Perustelut
Tupakkatuotteiden tuonti matkatavarana omaan käyttöön muista
EU:n jäsenvaltioista on ollut rajoituksitta mahdollista vuoden 2004
alusta siten, että tuonnista ei tarvitse maksaa Suomessa
tupakkaveroa. Uusista jäsenvaltioista tapahtuvalle matkustajatuonnille
on kuitenkin enintään vuoden 2009 loppuun säilytetty
määrälliset rajoitukset. Nämä valmisteverotuslaissa
säädetyt tuontirajoitukset tulee viimeistään
vuoden 2009 aikana poistaa, jolloin tupakkatuotteiden tuonti matkatavarana
ja salakuljetus jälleenmyyntiä varten uhkaavat
lisääntyä huomattavasti erityisesti Baltian
maista.
Esityksen yhteiskuntapoliittinen tavoite on perustelujen mukaan
se, ettei tupakkalain mukaisesti suomeksi ja ruotsiksi merkittyjen
tupakkatuotteiden osuus kaikista kulutetuista tupakkatuotteista
nykyisestä merkittävästi vähene. Keinoina
tavoitteen saavuttamiseksi ehdotetaan määrällisiä rajoituksia
muiden kuin säädetyllä tavalla merkittyjen
tuotteiden maahantuonnille ja hallussapidolle omaa käyttöä varten.
Tupakkatuotteiden pakkausmerkinnöistä säädetään
tupakkatuotedirektiivissä. Direktiivin 5 artiklan 6 kohdan
mukaan varoitusten ja merkintöjen tekstit on painettava
sen jäsenvaltion virallisilla kielillä, jossa
tuote saatetaan markkinoille. Hallituksen esityksessä on
todettu, että tupakkatuotteiden vaarallisuudesta kertova
terveysviestintä uhkaa vaarantua ja tupakkasäädösten vaikuttavuus
vähentyä, jos matkatavarana ja salakuljetettuna
tuotujen tupakkatuotteiden osuus nousee nykyisestä 18 prosentista.
Suomen ja naapurimaiden väliset hintaerot voivat lisätä tuontia
merkittävästi verottoman matkustajatuonnin rajoitusten poistuessa. Valiokunta
toteaa, että matkustajien kannalta esimerkiksi ne määrälliset
rajoitukset, jotka koskevat tuontia Baltian maista matkatavarana,
säilyisivät lainmuutoksessa käytännössä lähes
ennallaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää ehdotettujen määrällisten
rajoitusten asettamista tupakkatuotteiden maahantuonnille yhtenä terveyspoliittisesti
tarkoituksenmukaisena keinona tupakoinnin vähentämisessä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan lisäksi
erilaisten tupakkatuotteiden samanaikaisen maahantuonnin rajoittamista
siten, että tuotteiden prosentuaalinen osuus säädettävistä enimmäismääristä on
enintään sata. Lakiehdotuksen mukaan myös
tupakkatuotteiden maahantuonnin enimmäismäärät
ylittävä hallussapito säädettäisiin
tupakkatuoterikkomuksena rangaistavaksi.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että tuonnin
ja hallussapidon rajoittaminen varoitusmerkintöjen kielen
perusteella on keinotekoinen. Kun säännösten
noudattamatta jättämiseen on liitetty rangaistusuhka,
muodostuu sääntely kokonaisuutena arvioiden suhteettomaksi
sillä tavoiteltavaan päämäärään
nähden. Perustuslakivaliokunta katsoo, että ehdotetun
maahantuontia koskevan sääntelyn ja siihen liittyvän
kriminalisoinnin soveltamisalaa on selvennettävä,
jotta lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Lisäksi perustuslakivaliokunnan mukaan on ehdotettu hallussapidon
kriminalisointi poistettava lakiehdotuksesta, jotta se voidaan käsitellä tavallisen
lain
säätämisjärjestyksessä.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan lain voimaantulo riippuu
erityisesti Virossa toteutettavista tupakkaveron korotuksista ja
niiden vaikutuksista tupakan hintaan. Perustuslakivaliokunta toteaa,
että tällöin Suomen lainsäädännön
voimaantulo jäisi asiallisesti riippumaan Viron tupakkatuotteiden
markkinoiden kehityksestä. Perustuslakivaliokunnan mielestä tämänkaltainen
seikka ei muodosta perustuslain 79 §:n 3 momentissa tarkoitettua
erityistä syytä säätää lain
voimaantulosta asetuksella. Myös lakiehdotuksen voimaantulosäännös
on perustuslakivaliokunnan mukaan muutettava tavanomaiseksi, jotta
lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain
säätämisjärjestyksessä.
Sosiaali- ja terveysministeriö on perustuslakivaliokunnan
lausunnon johdosta sosiaali- ja terveysvaliokunnalle antamassaan
kirjelmässä katsonut, että maahantuontia
koskevaa rajoitusta voidaan selventää säätämällä eri
tuotteille itsenäiset tuontirajoitukset. Matkustajan on
tällöin helpompi huolehtia siitä, ettei
tupakkatuotteiden tuonnin sallittu enimmäismäärä ylity
ja ettei hän syyllisty tupakkatuoterikkomukseen. Ministeriö katsoo
lisäksi, että hallussapidon kriminalisointi voidaan
poistaa ja lakiehdotuksen voimaantulo muuttaa tavanomaiseksi eikä asetuksella
säädettäväksi. Sosiaali- ja
terveysvaliokunta ehdottaa lakiehdotuksen muuttamista ministeriön
esittämällä tavalla. Valiokunta ehdottaa
lisäksi lakiteknisiä korjauksia lain 7 §:n
3 momenttiin ja 25 a §:ään.
Yksityiskohtaiset perustelut
7 §.
Valiokunta ehdottaa 3 momentin lakiteknistä korjaamista
tupakkatuotteiden tunnistamista ja jäljittämistä koskevien
tietojen osalta.
7 b §.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi
perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta. Valiokunta ehdottaa,
että säännöksessä mainittujen tupakkatuotteiden
maahantuonnille säädetään itsenäiset
tuontirajoitukset ja että hallussapidon määrälliset
rajoitukset poistetaan säännöksestä.
25 a §.
Valiokunta ehdottaa, että säännökseen tehdään
valtion kunnille maksettavia korvauksia koskeva lakitekninen korjaus,
joka liittyy 20.3.2009 voimaan tulleeseen tupakkalain muutokseen
(132/2009).
31 e §.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi
perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
ehdottaa, että pykälästä poistetaan
tupakkatuotteiden hallussapidon rangaistavuus.
Voimaantulosäännös.
Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitetyistä syistä voimaantulosäännöksen
muuttamista tavanomaiseksi. Valiokunta ehdottaa lisäksi,
että ehdotetut lakitekniset korjaukset voidaan saattaa
voimaan jo ennen maahantuonnin rajoitusten voimaantuloa.