Yleisperustelut
         
         Hallituksen esitysten perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esityksiä tarpeellisina
            ja tarkoituksenmukaisina. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Hallituksen esityksellä sairausvakuutuslakia selkeytetään
            osana toimeentuloturvaa koskevan lainsäädännön
            selkeyttämistavoitetta. Sairausvakuutuslain säännökset
            ovat merkittäviä muun muassa perustoimeentulon
            ja riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamisen
            sekä väestön terveyden edistämisen
            ja lasten hyvinvoinnin turvaamisen kannalta. Perustuslakivaliokunta
            on lausunnossaan laajasti käsitellyt sairausvakuutuslain
            turvajärjestelmän merkitystä valtiosääntöoikeudellisesta
            näkökulmasta. Ehdotetulla kokonaisuudistuksella
            ei ole tarkoitus merkittävästi puuttua nykyisen
            turvajärjestelmän perussisältöön
            vaan saattaa sen säännökset perustuslain edellyttämälle
            säädöstasolle ja selkeyttää lain kirjoitustapaa. 
         
         
         Hallituksen esityksessä sairausvakuutuslaiksi ei ole
            sellaisia korvaus- tai etuusjärjestelmää koskevia
            muutoksia, jotka lisäisivät sairausvakuutuksen
            kustannuksia. Täydentävässä esityksessä hallitus
            on esittänyt lisäpanostuksia sai-rausvakuutuslain
            mukaisiin etuuksiin. Täydentävässä esityksessä päivärahaetuuksien
            vähimmäismäärää korotettaisiin
            ja lyhytkestoisissa työsuhteissa työllistyneiden
            vakuutettujen päivärahaetuuksien määräytymisperusteita
            muutettaisiin siten, että etuuksien taso paranee. Lisäksi matkakustannusten
            korvaamista muutettaisiin matkojen yhdistelyä tukevaksi.
            Täydentävän esityksen päivärahaetuuksien
            ja vuosilomakustannuskorvausten muutokset lisäisivät
            valtion menoja yhteensä 18,8 miljoonaa euroa vuonna 2005. 
         
         
         Valiokunnan tietoon on asian käsittelyn yh-teydessä tuotu
            useita sairausvakuutusjärjestelmän kehittämisehdotuksia,
            joiden toteuttaminen merkitsisi  sairausvakuutuksen  kustannusten
            lisäämistä.  Ehdotukset  ovat  koskeneet
            muun muassa hoidon korvattavuutta, lääkärin-
            ja hammaslääkärinpalkkioiden taksoja,
            lääkekorvauksia sekä yksityisen ja julkisen
            terveydenhuollon välisen vastuunjaon muuttamista. Tällaisten
            ehdotusten toteuttamisella olisi vaikutusta sairausvakuutuksen rahoitukseen.
            Hallitusohjelman mukaisesti sairausvakuutusjärjestelmän
            rahoituksen uudistus on parhaillaan valmisteltavana yhdessä työmarkkinajärjestöjen
            kanssa. Valiokunta toteaa, että järjestelmän
            tarkoituksenmukaisuutta edellä mainittujen seikkojen suhteen on
            vakuutettujen etujen ja sairausvakuutusjärjestelmän
            kustannusten kannalta tarpeen jatkossa selvittää.
         
         
         Julkisen terveydenhuollon ja sairausvakuutuslain mukaisten
            korvausten rajapinta
         
         
         Esityksen tarkoituksena on selkiyttää sitä,
            mitkä julkisesta terveydenhuollosta määrätyt
            tutkimukset, hoidot ja lääkkeet eivät
            kuulu sairausvakuutuslain mukaisten korvausten piiriin. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan kunnallisessa terveydenhuollossa ei ole
            kaikissa tapauksissa noudatettu säännöksiä ja
            vakiintunutta käytäntöä. Tämä on
            johtanut esimerkiksi tilanteisiin, joissa potilas on joutunut kokonaisuudessaan
            kustantamaan lääkärin määräämät
            potilaalle välttämättömät
            tutkimukset ja lääkkeet saamatta niistä korvausta
            julkisesta terveydenhuollosta tai sairausvakuutuksesta. Eduskunnan
            oikeusasiamies ei antamissaan kanteluratkaisuissa ole pitänyt
            tätä hyväksyttävänä ihmisten
            yhdenvertaisen kohtelun kannalta ja on esittänyt sosiaali-
            ja terveysministeriölle sairausvakuutuslain selkeyttämistä näiltä osin.
         
         
         Hallituksen esityksen lähtökohtana on, että lääkkeet,
            joiden käyttö edellyttää terveydenhuollon
            ammattihenkilön toimenpiteitä ja valvontaa ja
            jotka annetaan kunnallisen terveydenhuollon tiloissa, ovat sellaisia
            annettavaan hoitoon kuuluvia aineita, joiden tulee kuulua hoitokokonaisuuteen
            ja siitä suoritettavaan asiakasmaksuun. Valiokunta pitää rajausta
            perusteltuna potilaiden yhdenvertaisuuden ja kustannusvastuun selkeyttämisen
            kannalta. Valiokunta toteaa kuitenkin, että tällaiset
            rajanvedot ovat joissakin tapauksissa ongelmallisia sen vuoksi,
            että ne voivat aiheuttaa kannustimia kustannusten siirtämiseen
            yhdeltä julkisen sektorin rahoittajalta toiselle myös
            tavalla, joka ei ole perusteltua kokonaistaloudellisuuden tai hoidon
            tuloksellisuuden kannalta. Näitä ongelmia olisi
            valiokunnan käsityksen mukaan ensisijaisesti pyrittävä ratkaisemaan
            kehittämällä terveydenhuollon rahoitusjärjestelmää.
            Valiokunta pitää kuitenkin välttämättömänä,
            että sosiaali- ja terveysministeriö pikaisesti
            selvittää, pitäisikö kunnallisen
            terveydenhuollon ja sairausvakuutuksen rajanvetoa edelleen selkeyttää,
            jotta perusteeton kustannusten siirto estyisi. Valiokunta ehdottaa
            asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).
            
         
         
         Valiokunnan tietoon on saatettu, että esimerkiksi reumahoidossa
            käytettävien lääkkeiden valintaan
            on käytännössä vaikuttanut se,
            mitä kautta lääkekustannusten rahoitus
            on toteutettu. Rahoitustavalla voi tätä kautta
            olla vaikutusta yksittäisen lääkkeen
            hintaan ja siten yhteiskunnalle aiheutuviin kokonaiskustannuksiin.
            Valiokunta ei kuitenkaan pidä tarkoituksenmukaisena poikkeussäännösten
            laatimista yksittäisten lääkkeiden hintatilanteeseen
            perustuen. Valiokunta korostaa, että lääkkeen
            valinnan tulisi perustua hoidollisiin seikkoihin ja yleisesti hyväksyttyihin
            hoito-ohjeisiin eikä esimerkiksi lääkkeen
            antotavasta johtuvaan kustannusten siirtämiseen sairausvakuutukselle.
            Lääkkeiden aiheuttamat sairausvakuutusmenot ovat
            jatkuvasti kasvaneet. Lääkekorvausjärjestelmän
            uudistaminen on kirjattu hallitusohjelmaan, ja sitä koskeva hallituksen
            esitys on valiokunnan saaman selvityksen mukaan tarkoitus antaa
            eduskunnalle kevätistuntokaudella 2005. 
         
         
         Useiden eri ammattiryhmien taholta on tuotu valiokunnan tietoon
            hoidon korvattavuuden laajentamista koskevia ehdotuksia. Tällaisia
            ammattiryhmiä ovat esimerkiksi ravitsemusterapeutit, jalkojenhoitajat,
            osteopaatit, suuhygienistit ja psykologit. Valiokunta toteaa, että hoidon
            korvattavuuden laajentamisella on suora vaikutus sairausvakuutuksen
            rahoitustarpeeseen. Valiokunta korostaa tässä yhteydessä,
            että hoidon korvattavuus tulee ratkaista ennen muuta hoidon
            vaikuttavuuden, lääketieteellisen tarkoituksenmukaisuuden
            ja ehkäisevän vaikutuksen perusteella. Valiokunta
            toteaa, että eri ammattiryhmien sisällyttämistä sairausvakuutuslaissa
            tarkoitettujen ammattihenkilöiden luetteloon on tarpeen
            arvioida uudelleen.
         
         
         Matkakustannusten korvaukset
         
         Myös  matkakustannusten korvausten suhteen on
            valiokunnan tietoon tuotu muutosesityksiä, jotka merkitsisivät
            sairausvakuutuskustannusten kasvamista  nykyisestään.
            Valiokunta ei ole pitänyt niiden toteuttamista mahdollisena
            tämän asian käsittelyn yhteydessä.
            Hallituksen esityksessä HE 166/2004 vp on esitetty
            yhdistettäväksi sairausvakuutuslain ja kansaneläkelaitoksen järjestämästä kuntoutuksesta
            annetun lain mukaiset matkojen omavastuut sekä kertaomavastuun
            että vuotuisen omavastuuosuuden kohdalla. Valiokunta pitää esitystä tarkoituksenmukaisena
            ja katsoo, että omavastuiden yhdistäminen edellyttää myös
            sairausvakuutuslain muutosta. 
         
         
         Vakuutetun ulkomaille tai ulkomailla tekemän matkan
            kustannukset on rajattu sairausvakuutuskorvauksen ulkopuolelle.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan voimassa olevan käytännön
            mukaan ulkomailta hankittujen ostopalvelujen kohdalla hoidon ostaja
            on kustantanut paitsi hoidon myös siihen liittyvät
            matkat. Valiokunta pitää tätä käytäntöä jatkossakin asianmukaisena.
            Matkakustannusten korvausvastuun siirtäminen sairausvakuutuksen
            vastuulle aiheuttaisi tältä osin kustannusvastuun
            siirtämistä osittain myös yksittäisten
            potilaiden kannettavaksi. Valiokunta pitää hallituksen
            esitystä tältä osin tarkoituksenmukaisena. 
         
         
         Täydentävässä esityksessä 4
            luvun 5 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi,
            että vakuutetun matkakustannukset korvataan erityisajoneuvon
            käytöstä aiheutuneiden kustannusten perusteella, jos
            vakuutetun sairaus tai liikenneolosuhteet edellyttävät
            erityisajoneuvon käyttöä. Vakuutetun
            vammaa ei mainita lainkohdassa.
         
         
         Hallituksen esityksessä HE 166/2004 vp ehdotetaan,
            että matkojen yhdistelyä ei sovelleta vaikeavammaisen
            lääkinnällisen kuntoutuksen matkoihin,
            mistä seuraa oikeus erityisajoneuvon käyttöön.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sairausvakuutuslain vakiintuneessa
            soveltamiskäytännössä vakuutetun
            vamma on sairauden lisäksi otettu huomioon harkittaessa
            erityisajoneuvon käytön tarvetta. Valiokunta ehdottaa 4
            luvun 5 §:ää selkeytettäväksi
            tältä osin. Valiokunta toteaa, että matkakustannusten
            korvausten ja matkojen yhdistelemisen toteutumista on erityisesti
            seurattava ja arvioitava, miten uudistetuilla säännöksillä päästään
            asetettuun tavoitteeseen kustannusten kasvun hillitsemisestä asiakaspalvelua
            heikentämättä.
         
         
         Sairauspäivärahat
         
         Täydentävässä esityksessä vähimmäismääräiseen
            päivärahaetuuteen ehdotetaan hallitusohjelman
            mukaisesti tehtäväksi tasokorotus. Korotuksen
            kustannusvaikutus olisi 14,8 miljoonaa euroa vuonna 2005. Valiokunta
            pitää ensisijaisten etuuksien korottamista myönteisenä lapsiperheiden
            ja pienimmällä sairauspäivärahalla olevien
            aseman parantamisen kannalta. Tasokorotus on tärkeä myös
            sen vuoksi, että se vähentää tarvetta
            viimesijaiseen turvaan eli toimeentulotukeen. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan sairauspäivärahan
            55 päivän omavastuuajan yhteydessä todennut,
            että julkiselle vallalle perustuslain 22 §:ssä säädetty
            velvollisuus turvata perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen
            samoin kuin uudistetun Euroopan sosiaalisen peruskirjan määräys
            sopimuspuolten pyrkimyksestä asteittain nostaa sosiaaliturvajärjestelmänsä tasoa
            puoltavat ehdotetun 55 päivän omavastuuajan lyhentämistä.
            Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että omavastuuajan
            lyhentämiseen tulee jatkossa pyrkiä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on käsitellyt lausunnossaan  300  päivän
            enimmäisajan jälkeen sairauspäivärahan
            saamisen edellytyksenä olevaa 12 kuukauden työkykyisyyttä.
            Perustuslakivaliokunta korosti lausunnossaan painokkaasti sitä,
            että sairausvakuutuslain ja työttömyysturvalain
            säännöksiä on käytännön
            tilanteissa välttämätöntä soveltaa
            tavalla, jolla varmistetaan henkilön pysyminen perustoimeentuloturvan
            piirissä myös etuusjärjestelmästä toiseen
            siirtymistä merkitsevän välivaiheen aikana.
            Perustuslakivaliokunnan mielestä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
            on arvioitava, onko työttömyysturvaan perustuva
            sääntely tarkoituksenmukainen tapa huolehtia vakuutettujen
            oikeuksien toteutumisesta pitkään jatkuvan sairauden
            aikana. 
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että työttömyysturvalakiin
            tehdyllä muutoksella, joka mahdollistaa työttömyysetuuden
            maksamisen vakuutetulle, jolla on työsuhde voimassa, mutta
            jolle työnantajalla ei ole tarjota terveydentilaan soveltuvaa
            työtä, on pyritty estämään
            vakuutetun jääminen ilman ensisijaista sosiaaliturvaa.
            Vaikka vakuutettu olisi saanut enimmäisajan sairauspäivärahaa,
            työkyvyttömyyseläkkeen hakeminen ehkäisee
            väliinputoamistilanteen, koska vakuutetulla on oikeus työttömyysturvaetuuteen,
            jos eläkehakemus on vireillä tai hylätty.
            Nyt annetulla hallituksen esityksellä parannetaan vakuutetun
            mahdollisuuksia pysyä sairausvakuutusjärjestelmän
            piirissä, koska työkykyisyysaikaan rinnastetaan
            myös aika, jona henkilö on ollut oikeutettu työttömyysturvalain mukaiseen
            etuuteen edellä tarkoitetun työttömyysturvalain
            säännöksen nojalla. Valiokunta pitää olennaisen
            tärkeänä sitä, että väliinputoamistilanteet
            estetään perustuslakivaliokunnan esittämällä tavalla
            käytännön soveltamistilanteissa. Järjestelmän
            toimivuuden kannalta on jatkossa syytä selvittää mahdollisuudet
            turvata pitkäaikaisen sairauden aikainen toimeentulo muun kuin
            työttömyysturvajärjestelmän
            kautta. 
         
         
         Vanhempainpäivärahat
         
         Valiokunnan käsiteltävinä olleissa
            aloitteissa on esitetty vanhempainpäivärahojen
            korottamista, niiden saamisperusteiden väljentämistä sekä muun
            muassa adoptiovanhempien aseman parantamista. Valiokunta  toteaa,  että lapsiperheiden
            toimeentuloedellytyksiä  tarkastellaan parhaillaan
            sosiaalialan kehittämishankkeen yhteydessä. Valmisteilla
            on kokonaisselvitys lapsiperheiden taloudellisesta tilanteesta ottaen
            huomioon sosiaalietuuksien sekä tulojen, palveluiden, maksujen,
            verojen ja perhevapaiden yhteisvaikutus. Tavoitteena on tuottaa
            sellaista tietoa, jonka perusteella voidaan parantaa lapsiperheiden
            hyvinvointia ja taloudellista asemaa.
         
         
         Erityishoitoraha
         
         Erityishoitorahamenot olivat yhteensä 2,8 miljoonaa
            euroa vuonna 2002. Yli 150 päivältä etuutta  maksettiin
            noin yhdelle prosentille etuuden   saajista.  Hallituksen  esityksen  10  luvun 3
            §:ään
            sisältyviä täsmennyksiä sen
            suhteen, milloin erityishoitorahaa voidaan maksaa yli 150 päivältä,
            on perusteltu sillä, että erityishoitoraha on
            pääsääntöisesti tarkoitettu
            korvaamaan lyhytkestoista ansionmenetystä. Esityksessä ei
            ole ehdotettu säädettäväksi
            ehdotonta enimmäismaksuaikaa. Maksuaika voisi olla ehdotuksen
            mukaan pidempi esimerkiksi silloin, jos lapsen vaikeaan sairauteen
            liittyvän hoidon toteuttaminen edellyttäisi vakuutetun
            jatkuvaa läsnäoloa. Myös esimerkiksi
            sairauden pahentuminen tai nopeaa reagointia edellyttävät
            hengenvaaralliset hoidot olisivat pidennysperusteita. 
         
         
         Valiokunta  pitää  lakiehdotusta
            erityisesti asiassa ilmenneiden epäyhtenäisten
            käytäntöjen vähentämisen
            vuoksi tarpeellisena. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että vanhempien mahdollisuudet osallistua lapsen sairaudesta
            tai vammasta johtuvaan tarpeelliseen hoitoon tulevat turvatuiksi. Ehdotukseen
            sisältyvät enimmäismaksuajat koskevat
            erityishoitorahan maksamista saman sairauden perusteella. Valiokunta
            korostaa, että samana sairautena ei esityksen perustelujen
            mukaan pidettäisi tilannetta, jossa lapsella puhkeaa aiempi
            sairaus uudelleen, tai tilannetta, jossa on kyse saman sairauden
            aktiivisesta uudesta hoitovaiheesta. Tällöin kyseessä olisi
            uusi tilanne, joka oikeuttaisi hoitorahaan aiemmin maksetun erityishoitorahan
            kestosta riippumatta.
         
         
         Työpaikkakassat
         
         Työpaikkakassoille on 16 luvun 1 §:n 1 momentin
            nojalla annettu oikeus toimia korvausten ja etuuksien antajana jäsenilleen.
            Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että kysymys
            on perustuslaissa tarkoitetun julkisen hallintotehtävän
            antamisesta muulle kuin viranomaiselle, mikä tässä tapauksessa
            on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi. Perustuslakivaliokunta
            on kuitenkin todennut, että asian jatkokäsittelyssä on
            selvitettävä hallinnon yleislakien noudattaminen
            työpaikkakassoissa ja että asioita käsittelevät
            toimivat virkavastuulla. 
         
         
         Hallintolain 2 §:n nojalla työpaikkakassat ovat
            velvollisia noudattamaan kyseistä lakia julkista tehtävää hoitaessaan.
            Työpaikkakassoista tehdyt kantelut tutkii perustuslain
            108 §:n nojalla oikeuskansleri ja 109 §:n nojalla
            eduskunnan oikeusasiamies. Työpaikkakassat ovat velvollisia
            noudattamaan myös kielilakia (423/2003) sen 24 §:n
            nojalla, samoin työpaikkakassat ovat velvollisia noudattamaan
            saamen kielilakia (1086/2003) soveltuvin osin. Tältä osin
            työpaikkakassoja koskeva säätely kuitenkin
            perustuu vakuutuskassalakiin (1164/1992). 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1 luvun 2 §. Lain soveltamisala
         
         Valiokunta ehdottaa, että pykälässä otetaan
            huomioon hallituksen esityksen antamisen jälkeen lailla
            639/2004 sairausvakuutuslain soveltamisalaan tehdyt muutokset.
         
         
         Valiokunta ehdottaa lisäksi, että pykälään
            lisätään uusi 6 momentti, jossa säädettäisiin
            lain soveltamisesta Ahvenanmaan maakunnan järjestämään
            hoitoon.
         
         
         1 luvun 4 §. Määritelmät
         
         Valiokunta ehdottaa säännökseen lisättäväksi työntekijän
            ja yrittäjän määritelmät,
            jotka on lisätty sairausvakuutuslakiin lailla 639/2004.
         
         
         2 luvun 4 §. Julkisen laitoshoidon määritelmä.
         
         Valiokunta ehdottaa 3 momentin asetuksenantovaltuutta täsmennettäväksi
            lakia tarkempien säännösten antamista
            tarkoittavaksi. Lisäksi ehdotetaan selkeytettäväksi
            momentin säännöstä kuntien ja
            Kansaneläkelaitoksen neuvottelu- ja lausuntomenettelystä,
            kun on tarpeen selvittää, onko toiminta avo- vai
            laitoshoitoa. Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota
            säännöksen täsmentämistarpeeseen.
         
         
         2 luvun 6 §. Ulkomailla annettu hoito
         
         Valiokunta ehdottaa 2 momentin täsmentämistä, koska
            vakuutetuilla on oikeus saada Suomesta korvausta siltä osin
            kuin sairausvakuutuslain mukainen korvaus ylittää vakuutetulle
            muun valtion järjestelmän mukaisesti maksettavan korvauksen.
         
         
         3 luvun 6 §. Sairaanhoitokorvauksen enimmäismäärä ja
            perusteet sekä korvaustaksan vahvistaminen
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että 1
            momentissa sosiaali- ja terveysministeriölle ehdotettu
            valtuus lääkärin- ja hammaslääkärinpalkkioiden
            perusteiden säätämisestä on asiallisesti
            täysin avoin. Perustuslakivaliokunta piti tavallisen lain
            säätämisjärjestyksen edellytyksenä sitä,
            että valtuuden käyttö sidotaan ehdotettua
            täsmällisemmillä säännöksillä.
            Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa 2 momenttia täsmennettäväksi
            siten, että korvaustaksojen perusteet ja vahvistettavat
            korvaustaksat perustuvat tutkimus- ja hoitotoimenpiteen laatuun,
            sen vaatimaan työhön ja aiheuttamaan kustannukseen,
            korvattavan palvelun hoidolliseen arvoon sekä korvauksiin
            käytettävissä oleviin varoihin. Lisäksi
            valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten,
            että korvaustaksojen perusteista ja enimmäismääristä säädettäisiin
            valtioneuvoston eikä ministeriön asetuksella.
         
         
         4 luvun 5 §. Korvattava matkustustapa
         
         Valiokunta ehdottaa 2 momenttia täydennettäväksi
            siten, että erityisajoneuvon käytön perusteena
            voisi olla myös vakuutetun vaikea vamma. Vakuutetun vaikealla
            vammalla tarkoitettaisiin esimerkiksi tilannetta, jossa vakuutettu
            on kansaneläkelaitoksen järjestämästä kuntoutuksesta annetun
            lain (910/1991) 3 §:n 1 momentissa säädetyt
            edellytykset täyttävä vaikeavammainen henkilö. 
         
         
         4 luvun 6 §. Sairaankuljetus
         
         Valiokunta ehdottaa 2 momentista poistettavaksi viittauksen
            sairaankuljetusasetukseen. Perustuslakivaliokunta on todennut, ettei
            viittaus ole säädösten hierarkkisten
            suhteiden vuoksi asianmukaista.
         
         
         4 luvun 7 §. Korvauksen määrä ja
            omavastuuosuus
         
         
         Eduskunnassa käsiteltävänä olevassa
            hallituksen esityksessä HE 166/2004 vp on ehdotettu
            yhdistettäväksi sairausvakuutuslain ja Kansaneläkelaitoksen
            järjestämästä kuntoutuksesta
            annetun lain mukaisten matkojen omavastuut. Uudistus on ehdotettu
            tulevaksi voimaan samanaikaisesti nyt käsiteltävänä olevan
            lakiehdotuksen kanssa. Valiokunnan käsityksen mukaan tämä edellyttää myös
            sairausvakuutuslain muuttamista. Valiokunta ehdottaa 2 momentin
            muotoilemista siten, että vuotuiseen omavastuuseen voidaan
            lukea edellä mainitut matkakustannukset. 
         
         
         4 luvun 8 §. Matkakustannusten korvauksen peruste
            ja korvaustaksan vahvistaminen
         
         
         Valiokunta ehdottaa 2 momentissa olevan viit-taussäännöksen
            korjaamista ja 3 momentin täsmentämistä perustuslakivaliokunnan
            lausunnon mukaisesti lakia tarkempien säännösten
            antamista tarkoittaviksi. 
         
         
         5 luvun 1 §. Korvattava lääke
         
         Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti
            2 momentista poistettavaksi viittauksen lakia alemmanasteiseen säädökseen
            ja valtuussäännöksen muuttamista lakia
            tarkempien säännösten antamista koskevaksi.
         
         
         5 luvun 5 §. Erityisperustein korvattava lääke
         
         Valiokunta ehdottaa 2 momentin valtuussäännöksen
            täsmentämistä siten, että siinä viitataan lääketieteellisiin
            perusteisiin ja niiden pohjalta vakaviksi tai vaikeiksi arvioituihin
            sairauksiin. Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti momentti
            on myös täsmennetty tarkoittamaan lakia tarkempien
            säännösten antamista.
         
         
         5 luvun 6 §. Erityiskorvaus
         
         Valiokunta ehdottaa 1 ja 3 momenttien valtuussäännösten
            täsmentämistä siten, että niissä viitataan
            lääketieteellisin perustein vaikeiksi ja pitkäaikaisiksi
            arvioitaviin sairauksiin. Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti
            momentti on myös täsmennetty tarkoittamaan lakia
            tarkempien säännösten antamista.
         
         
         5 luvun 7 §. Korvaus kliinisestä ravintovalmisteesta
            ja perusvoiteesta
         
         
         Valiokunta ehdottaa säännöksen täsmentämistä samoin
            perustein kuin edellä 5 ja 6 §:n kohdalla.
         
         
         5 luvun 9 §. Korvauksen peruste ja ostokerta
         
         Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti
            1 ja 2 momenteista korjattavaksi viittaukset lääkelain
            58 §:ssä tarkoitettuun lääketaksaan.
            Lisäksi valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon
            viitaten 4 momentin viimeisen virkkeen sanamuodon muuttamista.
         
         
         8 luvun 1 §. Sairauspäiväraha
         
         Valiokunta ehdottaa pykälään lisättäväksi
            uuden neljännen momentin, jossa säädettäisiin työnantajan
            oikeudesta saada korvauksena päivärahan ja sairausajan
            palkan erotus. Valiokunnan ehdotus vastaa voimassaolevan sairausvakuutuslain
            4 a §:n 3 momenttia.
         
         
         8 luvun 6 §. Sairauspäivärahan estävät
            etuudet
         
         
         Hallituksen esityksen tarkoituksena on ollut, että työeläkelakien
            mukaista työkyvyttömyyseläkettä  saavaa  ei  kohdella  eri  tavoin  kuin
            8 luvun 6 §:n mukaista täyttä kansaneläkelain
            mukaista työkyvyttömyyseläkettä saavaa
            tapauksissa, joissa vakuutettu on päivärahan enimmäisajan jälkeen
            työskennellyt 12 kuukauden ajan eläkettä saadessaan
            ja tulee oikeutetuksi eläkkeellä ollessa saatujen
            työtulojen perusteella laskettavaan sairauspäivärahaan.
            Valiokunta ehdottaa tämän vuoksi 3 momenttia täsmennettäväksi. 
         
         
         9 luvun 1 §. Oikeus vanhempainpäivärahaan
         
         Valiokunta ehdottaa 3 momentin sanamuotoa muutettavaksi siten,
            että säännöksessä ei
            käytetä avopuoliso-käsitettä.
         
         
         9 luvun 2 §. Äitiysraha
         
         Valiokunta ehdottaa 1 momentin korjaamista siten, että äitiysrahan
            edellytyksenä on voimassa olevan lain mukaisesti raskauden
            kestäminen vähintään 154 päivää eikä arkipäivää kuten
            esityksessä.
         
         
         10 luvun 1 §. Erityishoitoraha
         
         Valiokunta ehdottaa 1 momentin täsmentämistä siten,
            että erityishoitoraha olisi tarkoitettu korvaamaan paitsi
            lyhytaikaista myös tilapäistä ansionmenetystä.
         
         
         10 luvun 2 §. Erityishoitorahan maksamisen edellytykset
         
         Valiokunta ehdottaa 1 momentin täsmentämistä siten,
            että siinä mainittaisiin lyhytaikaisen lisäksi
            tilapäinen este tehdä työtä erityishoitorahan maksamisen
            edellytyksenä. Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti
            valiokunta ehdottaa 4 momentin asetuksenantovaltuuden täsmentämistä tarkempien
            säännösten antamista tarkoittavaksi.
         
         
         10 luvun 3 §. Erityishoitorahan maksaminen
         
         Valiokunta ehdottaa, että pykälään
            lisätään uusi 3 momentti, jonka perusteella
            valtioneuvosto voisi antaa tarkempia säännöksiä siitä,
            mitä on pidettävä painavana lääketieteellisenä syynä, jonka
            perusteella erityishoitorahaa maksetaan yli 150 arkipäivän
            ajalta. Valiokunta toteaa, että painavana lääketieteellisenä syynä on
            pidettävä esimerkiksi lapsen dialyysihoitoa, koska
            hoitoa saavat lapset ovat erityisen infektioherkkiä. Dialyysihoidon
            aikana lapset ovat riippuvaisia joko vanhemman suorittamasta jatkuvasta
            intensiivisestä dialyysihoidosta ja muista hoitotoimenpiteistä tai
            sairaalahoidosta.
         
         
         11 luvun 2 §. Työtulo
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti 3 momentin valtuussäännöstä ehdotetaan
            täsmennettäväksi.
         
         
         12 luvun 3 §. Sairauspäivärahan
            ensisijaisuusaika ja suhde työeläkelakien mukaiseen täyteen
            työkyvyttömyyseläkkeeseen
         
         
         Edellä 8 luvun 6 §:n muutoksen perusteluissa esitetyistä syistä valiokunta
            ehdottaa 4 momenttia täydennettäväksi. 
         
         
         12 luvun 9 §. Erityishoitorahan suhde muihin etuuksiin
         
         Valiokunta ehdottaa säännöksen sanamuotoa korjattavaksi
            siten, ettei muun lain mukainen korvaus ole erityishoitorahaoikeuden
            estävä etuus vaan siitä vähennettävä. 
         
         
         15 luvun 1 §. Sairausvakuutuskortti
         
         Lakiehdotuksen mukaan sairausvakuutuskorttiin voidaan merkitä 1 §:ssä mainittujen
            tietojen lisäksi Kansaneläkelaitoksen määräämiä muita tietoja.
            Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota säännöksen
            väljyyteen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa säännöksen
            täsmentämistä  siten,  että 1
            momentin perusteella sairausvakuutuskorttiin voitaisiin merkitä vakuutetun
            oikeus erityiskorvattaviin ja erityisperustein korvattaviin lääkkeisiin
            ja kliinisiin ravintovalmisteisiin, sairausvakuutuksen voimassaoloaika sekä tieto
            siitä, ettei vakuutetulla ole oikeutta korvaukseen suorakorvausmenettelyllä.
            Muut Kansaneläkelaitoksen hyväksymät
            sekä muut sairausvakuutuksen toimeenpanossa välttämättömät
            tiedot voitaisiin merkitä vakuutetun suostumuksella. 
         
         
         15 luvun 16 §. Sosiaaliturvasopimusten perusteella
            maksettavat sairaanhoitokorvaukset
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut,  että valtuussäännös
            olisi poistettava sairausvakuutuslaista, jotta ehdotus voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
            Perustuslakivaliokunta on pitänyt säännöstä ongelmallisena
            sen vuoksi, että asetuksella olisi rajoituksetta mahdollista
            poiketa sairausvakuutuslain kaikista säännöksistä ja
            lain säännöksistä poikkeavia
            määräyksiä sisältävä sopimus
            vaatii eduskunnan hyväksymisen ja sen määräysten saattamisen
            voimaan lailla. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa 1 momentin
            muuttamista siten, ettei siinä anneta avointa asetuksenantovaltuutta
            kansainvälisen sopimuksen perusteella. Momentissa ehdotetaan
            sen sijaan säädettäväksi Kansaneläkelaitoksen
            tehtävistä neuvoston asetusta 1408/71
            (ETY) ja sosiaaliturvasopimuksia toimeenpantaessa. Pykälän
            2 momentissa säädettäisiin siitä,
            mitkä ovat 1 momentissa tarkoitettuja toimeenpanotehtäviä.
            Tehtävistä voitaisiin säätää tarkemmin
            valtioneuvoston asetuksella.
         
         
         15 luvun 19 §. Takaisinperintäsaatavan vanhentuminen
         
         Valiokunta ehdottaa säännöksen sanamuodon muuttamista
            siten, että päätös aiheettomasti maksetun
            etuuden takaisinperinnästä olisi tehtävä viiden
            vuoden kuluessa etuuden maksupäivästä.
            Valiokunnan ehdotus vastaa muiden toimeentuloturvaa koskevien lakien
            takaisinperintäsäännöksiä ja
            voimassa olevan sairausvakuutuslain 57 a §:ää (351/2004).
         
         
         15 luvun 20 §. Ilmoitukset olosuhteiden muutoksista
         
         Perustuslakivaliokunta on edellyttänyt, että etuuden
            saajan ilmoitusvelvollisuutta koskevaa säännöstä on
            täsmennettävä, jotta lakiehdotus voidaan
            käsitellä tältä osin tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
            Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa 1 momenttia täsmennettäväksi
            siten, että siinä säädetään
            yksilöidysti niistä tiedoista, joista etuudensaaja
            on ilmoitusvelvollinen. Valiokunta ehdottaa ilmoitusvelvollisuuden
            rajattavaksi etuuteen vaikuttaviin tietoihin.Valiokunta ehdottaa
            lisäksi, että 3 momentissa täsmennetään,
            missä tilanteissa Kansaneläkelaitos voi määrätä vakuutetun
            esittämään selvityksen olosuhteidensa
            muutoksesta.
         
         
         17 luvun 7 §. Tarkastuslautakunta
         
         Perustuslakivaliokunta on edellyttänyt, että tarkastuslautakuntaa
            koskevaa säännöstä täydennetään
            jaoston päätösvaltaisuutta ja ratkaisukokoonpanoja
            koskevilla säännöksillä, jotta
            ehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
            Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että 4 momenttiin
            otetaan säännökset perustuslakivaliokunnan
            edellyttämistä seikoista. 
         
         
         20 luvun 5 §. Matkojenyhdistelytoiminta
         
         Perustuslakivaliokunta katsoi, että sana "matkojenyhdistelykeskus"
            viittaa viranomaiseen. Koska mainituille keskuksille ei ole tarkoitettu
            säädettäväksi julkisia hallintotehtäviä,
            valiokunta ehdottaa säännöksen sanamuotoa
            muutettavaksi.
         
         
         21 luvun 1 §. Voimaantulo
         
         Valiokunta ehdottaa, että 3 momenttia muutetaan hallituksen
            esityksen antamisen jälkeen vahvistetun sosiaali- ja terveydenhuollon
            asiakasmaksuista annetun lain muutoksen (858/2004) vuoksi
            siten, että erikoismaksuluokan lääkärinpalkkioita
            voidaan korvata 29.2.2008 saakka. Lisäksi voimaantulosäännöksessä  täsmennettäisiin
            mistä  ajankohdasta
            alkaen lakia sovelletaan eri etuuksien osalta. Lisäksi
            voimaantulosäännöksessä ehdotetaan
            täsmennettäväksi, minä ajankohtana
            laki tulee voimaan eri etuuksien osalta.