneläkkeen
            tasoa vastaava määrä. Toimeentulotukea
            maksetaan ehdotetun 56 §:n 3 momentin mukaan siten,
            että henkilölle tai perheelle tulee käyttöön
            muiden tulojen kanssa yhteenlaskettuna vähintään
            toimeentulotuen perusosaa vastaava  määrä  sekä  välttämättömät  asuin-
            ja terveydenhuoltomenot kattava määrä.
            Valiokunta pitää asianmukaisena, että sosiaaliturvaan
            poikkeusoloissa  kohdistettavien  muutosten  rajat ehdotetaan
            lakiehdotuksessa säädettäväksi
            voimassa olevaa valmiuslakia täsmällisemmin. 
         
         
         Sosiaali- ja terveydenhuollon turvaaminen
         
         Väestön sosiaali- ja terveydenhuollon turvaamiseksi
            sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköt (mukaan lukien
            yksityiset) voidaan 85 §:n nojalla velvoittaa
            muun muassa laajentamaan tai muuttamaan toimintaansa ja luovuttamaan
            toimintayksikön tai osan siitä valtion viranomaisten
            käyttöön. Vanhusten- ja vammaishuollon palveluissa  pyritään
            normaalioloissa kotona asumisen turvaamiseen, mutta poikkeusoloissa asiakkaiden
            palvelutarve voidaan joutua täyttämään
            sijoittamalla heitä tilapäisiin palveluyksiköihin.
            Velvoitteita ei säännöksen mukaan voi asettaa
            lain 3 3 §:n 3 kohdassa tarkoitetun taloudellisen
            kriisin perusteella.
         
         
         Ehdotetun 87 §:n perusteella kunnille voidaan  myöntää  valtioneuvoston
            asetuksella oikeus luopua poikkeusoloissa esimerkiksi kiireettömän
            hoidon määräaikojen noudattamisesta sekä tietyistä päivähoidon
            ja vanhustenhuollon tehtävistä. Säännöksen
            mukaan luopumismahdollisuus voidaan antaa vain 3 §:n
            1 ja 4 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa, ei siten 3 §:n
            2 kohdassa tarkoitetuissa uhkatilanteissa eikä 3 kohdassa
            tarkoitetun taloudellisen kriisin perusteella. Kunnille asetuksella
            annettavaa harkinnanvaraista mahdollisuutta luopua näistä tehtävistä voidaan
            pitää perusteltuna, koska sosiaali- ja  terveydenhuollon  voimavarat  voivat
            poikkeusoloissa olla riittämättömät
            kaikkien lakisääteisten tehtävien hoitamiseen. 
         
         
         Ehdotetussa 86 §:ssä säädetään
            lähinnä lääkehuollon tehtävien
            hoitamista koskevista sosiaali- ja terveysministeriön toimivaltuuksista. Lääkkeiden
            velvoitevarastoinnilla on tärkeä merkitys poikkeustilanteista
            selviytymisen kannalta. Lääkkeiden velvoitevarastointilain
            uudistaminen on parhaillaan vireillä sosiaali- ja terveysministeriössä.
            Valiokunta toteaa, että uudistaminen on tarpeen muun muassa
            varastointivelvoitteiden saattamiseksi paremmin vastaamaan nykyistä lääkevalikoimaa
            ja hoitokäytäntöjä. 
         
         
         Koska valtaosa apteekeista toimii lääkelaitoksen
            antaman luvan perusteella, valiokunta ehdottaa  selvyyden  vuoksi,  että 86 §:ssä
            mainittu apteekkioikeuden
            haltija muutetaan nykyisen lääkelainsäädännön
            mukaisesti muotoon "apteekkiliikkeen harjoittamiseen oikeutettu". 
         
         
         Työvelvollisuus
         
         Lain 94 §:n 1  momentissa säädetyn
            kaikkiin Suomessa asuviin kohdistuvan työvelvollisuuden
            lisäksi terveydenhuollon ammattihenkilöt, alan
            koulutusta saaneet ja muuten tämän alan tehtäviin
            sopivat henkilöt ovat 94 §:n 2 momentin
            mukaan velvollisia tekemään lain tarkoituksen
            toteuttamiseksi välttämätöntä työtä terveydenhuollossa.
            Tämä erityinen terveydenhuollon työvelvollisuus
            koskee vain valmiuslain 3 §:n 4 kohdassa tarkoitettuja
            suuronnettomuus- ja pandemiatilanteita. Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun
            lain (559/1994) 24 a §:n nojalla terveydenhuollon
            ammattihenkilöiden keskusrekisteriin merkitään
            tarvittaessa tiedot terveydenhuollon  ammattihenkilön  työpaikasta   sekä ammattihenkilön
            varaamisesta valmiuslain mukaista  poikkeusoloihin  varautumista
            varten. Valiokunta toteaa, että myös työvelvollisuuden toteuttamisessa     tulee 
            noudattaa
            valmiuslakiehdotuksen 4 §:n suhteellisuus- ja
            välttämättömyysperiaatteita.