Perustelut
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on aiemmin antanut lausuntonsa
Lissabonin sopimusta edeltävästä Euroopan
unionin perustuslakisopimuksesta käsitellessään
siitä annettua valtioneuvoston selontekoa (StVL 5/2006
vp) sekä hallituksen esitystä (StVL 16/2006
vp). Sosiaali- ja terveysvaliokunnan toimialaan kuuluvissa
kysymyksissä on Lissabonin sopimuksessa tapahtunut vain vähäisiä muutoksia
perustuslakisopimukseen verrattuna.
Sosiaalipolitiikka
Sopimus Euroopan unionin toiminnasta (SEUT) ei laajenna unionin
toimivaltaa sosiaalipolitiikan alalla. Sopimuksessa on perustuslakisopimuksen
tavoin uusi horisontaalimääräys, jonka mukaan
unioni ottaa politiikkansa ja toimintansa määrittelyssä ja
toteuttamisessa huomioon korkean työllisyystason edistämisen,
riittävän sosiaalisen suojelun takaamisen, sosiaalisen
syrjäytymisen torjumisen sekä korkeatasoiseen koulutukseen
ja ihmisten terveyden korkeatasoiseen suojeluun liittyvät
vaatimukset (SEUT 2 artikla). Valiokunta on aiemmissa lausunnoissaan pitänyt
myönteisenä sosiaalisen suojelun takaamisen ja
syrjäytymisen torjumisen nostamista horisontaalisesti noudatettaviksi
periaatteiksi.
Työeläketurvan poikkeusasema
Suomen liittyessä Euroopan unioniin lakisääteinen
työeläketurva (TEL) sai poikkeusaseman siten,
että Suomi sai oikeuden poiketa velvoitteesta saattaa ensimmäinen
henkivakuutusdirektiivi voimaan siltä osin kuin sitä olisi
sovellettu työntekijäin eläkelaissa säädettyyn
vakuutustoimintaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on pitänyt tärkeänä,
että lakisääteisen työeläketurvan
asema säilyy sopimusuudistuksessa muuttumattomana.
Lissabonin sopimuksella ei — toisin kuin olisi tehty
perustuslakisopimuksessa — kumota jäsenvaltioiden
liittymissopimuksia, joten Suomen liittymissopimukseen sisältyviin
työeläkejärjestelmää koskeviin
määräyksiin ei tule muutoksia nykytilaan
verrattuna.
Liikkuvien työntekijöiden sosiaaliturva
Liikkuvien työntekijöiden ja heidän
perheenjäsentensä sosiaaliturvaa koskevan lainsäädännön
osalta siirrytään (uusi 48 artikla) perustuslakisopimusta
vastaavasti neuvoston yksimielisestä päätöksenteosta
tavalliseen lainsäätämisjärjestykseen
eli määräenemmistöpäätöksentekoon.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on aiemmissa lausunnoissaan suhtautunut
myönteisesti uudistukseen, joka merkitsee jatkossa
sosiaaliturvan koordinointia koskevan lainsäädännön muuttumista
määräenemmistöllä säädettäväksi.
Perustuslakisopimukseen verrattuna päätöksentekomenettelyyn
sisältyvää ns. hätäjarrumekanismia
on kehitetty. Hätäjarrumekanismi mahdollistaa
sen, että neuvoston jäsen, joka katsoo ehdotuksen
voivan vaikuttaa sen sosiaaliturvajärjestelmän
tärkeisiin näkökohtiin, mukaan lukien
sen soveltamisala, kustannukset tai rahoitusrakenne, taikka kyseisen
järjestelmän rahoituksen tasapainoon, voi pyytää asian
saattamista Eurooppa-neuvoston käsiteltäväksi.
Tässä tapauksessa lainsäädäntömenettely
keskeytetään. Asiaa käsiteltyään
Eurooppa-neuvoston tulee neljän kuukauden kuluessa menettelyn
keskeyttämisestä joko palauttaa esitys neuvostolle,
mikä johtaa lainsäädäntömenettelyn
jatkumiseen, taikka pyytää komissiota tekemään
uusi ehdotus. Viimeksi mainitussa tapauksessa katsotaan, ettei alun
perin ehdotettua säädöstä ole
annettu. Perustuslakisopimukseen verrattuna menettelyyn
on lisätty Eurooppa-neuvoston mahdollisuus olla
myös toteuttamatta toimenpiteitä neljän
kuukauden määräajan kuluessa. Myös
tällöin katsotaan, ettei alun perin ehdotettua
säädöstä ole annettu.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää yksimielisyysvaatimuksesta
luopumista perusteltuna, koska yhteensovittamislainsäädännön
muuttaminen ja uudenaikaistaminen on yksimielisyysvaatimuksen vuoksi
ollut hidasta. Vanhentuneen ja vaikeaselkoisen lainsäädännön
seurauksena tuomioistuin on ottanut lainsäätäjän
roolin ja muokannut ratkaisuillaan merkittävästi
yhteisön sosiaaliturvan koordinointia. Vastikään
tuomioistuin muutti sosiaaliturvan koordinaatioasetuksen liitemääräystä,
jonka mukaan Suomessa maksettava lapsen hoitotuki on maksuihin perustumaton
etuus, joka maksetaan vain Suomessa asuvalle. Komission kanteesta
tuomioistuin katsoi hoitotuen sairausetuudeksi, joka on maksettava
myös muualla asuvalle. Tuomioistuimen ratkaisu muutti lainsäätäjän
yksimielisesti hyväksymän määräyksen.
Yksimielisyysvaatimus ei näin ollen ole suojannut suomalaisen
asumisperusteisen sosiaaliturvajärjestelmän erityispiirteitä.
Lissabonin sopimuksen 42 artiklan määräenemmistöpäätöksentekoon
liitettävä hätäjarru-mekanismi
saattaa yksimielisyysvaatimusta tehokkaammin suojata jäsenmaata
sellaiselta unionin lainsäädännöltä,
joka vaikuttaisi sen sosiaaliturvajärjestelmän
kannalta tärkeisiin näkökohtiin, sillä uusi
päätöksentekomenettely asettaisi myös
komissiolle korkean kynnyksen aloittaa edellisen kaltaisia oikeusprosesseja.
Kansanterveys
Valiokunta on pitänyt aiemmissa lausunnoissaan kansanterveyttä koskeviin
määräyksiin perustuslakisopimuksessa
tulleita oikeusperustan laajennuksia Suomen kannalta myönteisinä. Kansanterveyttä
koskeva
artikla (152, konsolidoitu SEUT 168 artikla) on sisällytetty
Lissabonin sopimukseen lähes sellaisena kuin
se oli perustuslakisopimuksessa. Artiklaan on lisätty viittaus
mielenterveyteen fyysisen terveyden ohella. Lisäksi artiklassa
korostetaan rajat ylittävää yhteistyötä.
Uuden sopimuksen myötä unionin kansanterveystoimivalta
lisääntyy lääkkeissä ja
lääkinnällisissä laitteissa,
joita koskeva yhteisölainsäädäntö nykyään
perustuu yksinomaan sisämarkkina-artikloihin.
Jatkossa harmonisoiva sääntely on mahdollista
sekä sisämarkkina- että kansanterveysperustaisesti.
Tätä kaksoisoikeusperustaa selventämään
on annettu lyhyt julistus (nro 37).
Lisäksi uutta ei-harmonisoivaa sääntelyä voidaan
antaa rajat ylittävien vakavien terveysuhkien,
kuten tartuntatautien, seurannasta, hälyttämisestä ja
torjumisesta. Tältä osin Lissabonin sopimus poikkeaa
perustuslakisopimuksen tekstistä, jossa nämä toimet
olivat lääkkeiden ohella harmonisoivan lainsäädännön
kohdassa. Edelleen sopimuksen mukaan voidaan säätää ei-harmonisoivista
kannustustoimista, joiden välittömänä tarkoituksena
on kansanterveyden suojeleminen ehkäisemällä tupakointia
ja alkoholin väärinkäyttöä.
Näistäkin voidaan nykyisin voimassa olevan perustamissopimuksen
nojalla säätää vain sisämarkkinaperusteisesti.
Terveyspalvelujen osalta Suomen keskeisenä neuvottelutavoitteena
vuoden 2004 hallitusten välisessä konferenssissa
oli ratkaisu, jolla sisämarkkinoiden ja terveyspalveluiden
suhdetta selkiinnytettäisiin. Kansanterveysartiklan uudessa
7 kohdassa vahvistetaan se, että unionin toiminnassa otetaan
huomioon jäsenvaltioiden velvollisuudet, jotka liittyvät
niiden terveyspolitiikan määrittelyyn sekä terveyspalvelujen
ja sairaanhoidon järjestämiseen ja tarjoamiseen. Jäsenvaltioiden
tehtäviin todetaan myös kuuluvan terveyspalvelujen
ja sairaanhoidon hallinnointi sekä niihin osoitettujen
voimavarojen kohdentaminen. Sopimuksesta poistettiin määräys,
joka olisi rajoittanut artiklan koskemaan ainoastaan kansanterveyden
alaa. Nyt määräyksen soveltamisalasta
tulee yleinen, kaiken unionitoiminnan kattava.
Valiokunta huomauttaa kuitenkin, että vaikka terveyspalvelut
on perinteisesti katsottu kuuluvan jäsenvaltioiden toimivaltaan,
unionin vahva toimivalta kilpailu- ja sisämarkkinaoikeudellisilla
aloilla on heijastunut yhteisön tuomioistuimen oikeuskäytäntöön
ja laajentanut asteittain yhteisön toimivaltaa myös
terveyspalveluihin. Tuomioistuin on perustellut päätöksensä palveluiden,
tavaroiden ja ihmisten vapaalla liikkuvuudella ja katsonut myös
julkisesti rahoitettujen terveyspalveluiden olevan osa sisämarkkinoita.
Valiokunta pitää myönteisenä kansanterveysartiklan
laajennusta, mutta ilmaisee samalla huolensa siitä, että entinen
epäselvyys terveyspalveluiden osalta jatkuu.
Kauppapolitiikka ja sosiaali- ja terveyspalvelut
Valiokunta on aiemmissa lausunnoissaan käsitellyt kauppapolitiikkaa
koskevia määräyksiä kansallisten
sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamisen kannalta.
Yhteistä kauppapolitiikkaa koskevat määräykset
Lissabonin sopimuksessa (konsolidoitu SEUT 206 ja 207 artiklat)
vastaavat sisällöltään perustuslakisopimuksen
määräyksiä. Kulttuuri- ja audiovisuaalisten
palveluiden sekä koulutus-, sosiaali- ja terveyspalveluiden
osalta sopimus merkitsee unionin toimivallan luonteen muuttumista
unionin ja jäsenvaltioiden jaetusta toimivallasta unionin
yksinomaiseksi toimivallaksi.
Neuvosto tekee kauppapolitiikan alalla ratkaisunsa pääsääntöisesti
määräenemmistöllä. Neuvosto
päättää määräenemmistön
sijaan yksimielisesti sopimuksista sosiaali-, koulutus- ja terveyspalvelujen
kaupan alalla, mikäli sopimukset voivat vakavasti haitata
näiden palveluiden järjestämistä kansallisella
tasolla ja vaikeuttaa niiden tarjoamista jäsenvaltioiden
toimesta. Määräyksen johdosta päätöksenteko
on siis yksimielistä, jos on olemassa vaara, että unionin kauppapolitiikan
kautta syntyisi mahdollista vakavaa haittaa hyvinvointipalveluiden
perusrakenteille. Lissabonin sopimus ei sisällä nimenomaisia
määräyksiä mahdollisen haitan
määrittelytavasta, mutta se tulisi käytännössä tapahtumaan
osana unionin normaalia päätöksentekoprosessia
unionin toimielinjärjestelmän puitteissa. Mikäli
asiassa ei päästäisi ratkaisuun, kysymys
määräyksen tulkinnasta olisi mahdollista saattaa
unionin tuomioistuimen ratkaistavaksi.
Valiokunnan näkemyksen mukaan sopimukseen lisätystä turvalausekkeesta
huolimatta on riskinä, että hyvinvointipolitiikka
yhä lisääntyvästi alistetaan
EU:n yhteiselle sisämarkkina- ja kauppapolitiikalle. Sinänsä on
myönteistä, että Lissabonin sopimukseen
on kirjattu turvalausekkeen lisäksi jäsenvaltioiden
kansallisia etuja turvaava harmonisointikielto: unionin kauppapoliittisen
toimivallan käyttö ei saa merkitä jäsenvaltioiden
lakien ja määräysten yhdenmukaistamista
silloin, kun se ei ole perussopimusten mukaan muutenkaan mahdollista.
Kauppapoliittisen toimivallan käyttö ei myöskään
vaikuta unionin ja jäsenvaltioiden väliseen toimivallanjakoon.
Yleishyödylliset palvelut
Yleishyödyllisiä palveluita koskeva määräys vastaa
perustuslakisopimuksessa sovittuja muotoiluja. Lissabonin sopimuksen
16 artiklassa (konsolidoitu SEUT 14 artikla) on uusi oikeusperusta,
jonka mukaan voidaan säätää yleistä taloudellista
etua koskevien palveluiden periaatteista sekä taloudellisista
ja rahoituksellisista edellytyksistä.
Lissabonin sopimukseen vuoden 2007 HVK:ssa liitetyssä pöytäkirjassa
yleistä etua koskevista palveluista pyritään
korostamaan näiden palveluiden merkitystä ja sopimaan
niiden tulkintaa koskevista määräyksistä.
Pöytäkirjassa (nro 9) luetellaan unionin yhteisiä arvoja, jotka
liittyvät yleistä taloudellista etua koskeviin
palveluihin ja jotka tulee ottaa huomioon niitä tarjottaessa.
Näitä ovat muun muassa kansallisten, alueellisten
ja paikallisten viranomaisten keskeinen asema ja laaja harkintavalta
niiden tarjotessa, tilatessa ja järjestäessä yleistä taloudellista
etua koskevia palveluja mahdollisimman hyvin käyttäjien
tarpeita vastaten. Lisäksi huomioon tulee ottaa yleistä taloudellista
etua koskevien eri palveluiden erilaisuus ja erot käyttäjien
tarpeissa ja mieltymyksissä, jotka voivat johtua erilaisista
maantieteellisistä, yhteiskunnallisista tai kulttuurisista
tilanteista. Myös laadun ja turvallisuuden korkea taso,
kohtuuhintaisuus, yhdenvertainen kohtelu sekä yleinen saatavuus
ja käyttäjien oikeuksien edistäminen
on otettava tässä yhteydessä huomioon.
Pöytäkirjan mukaan perussopimusten määräykset
eivät millään tavoin rajoita jäsenvaltioiden
toimivaltaa tarjota, tilata ja järjestää yleisiä,
muuta kuin taloudellista etua koskevia palveluja.
Valiokunta korostaa sitä lähtökohtaa,
että yleishyödyllisten palvelujen organisointi
ja rahoitus kuuluvat kansallisen määräysvallan
piiriin, vaikka niiden sääntelylle on nyt luotu
oikeusperusta. Sääntöjä siitä,
milloin on kyse taloudellisesta palvelusta, johon on sovellettava EU:n
sisämarkkina-, kilpailu- ja valtiontukisäännöksiä,
on jatkossa tarpeen selkeyttää. Suomen kannalta
on olennaista, että määrittelyssä otetaan
huomioon itsehallinnollisten kuntien vastuu palveluista ja kolmannen
sektorin toimijoiden rooli yleishyödyllisten palvelujen
tuottajina.
Avoimen koordinaation menetelmä
Valiokunta on lausunnoissaan suhtautunut varauksellisesti
perustuslakisopimuksen III-213 artiklaan lisättyyn komission
oikeuteen tehdä aloitteita, joilla on tarkoitus vahvistaa
suuntaviivoja ja indikaattoreita, järjestää tietojen
vaihtoa parhaista käytännöistä sekä valmistella
tarvittavat tekijät säännöllistä seurantaa
ja arviointia varten. Lissabonin sopimus sisältää vastaavan määräyksen
(SEUT 140 artikla). Menettelyä on verrattu avoimen koordinaation
menetelmään.
Avoimen koordinaation menetelmästä ei ole sisällytetty
perussopimuksiin yleislauseketta, vaikka vuoden 2004 hallitusten
välistä konferenssia valmistellut konventti
asiaa harkitsikin. Vastaava menettely sisältyy
kuitenkin eräisiin oikeusperustamääräyksiin
(sosiaalipolitiikka SEUT 140 artikla, kansanterveys SEUT 152 artikla,
teollisuus SEUT 157 artikla ja tutkimus SEUT 165 artikla). Näillä aloilla
kysymys on siten unionin toimivaltaan kuuluvasta toiminnasta, ei
varsinaisesti tähän asti toteutetusta avoimen
koordinaation menetelmästä. Muilla aloilla, joilla
menetelmää EU:ssa sovelletaan, avoimen koordinaation
menetelmä säilyy perussopimuksissa sääntelemättömänä,
joustavana, jäsenvaltioiden välisen poliittisen
yhteistyön välineenä.
Perusoikeuskirja
Lissabonin sopimus vahvistaa unionin ihmisoikeus-
ja perusoikeusulottuvuutta. Sopimuksen 6 artikla sisältää viittauksen
perusoikeuskirjaan, uuden oikeusperustan unionin liittymiselle Euroopan
ihmisoikeussopimukseen sekä yleisen määräyksen
perusoikeuksien asemasta osana unionin oikeutta sen yleisinä periaatteina.
Valiokunta pitää valitettavana, että perustuslakisopimuksesta
poiketen perusoikeuskirjaa ei sisällytetä kokonaisuudessaan
perussopimuksiin. Myönteistä kuitenkin on, että sille
luodaan perussopimuksiin verrattava oikeudellinen asema (SEUT 6
artiklan 1 kohta).
Sosiaaliset oikeudet on kirjoitettu perusoikeuskirjaan
niin, että niiden sisältö määräytyy kansallisten
lainsäädäntöjen perusteella.
Valiokunta on aiemmin todennut, että perusoikeudet voivat
uutena tulkintaperusteena saada merkitystä myös
sisämarkkinavapauksien tulkinnassa ja että niillä voi
olla tärkeä merkitys perusvapauksien,
kuten palvelujen tarjoamisen vapauden, rajoitusperusteena. Perusoikeuskirjan myönteinen
vahvuus on valiokunnan näkemyksen mukaan siinä,
että sillä tosiasiallisesti voidaan vahvistaa
sosiaalisen Euroopan arvopohjaa.
Edellä olevan perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunta
toteaa, että hallituksen esitys Euroopan unionista tehdyn
sopimuksen ja Euroopan yhteisön perustamissopimuksen muuttamisesta tehdyn
Lissabonin sopimuksen hyväksymisestä ja sen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
on valiokunnan toimialaan kuuluvilta osin hyväksyttävissä.