Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Tartuntatautilakiin esitetyt muutokset
merkitsevät selvää lainsäädännöllistä parannusta
nykyiseen oikeustilaan, koska tartuntatauti-ilmoituksista ja tartuntatautirekisteriin
tallennettavista tiedoista ja tietojen luovuttamisesta ehdotetaan
säänneltäväksi täsmällisemmin.
Uudistus on merkityksellinen henkilötietojen suojan kannalta.
Lisäksi useita nykyisin asetuksen tai ministeriön
päätöksen tasolla olevia säännöksiä nostetaan
lakiin, jolloin sääntelytaso täyttää perustuslaista
johtuvat vaatimukset.
Tartuntatautien torjuntatyön kannalta esitetyt muutokset
selkeyttävät työnjakoa ja vastuita tartuntatautien
diagnostiikan, seurannan ja ilmoittamisvelvollisuuden osalta. Sairaanhoitopiirin rooli
täsmentyy suhteessa perusterveydenhuoltoon ja sairaanhoitopiirien
tehtävinä korostuvat asiantuntijaohjaus ja torjuntatyön
koordinointi alueellisesti. Terveyskeskuksen johtavan lääkärin
velvoite aktiivisiin toimiin tartuntatautien leviämisen
estämiseksi on entistä selkeämpi, ja terveyskeskuksen
vastaavan lääkärin oikeus tartuntatautirekisterin
tietoihin parantaa käytännössä tartuntatautien
seurannan ja vastustamistyön sujuvuutta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
muutoksin:
Yksityiskohtaiset perustelut
9 §.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että pykälän
2 momentissa oleva asetuksenantovaltaa koskeva säännös
on väljyydessään vastoin perustuslakia.
Perustuslain 121 §:n 2 momentin mukaan kunnille annettavista
tehtävistä säädetään
lailla. Ehdotetun 9 §:n 2 momentin nojalla asetus voitaisiin
antaa kunnan ja valtion välisen tehtävänjaon
tarkentamiseksi. Perustuslakivaliokunnan mukaan tavallisen lain säätämisjärjestyksen
edellytyksenä on, että 2 momentin valtuussäännös poistetaan lakiehdotuksesta
tai sitä täsmennetään olennaisesti. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta ehdottaa valtuussäännöksen
poistamista tarpeettomana laista.
11 §.
Perustuslakivaliokunta on katsonut, että pykälässä oleva
säännös, joka valtuuttaa sosiaali- ja
terveysministeriön antamaan ohjeita eräiden erityisryhmien
terveystarkastuksista on tarpeeton, koska viranomainen voi laissa
säädetyn tehtävänsä alalla
antaa ohjeita ilman eri valtuutustakin. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
ehdottaa säännöstä muutettavaksi siten, että ohjeidenantovaltuus
poistetaan ja raskaana olevien terveystarkastuksista säädettäisiin
vastaisuudessa sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa ohjeidenantoon oikeuttavat
tarpeettomat valtuussäännökset poistettaviksi
myös 20 §:n 4 momentista, 23 §:n 5 momentista
ja 33 §:n 2 momentista.
12 §.
Pykälän 1 momentin osalta perustuslakivaliokunta
on katsonut, että kuntiin kohdistuvasta velvollisuudesta
toimeenpanna pakollinen rokotus ei voi määrätä valtioneuvoston
päätöksellä, koska perustuslain
121 §:n 2 momentin mukaan kunnille annettavista tehtävistä säädetään
lailla. Valtioneuvosto voi sitten päättää vain
tämän tehtävän toteuttamisen
tavasta. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa momenttia muutettavaksi
niin, että kuntaan kohdistuva velvoite käy selkeästi
ilmi laista ja valtioneuvoston päätösvalta
rajautuu yleisen pakollisen rokotuksen toteuttamistapaan.
Perustuslakivaliokunnan huomautuksen johdosta valiokunta ehdottaa
2 momentin säännöstä selkeytettäväksi
sen tarkoitusta vastaavaksi, eli kiiretapauksessa ministeriö voisi
tehdä 1 momentissa tarkoitetun päätöksen
väliaikaisena.
Perustuslakivaliokunta on pitänyt asianmukaisena pykälän
3 momentin sanamuodon täsmentämistä sen
selventämiseksi, että puolustusvoimissa ja rajavartiolaitoksessa
rokotussuoja on tarkoitus antaa kaikille varusmiehille. Sen sijaan
ministeriö päättää asiallisesti
vain kunkin ikäluokan rokotusohjelman sisällöstä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa säännöksen
sanamuotoa tarkistettavaksi tämän mukaisesti.
Koska puolustusvoimissa ja rajavartiolaitoksessa pakollisia rokotuksia
on erityisen leviämisvaaran vuoksi tarpeen toimeenpanna
laajemmin perustein kuin pykälän 1 momentissa
tarkoitettuja väestön yleisiä rokotuksia,
valiokunta katsoo perustelluksi, että puolustusvoimissa
ja rajavartiolaitoksessa toimeenpantavista rokotuksista säädetään
erillisessä pykälässä. Tämän
mukaisesti valiokunta ehdottaa 12 §:n 3 momentin poistettavaksi
ja lakiin lisättäväksi uuden 12 a §:n.
15 §.
Perustuslakivaliokunta on katsonut, ettei säännöksestä selvästi
ilmene, millaisiin tartuntatauteihin viranomaisen toimivalta ulottuu.
Perustuslakivaliokunta on pitänyt asianmukaisena säännöksen
täsmentämistä. Esityksen perustelujen
mukaan säännöksessä on kyse
kiiretilanteesta, jossa yleisvaarallisten tartuntatautien leviämisen
estämiseksi käytettävissä olevia
toimenpiteitä määräaikaisesti
sovelletaan uuden, ennalta tuntemattoman vakavan tartuntataudin
leviämisen estämiseksi silloin, kun tautia ei
ole ehditty eikä ehditä määritellä laissa
tarkoitetuksi yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi. Koska pykälässä tarkoitetut
viranomaisen toimenpiteet tulevat kyseeseen vain yleisvaarallisen
tartuntataudin kriteerit täyttävän tartuntataudin
kohdalla, sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa säännökseen
muutosta, jonka mukaan taudin tulee täyttää 4 §:n
2 momentissa säädetyt yleisvaarallisen tartuntataudin
edellytykset. Pikaisten toimenpiteiden käyttöönotto
ei kuitenkaan edellytä sitä, että tauti
olisi ehditty valtioneuvoston asetuksella nimetä yleisvaaralliseksi
tartuntataudiksi. Lisäksi valiokunta ehdottaa säännöstä täydennettäväksi
niin, että siinä säädetään
tavaran siirtämistä koskevien rajoitusten enimmäispituudesta. Rajoitusten
enimmäisajaksi ehdotetaan kahden kuukauden määräaikaa,
jota tarvittaessa voitaisiin jatkaa hallinto-oikeuden päätöksellä enintään
kolmella kuukaudella.
20 §.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti sosiaali- ja terveysvaliokunta
ehdottaa, että pykälän 2 momentin 4 kohdassa
tarkoitetut tehtävät nimetään
valtioneuvoston asetuksella.
22 §.
Pykälän 1 momentti ehdotetaan tarpeettomana
poistettavaksi. Vastaavasti 39 §:stä poistetaan
viittaus po. momenttiin.
23 a §.
Esityksen perustelujen mukaan Kansanterveyslaitos täydentää tartuntatauti-ilmoituksiin
perustuvia valtakunnallisen tartuntatautirekisterin tietoja väestötietojärjestelmästä
saatavilla
erinäisillä henkilötiedoilla. Perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan katsonut, että tällaisesta rekisteritietojen
täydentämismahdollisuudesta tulee perustuslain
10 §:n 1 momentin takia säätää lailla.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa pykälän
4 momenttiin lisättäväksi säännöksen,
joka oikeuttaa Kansanterveyslaitoksen täydentämään
valtakunnallisen tartuntatautirekisterin tietoja väestörekisterijärjestelmästä tiedoilla
potilaan asuinkunnasta, syntymämaasta, kansalaisuudesta
ja mahdollisesta kuolemasta.
Pykälän 4 momentissa säädetään
velvollisuudesta muuttaa valtakunnalliseen tartuntatautirekisteriin
merkityt henkilötunnukset sellaiseen muotoon, ettei niiden
perusteella voida tunnistaa yksittäisiä henkilöitä.
Perustuslakivaliokunta katsoo, että olisi aiheellista harkita
velvollisuuden ulottamista koskemaan muitakin rekistereitä.
Tämä tarkoittaisi henkilötunnusten muuttamista
tunnistamattomaan muotoon sairaanhoitopiirien ylläpitämissä alueellisissa
lääkkeille erityisen vastustuskykyisten mikrobien
kantajien rekistereissä. Näiden rekistereiden
käyttötarkoituksen kannalta on välttämätöntä,
että sairaalaan hoitoon otettava potilas pystytään
yksilöimään, jotta voidaan varmuudella
todeta juuri kyseisen potilaan olevan taudinkantaja. Henkilön
tunnistaminen on edellytys oikea-aikaisten eristystoimien ja tutkimusten
käynnistämiselle. Koska rekisteröidyn
yksiselitteinen yksilöiminen on tärkeää laissa
säädetyn tehtävän suorittamiseksi,
sosiaali- ja terveysvaliokunta ei tältä osin ehdota
säännökseen muutosta.