Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta toteaa, että esitys selkeyttää asumiseen
perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamista.
Uudistuksella laki saatetaan nykyistä paremmin vastaamaan
kansainvälistymisen ja lisääntyneen liikkuvuuden
asettamia vaatimuksia. Lainsäädäntö selkeytyy,
koska soveltamisalalaki koskisi entistä suurempaa osaa Kansaneläkelaitoksen
toimeenpanemaa asumisperusteista sosiaaliturvalainsäädäntöä.
Samalla myös lain toimeenpano helpottuu, kun aiemman hakemusmenettelyn
sijasta useissa tilanteissa Suomen sosiaaliturvan soveltaminen ratkeaa suoraan
lain nojalla.
Valiokunta toteaa, etteivät ehdotetut muutokset vaikuta
henkilön oikeuteen saada julkisia sosiaali- ja terveyspalveluja,
sillä oikeus niihin ratkaistaan jatkossakin kotikuntalain,
EY-säännösten ja sosiaaliturvasopimusten
perusteella.
Opiskelijoiden asema
Ehdotetun soveltamisalalain 3 a §:n 3 momentin mukaan
henkilön ei voida katsoa muuttavan Suomeen vakinaisesti
asumaan, jos hän muuttaa maahan yksinomaan opiskelutarkoituksessa. Säännös
merkitsisi, etteivät opiskelijat kuuluisi soveltamisalalain
1 §:ssä tarkoitetun asumiseen perustuvan sosiaaliturvan
piiriin. Opiskelijoilla ei olisi oikeutta esimerkiksi kansaneläkkeeseen, perhe-eläkkeeseen,
lapsilisään, äitiysavustukseen,
asumistukeen, lapsen hoitotukeen, vammaistukeen eikä maahanmuuttajan
erityistukeen. Lain 2 a §:n mukaan opiskelijalla tarkoitettaisiin
henkilöä, joka on ammatillisessa tai tutkintoon
johtavassa koulutuksessa.
Ehdotuksen lähtökohtana on, että opiskelun takia
maahan tuleminen on luonteeltaan tilapäistä ja
että opiskelijan sosiaaliturva opiskelun ajan säilyy
yleensä hänen kotimaassaan. Suomeen tulevien opiskelijoiden
pääseminen asumiseen perustuvan sosiaaliturvan
piiriin ratkaistaan nykyisin sen mukaan, onko henkilö Suomessa
asuva. Vakiintuneen soveltamiskäytännön
mukaan opiskelijoiden oleskelua pidetään yleensä tilapäisenä eikä heidän
katsota asuvan Suomessa soveltamisalalain tarkoittamalla tavalla
eikä heillä siten ole oikeutta asumiseen perustuvaan sosiaaliturvaan.
Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että asumiseen
perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annettuun lakiin lisättäväksi
ehdotettu 3 a §:n 3 momentti ei ole sopusoinnussa perustuslain
19 §:n 2 momentin kanssa. Perustuslakivaliokunnan kannan
mukaan sääntelylle olisi oltava hyväksyttävä peruste. Valtiosääntöoikeudellisesti
hyväksyttävä peruste perustuslakivaliokunnan
mukaan olisi ainakin se, että ehdotus vastaa eurooppalaista
sääntelyä ja rakentuu siten tavallaan
vastavuoroisuuden varaan.
Yhteisölainsäädännössä opiskelijoiden
oleskeluoikeutta koskeva lainsäädäntö asettaa
oleskeluoikeuden edellytykseksi sairausvakuutuksen ja riittävät
varat oleskelua varten, jotta henkilöt eivät oleskelunsa
aikana joudu turvautumaan vastaanottavan jäsenvaltion sosiaaliturvajärjestelmään
(opiskelijoiden oleskeluoikeudesta annettu neuvoston direktiivi
93/96/ETY ja Euroopan parlamentin ja neuvoston
direktiivi Euroopan unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeudesta
liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella).
Euroopan unionin alueella jäsenvaltiosta toiseen liikkuviin
työntekijöihin, itsenäisiin ammatinharjoittajiin
ja heidän perheenjäseniinsä sovelletaan
sosiaaliturva-asetusta 1408/71 (neuvoston asetus sosiaaliturvajärjestelmien
soveltamisesta yhteisön alueella liikkuviin palkattuihin työntekijöihin,
itsenäisiin ammtinharjoittajiin ja heidän perheenjäseniinsä (ETY)
N:o 1408/71). Asetusta sovelletaan myös opiskelijoihin.
Asetuksen sovellettavaa lainsäädäntöä koskevat säännökset
eli lainvalintasäännökset eivät
kuitenkaan koske työelämän ulkopuolella
olevia opiskelijoita eivätkä määrää, minkä jäsenval-tion
lainsäädännön alaisuuteen opiskelija
kuuluu. Opiskelijan kuuluminen sosiaaliturvan piiriin ratkeaa siten
kansallisen lainsäädännön mukaan.
Usein kansallisen lainsäädännön
perusteella opiskelija pysyy työntekijän perheenjäsenenä kotimaansa
sosiaaliturvajärjestelmässä. Eräissä jäsenmaissa
on erityisjärjestelmiä opiskelijoille. Opiskelijoiden
kuuluminen kotimaansa sosiaaliturvaan noudattaa myös yhteisön
lainsäädännön periaatetta yhden
valtion lainsäädännön soveltamisesta.
Yhdenmukaisesti sen lähtökohdan kanssa, että opiskelijan
sosiaaliturvasta huolehtii hänen kotimaansa, soveltamisalalain
7 §:ssä säädetään Suomesta
ulkomaille lähtevien opiskelijoiden asemasta. Päätoimisesti
ulkomailla opiskelevat henkilöt voivat Kansaneläkelaitoksen
päätöksellä pysyä Suomen
asumisperusteisen sosiaaliturvan piirissä ulkomailla oleskelusta
huolimatta, jos heillä on kiinteät siteet Suomeen.
Suomeen tulevia opiskelijoita koskeva ehdotettu sääntely
noudattaa lähtökohdiltaan edellä kuvattua
eurooppalaista sääntelyä. Perustuslakivaliokunta
on katsonut sääntelyn vastaavuuden muodostavan
hyväksyttävän perusteen 3 a §:n
3 momentin mukaiselle sääntelylle.
Valiokunta huomauttaa, että sosiaaliturva-asetuksen
1408/71 mukaan opiskelijoilla on oikeus välttämättömään
sairaanhoitoon opiskelumaassaan. Ehdotettu 3 a §:n 3 momentin
säännös ei myöskään
estä opiskelijoita saamasta sosiaali- ja terveyspalveluja
sekä etuuksia, joiden saaminen perustuu siihen, että henkilöllä on
kotikuntalain tarkoittama kotikunta Suomessa. Tällöin
on kyse esimerkiksi julkisista terveyspalveluista, lasten päivähoidosta,
lasten kotihoidon tuesta ja elatustuesta.
Valiokunta toteaa vielä, että yksinomaan opiskelutarkoituksessa
maahan tulleen henkilön olosuhteet voivat muuttua opiskelun
aikana esimerkiksi avioliiton solmimisen, perheen perustamisen,
työnteon tai muun syyn johdosta siten, että hänet
katsotaan Suomessa asuvaksi opiskelustaan huolimatta.
Taiteilijoiden asema
Soveltamisalalain mukaan oikeus asumisperusteiseen sosiaaliturvaan on
yleensä vain Suomessa vakinaisesti asuvalla henkilöllä,
joka pääasiassa myös oleskelee Suomessa.
Oikeus sosiaaliturvaan yli vuoden ulkomailla oleskelevalla on vain
laissa erikseen mainituilla henkilöryhmillä. Hallituksen
esityksessä tällaisten henkilöiden määrää ehdotetaan
vähennettäväksi.
Soveltamisalalain 7 §:n tavoitteena on turvata sellaisten
henkilöiden sosiaaliturva, joiden työ tai opiskelu
edellyttää pitkäaikaista oleskelua ulkomailla.
Valiokunta on asian käsittelyn yhteydessä selvittänyt,
tulisiko apurahaa saavat taiteilijat lisätä 7 §:n
3 kohtaan henkilöryhmäksi, joihin sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamista hakemuksesta jatketaan yli vuoden ulkomailla oleskelun.
Opetusministeriön asettama taiteilijoiden työllistämisedellytyksiä ja
sosiaaliturvaa selvittänyt toimikunta (OPM 22:2000) on katsonut,
että ulkomailla apurahan turvin työskenteleviä taitelijoita
voidaan pitää samassa asemassa olevina kuin apurahalla
tieteellistä toimintaa harjoittavia henkilöitä.
Toimikunnan näkemyksen mukaan soveltamisalalain 7 §:ää tulisi
muuttaa siten, että sitä voidaan soveltaa taiteenharjoittajaan
samoin edellytyksin kuin tällä hetkellä tieteenharjoittajaan.
Asumisperusteista sosiaaliturvaa selvittänyt työryhmä (STM 2003:22)
ei kuitenkaan ehdottanut taiteilijoiden sisällyttämistä soveltamisalalain
7 §:ään.
Apurahansaajien sosiaaliturvaa on edelleen selvitetty sosiaali-
ja terveysministeriön työryhmässä,
joka on vastìkään jättänyt
ehdotuksensa (STM 2004:9). Työryhmä on ehdottanut
apurahansaajien työeläketurvan, työttömyysturvan, tapaturmaturvan
sekä sairausvakuutuksen järjestämisen
uudistamista. Ehdotuksesta annettavien lausuntojen perusteella on
tarkoitus valmistella asiaa koskevat lainmuutokset. Työryhmä ei
tosin ole ehdottanut soveltamisalalain muuttamista.
Valiokunta toteaa, että taiteenharjoittajien voidaan sinänsä katsoa jonkin verran
poik-keavan
lain 7 §:ssä luetelluista henkilöryhmistä lähinnä siten,
ettei taiteilijoilla yleensä ole selkeää työsopimukseen,
koulutuspaikkaan, tutkimussuunnitelmaan tai -sopimukseen rinnastettavaa
syytä oleskella maassa tiettyä ennalta sovittua
tai määrättyä aikaa, vaan heillä on
vapaampi mahdollisuus valita työskentelypaikkansa. Valiokunta
pitää kuitenkin välttämättömänä,
että soveltamisalalain muutostarvetta arvioidaan vielä uudelleen
samassa yhteydessä, kun apurahansaajien muut sosiaaliturvaa
koskevat lainmuutokset valmistellaan. Valiokunta ehdottaa asiasta
lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain muuttamisesta
2 a §.
Määritelmät.
Valiokunta ehdottaa työntekijää koskevan
määritelmän muuttamista siten, että työntekijäin
eläkelain 1 d §:ssä tarkoitetut yrityksen
osaomistajat, jotka työskentelevät yrityksessä,
sisältyvät työntekijän määritelmään
ja pysyvät siten lain soveltamisalan piirissä.
Valiokunta ehdottaa pykälän 10 kohdan viittaussäännoksen
teknistä tarkistamista uuden ulkomaalaislain voimaantulon
johdosta.
3 a §. Suomeen muuttaminen ja 4 §. Oleskelu ulkomailla.
Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota
mainittujen lainkohtien sisältämään
harkinnanvaraisuuteen viittaavaan voidaan-ilmaisuun. Perusoikeusnäkökulmasta
valiokunta on pitänyt ehdottomasti asianmukaisempana kirjoittaa
säännökset ilman harkinnanvaraisuuteen
viittavaa ilmaisua. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa säännösten
muuttamista perustuslakivaliokunnan kannan mukaisesti.
Voimaantulosäännös.
Lait on ehdotettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta
2005. Esityksen perusteluissa ehdotetun mukaisesti valiokunta ehdottaa,
että lain 2 §:n 1—3 kohta ja 3 b § tulisivat
kuitenkin voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun
laki on vahvistettu. Valiokunta ehdottaa tästä syystä 4
momentin muuttamista siten, että kaikki ennen mainittujen
lainkohtien voimaantuloa annetut päätökset
jäävät voimaan, vaikka henkilöt
muutoksen jälkeen eivät olisi vakuutettuja.
5. Laki sairasvakuutuslain muuttamisesta
2 §.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentissa olevan
työntekijän määritelmän
muuttamista vastaavalla tavalla kuin edellä on ehdotettu
ensimmäisen lakiehdotuksen 2 a §:n osalta.
14. Laki kuntoutusrahalain 1 ja 2 §:n muuttamisesta
1 §. Soveltamisala.
Valiokunta ehdottaa pykälän sanonnallista
selkeyttämistä.