Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 21 päivänä syyskuuta 2011 lähettänyt sosiaali- ja terveysvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eduskunnalle kunnallisen eläkelain, valtion eläkelain, valtion eläkelain muuttamisesta annetun lain ja evankelis-luterilaisen kirkon eläkelain muuttamisesta (HE 30/2011 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
hallitusneuvos Erik Strömberg, valtiovarainministeriö
johtaja Heli Backman, sosiaali- ja terveysministeriö
lakiasiainjohtaja Anne Perälehto-Virkkala, Keva
kirkkoneuvos, kirkon keskusrahaston johtaja Leena Rantanen, Kirkkohallitus
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi kunnallista eläkelakia, valtion eläkelakia, valtion eläkelain muuttamisesta annettua lakia ja evankelis-luterilaisen kirkon eläkelakia. Kirkon eläkelain piiriin kuuluvien työntekijöiden eläketurvan ja työnantajiin kohdistuvien tehtävien toimeenpano sekä näihin toimintoihin liittyvä toimivalta siirrettäisiin kunnalliseen eläkelaitokseen. Koska useat säännökset kirkon eläkelaissa vastaavat kunnallisen eläkelain säännöksiä, esityksessä ehdotetaan kumottaviksi kirkon eläkelaista muutoksenhakua ja tietojen antamista ja saamista koskevat säännökset sekä viimeisen eläkelaitoksen järjestelyä koskevat säännökset. Kirkon eläkelaissa viitattaisiin näiltä osin kunnallisen eläkelain säännöksiin.
Kirkon eläkejärjestelmän rahoitukseen ja eläkerahastointiin ei ehdoteta muutoksia, vaan toiminnat jatkuisivat nykyiseen tapaan. Kirkon keskusrahasto perisi edelleen myös eläkemaksut.
Kirkon eläkelakiin tehtäisiin lisäksi Euroopan unionin asetusten edellyttämät muutokset. Muutokset olisivat vastaavat, jotka on jo tehty yksityisen alan ja muiden julkisten alojen työeläkelakeihin.
Kunnalliseen eläkelakiin ja valtion eläkelakiin tehtäisiin lisäksi tarvittavat muutokset, kun näiden lakien valmistelu siirtyy valtiovarainministeriöstä sosiaali- ja terveysministeriöön.
Viimeistä eläkelaitosta koskevat säännökset valtion eläkelaista ja kirkon eläkelaista siirrettäisiin kunnalliseen eläkelakiin.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2012.
Hallituksen esityksen tavoitteena on kirkon eläketurvan toimeenpanon hoitaminen kunnallisessa eläkelaitoksessa samoilla järjestelmillä ja samoilla valtuuksilla kuin kunnan, valtion ja Kansaneläkelaitoksen toimisuhde-eläkkeiden eläketurvan toimeenpano. Lisäksi lainsäädäntöä yksinkertaistetaan siirtämällä kunnan, valtion ja kirkon viimeisen eläkelaitoksen soveltamiseen liittyvät säännökset kunnalliseen eläkelakiin. Kunnallisen eläkelain ja valtion eläkelain valmistelu ehdotetaan siirrettäväksi valtiovarainministeriöstä sosiaali- ja terveysministeriöön.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää esitystä johdonmukaisena jatkona valtion, kuntien ja Kelan eläkejärjestelmien toimeenpanon yhdistämiselle. Eläkejärjestelmien yhdenmukaisuuden vuoksi voidaan samojen tietojärjestelmien käytöllä saavuttaa huomattavia säästöjä. Valiokunta pitää puutteena esityksen valmistelussa sitä, ettei työmarkkinajärjestöjä asianmukaisesti kuultu esityksestä siltä osin kuin on kyse hallitusohjelman mukaisesta kunnallisen eläkelain ja valtion eläkelain valmistelun ja eläkeneuvottelukuntien siirtämisestä sosiaali- ja terveysministeriöön. Valiokunta pitää kuitenkin hallinnon yhtenäistämisen kannalta tarkoituksenmukaisena eläkelakien valmistelun ja neuvottelukuntien sijoittamista samaan ministeriöön.
Valiokunta ehdottaa teknisenä tarkistuksena lakiehdotuksen 144 §:n 1 momentin muuttamista esityksessä tarkoitetulla tavalla siten, että eläkelaitoksen tiedonsaantioikeus voi koskea myös muissa julkisten alojen eläkelaeissa säädettyjen tehtävien toimeenpanoa.
Lakiehdotuksen voimaantulosäännöstä ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että valtion eläkeneuvottelukunnan toimikausi päättyy lain voimaantullessa ja että uusi neuvottelukunta voidaan asettaa ennen lain voimaantuloa.
Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen 23 §:n termien korjaamista.
Edellä esitetyn perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa,
että 3. lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana ja
että 1., 2. ja 4. lakiehdotus hyväksytään muutoin hallituksen esityksen mukaisina paitsi 1. lakiehdotuksen 144 §, 2. lakiehdotuksen voimaantulosäännös ja 4. lakiehdotuksen 23 § muutettuina seuraavasti:
Eläkelaitoksen oikeus saada tietoja
Kunnallisella eläkelaitoksella ja tämän lain mukaisella muutoksenhakuelimellä on oikeus salassapitosäännösten ja muiden tiedonsaantia koskevien rajoitusten estämättä saada:
1) lakisääteistä vakuutusta toimeenpanevalta vakuutus- ja eläkelaitokselta, viranomaiselta ja muulta taholta, johon viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999) sovelletaan, sekä yksityiseltä työnantajalta tiedot, jotka ovat välttämättömiä eläketurvan järjestämistä ja käsiteltävänä olevan eläkeasian ratkaisemista varten tai jotka muuten ovat välttämättömiä julkisten alojen eläkelaissa, EU:n sosiaaliturvan perusasetuksessa tai EU:n sosiaaliturvan täytäntöönpanoasetuksessa säädettyjen taikka sosiaaliturvasopimuksessa määrättyjen tehtävien toimeenpanossa;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
(2 mom. kuten HE)
_______________
Voimaantulosäännös
(1 mom. kuten HE)
Valtion eläkeneuvottelukunnan lain voimaantullessa voimassa oleva toimikausi päättyy lain voimaantullessa. (Uusi)
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin. (Uusi)
Viimeisen eläkelaitoksen kustannukset
Jos kunnallinen eläkelaitos on tämän lain mukaiseen eläketurvaan perustuen viimeisenä eläkelaitoksena toimiessaan maksanut muiden työeläkelakien mukaista eläkettä tai jos yksityisten alojen eläkelaitos tai kunnallinen eläkelaitos muun julkisten alojen eläkelain mukaisena viimeisenä eläkelaitoksena toimiessaan on maksanut tämän lain mukaista eläkettä, Kirkon keskusrahasto perii muulta eläkelaitokselta, Valtiokonttorilta tai Kansaneläkelaitokselta tai hyvittää muulle eläkelaitokselle, Valtiokonttorille tai Kansaneläkelaitokselle nämä eläkekustannukset korkoineen viimeistään maksuvuotta seuraavan kalenterivuoden aikana. Tätä varten voidaan periä ja suorittaa myös ennakkoa, jonka laskee ja suorittaa Kirkon keskusrahasto.
Helsingissä 28 päivänä syyskuuta 2011
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Harri Sintonen